| dennistd | zondag 29 november 2009 @ 15:49 |
Hier alweer deel 194 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord: - Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten? Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans - Leer NMBS: Roosendaal - Antwerpen DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm PEG: Enschede - Dortmund Overig Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim) Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen) Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.![]() ![]() Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).![]() ![]() ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten. De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. De HSL-Zuid Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom! Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn: Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Harlingen Haven - Socios Afkortingen Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent. Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
| dennistd | zondag 29 november 2009 @ 15:51 |
Lapo:quote:In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden. quote:Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk. | |
| Yreal | zondag 29 november 2009 @ 15:51 |
| Fipo ! Oh en abcoude -> holendrecht is ook al 3.5k en daar doet ie 4minuten over Wat is dat voor slakkengang? | |
| De_Hertog | zondag 29 november 2009 @ 15:54 |
| Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan? | |
| Peter | zondag 29 november 2009 @ 15:57 |
quote:Dan krijgt Soestduinen weer een stop? Stapt daar iemand in dan? quote:DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten? | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 16:00 |
quote:Nee, mijn trein vertrekt een minuut eerder EN DAT VIND IK ECHT NIET KUNNEN!!! | |
| dennistd | zondag 29 november 2009 @ 16:01 |
quote:jawel hoor, de overstap op min bus vanuit de IC in Enschede is een stuk beter geworden (8 min tov 5 min), waardoor ik ook bij vertraging (indien opgelopen tussen Amersfoort en Enschede) ook de bus kan halen (die 's avonds 1x per uur rijdt). | |
| Zug-Chef | zondag 29 november 2009 @ 16:15 |
| Ik niet, ik moet 's ochtends 2 minuten eerder op Leeuwarden Hbf zijn, voor de 6:43 IC ri Amf... Jammer en onnodige extra rijtijd tussen Lw en Zl, want nu is het ook geen probleem. | |
| Peterselieman | zondag 29 november 2009 @ 16:23 |
quote:Je kunt ook via Utrecht blijven reizen | |
| James1988 | zondag 29 november 2009 @ 16:32 |
| Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf? | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 16:44 |
quote:Het gaat om een symbolisch klein traject, wat even wat ruimer in zijn rijtijd gezet wordt. Sowieso rij je met optrekken en afremmen gemiddeld niet veel harder dan 30 over zo'n trutte-eindje. Maak me maar weer wakker als er ECHT wat aan de hand is | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 16:47 |
quote:Wat vind je daar raar aan? Het verandert praktisch niets, en het maakt het een stuk makkelijker om op tijd te rijden. | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 16:55 |
| Eigenlijk opvallend veel treinen die een minuutje langer onderweg zijn. De marges waren toch niet te klein? Of nu opeens wel? | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 17:04 |
| Wat een paniek allemaal om dat ene minutje zeg, sjonge. Het maakt de dienstregeling robuuster, dat is alles. Doorlopen mensen, niks te zien hier. | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 17:06 |
| Ik vind het ook niet erg, het viel mij alleen op. | |
| Guppy | zondag 29 november 2009 @ 17:59 |
| Volgens mij veranderd er voor mij niks met de nieuwe dienstregeling | |
| IntercityAPT | zondag 29 november 2009 @ 18:00 |
| Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is? | |
| Guppy | zondag 29 november 2009 @ 18:05 |
| DienstReGeLing? Gok ik | |
| Yreal | zondag 29 november 2009 @ 18:16 |
| Ik moet een trein eerder nemen, dus een half uur eerder naar bed (lees: minder slapen) ik kan er niet mee omgaan | |
| Ireyon | zondag 29 november 2009 @ 18:25 |
| Voor mij verandert er ook niks.. nog steeds elke dag een overstap van een kwartier en een totale reistijd van 1:10 waar je met de auto 3 kwartier over doet.. | |
| De_Hertog | zondag 29 november 2009 @ 18:26 |
quote:Speciaal voor die mensen had ik het uitgeschreven | |
| Barney_Stinson | zondag 29 november 2009 @ 18:28 |
| Woon op 40 meter van het spoor, altijd gezelig als er weer een trein voorbij komt. Treinreizen blijft leuk en avontuurlijk. | |
| Palmboom313 | zondag 29 november 2009 @ 18:33 |
| Ofyles2 | zondag 29 november 2009 @ 19:07 |
| * Ofyles2 ook geen wijzigingen ziet op zijn traject. | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 19:24 |
| Ik ga wel een leuk nieuwighedenrondje maken hoor, op 13 december. Doe ik eigenlijk elk jaar | |
| trainfreak | zondag 29 november 2009 @ 19:26 |
| Een actueel fotootje van gisteren: 1601 tot 1608. | |
| jens007 | zondag 29 november 2009 @ 19:29 |
| Station Tilburg West zou toch vervangen worden door de naam Tilburg University? Kan er niks over vinden | |
| De_Hertog | zondag 29 november 2009 @ 19:33 |
quote:Waarom zo Engels? http://www.omroepbrabant.(...)rg+Universiteit.aspx | |
| jens007 | zondag 29 november 2009 @ 19:35 |
| Dacht dat ze het Univerity gingen noemen. Maargoed, dat is dus nieuws van begin dit jaar, ik dacht, misschien kan ik het in de veranderingen vinden of in de reisplanner, maar daar is niets aangepast | |
| STTSJT | zondag 29 november 2009 @ 19:49 |
| Och, tegenwoordig willen ze alles in het engels hebben. Kijk maar naar de kaart automaat, stond eerst kaartjes op en tegenwoordig (oke ook al een paar jaar) Tickets | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 19:53 |
quote:Was eoa speciale happening voor in Oostende toch?> | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 20:01 |
quote:Ticket is ook gewoon een Nederlands woord hoor. | |
| Ireyon | zondag 29 november 2009 @ 20:02 |
quote:Hoe noemden ze InterCity's vroeger eigenlijk? | |
| Ofyles2 | zondag 29 november 2009 @ 20:02 |
quote:In Duitsland wisten de taalpuristen de KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) wel te vinden. Vergeef me deze woordspeling. | |
| Ofyles2 | zondag 29 november 2009 @ 20:03 |
quote:Misschien Expres? | |
| bork | zondag 29 november 2009 @ 20:05 |
| Nou, vandaag op pad geweest, begonnen met Kippenlijntje: Dag Protos naar Amersfoort in Ede-Wageningen ![]() Alwaar het perron golft waar de stopper naar Arnhem staat ![]() In Arnhem op de volgende gesprongen: ![]() Voor het eerst dus in Winterswijk geweest (en de laatste keer denk ik) waar wel die fraaie DE-II (geel) stond achter een frut hekje(1x blazen en het ligt om). ![]() ![]() Helaas niet alles kunnen doen van mijn planning door een uitgevallen stoptrein (Almelo-Zwolle), dus wel (een half uur later) even voor het eerst (ook) in Nijverdal geweest want dat kan vanaf 13 december 3 jaar niet meer (geen leuke foto) en Nijverdal West in aanbouw mogen bewonderen. (Geheel offtopic is dat ik er geen hout van snap dat daar zo'n kunstwerk wordt gelegd, leek me nou niet een plek waar elke dag kilometers file staan). In Zwolle stond een hele mooi en schone 449 te glimmen. ) (toekomstig museumgeval?) ![]() Op de terugweg zag ik plan U te staan is Amersfoort, ik had niks gelezen erover btw dus was erg verbaasd en was laat met foto (op de heenweg sliep ik toen nog, denk ik). ![]() | |
| STTSJT | zondag 29 november 2009 @ 20:06 |
quote:Tegenwoordig wel, maar het blijft een engels woord (ondanks dat hij vaak in de nederlandse taal wordt gebruikt | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 20:07 |
quote:Veertig steden tempotrein | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 20:08 |
quote:Nee. | |
| trainfreak | zondag 29 november 2009 @ 20:21 |
quote:Ja, we wouden voor de laatste keer de 16tjes fotograferen. 13 december gaan ze officieel buiten dienst. Maar ze worden nu bijna nooit meer ingezet (de laatste rit was 11 dagen geleden ofzo) | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 20:23 |
| de 1500s zijn er toch al een tijdje uit? Ik moet ze eigenlijk allebei nog wel ergens op de foto hebben | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 20:26 |
quote:Ik zie er maar 7 | |
| trainfreak | zondag 29 november 2009 @ 20:36 |
quote:De 1607 is gesloopt in 1994 ofzo. Hij was per ongeluk in de stootblok in Oostende geduwd, sommigen zeggen dat de bestuurders het expres deden omdat ze niet graag met de 16 reden... | |
