Ik bedoel dat de aantallen die zijn omgekomen dus veel groter zijn, dat ze daar pasgeleden achter zijn gekomen. In Nederland werd al bijgehouden hoeveel Joden er woonden, gebeurde dat niet in die Oost-Europeese landen en Rusland enzo?quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je vraag is een beetje onduidelijk, zou je dit kunnen verduidelijken?
De registratie daar lag op een ander niveau om het zacht te zeggen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de aantallen die zijn omgekomen dus veel groter zijn, dat ze daar pasgeleden achter zijn gekomen. In Nederland werd al bijgehouden hoeveel Joden er woonden, gebeurde dat niet in die Oost-Europeese landen en Rusland enzo?
Dat en het feit dat in Nederland die transportlijsten keurig werden bijgehouden en bewaard. Hetgeen ze in andere landen nauwelijks deden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:26 schreef Sachertorte het volgende:
De registratie daar lag op een ander niveau om het zacht te zeggen.
Nee het is heel simpel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of een kampverwisseling? Beetje raar verhaal he, dat hij eerst Iwan de verschrikkelijke uit Treblinka zou zijn, en dan blijken al die getuigen zich dat ingebeeld te hebben, en dan is het nu ineens Iwan de minder verschrikkelijke uit Sobibor?
Moet die man hoe dan ook oorlogsmisdadiger geweest zijn? En hoe komen ze daarbij? Is het niet heel toevallig dat hij eerst als verdachte van Treblinka opduikt, geheel onterecht, en dan werkzaam in Sobibor blijkt te zijn geweest?
Als ik verdacht wordt van een inbraak in Groningen, en dan blijkt het iemand anders te zijn geweest, en ik wordt vervolgens vervolgd voor een inbraak in Nijmegen, dan maakt een advocaat daar toch ook gehakt van? Dan is er toch iets of iemand die al lang besloten heeft dat ik inbreker ben en daar dan een plaats en tijd en dus een inbraak bij zoekt?
Het komt mij over als dat er nog een oorlogsmisdadiger vervolgd moet worden voor ze allemaal dood zijn. Dat is namelijk ook een industrie, daar hebben mensen hun leven aan gewijd en daar hebben mensen belang bij. En dan wordt daar een naam bij gezocht die we toch al kenden. Terwijl de politieke gevoeligheden rechtspleging niet helpen natuurlijk, Duitsland moet eigenlijk wel vervolgen.
Ik vind zelf wel degelijk dat mensen op dit 'lage' niveau ook een eigen verantwoordelijk hebben en dus schuldig kunnen zijn. Kampbeulen kunnen net zo goed 'echte misdadigers' zijn zoals jij het noemt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na datao wel genoeg denk ik.
Voor de echte misdadigers heb ik echter geen medeleven en die mogen worden vervolgdt tot aan hun laatste dagen.
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind zelf wel degelijk dat mensen op dit 'lage' niveau ook een eigen verantwoordelijk hebben en dus schuldig kunnen zijn. Kampbeulen kunnen net zo goed 'echte misdadigers' zijn zoals jij het noemt.
Bedenk dat veel Oekrainse kampbewakers uit Sobibor na de oorlog ook terecht gesteld zijn geweest en geexecuteerd! Je zou dus ook kunnen stellen: waarom zij wel en Demjanjuk niet?
Wat mij betreft pakt men die 250 anderen ook aan. Maar zelfs al doet men dat niet, om welke reden dan ook, wil dat niet zeggen dat deze man onschuldig is.
Ja, zo noemen ze het. Het laatste grote proces. Ik ben benieuwd of ze na hem nog achter anderen aangaan.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.
quote:Dat Demjanjuk in Sobibor was, staat kennelijk voorlopig niet ter discussie. De bewijsvoering daarvoor lijkt waterdicht en is niet zoals wel wordt gesuggereerd gebaseerd op herinneringen die kunnen falen. Morgen zullen de Nebenkläger aan het woord zijn, hoorden we net.
Met reden natuurlijk. Zeker wat betreft Oekraïners, indachtig hoe de Nazi's over de oostelijke volkeren dachten. Nu zie ik hier ook weer allemaal van die teksten 'hij heeft ze hoogstpersoonlijk naar de gaskamers geleid'. Ja, en? Kon hij beslissen dan dat ze niet de gaskamers in hoefden, en het overleven? Degenen die er verantwoordelijk voor waren, waren juist niet degenen die hoogstpersoonlijk mensen de gaskamers inleidden. Die hoogstpersoonlijkheid is eerder een verzachtende omstandigheid dan bewijs van dat het een schurk is.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Hij werd ttt in Israel ter dood veroordeelt omdat men het bewezen achtte dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Hij ging in hoger beroep en zijn geluk was dat toen net de UDSSR was geimplodeert en de russen nu opeens hun archieven ter beschikking stelden. Daaruit bleek , zonder twijfel , dat hij Iwan der veschrikkelijk niet kon zijn geweest omdat..... Demjanjuk in die tijd als bewaker in Sobobor had gewerkt.