| knars | zondag 29 november 2009 @ 20:48 |
| Die mooie rooie U maakte mij donderdag en vrijdag ook al zo blij tijdens het wachten op Amf | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 20:54 |
quote:Ik ben ooit eens met zon ding zo recht de productiehal van een zinkfabriek in gereden ![]() | |
| knars | zondag 29 november 2009 @ 21:11 |
| overigens, als je van Gouda naar Bijlmer moet - waarom zou je dan :uberhaupt die verschrikkelijke directe stoptrein pakken? Neem een IC naar Utrecht, en daar staat om het kwartier een virm of icrm op je te wachten om je naar bijlmer te brengen. | |
| knars | zondag 29 november 2009 @ 21:12 |
quote:niiiice | |
| Zug-Chef | zondag 29 november 2009 @ 21:14 |
quote:Omdat DDAR of SGMm zelfs nog > VIRM is | |
| James1988 | zondag 29 november 2009 @ 21:15 |
| Mwa, daar verschillen de meningen over. DD-AR vind ik echt een ramp, vooral vanwege de opstelling en die krappe bankjes. Hopelijk wordt 't een stuk ruimer wanneer 't DDZ is. | |
| Yreal | zondag 29 november 2009 @ 21:24 |
quote:op het moment dat ik vanuit zoetermeer de 7.22 neem, sta ik 35 op gouda. Vanaf daar verder over utrecht kom ik aan om 8.28, en als ik 10 minuten wacht op de stoptrein, ben ik nog 10 minuten eerder in de bijlmer, plus dat ik wat mooie klasgenotes heb uit den haag | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 21:37 |
quote:Omdat je dan VIRM treft en daarmee een ernstig risico loopt op een ontmoeting met de gezochte psychopaat James 1. | |
| Yreal | zondag 29 november 2009 @ 21:42 |
| Kankerkachelsverkopert | zondag 29 november 2009 @ 21:52 |
| Ik zit haast elke dag in een SLT op de lijn Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal, prima treintje alleen vorige keer was de trein in de war, Rotterdam Alexander was ineens Rotterdam Noord, gelukkig greep de machinist in. | |
| dennistd | zondag 29 november 2009 @ 22:19 |
quote:Die Plan U staat daar al een paar maanden, en wordt hersteld door de SHD (stel is van de HIJSM, en is in februari door vandalen vernield). Het gele stel op de achtergrond is trouwens Mat'54 766, die daar staat in eraan te kunnen werken (op de Dijksgracht kon men er niet bij). | |
| freako | zondag 29 november 2009 @ 22:20 |
quote:Er staat meestal geen file, maar de N35 is wel een drukke weg (het is de doorgaande weg Zwolle-Almelo-Enschede, tussen Wierden en Enschede is het de snelweg A35). In Nijverdal loopt de N35 dwars door het dorpscentrum, door de belangrijkste winkelstraat. Een rondweg zou een behoorlijke omweg betekenen. en bovendien allerlei natuurgebieden doorkruisen. De tunnel vergroot de capaciteit van de weg, en Nijverdal is verlost van al het verkeer door het centrum. | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 22:42 |
Ik sta er serieus al een paar jaar van te kijken SPOILER | |
| knars | zondag 29 november 2009 @ 22:50 |
| tsja, in de spits verkies ik toch echt VIRM boven DD-AR, zelfs de doedelzakvariant. Buiten de spits ook. Hell, als mij na dit leven door die knakker met de hoorntjes een vurige drietand op mijn scrotum wordt gedrukt met de keuze de rest van mijn ondode bestaan te moeten doorbrengen in een DD-AR of een VIRm,z ou ik voor de VIRM kiezen. ik heb het niet zo op het comfort van de DD-AR | |
| Dr_Flash | zondag 29 november 2009 @ 22:53 |
quote:Tsjonge, een religieus ingegeven keuze voor VIRM. Ik vind idd wel dat dat ding ritueel verantwoord geslacht moet worden, maar hoe het daarna verder gaat daarmoeten we het nog maar eens over hebben | |
| greavy | zondag 29 november 2009 @ 22:53 |
| vanavond was er even actie op Zwijndrecht.. Tijdens me werk (Pizza bezorgen) werd ik ingehaald door een auto van ProRail Ongevallenbestrijding, welke met zwaailichten reed, en de auto bij station Zwijndrecht neerkwakte, waarop ik even later 2 ambulances en 2 politie busjes met loeiende sirene naar het station zag rijden.. Weet iemand wat er aan de hand was? Een kennis die er was wezen kijken, kon weinig bijzonders zien. Wel zei hij dat er omgeroepen werd : "Wegens problemen zal de reistijd langer zijn. Excuses voor het ongemak." Nou, lekker duidelijk.. De ambulance was binnen 10 minuten zonder patiënt weg. | |
| freako | zondag 29 november 2009 @ 22:57 |
quote:Nou ja spoed. Het eerste tunnelplan dateert uit de jaren ´70, en daarvoor was er ook al sprake van een rondweg. Dit is niet zomaar een bevlieging van een wethouder Hekking. Die weg ligt er echt ongelukkig, en de tunnel is een prima oplossing. En het schijnt nog de goedkoopste optie te zijn ook, omdat Nijverdal ingeklemd ligt tussen allerlei natuurgebieden. Dan had een rondweg ook verdiept aangelegd moeten worden. | |
| dennistd | zondag 29 november 2009 @ 23:17 |
quote:Nijverdal kost naar verhouding gewoon gigantisch veel tijd als je uit Twente naar Zwolle wil. | |
| James1988 | zondag 29 november 2009 @ 23:28 |
| De aflevering van KRO Reporter over de HSL-affaire staat nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=10353308 | |
| Sjoegerd | zondag 29 november 2009 @ 23:34 |
| Waar is de nieuwe dienstregeling te vinden dan? | |
| KapiteinT | zondag 29 november 2009 @ 23:54 |
quote:Gewoon in de NS Reisplanner en dan plannen na 13 december. En hier vind je een overzicht met veranderingen. | |
| #ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 00:00 |
| Mooie plaatjes | |
| Sjoegerd | maandag 30 november 2009 @ 00:02 |
quote:Aah, dankjewel. | |
| Socios | maandag 30 november 2009 @ 01:45 |
quote:Die bestonden gewoon niet. Hier waren keurige normen voor vastgelegd. Op het gebied van materieelinzet, vereiste snelheid, catering etc. Deze zijn helaas in 2007 losgelaten waardoor er sindsdien ook allemaal "nepintercity´s" rijden... Ook zijn er bijna geen restauratiewagens meer te vinden en wordt er niet zelden in gehuchten gehalteerd. | |
| Socios | maandag 30 november 2009 @ 01:53 |
quote:In het nieuwe Spoorboekje! Laat ik ook nog even een paar dingen noemen uit de nieuwe dienstregeling waar ik blij van wordt en/of zelf wat aan heb: - In de zomer van 2010 een aantal weken een ICE-verbinding tussen Utrecht en Eindhoven (non-stop) - De laatste trein van Amersfoort naar Leeuwarden (vertrek 0.08u, aankomst 2.01u of 2.10u) rijdt straks op alle dagen van de week (behalve zondagavond). - Ook op zaterdag met de Sneltrein van Leeuwarden naar Groningen. - En... Saillant detail: het oude ´letter- dan wel cijfertype´ is terug in het spoorboekje. | |
| Sjoegerd | maandag 30 november 2009 @ 02:00 |
| Voor mij veranderd er niks voor de dagelijkse reis Putten-Utrecht Centraal-Putten | |
| Socios | maandag 30 november 2009 @ 02:01 |
| Owja, nu nog niet van toepassing. Maar het traject Leeuwarden - Harlingen v.v. krijgt ´snelle´ wissels waar straks met 140 km/u overheen gereden kan worden. Geen idee in hoeverre dit ook invloed heeft op de baanvaksnelheid (Volgens mij nu slechts 100 km/u). Men spreekt wel van een reistijdwinst van enkele minuten waardoor de ´korte kering´ te Harlingen Haven (wanneer dit station in juni 2010 weer opengaat) opgelost zou zijn. Ben benieuwd... | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 09:18 |
quote:;{ Ze willen bij ons toch ook nogsteeds een tunnel, al 25 jaar lang ofzo? Is dr toch nog niet en zal dr ook nog niet zijn. ;o Ik was gister wel op Nijverdal West. En heb leuke foto's. ;o | |
| Hr-Flip | maandag 30 november 2009 @ 10:00 |
Dames en Heren, het volgende station is Amersfoort, denk bij het verlaten van de trein, aan de stroomafnemer, die op het 2 balkon ligt. ![]() | |
| thats-me | maandag 30 november 2009 @ 10:03 |
Geheel aansluitend op deze discussie over Nijverdal West hier een actuele foto van gisteren, Je kunt zien dat ze in een week tijd, de rails hebben geplaatst, (dat waren de rails die in het gewone spoor lagen, want daar ligt nu niets meer), balast hebben gestort, dat ze een hek werk om op het perron hebben geplaatst. ![]() | |
| Yreal | maandag 30 november 2009 @ 10:06 |
quote: Ik vind die grondschildering trouwers best wel vet, als je niet heeeel goed kijkt vind ik het net echt water | |
| Brembo | maandag 30 november 2009 @ 10:06 |
quote:Het is jammer dat ze eigenlijk niet goed laten zien dat ERMTS niks te maken heeft met de stoffering van de stoelen. Daarnaast had de order van de Denen veel duidelijker naar voren moeten komen, dit laat zien dat de italianen het nog niet kunnen leveren. En die politici: 'AnsaldoBreda sommige dacht het in Breda lag dus daar kunnen we wel even langsgaan Maar het laat wel zien dat de fouten te verwijten zijn aan de HSA en niet bij de overheid, want eigenlijk zou het materieel allang moeten zijn! | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 10:29 |
quote:^^. k zal mijn foto's vanmiddag uploaden. ;o | |
| KapiteinT | maandag 30 november 2009 @ 10:35 |
quote:Woow, dat kan niet goed zijn! Enig idee waar ie vandaan kwam? | |
| thats-me | maandag 30 november 2009 @ 10:37 |
| Zou mij niets verbazen als die van het dak af komt | |
| Peterselieman | maandag 30 november 2009 @ 10:44 |
quote: Nu nog hopen dat het stel richting Groningen is gestuurd | |
| KapiteinT | maandag 30 november 2009 @ 10:44 |
| Lijkt mij niet dat een trein waarbij de stroomafnemers van het dak vallen gewoon door mag rijden... | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 11:03 |
Hoe sloom kunnen ze zijn... CTA is nu nogsteeds niet gemaakt. ;o![]() | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 11:08 |
Oh ja. Ik stond op de rails gister. ;o![]() | |
| Hr-Flip | maandag 30 november 2009 @ 11:24 |
quote:Nee natuurlijk mag dat niet, Deze foto is genomen op een opstelterrein. Waar ik hem toen net had neergezet. | |
| KapiteinT | maandag 30 november 2009 @ 11:28 |
quote:In de vertrekhal van Utrecht Centraal wordt deze trein ook nog altijd aangegeven als intercity... | |
| KapiteinT | maandag 30 november 2009 @ 11:28 |
quote:Ah, dat verklaard een boel. | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 11:38 |
quote:Oh ja, dat is ook altijd nog die stomme fout. | |
| TommyGun | maandag 30 november 2009 @ 11:48 |
quote:Goed bezig | |
| ReisT | maandag 30 november 2009 @ 11:59 |
quote:Niet voor het eerst overigens, eind jaren '80 was het ook een puinhoop wat er toe leidde dat begin jaren '90 nieuwe normen werden ingevoerd en dus veel Intercity's weer werden gedegradeerd tot Sneltrein. Als de geschiedenis zich blijft herhalen hebben we rond 2015 weer onderscheid tussen de echt snelle verbindingen en de neppers. Al heb je grote kans dat de langzamere dan Intercity heten (je kan het al die kleinere plaatsen natuurlijk niet aandoen hun "intercitystatus" weer af te pakken) en wat we vroeger intercity noemden heet dan Fyra of zoiets (als dat concept tegen die tijd nog bestaat tenminste). | |
| greavy | maandag 30 november 2009 @ 14:46 |
quote:Heb niet teveel hoop NS HiSpeed is al meermalen van hun faillissement gered, al proberen ze zelf andere berichten naar boven te brengen De overheid heeft geen zin om dat bedrijf failliet te laten gaan, wegens die dure HSL lijn, wat toch al een grote fout is geweest | |
| Mkr | maandag 30 november 2009 @ 15:21 |
| hmm, deze 2 stoptreinen uit amersfoort gaat niet verder dan den dolder, maar er staat geen storing op NS.nl ? 14:44 + 38 min. Utrecht Centraal 6 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder 15:14 + 15 min. Utrecht Centraal 7 Den Dolder, Utrecht Overv Stoptrein , Rijdt niet verder dan Den Dolder | |
| Zyron | maandag 30 november 2009 @ 15:51 |
| Mss door de grote van de vertraging, dat ze daar keren en dat reizigers zich maar met de Sprinter moeten redden? | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 16:25 |
quote:Vanwege de vertraging laten ze hem niet verder rijden omdat anders de stoptrein vanuit Zwolle vertraging heeft. Dus dan rijdt ie niet verder dan Den Dolder, mensen stappen op de stoptrein vanuit Zwolle en komen dan alsnog met vertraging aan op hun bestemming. | |
| dennistd | maandag 30 november 2009 @ 16:54 |
quote:Amersfoort-Utrecht rijdt maar één stoptrein hoor, en dat is die uit Zwolle. Die zal wel keren op het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (om zo vertraging richting Zwolle te voorkomen). Reizigers mogen dan met de stopper uit Baarn mee, die 16 minuten later vertrekt. | |
| Crientj | maandag 30 november 2009 @ 17:38 |
quote:Whoops. Lekker handig van mij. ;o | |
| Mkr | maandag 30 november 2009 @ 18:37 |
| Hier ook wat beginnersfotot's van mij! Afgelopen zaterdag gemaakt te Harderwijk Intercity Leeuwarden-Rotterdam ![]() Intercity Schiphol-Groningen ![]() Stoptrein Utrecht-Zwolle ![]() Stoptrein Zwolle-Utrecht ![]() | |
| Dr_Flash | maandag 30 november 2009 @ 19:00 |
| Stond ik net op Ede-Wageningen voor de trein naar Utrecht, wat denk je? DDAR! Opdondere. Volgende was weer een virm, ben ik daar maar in gaan zitten | |
| Irritatie100 | maandag 30 november 2009 @ 19:02 |
| Zag vanmorgen op Nm een hele zooi ICK staan. Dacht dat ze gesloopt zouden worden? | |
| Ireyon | maandag 30 november 2009 @ 19:10 |
quote:Hopen op een materieeltekort zodat ze weer terug in de 1900 komen | |
| Irritatie100 | maandag 30 november 2009 @ 19:14 |
quote:Dan vrees ik dat ze niet ICK gaan terugzetten. Ik had laatst een Plan V op de 1900 | |
| #ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 19:16 |
| 1900 is welke lijn? | |
| KapiteinT | maandag 30 november 2009 @ 19:20 |
| Den Haag Centraal - Venlo Zie Wikipedia. | |
| Dr_Flash | maandag 30 november 2009 @ 19:20 |
quote:Venlo - Den Haag | |
| Ireyon | maandag 30 november 2009 @ 19:22 |
quote:Den Haag CS - Venlo.. Tot vorig jaar onlosmakelijk met ICK verbonden Oh nieuwe pagina alweer | |
| #ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 19:22 |
| Dankje | |
| James1988 | maandag 30 november 2009 @ 19:29 |
quote:Ik hoop persoonlijk van niet, dan zit ik nog liever in DD-AR | |
| Ireyon | maandag 30 november 2009 @ 19:31 |
quote:Als jij in deze wintermaanden elke dag tussen Breda - Eindhoven zo'n coupé met heerlijk zachte stoelen en verwarming voor jezelf zou hebben, zou je wel anders piepen Oh 'k zag niet waar je op reageerde.. dan mag het bovenstaande bij dezen als een algemene opmerking worden beschouwd | |
| Dr_Flash | maandag 30 november 2009 @ 19:32 |
Nergens ben je zo Op Reis als op een stukje, hoe kort ook, met ICK | |
| James1988 | maandag 30 november 2009 @ 19:54 |
quote:Mm, verkeerde quote-knop aangeklikt. Mijn ICK-ervaringen beperken zich tot bloedhete coupé's in bomvolle rijtuigen met doorgezakte stoelen. Lekker tegenover elkaar zitten met de knieën tegen elkaar. Nee, dan VIRM-4 onderin of ICRm | |
| dennistd | maandag 30 november 2009 @ 20:07 |
quote:Lees de OP eens | |
| #ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 20:18 |
| Dankje dennis | |
| James1988 | maandag 30 november 2009 @ 20:42 |
| >.< Ik had een mailtje van Thalys, verzonden om 16:09, dat ik meemocht om een proefrit te maken over de HSL-Zuid naar Parijs... vul ik m'n gegevens in, klik ik op 'bevestigen', krijg ik dan pas "Helaas zijn er geen plaatsen meer vrij" -_- | |
| #ANONIEM | maandag 30 november 2009 @ 20:44 |
| pwnd | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 07:21 |
quote:Volgens mij loopt die NSHispeed Twitter-kerel je te fucken | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 10:26 |
quote:Die eerste is wel mooi geworden. Probeer bij de anderen iets verder van de trap/ het spoor af te gaan staan | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 10:35 |
quote:Ja, staan tenminste lekker weinig bovenleidingportalen op [/ouwezeurmodus] | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 10:44 |
quote:Het zou pas nieuws zijn als het ICM er zonder kon | |
| Guppy | dinsdag 1 december 2009 @ 11:26 |
quote:Ik vind die bovenleidingen juist wel tof, voor het perspectief en zo | |
| davidov2009 | dinsdag 1 december 2009 @ 11:30 |
quote:Dit is het laatste spoorboekje dat wordt uitgegeven dus koopt hem allen: het wordt een collectorsitem ICE in de zomer naar Eindhoven + geen toeslag in de ICE meer bij nieuwe DRGL = quote:Vreselijk inderdaad, sinds spoorslag '70 zijn bijna alle verbindingen (met name ICs) trager geworden. Nou nou, wat een vooruitgang in 40 jaar tijd zeg | |
| Irritatie100 | dinsdag 1 december 2009 @ 11:34 |
| Dat krijg je als je sneltreinen intercity gaat noemen | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 11:49 |
| Waar kun je dat spoorboekje kopen dan? Gewoon aan 't loket? | |
| #ANONIEM | dinsdag 1 december 2009 @ 11:58 |
| De toeslag voor ice's verdwijnt? | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 11:58 |
quote:Bron link url? | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 11:58 |
quote:Ja. En bij de Bruna's op het station ¤ 5,50. VDU-houders krijgen 40 % korting en Jaarkaarthouders krijgen m gratis met de bon uit Spoor | |
| davidov2009 | dinsdag 1 december 2009 @ 12:12 |