Daarom moesten ze hem in Israel vrij spreken.
Ik persoonlijk vind ik het heel lastig. OP de ranghoogte van Demjanjuk lopen er alleen in Duitsland nog zo`n 250 man rond , die nooit zijn aangeklaagd. Men besloot na de oorlog ( een wijs besluit als je hetmij vraagt) mannen op deze rang niet te vervolgen.
Maar het recht is er juist om mensen te beschermen tegen de collectieve waanzin die zomaar kan toeslaan rond ernstige feiten. Als de behoefte om de schuldige te pakken maar groot genoeg is, doet paradoxaal genoeg de schuldvraag er minder toe. Ik geloof best dat die mensen oprecht geloofden dat hij het was. Maar de wil om dat te geloven wordt dan actief gestimuleerd door belanghebbenden, mensen die iemand veroordeeld willen zien, want dan heb je de 'schuldige'.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:11 schreef CANARIS het volgende:
Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij niet in Sobibor was , want dat heeft hem ttt zijn vrijspraak in Israel bewerkstellligt.
Overigens heeft dat process ttt mijn geloof aan getuigen voor alle tijden vernietigd.
Ik geloof dat hij door 50 verschillende getuigen zonder twijfel als Iwan de Verschikkelijke werd geidentificeerd. Het bleek dus dat die allemaal het slachtoffer van hun verbeedling waren.
Wagenaar was dat, niet zo'n fraaie geschiedenis. Bedreigd, beschimpt, zwartgemaakt, ook met dingen die niks met zijn vak te maken hadden. Het was natuurlijk een antisemiet, het CIDI op zijn dak, als usual suspect. Want het is ook politiek. Zionisten zouden zionisten niet zijn als ze ook dit soort dingen niet zouden gebruiken in hun heilige oorlog voor een groot (groter) Israel.quote:Het was een bekende Nederlandse wetenschapper die voor de aangeklaagde aangaf dat getuigen na zoveel tijd niets meer waard zijn. Dat was toen nog heel opmerkelijk. Een Nederlander die quasi tegenIsrael optrad. Dat deed toen nog een boel mensen zeer.
Het verschil met die 250 man is dat Demjanjuk in de V.S. woonde denk ik sowieso heeft hij gelogen bij zijn immigratie, de civiele procedures zijn anders. En dat ze natuurlijk al jaren bezig zijn om hem te kunnen berechten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Hij werd ttt in Israel ter dood veroordeelt omdat men het bewezen achtte dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Hij ging in hoger beroep en zijn geluk was dat toen net de UDSSR was geimplodeert en de russen nu opeens hun archieven ter beschikking stelden. Daaruit bleek , zonder twijfel , dat hij Iwan der veschrikkelijk niet kon zijn geweest omdat..... Demjanjuk in die tijd als bewaker in Sobobor had gewerkt.
Ik persoonlijk vind ik het heel lastig. OP de ranghoogte van Demjanjuk lopen er alleen in Duitsland nog zo`n 250 man rond , die nooit zijn aangeklaagd. Men besloot na de oorlog ( een wijs besluit als je hetmij vraagt) mannen op deze rang niet te vervolgen.
Daarmee is volgens mij ook een soort jurisprudentie gecréerd
Dat nu Demjanjuk wordt aangeklaagd zou moeten betekenen dat vervolgens ook die ander 250 man moeten worden aangeklaagd. Dat zie ik ze niet doen!
Daarnaast heeft Demjanjuk met zijn proces in Israel en zijn ter dood veroordeling al meer boete gedaan als de meeste van zijn collegas.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.
Voor de echte misdadigers heb ik echter geen medeleven en die mogen worden vervolgdt tot aan hun laatste dagen.
Dat laatste is ook zo ongeveer wat Jules Schelvis (overlevende en mede-aanklager) zegt:quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:36 schreef vipergts het volgende:
[..]
Het verschil met die 250 man is dat Demjanjuk in de V.S. woonde denk ik sowieso heeft hij gelogen bij zijn immigratie, de civiele procedures zijn anders. En dat ze natuurlijk al jaren bezig zijn om hem te kunnen berechten.
Het proces vindt ik terecht want je geeft daarmee aan dat mensen die nu oorlogsmisdaden plegen in bijv. bosnie dafur enz. en er op dit moment mee wegkomen. Ze moeten toch de rest van hun leven over hun schouder blijven kijken or er niet opeens iemand opdaagt met een arrestatiebevel.
Wat de veroordeling betreft geef de man net als Priebke huisarrest. Priepke is in 1998 veroordeeld heeft huisarrest gekregen een heeft al een aantal malen meer vrijheden gekregen en is net zo vaak na protesten weer onder huisarrest geplaatst. Priepke is op het moment 96
Ze sterven uit, jammer genoeg.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt misschien wel gelijk , maar ik moet echt zeggen dat ik twijfel of dit de juiste manier is om het capitel 2 Wereld oorlog aftesluiten. Daar gaan ze in Duitsland wel allemaal van uit. "Het laatste grote proces" noemen ze het.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het is heel simpel.