quote:Ja, de toeslag voor ICE's verdwijnt per 13 december Deze beslissing komt door (a) door invoering van de OV chipkaart, waarbij aanschaf van toeslagen ingewikkeld en omslachtig wordt en (b) doordat ICE wordt opgenomen in het IC netwerk van Nederland: na volledige ingebruikname van de HSL rijdt de ICE door naar Den Haag CS. quote:Dit gaat over het verdwijnen van het spoorboekje na deze editie (2010) Geen openbare bron, maar zeer betrouwbare bronnen binnen NS. Is ook op Somda genoemd trouwens, zie maar hier , bericht van 27 nov 2009 om 00:09 uur. Is ook niet echt verrassend natuurlijk: tegenwoordig is het spoorboekje al verouderd op moment van drukken. Door alle wijzigingsbladen die het hele jaar door plaatsvinden en ICT-mogelijkheden zijn dynamische bronnen veel belangrijker geworden. Reizigers kijken tegenwoordig ook zelden meer op de gele vertrekstaten in de stations: men kijkt naar de Actuele vertrektijden op de info-schermen of via NS Mobiel en plant de reis vooraf via NS of 9292ov, en niet met het spoorboekje op schoot. | |
| Christiaan | dinsdag 1 december 2009 @ 12:22 |
| Weet iemand hoe de IC AdamCS - UtrechtCS komend weekend gaat worden omgeleid? | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 12:24 |
quote:Via Hilversum lijkt me he, zoals gebruikelijk | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 12:25 |
quote:Via Hilversum | |
| Christiaan | dinsdag 1 december 2009 @ 12:28 |
quote:Ik had dan ook geen enkel idee wat gebruikelijk was | |
| RubenK | dinsdag 1 december 2009 @ 12:34 |
| Via hilversum zoals altijd dacht ik | |
| davidov2009 | dinsdag 1 december 2009 @ 12:40 |
quote:Ja, de IC rijdt (non-stop) de route Diemen, Weesp, Naarden-Bussem, Hilversum, Utrecht Overvecht, Utrecht CS. Edit: haha, in een paar minuten 10-dubbel antwoord op je vraag, Christiaan | |
| Christiaan | dinsdag 1 december 2009 @ 13:06 |
| En nu kan niemand meer zeggen dat jullie niet behulpzaam zijn | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 13:22 |
quote:Geweldig nieuws. De enige trein die redelijk SOV-tuig vrij te houden was wordt gewoon opgegeven. Leuk. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 13:32 |
| Inderdaad, wat een slecht nieuws ineens. Zo een toeslagkaartje kan prima blijven bestaan naast de toch al zo vervloekte ov-chipkaart die geen hond gebruikt. En dan ook nog het Spoorboekje weg? Ook al zoiets onbegrijpelijks. | |
| Crientj | dinsdag 1 december 2009 @ 13:35 |
| Niet het spoorboekje weg Daar kan je zo leuk en nutteloos in bladeren. ;o | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 13:37 |
| En sowieso, hoe kunnen mensen straks thuis of tijdens het reizen hun treinreis plannen? Enige mooie is dat het ICE-netwerk in Nederland uitgebreid wordt. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 13:37 |
| Spoorboekje is onderweg gewoon verrekte handig En dit is ook totale onzin: quote:Gaan die ook verdwijnen? | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 13:38 |
quote:Nou ja, wat dat betreft heb je aan een spoorboekje van 1992 ook wel genoeg natuurlijk | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 13:38 |
| Echt he, ik kijk altijd op de gele vertrekstaten. Zou niet weten hoe ik anders kan zien op welk perron ik moet zijn. (Vertreksporen staan logischerwijs niet in het Spoorboekje) | |
| Crientj | dinsdag 1 december 2009 @ 13:46 |
quote:Nou, op zich wel. Dan zou het nog bijvoorbeeld wel leuk zijn om er nog een te hebben en dan de verschillen naast elkaar te kunnen leggen enzo Ik kan niet zonder vertrekstaten heur. Ja oke, met ActueleVertrektijden kan ik ook wel kijken (Heeft namelijk ook een mobiele versie), maar ik heb geen internet op mn telefoon. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 13:58 |
quote:Ik maak er ieder jaar een studie van. In de weken tussen het uitkomen van het nieuwe Spoorboekje en het ingaan van de nieuwe dienstregeling bestudeer ik alle verschillen in de tabellen zodat ik weer helemaal op de hoogte ben. | |
| sander89 | dinsdag 1 december 2009 @ 15:17 |
quote:Best snel verholpen vandaag. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 15:25 |
| Sluipt wel wat routine in natuurlijk he | |
| RealZeus | dinsdag 1 december 2009 @ 15:34 |
quote:Dat , en als ik voor de lol ga treinen kijk ik er ook altijd op om te zien wat de eerst volgende mogelijkheid om van dat statuion af te komen en waarheen dat dan is. | |
| greavy | dinsdag 1 december 2009 @ 15:48 |
Vandaag dit bericht ergens gelezen:quote:En ja, dit is waar Het is een chaotische bende daarzo... Hier word er over prorail gesproken, is de fietsenstalling dan niet van de gemeente? Mij lijkt dat stallingen bij stations van gemeentes zijn? | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 15:55 |
| mja, het probleem van meer fietsenrekken plaatsen is dat er nog meer fietsen komen en de chaos niet helemaal opgelost wordt. ze moeten ook bij gaan houden of er niet fietsen staan die al tijden niet meer gebruikt worden. Als je die er tussenuit haalt zorg je er voor dat er voor andere fietsen meer plek is. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 december 2009 @ 16:01 |
quote:Nou en? Daar kijkt toch nooit iemand op | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 17:10 |
quote:Wat dat betreft is de mobiele site toch een stuk handiger.. Ook ideaal dat vertragingen daar gewoon fatsoenlijk op staan | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 17:26 |
quote:Precies. Of wanneer men op een station aankomt en wil weten, voor later op de dag, wanneer de laatste reismogelijkheid terug is. quote:Ben al vier fietsen kwijtgeraakt op station Leeuwarden. Verwijderd al dan niet gejat. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 17:30 |
| Ik heb zojuist een, op papier, onmogelijke overstap gehaald te Lw. Van de 2951 op de 30149. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 17:31 |
quote:Oh, dat is wel handig, ja. | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 17:36 |
quote:Die is wel vaker toch te halen. Er wordt nu met ICM gereden en zeker als ze die op 3 binnen laten komen kun je m halen. Afgelopen vrijdag stond de 2951 al om .31 langs het perron en kon je de 30149 eenvoudig halen. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 17:47 |
| Hmmz... Okey, zovaak maak ik die overstap ook niet... Nu kwamen we ´gewoon´ op spoor 5 aan. In de nieuwe dienstregeling wordt de 2951 vijf minuten vervroegd. | |
| ReisT | dinsdag 1 december 2009 @ 19:00 |
quote:Ben jij nu niet in de war met de Pimpel-express? (de IC uit Berlijn dus). Die gaat in DRGL2011 samen met de treinen uit Groningen/Leeuwarden/Enschede doorrijden naar Den Haag. ICE integreren in de binnenlandse dienst dat is iets uit een van de vele plannen voor 'om de tien minuten een trein' dat is dus nog lang niet duidelijk. quote:Leuk ja, maar heb je die dienstregeling al eens goed bekeken? Utrecht-Eindhoven duurt met die ICE meer dan een uur! Grote kans dat 'ie lekker 10 minuten gaat staan niksen op een perronloos spoor in Den Bosch. Of Geldermalsen. | |
| Brembo | dinsdag 1 december 2009 @ 19:52 |
quote:Ja, hij heeft gelijk | |
| Palmboom313 | dinsdag 1 december 2009 @ 20:05 |
| hey dat is goed nieuws van die ICE | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 20:06 |
quote:Net als vanochtend in Breda zeker, wachten op de IC naar Venlo die om 07:21 zou moeten vertrekken; 07:10 uur; mobiel zegt +7, CTA zegt niks. 07:21 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "5 minuten". 07:26 uur; mobiel zegt +10, CTA zegt "10 minuten" en dan komt-ie inderdaad om 07:30 aankakken | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 20:07 |
quote:Dat plebs leert 't na een weekje wel af, de ICE zit van Ah -> Ut altijd wel vol. Ook met 2 euro toeslag is het maar afwachten of er nog plek is. | |
| Brembo | dinsdag 1 december 2009 @ 20:26 |
quote:Moet zeggen in de zomer zit de ICE behoorlijk vol maar in de Winter is het soms behoorlijk leeg | |
| greavy | dinsdag 1 december 2009 @ 20:59 |
quote:Op CTA's vertrouw ik nooit blindelings Ze geven vaker foutieve informatie, ook als er een trein van ander perron vertrekt. Kzit altijd op me mobiel de actueelste informatie te lezen, over me rit Alhoewel de NS sms service voor geen goede kak werkt Een keer ingesteld, meer dan anderhalf uur vertraging wegens bovenleiding breuk tussen amersfoort en zwolle, waardoor omreizen uit Utrecht via Arnhem - Deventer, krijg je der niet eens bericht over T is wel beter dat de CTA's digitaal worden (lijkt mij) maar de oude flappen dingen vind ik toch het mooist.. | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 23:45 |
| Op de oude flappen kan ook alles staan. Soms zelfs meer. | |
| Ireyon | dinsdag 1 december 2009 @ 23:45 |
quote:'k Vond de sms'jes met "Uw reis is gewijzigd, raadpleeg ns.nl voor actuele informatie" ook een beetje overdreven als m'n trein +1 had Dat laatste weet ik trouwens ook nog niet zo zeker.. 't Ziet er wel een stuk beter uit, maar de keren dat ze op Schiphol of Amersfoort op "Geen reisinformatie beschikbaar" stonden, zijn niet op 10 handen te tellen. | |
| Ofyles2 | dinsdag 1 december 2009 @ 23:48 |
quote:Dat zeiden de Duitsers ook... | |
| zeurpietcoen | dinsdag 1 december 2009 @ 23:51 |
| Vanuit hoofddorp rijden alleen maar DDaR en Sprinters. Is er een manier om naar A'dam zuid, rai, amstel, lelylaan, sloterdijk of centraal te komen met een IRM of een ICM? Ik weet dat ik met IRM kan door op Schiphol over te stappen maar geef toch voorkeur aan ICM... Of rijdt dat niet? | |
| Socios | dinsdag 1 december 2009 @ 23:53 |
| Je kan vanaf Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid WTC met ICM. | |
| zeurpietcoen | dinsdag 1 december 2009 @ 23:54 |
quote:Weet je ook wanneer deze rijden? Bv uit HFD rijdt de DDaR om :21 en :51. Alvast bedankt! | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 23:57 |
quote:Naar Amsterdam Zuid kun je met ICM komen door op Schiphol over te stappen. Naar Amstel kun je met IRM komen door via Centraal te reizen. Sloterdijk is ook via Centraal met IRM te doen. Voor RAI kun je nog Mat 64 treffen en bij Lelylaan stopt eigenlijk alleen maar DDAR en sprintermaterieel. | |
| Peterselieman | dinsdag 1 december 2009 @ 23:58 |
quote:ICM vertrekt om .19 en .49 vanaf Schiphol richting Amsterdam Zuid/WTC | |
| zeurpietcoen | woensdag 2 december 2009 @ 00:00 |
quote:Je bent geweldig! | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 00:00 |
| Lachen als je toevallig de 16.49u ofzo pakt. | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 00:02 |
quote:Voor die trein zou ik tekenen. Daar reizen altijd de goudgele rakkers mee | |
| zeurpietcoen | woensdag 2 december 2009 @ 00:02 |
quote:Hoezo? | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 00:05 |
quote: quote: | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 00:10 |
| zeurpietcoen | woensdag 2 december 2009 @ 00:15 |
| Trouwens wat vinden sommigen het probleem met IRM Wat mij betreft: Stoptreinen -> DDaR, Mat '64, paupersprinters e.d. Sneltreinen -> IRM Intercitys -> ICM(m) | |
| Brembo | woensdag 2 december 2009 @ 00:37 |
quote:Stoptreinen: Alles behalve Sprinter en DDAR IC: ICRM of ICM en vanaf volgende dienstregeling ICE | |
| Ofyles2 | woensdag 2 december 2009 @ 00:45 |
quote:IRM's stoppen ook te Lelylaan. | |
| busfoto.nl | woensdag 2 december 2009 @ 01:28 |
| Vanavond een aantal filmpjes gemaakt op Utrecht Centraal, waaronder diegene hieronder. Kijkk beiden voor het effect in HD En een leuk aanpassinkje aan de afspeelsnelheid: [ Bericht 31% gewijzigd door busfoto.nl op 02-12-2009 03:07:05 ] | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 08:14 |
| De 2200 (sneltrein Breda - Amsterdam) is met +10 vertrokken uit Breda... hoeveel vertraging heeft dat ding onderweg dan wel niet opgelopen? Btw, feedback over reizen op saldo bij NS kun je hier kwijt: http://nsforum.uservoice.com/pages/30994-ikchip-ns-reizigersforum | |
| thats-me | woensdag 2 december 2009 @ 08:59 |
| Mooie filmpjes hoor busfoto.nl ook van goede beeld kwaliteit, ik vind alleen de muziek keuze wat minder. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 09:15 |
| Mooie filmpjes idd | |
| De_Hertog | woensdag 2 december 2009 @ 09:20 |
quote:http://www.bndestem.nl/re(...)teun-aan-HSLZuid.ece Ben benieuwd wat dat nog voor gevolgen heeft. In het brabants dagblad stond overigens dat de directeur van het ERA vrijwel letterlijk zei dat HSA de problemen aan zichzelf te wijten door het sluiten van een slecht contract, maar dat artikel kon ik (nog) niet online vinden. | |
| Ireyon | woensdag 2 december 2009 @ 09:35 |
quote:DD-AR en Mat '64 zijn stoptreinen waar men meestal binnen no-time weer uit kan. IRM rijdt intercities en is daar volkomen ongeschikt voor, daar je er na een half uur al een houten reet van krijgt. Stoelen voor intercities moeten gewoon zodanig comfortabel zijn dat men er makkelijk urenlang pijnloos kan blijven zitten, dan blijft er behalve ICRm of ICM(m) niet veel meer over | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 09:49 |
| Ik ben meerdere keren bijna kotsend in Maastricht uit een VIRM gestrompeld na een rit van 2 uur Dan liever 4 uur in Roemenië in het gaarste ICK wat je kunt verzinnen | |
| Christiaan | woensdag 2 december 2009 @ 10:26 |
| Zeg, als ik van Amsterdam Centraal naar Groningen reis met een kaartje kost me dat 26,60. Als ik dan vergeet uit te checken als ik met OV-chip reis, betaal ik toch eigenlijk maar 20 euro? | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 10:35 |
quote:Dus toch | |
| JaFFe | woensdag 2 december 2009 @ 10:42 |
| Ik las gister dat je chipkaart de korste weg registreert. Als je nou een rondje nl doet en je komt weer dicht bij uit betaal je dan weinig. Of gaat het ook nog op tijd? | |
| busfoto.nl | woensdag 2 december 2009 @ 10:46 |
quote:Heb je gelijk in, gisteravond vond ik het wel aardig klinken bij de snelheid van de filmpjes. Was ff dat AudioSwap van Youtube aan het uitproberen. Er staat als het goed is nu wat anders onder | |
| Ireyon | woensdag 2 december 2009 @ 10:48 |
quote:En hoe kom je dan weer terug? Opnieuw 'inchecken' in Groningen? Dan betaal je alsnog 26,60 + die 20 euro krijg je niet meer terug. Daarnaast kan je over een jaartje station Groningen niet eens meer uit zonder uit te checken | |
| Ireyon | woensdag 2 december 2009 @ 10:50 |
quote:Wat een ontzettend gaaf filmpje, zo mag je ze wel vaker maken | |
| Christiaan | woensdag 2 december 2009 @ 11:03 |
quote:Na x uur verloopt je chip toch en wordt dat afgeschreven? Als ik 's ochtends in Groningen kom en 's avonds terugga, is die 20 euro al afgeschreven. Als ik weer incheck en terugga naar Amsterdam is dat gewoon een nieuwe reis. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 11:17 |
quote:Maar dan op Geerdijk of zo. Dan je een veulentje in de wei ziet lopen, en dan een poepkever over het perron, en dan een vlindertje op de rails, en dan in 2 seconden een trein, en dan weer minuten lang niksigheid | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 11:23 |
quote:Je blijft ingecheckt tot je uitcheckt, of tot 4:00 's nachts. Als jij 's ochtends naar Groningen reist, en terugreist, en daarna op je startstation weer uitcheckt, kost dat je ¤ 20 (het instaptarief ben je wanneer je na een uur uitcheckt op hetzelfde station kwijt). Check je uit op een ander station dan betaal je van je startstation tot dat specifieke station. | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 11:24 |
| Werken met 2 chipkaarten is dus aan te raden | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 11:32 |
| ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat al we straks overal met de OVC kunnen betalen. Ik ga echt wel even een ervaringsrondje maken dan | |
| IntercityAPT | woensdag 2 december 2009 @ 11:43 |
quote:Defecte poortjes natuurlijk | |
| Christiaan | woensdag 2 december 2009 @ 12:47 |
quote:Maar mijn idee dat een enkele reis zonder uitchecken goedkoper is klopt in essentie toch? Stel dat je de volgende dag pas teruggaat. | |
| Quyxz_ | woensdag 2 december 2009 @ 12:52 |
| Wat deed die V250 vanmorgen rond 10.30 op het rangeerterrein bij Eindhoven station? Hij kwam net aanrijden vanuit de richting Best. | |
| Irritatie100 | woensdag 2 december 2009 @ 12:57 |
| Fijn, die toiletten in de DD-AR. Ik ben uiteraard goed opgevoed dus waste ik mijn handen na het toiletgebruik, gooi het doekje in het toilet (er was geen apart vuilnisbakje voor de handdoekjes...), vervolgens volgt een windvlaag door die afvoerbuis die niet afgesloten was en uiteindelijk kreeg ik m'n handdoekje dus weer terug in m'n gezicht | |
| RubenK | woensdag 2 december 2009 @ 13:00 |
| Iemand enig idee of het spoorboekje (het hele spoorboekje) ook digitaal te vinden is? Ik ben van plan een nieuw hobby web projectje te starten... | |
| dennistd | woensdag 2 december 2009 @ 13:03 |
quote:Die zal wel weer gaan testrijden tussen Helmond en Horst-Sevenum denk ik. | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 13:06 |
quote: quote:Alweer? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 13:36 |
quote: Ik wil een KLB-topic met Paint | |
| lezut | woensdag 2 december 2009 @ 13:37 |
quote:Geerdijk... Altijd een feest als er iemand op het perron staat. | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 13:46 |
| Ik heb gisteren demonstratief een nieuwe strippenkaart gekocht op het station. | |
| Irritatie100 | woensdag 2 december 2009 @ 13:58 |
quote:Dat is misschien wel een idee ja, maar ik kan totaal niet painten | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 14:03 |
quote:Dat kan niemand, dat is juist de pret | |
| davidov2009 | woensdag 2 december 2009 @ 15:15 |
quote:In spoorland is veel niet duidelijk en aan vele veranderingen onderhevig, maar aangezien DB steeds minder treinen gaat krijgen die eindigen in A'dam CS willen ze hiervoor enige compensatie (ze zijn niet echt gecharmeerd van het NS idee: we gooien alles over de zuidas). Dus dringen ze aan, wanneer de een internationale trein naar Schiphol rijdt (niet via CS dus), deze doorrijdt naar Den Haag en/of Rotterdam. In eerste instantie is dat inderdaad de IC Berlijn, maar ook de ICE wordt in de nabije toekomst (dat kan 2011 of 2012 zijn) over de zuidas geleid. Dit inderdaad mede door het SAAL project (hoge belasting bij Diemen en A'dam CS) en 6/maatwerk (hoge belasting A'dam CS-Utrecht), dat elke 10 minuten een IC voorziet + 2 tot 6 keer per uur een sprinter. Op het spoor past het allemaal wel (net), maar in de stations niet. In A'dam CS in ieder geval niet. Ook Schiphol komt onder druk te staan met treinen die keren (al dan niet via Hoofddorp Opstel). Dus worden treinen zo mogelijk naar Shl gebracht ipv Asd, en als ze dan in Shl zijn, liever door rijden naar 't zuiden dan daar keren. En ach, in de zomer heb je toch geen haast, dan ga je voor het comfort van ICE terwijl de rest als sardines in een VIRM zit te zweten Ook snap ik de opmerkingen 'oh nu wordt het superdruk in de ICE, nu komen de SOV'ers etc.' niet: voor (de meesten van) jullie was het ook 'nieuws' dat de toeslag verdwijnt. Wel, als de deelnemers van het treinentopic al niet eens weten dat ie verdwijnt, hoe zulleen de honderduizenden doorsnee reizigers het dan weten | |
| Guppy | woensdag 2 december 2009 @ 15:49 |
quote: | |
| Christiaan | woensdag 2 december 2009 @ 16:52 |
quote:Deze SOVer is wel dankbaar voor de openbaringen in dit topic | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 17:26 |
| Wisselstoring Breda - Gilze-Rijen, reizigers tussen Tilburg/Eindhoven en Den Haag/Rotterdam reizen via Utrecht. I.p.v. 10 bakken ICRm (Den Haag - Venlo) zit ik nu in een zesbaks VIRM die beperkt wordt tot Breda. Ach, ik klaag niet... ik moet naar Breda | |
| RealZeus | woensdag 2 december 2009 @ 17:31 |
quote:Die plan V/T op 2.43: da's een pas snel optrekken. En treinen die met een rotgang door het station en door de wisselstraat heen denderen. | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 17:34 |
| Ik checkte gisteravond te Rotterdam Centraal in met mijn persoonlijke OV-chipkaart, en er werd toen ¤ 10 borg afgeschreven. 3 minuten later checkte ik op hetzelfde station uit, en werd er ¤ 20 borg bijgeschreven, ik had een cadeautje gehad dus. Nu probeerde ik het net nog eens, toen werd er 2x afgeschreven (¤ 10 en ¤ 20), toen ik weer uitcheckte werd er ¤ 20 teruggeschreven. NS heeft het foutje inmiddels dus hersteld. | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 17:48 |
| Ingewikkeld allemaal. Ik heb een SOV. Enige tijd geleden heb ik daarvoor al een ov-chipkaart toegestuurd gekregen. Deze heb ik nog nooit gebruikt. Vanaf 1 januari 2010 verdwijnt de gewone OV-studentenkaart en kan men alleen nog maar met die SOV-chipkaart reizen. Deze dient meen ik eerst geactiveerd te worden. Echter, ik wil dat helemaal niet. Sowieso ben ik bijna klaar met mijn studie waardoor ik geen SOV meer heb. Daarbij wil ik helemaal niet met een ov-chipkaart Ik wil dus mijn SOV stopzetten per 1 januari cq. niet reizen per SOV-chipkaart per diezelfde datum. Nu mijn vraag: welke actie dien ik hiervoor te ondernemen? Is het bijvoorbeeld voldoende om gewoon mijn SOV-chipkaart niet te activeren? Of moet ik iets opzeggen? Ook na bestudering van enkele meegestuurde folders snap ik er allemaal niet veel van. B.V.D, Socios | |
| Barney_Stinson | woensdag 2 december 2009 @ 17:51 |
quote:Tof | |
| Ireyon | woensdag 2 december 2009 @ 18:03 |
quote:Mja en ik zat dus in de intercity naar Rsd tussen Tilburg - Breda.. zo'n 50 minuten stilgestaan | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 2 december 2009 @ 18:33 |
quote:Dat ging over spoorwegpersoneel op FOK!. Dat ben ik vanaf 1 januari officieel ook. Dan begint namelijk mijn contract bij ProRail, ik word opgeleid tot treindienstleider! | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 18:35 |
| Wat een drukte was dat net in Breda zag... er stond een bus, die vol wegreed. Er stonden nog minstens 10 busladingen te wachten | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 18:36 |
quote:Gefeliciteerd Nu niet alles in de soep laten lopen he | |
| dennistd | woensdag 2 december 2009 @ 18:40 |
quote:gefeliciteerd (had het ook al op OHIH gelezen | |
| Crientj | woensdag 2 december 2009 @ 18:41 |
quote:Gefeliciteerd | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 18:58 |
quote:Gefeliciteerd! Hier, kan je vast oefenen ![]() | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 19:01 |
![]() © Duvel | |
| trainfreak | woensdag 2 december 2009 @ 19:26 |
quote:Proficiat! | |
| Ofyles2 | woensdag 2 december 2009 @ 19:27 |
quote:Gefeliciteerd. | |
| Ofyles2 | woensdag 2 december 2009 @ 19:30 |
quote:Dat is ook de reden waarom ik het zolang mogelijk ophoud tot thuis... | |
| Ireyon | woensdag 2 december 2009 @ 19:31 |
![]() 't Gaat goed daar | |
| Fixers | woensdag 2 december 2009 @ 19:44 |
| Ik ben dus ook onderweg naar breda, als ik het zo bekijk had volgens mij beter vanaf den bosch terug naar geldermalsen gekunt om een ommetje via dordt te maken. We zien het wel in Tilburg dadelijk. Maar, ik moet komende week mijn maandnetkaart weer verversen. Zal ik dat op mijn ov-chip doen (heb ook een voordeelurending). Of trek ik nog beter een papiertje uit de automaat? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 19:55 |
| iK HEB GEWOON EEN PAPIERTJE UIT DE automaat getrokken. En dat blijf ik doen zo lang het kan | |
| KapiteinT | woensdag 2 december 2009 @ 20:02 |
quote:Inderdaad! En zeker als ie naar Schiphol gaat rijden wordt het helemaal interessant | |
| KapiteinT | woensdag 2 december 2009 @ 20:08 |
quote:Hé een mede Hoofddorper! .04, .08, .21, .34, .38 en .51 kan je met overstap op Schiphol naar Amsterdam Zuid. Als je .08 en .38 gaat kom je in een ICM terecht deze stopt ook in Duivendrecht. .08, .21, .38 en .51 kan je met overstap in een VIRM naar Amsterdam Centraal komen. Die trein van .21 en .51 stopt ook in de Lelylaan. RAI kan je niet komen met VIRM of ICMm en Amstel kom je alleen via Duivendrecht of Centraal. | |
| sander89 | woensdag 2 december 2009 @ 20:09 |
quote:Ik hoefde hem niet in te leveren en ook niet te activeren, want je ov-chip werkt gewoon als je er 20 euro te goed opzet.(of dat is alles) Je kan het abonnement er af laten halen bij een ov-chipkaart balie, zodat je hem als normale ov-chipkaart kan nog gebruiken. Zelf kwam ik er bij toeval achter dat je gewoon nog met je ov week abonnement kan reizen terwijl je geen recht meer op hebt.(Dit is met de bus) Als je gecontroleerd word schijnen ze wel te kunnen zien dat je helemaal geen rechten meer hebt op je week ov. Je word toch nooit bijna gecontroleerd dus ik neem het risico. [ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 02-12-2009 20:16:18 ] | |
| Fixers | woensdag 2 december 2009 @ 20:17 |
quote:Da's zo ongeveer hetzelfde trucje als je ov als vermist opgeven als je ergens halverwege het jaar afstudeert. Je nieuwe lever je in en op je ouide blijf je reizen. Tot ze het kaartnummer controleren: zwart rijden, fraude en valse aangifte. | |
| busfoto.nl | woensdag 2 december 2009 @ 20:38 |
quote:T lijkt wel een beetje op de gemiddelde modelbaan.. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 20:43 |
quote:Ja vond ik ook soms | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 20:49 |
quote:Euhm ja. Totdat de IB-Groep bij TLS navraag doet naar de kaarten die wel een einddatum zouden moeten hebben voor het OV-studentenreisproduct, maar dat nog niet hebben gekregen. Dat kan TLS namelijk zo opvragen. En dan hang je alsnog | |
| sander89 | woensdag 2 december 2009 @ 20:51 |
quote:Dit is toch een andere trucje, al reis ik nog steeds zwart. Het misbruik maken is ook zo makkelijk en de kans dat je betrapt word is zo klein. Is gewoon een van de vele dingen die slecht geregeld zijn met de ov chipkaart. Al moet ik mij eigenlijk gewoon aan de regels houden als reiziger. Mijn traditionele week ov kaart heb ik ingeleverd bij het postkantoor. | |
| Fixers | woensdag 2 december 2009 @ 20:53 |
quote:Het is een ander trucje met dezelfde uitkomst. Je reist met een OV-studentenkaart zonder er recht op te hebben. De valse aangifte vervalt, maar de fraude en zwartrijden blijft. | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 21:00 |
| En de boete is niet mals... ¤ 68,- per halve maand. Lever dat ding nou maar gewoon in, het bespaart je een hoop moeite want hiermee tegen de lamp lopen is een stuk simpeler dan met dat papieren ding wat je eerst had -- hier is een controleerbare backend van namelijk. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 21:03 |
quote:Ik wacht wel op het moment dat je hier vreselijk komt janken hoe oneerlijk het allemaal wel is dat jij gepakt bent en allerlei zware criminelen nog niet. En dan ga ik je steenhard uitlachen | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 21:07 |
| Net even gebeld met een informatielijn van de Studenten OV-Chipkaart. Ik moet het reisproduct dat ik nooit gebruikt dan wel geactiveerd heb en nooit van plan was te gebruiken eraf laten halen. Waar dat tegenwoordig moet, ben ik even kwijt. | |
| sander89 | woensdag 2 december 2009 @ 21:09 |
quote:Dat is gelukkig niet zo van die 68 euro. quote:Al heb ik mij niet aan mijn goede voornemens gehouden. Het is zo dat je alleen in Amsterdam of Rotterdam je abonnement er af kan laten halen, toevallig ben ik daar binnenkort misschien moet ik toch maar verstandig gaan doen. quote:Zo sneu ben ik ook weer niet. Als ik toch gepakt word dan ben ik gewoon de lul want ik heb zelf het risico genomen en zal ik gewoon de boete betalen. Maarja ik zal mijn ophouden met deels offtopic geleuter van mij over dit onderwerp. | |
| Fixers | woensdag 2 december 2009 @ 21:28 |
quote:Als ze in groningen niet te moeilijk doen over het oneigenlijk gebruik à raison van ¤68,- per halve maand. Dan heb je nog altijd een Officier van Justitie en een rechter te vriend te houden. Valsheid in geschrifte wordt beboet met een boete uit de vijfde categorie, ofwel maximaal ¤ 74.000. Kan je 11 jaar eerste klas van reizen. Ik verwacht dat de pakkans voor SOV-fraude behoorlijk toe gaat nemen met de OV-chip. | |
| freako | woensdag 2 december 2009 @ 21:33 |
quote:In principe wel. Een enkele reis Amsterdam Centraal - Groningen kost met de OV-Chipkaart ¤21,20. Tel uit je winst. Ik kan me wel voorstellen dat een OV-Chipkaart na een aantal keer "inchecken-zonder-uitchecken" geblokkeerd wordt. | |
| #ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 21:47 |
| Ik ging vanavond terug van Nijmegen naar Almelo. De trein had al 15 min vertraging en daarom stopte hij niet op Lent, Elst en op Arnhem zuid. Nog nooit meegemaakt dat de trein dan stations overslaat. Op de brug voor Zutphen maakte de trein in een keer een behoorlijke remming, en alle lichten gingen uit boven de zittingen. Foutje van de machinist | |
| ReisT | woensdag 2 december 2009 @ 21:50 |
quote:Voorlopig kan het niet eens anders. Zo'n papiertje is ook veel beter want dan heb je lekker HELEMAAL NIETS met die blieppaaltjes te maken. | |
| ReisT | woensdag 2 december 2009 @ 21:52 |
quote:Onderbreking in de bovenleiding op de hefbrug misschien? Daar willen lichten nog weleens van uitgaan. | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 21:54 |
quote:Klopt ja, zie "Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS". Dat wordt dan gezien als een reis zonder geldig vervoerbewijs met consequenties zoals vermeld in de AVR-NS. | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 21:56 |
quote:Net als de individuele luchtkoeling. | |
| #ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 21:57 |
quote:Ah oke, wist niet dat er een onderbreking tussen kon zitten? | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 21:57 |
quote:Dit. quote:En dat. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 21:58 |
quote:Ja hoor, zijn meer van die plekken. Bij ALkmaar is ook een spanningsloze brug, in Friesland liggen er minstens 3, en bijvoorbeeld de spanningssluis bij Roosendaal. Kwestie van op tijd je panto laten zakken, zorgen dat je niet in het midden stil komt te staan, en aan de overkant weer omhoog doen | |
| Socios | woensdag 2 december 2009 @ 21:59 |
| Gaat daarvoor de panto omlaag, ja? | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 21:59 |
| alleen al tussen Leeuwarden en Heerenveen liggen er 4 | |
| Kankerkachelsverkopert | woensdag 2 december 2009 @ 22:00 |
quote:Dat kan dus Hier info: http://www.nicospilt.com/bovenleiding-bijzonder.htm | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 22:00 |
quote:Lijkt me handig voor de zekerheid he. Anders schietie omoog zodra de BL ophoudt en blijftie hangen aan de overkant | |
| #ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 22:02 |
quote:Dus als hij niet genoeg snelheid heeft, en hij komt stil te staan heeft tie een probleem? quote:BL houdt in? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 22:02 |
quote:Ja dat traject doelde ik ook op. Alle bruggen tussen Lw en Harlingen en tussen Lw en Stavoren zijn trouwens ook spanningsloos | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 22:04 |
quote:Als er op een dusdanig moment aan de noodrem getrokken wordt dat het moment van stilstand dreigt samen te vallen met de passage van een spanningsloze brug, dan zou ik als mcn zeker een vulstoot proberen ja. Maar goed, wat weet ik er ook van he | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 22:05 |
quote:Bovenleiding. | |
| Peterselieman | woensdag 2 december 2009 @ 22:08 |
quote:Met wat miezer is een vertrekkende trein van Akkrum richting Leeuwarden daarom leuk. Doorslippende wielen en een trein die maar net over de spanningsloze brug komt. | |
| sander89 | woensdag 2 december 2009 @ 22:15 |
quote:Nee normaal gesproken niet: quote: | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 22:16 |
Fraaie muurschildering in de lokettenzaal van....? ![]() | |
| #ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 22:32 |
| Bedankt voor de info allen | |
| sander89 | woensdag 2 december 2009 @ 22:56 |
quote:Kwam dit nog tegen, de spoorbrug van Zutphen heeft gewoon een vaste bovenleiding. ![]() | |
| #ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 23:00 |
quote:Dat dacht ik ook al inderdaad, ook niet zo gek. Aangezien het station vlakbij de brug ligt. | |
| dennistd | woensdag 2 december 2009 @ 23:10 |
| Interessante presentatie over DDAR/DDZ: http://www.nsprocurement.(...)rnization.080901.ppt | |
| Dr_Flash | woensdag 2 december 2009 @ 23:13 |
quote:Wat een irritant KUTverhaal. het begint al met dia 1, die opgeleukt wordt met een plaatje van een VIRM terwijl het verhaal over DDAR gaat. Ten tweede leven we hier nog steeds in NEDERLANDSTALIG gebied. Wat is dit voor kolderieke quasi-interessant-doenerij? | |
| James1988 | woensdag 2 december 2009 @ 23:20 |
quote:Dat zal wel de huisstijl van NedTrain zijn quote:Europese aanbesteding | |
| Ofyles2 | donderdag 3 december 2009 @ 00:04 |
| Bijzondere treinrit meegemaakt van Delft naar Amsterdam Sloterdijk. Sneltrein uit Dordrecht was een kwartier te laat en in Haarlem mocht ik overstappen op de IC uit Zandvoort (ja, ik moest weer eens rennen). | |
| Wimpeh | donderdag 3 december 2009 @ 00:28 |
| Wat ook nog kan met de studenten-OV-chipkaart; ruilen met je huisgenoot. Stel: jij week, hij/zij weekend; wissel de chipkaart uit en stop hem ergens in je portemonnee en laat op momenten dat je eigen kaart gratis reizen geeft je kaart zien, op momenten dat je zou moeten betalen je gewone OV even wegstoppen en piepen met de OV-chip. Ik heb mijn chip namelijk in mijn portemonnee achter een rits, al meerdere keren mee gereisd (okee, bus) en nog nooit is mij verzocht deze pas te laten zien om mijn pasfoto te controleren (maar dat zullen alleen de controleurs doen, die ik amper zie hier in Twente bij Connexxion...). In mijn geval is het weliswaar mijn eigen pas dus doe ik weinig verkeerds, maar in theorie is er nog een maandje fraude te gaan | |
| sander89 | donderdag 3 december 2009 @ 00:57 |
| Even wat buitenlandse treinnieuws: Op de Oberalppas sleurde een lawine een RE trein van de Matterhorn Gotthard Bahn van het spoor. Alle 4 wagons werden van het spoor geslagen, hierdoor raakte twee van de negen passagiers lichtgewond. Dit was de laatste trein die maandag even na 14 uur over de Oberalppas reedt, ivm extreem sneeuwval die dag waardoor er lawine gevaar ontstond. ![]() De loc bleef als enige in het spoor en kon later zelfstandig zijn weg vervolgen. ![]() ![]() ![]() ![]() De sneeuwploeg die de passagiers heeft geëvacueerd. ![]() ![]() De bergingswerkzaamheden van vandaag Bron+meer info en foto's: 1, 2, 3 en 4 | |
| Socios | donderdag 3 december 2009 @ 02:39 |
| Sick. | |
| Peterselieman | donderdag 3 december 2009 @ 07:19 |
| heftig | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 3 december 2009 @ 08:12 |
quote:Nogal. | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 08:50 |
| Zo! Dat is nogeens praat | |
| Guppy | donderdag 3 december 2009 @ 09:03 |
| Twee lichtgewonden maar... Komen ze goed mee weg! | |
| James1988 | donderdag 3 december 2009 @ 09:07 |
| Zojuist mijn eerste OV-chipkaartreis met NS gehad... ging goed. Aanvankelijk nam de conducteur genoegen met het zien van mijn chipkaart, pas toen hij verderliep dacht hij "Ohja, even checken"... dat duurde ook nog even. Of 't controleren nou sneller gaat door de OV-chipkaart durf ik te betwijfelen, hij was er iig niet al te snel mee | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 09:08 |
quote:Kon je wel een uitcheckpaaltje vinden op je bestemming en hoeveel bussen heb je daardoor gemist? | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 09:13 |
quote:bron en meer Lijkt me een voordehandliggend moment om dat bij de renovatie van de DDARs te beginnen | |
| Guppy | donderdag 3 december 2009 @ 09:19 |
quote:Ik zou het dan andersom doen, als het toch moet. Boven herrie en rust onder. Kinderen die een dagje met de trein willen, vinden het machtig interessant om bovenin te zitten. Die kun je maar moeilijk verplichten om stil te zijn. Dat mensen daar niet over nadenken... | |
| James1988 | donderdag 3 december 2009 @ 09:24 |
quote:Jep, die stonden in Rotterdam keurig in de loop. Verder geen aansluitende bussen gemist, ik ging toch verder met de metro | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 09:31 |
quote:http://www.brabantsdagbla(...)r-Tilburg--Breda.ece Wat niet online staat maar wel in de krant stond: de Brabantse lobby merkt dat veel ('gevaarlijke') goederentreinen nog altijd niet over de betuwelijn rijden en verwacht dat dit voorlopig ook niet zal gaan gebeuren. Ze willen deze treinen langzamer laten rijden en daar is dit derde spoor voor nodig. Lijkt mij persoonlijk onhandig dit hieraan te koppelen, omdat nu een eventueel slagen van deze lobby gekoppeld zou kunnen worden aan een 'bekentenis' dat de betuwelijn niet geslaagd is. En dat lijkt me politiek gezien onhandig.. | |
| dennistd | donderdag 3 december 2009 @ 09:36 |
| Ja, laat ze langzamer dan 40 rijden zodat de ATB niet ingrijpt bij een rood sein, geweldig idee | |
| dennistd | donderdag 3 december 2009 @ 09:42 |
| Hoe druk is het eigenlijk daar, je hebt de: - 13600 ST Ht-Bd - 1900 IC Gvc-Vl - 3600 IC Zl-Rsd - 5200 ST Tbw-Ehv Vier treinen per halfuur dus, waarvan één maar op een heel kort stukje. Het hele traject is pak 'm beet 15-20km lang, op dat stukje hoeven de IC's, ST's en GO's elkaar toch nog niet in de weg te zitten? Als je het vergelijkt met Hengelo-Almelo, dat is ongeveer dezelfde afstand, en daar gaat het ook goed met elk halfuur een goederenpad (en daar zitten 2 stopper ipv 1). | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 09:49 |
quote:Ik zie dit dan ook eerder als een verkapte lobby om die verschrikkelijke goederentreinen zoveel mogelijk tegen te werken. En ja, als je die dingen met een slakkengangetje laat rijden kan ik me voorstellen dat het andere verkeer hier last van heeft. Overigens, eerlijk is eerlijk, in de praktijk was het tot een jaar geleden inderdaad wel zo dat in Tilburg geregeld treinen op elkaar moesten wachten omdat ze niet netjes eens per kwartier langs komen. Ik weet niet of dat inmiddels al veranderd is. | |
| James1988 | donderdag 3 december 2009 @ 09:58 |
| Gisteren een wisselstoring bij Gilze-Rijen, en meteen liggen 2 drukke lijnen eruit (Den Haag - Venlo en Roosendaal - Zwolle). Ook bij een ongeluk danwel zelfdoding (een paar keer per jaar) ligt er urenlang een hoop uit. Een derde spoor zou daar zeker wel wenselijk zijn, maar of er plek is pal naast de bestaande twee is zeer de vraag: bij Gilze-Rijen heeft men pasgeleden het oude 3e spoor wat er lag opgebroken... | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 10:02 |
quote:Bij een ongeluk of zelfdoding maakt het echt niet uit of er nou 1 of 2 of 3 of tachtig sporen liggen, dan gaat gewoon alles eruit, simpel zat. Dus daarvoor hoef je dat extra spoor niet aan te leggen | |
| James1988 | donderdag 3 december 2009 @ 10:10 |
| Ja, is ook zo... daarom kan dat derde spoor misschien met een boog eromheen worden aangelegd zodat er iig nog iets kan rijden van Breda naar Tilburg | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 10:13 |
quote:Dat is een goed idee. En als we die boog nou een beetje ruim nemen, om alle bewoning heen, dan hebben al die steden helemaal geen last van het goederenvervoer. Misschien kunnen we die lijn zelfs zo rechtstreeks mogelijk van Rotterdam naar Duitsland aanleggen, is dat een idee? | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 10:17 |
quote:Naah kan niet. Daar ligt al een spoordijk met eoa hip testbaantje erop | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 10:19 |
quote:He jammer, het klonk zo mooi. Nederland ligt ook veel te vol met proefprojecten. | |
| Ireyon | donderdag 3 december 2009 @ 10:28 |
quote:4 personentreinen per halfuur en praktisch altijd dezelfde hoeveelheid goederentreinen. Verder komen de 1900 of 3600 bij slechts 5 minuten vertraging al achter de 13600 te zitten en die eerste mag richting Venlo ook regelmatig wachten omdat de 3600 en 5200 tegelijk vanuit Tilburg naar Tbw rijden en daar dus alle sporen bezetten. 't Is er serieus gewoon te druk Verder heb je het gisteren misschien gemist, maar bij een simpele wisselstoring zit je dus al met zo'n situatie en 't komt nou niet bepaald zelden voor dat zo heel Brabant plat komt te liggen.. Wat ik dan weer niet snap, wat is er gebeurd met de plannen voor Viersporigheid? De bruggen bij Tilburg aan de Ht/Ehv kant zijn er al voor gemaakt en vanuit Breda liggen er ook al zo'n 400 meter lang 4 sporen waarvan er 2 gewoon doodlopen Tenslotte, uit die presentatie eerder haal ik dus dat dit het definitieve uiterlijk van de DDZ wordt? ![]() 'k Vind het zowaar wel wat hebben | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 10:32 |
quote:Zoals hierboven al gezegd wordt zoiets echt niet opgelost met een derde spoor. Sterker, ik denk dat daar alleen maar meer wissels voor nodig zijn om dat in te passen, met dus ook meer kans op storingen. quote:Ik weet niet of dat dak echt helemaal donkerblauw gaat blijven, lijkt me niet echt praktisch. Verder heeft het wel wat ja. Al houdt het totaal geen rekening met de lijnen van de trein zelf | |
| dennistd | donderdag 3 december 2009 @ 10:34 |
quote:Dat gebeurt in Almelo ook met de 1600/1700 quote:Alleen Tb-Tbw een derde spoor lijkt me een stuk goedkoper dan quote:Ook met drie sporen heb je de boel dan plat liggen... | |
| Crientj | donderdag 3 december 2009 @ 10:40 |
quote:Oeh, me likes. | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 10:42 |
| Hoe gaat het er eigenlijk uitzien op het motorrijtuig? | |
| Dr_Flash | donderdag 3 december 2009 @ 10:49 |
quote:Huh? Juist wel. De blauwe banden over de ramen. Net als bij VIRM, met als bij ICM, net als bij Mat'54, net als al honderd jaar gebeurt ongeveer | |
| De_Hertog | donderdag 3 december 2009 @ 10:54 |
quote:Ik bedoelde het voorste deel, het gaat zo half langs de cabineramen op en net wel/net niet over de deur heen. Het past wel in de huisstijl hoor, maar die kop is nou eenmaal nogal 'blokkig' en die vloeiende lijnen passen daar, vind ik, niet echt bij. | |
| James1988 | donderdag 3 december 2009 @ 11:00 |
quote:Dat zijn keer/opstelsporen Vroeger waren dat de doorgaande sporen, maar toen men begon met het heraanleggen van station Breda werd er besloten dat de buitenste sporen de doorgaande sporen moesten worden, en dat de binnensporen zouden worden gebruikt "om de toekomstige HSL-shuttle op te laten keren". I kid you not, zo zei iemand bij het projectbureau het tijdens een bewonersbijeenkomst... | |
| Palmboom313 | donderdag 3 december 2009 @ 11:08 |
quote:Zie ook http://www.sporenplan.nl/ | |
| dennistd | donderdag 3 december 2009 @ 11:21 |
| Die blauwe voorkant bij DDAR moeten ze schrappen trouwens, ziet er echt niet uit... |