Daarmee is volgens mij ook een soort jurisprudentie gecréerd
Dat nu Demjanjuk wordt aangeklaagd zou moeten betekenen dat vervolgens ook die ander 250 man moeten worden aangeklaagd. Dat zie ik ze niet doen!
Daarnaast heeft Demjanjuk met zijn proces in Israel en zijn ter dood veroordeling al meer boete gedaan als de meeste van zijn collegas.
IK vind dat men de mannen die op dit niveau bezig waren, best wel met rust mogen worden gelaten. Daar zijn die 70 jaar na dato wel genoeg denk ik.
Er stonden dagelijks Amerikaanse militairen in de vernietigingskampen!?!quote:Op woensdag 2 december 2009 11:20 schreef johan555 het volgende:
Hoe kan je zoiets in godsnaam zeggen CANARIS ?
Ook de in rang lagere medewerkers daar wisten heel goed dat ze met iets gruwuwelijks en fouts bezig waren . Ze hebben toch ogen in hun hoofd ?
Hier zie je een foto zoals het daar dagelijks in dat kamp toeging .
Ik denk dat het een praktisch probleem was en daarom 70 jaar na dato nog steeds is.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:20 schreef johan555 het volgende:
[..]
Hoe kan je zoiets in godsnaam zeggen CANARIS ?
Ook de in rang lagere medewerkers daar wisten heel goed dat ze met iets gruwuwelijks en fouts bezig waren . Ze hebben toch ogen in hun hoofd ?
Hier zie je een foto zoals het daar dagelijks in dat kamp toeging .
[ afbeelding ]
Neuh.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:47 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik denk dat het een praktisch probleem was en daarom 70 jaar na dato nog steeds is.
Wanner men alles wat de-jure een misdaad was geweest had vervolgt, had men waarschijnlijk 30% van de wehrmacht en 100% van de WaffenSS moeten vervolgen.
Onrecht? Zulk soort figuren zijn de laatsten die mogen beginnen over onrecht.quote:Een ondoenlijk ding, wat ook weer een soort Versaille-achtige "Slachtoffer-Mythus" in Duitsland zou hebben gecreerd.
Door de koppen te vervolgen heeft men ttt EN verzoening EN Recht geprobeerd te combineren.
Ik denk dat iedereen wel de mening is , dat met name het Recht heeft gelden ,want er zijn duidelijk te weinig mannen en vrouwen vervolgt.
Om nu op het laagste niveua er weer met te beginnen is een onrecht aan Demjanjuk.
Dunkt mij
quote:Het proces tegen John Demjanjuk in
München is tot 21 december stilgelegd.
Demjanjuk,die van oorlogsmisdaden wordt
verdacht,is volgens zijn arts te ziek
om naar de zitting te komen.
De 89-jarige Demjanjuk heeft hoofdpijn
en last van zijn ledematen.Zijn arts
zegt dat er een infectiegevaar is als
de geboren Oekraïner naar de rechtszaal
komt.Overlevenden van de Holocaust
denken dat Demjanjuks gezondheid veel
beter is dan dat die lijkt.
Maar de beste manier om dat vast te stellen blijft toch door een onbevooroordeelde rechter in een proces.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:20 schreef golfer het volgende:
Ik heb gemengde gevoelens over dit proces.
Vrijwel mijn hele familie is in Sobibor vermoord, maar ik ben er niet van overtuigd dat Demjanjuk daar daadwerkelijk als kampbewaker heeft gewerkt.
Sowieso ben ik geneigd te denken dat hij zich als ziek, zwak en misselijk voordoet. En ik zal niet de enige zijn die dit vermoed.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:50 schreef eleusis het volgende:
[..]
Maar de beste manier om dat vast te stellen blijft toch door een onbevooroordeelde rechter in een proces.
Is trouwens het bericht bevestigd dat hij gewoon liep en met zijn advocaten lolletjes aan het maken was, toen hij buiten de rechtszaal was? Ik las daar gisteren iets over.
quote:'Demjanjuk reed jood dood'
ULM/MÜNCHEN - Het Openbaar Ministerie (OM) in de Zuid-Duitse stad Ulm onderzoekt of John Demjanjuk in 1947 met zijn auto met opzet een jood heeft aangereden.
Het slachtoffer kwam daarbij om het leven. Een woordvoerder van het OM bevestigde maandag een bericht daarover in de Duitse krant Bild Zeitung. Hij wilde niet zeggen of het slachtoffer inderdaad een jood was.
Demjanjuk (89) staat op dit moment in München terecht. Als kampbewaker in het nazivernietigingskamp Sobibor in het huidige Polen zou hij betrokken zijn geweest bij de moord op 27.900 joden. Het proces wordt op 21 december voortgezet.
Demjanjuk zou na de Tweede Wereldoorlog als chauffeur voor de geallieerden actief zijn geweest.
27.901 wordt dat dus.quote:
bronquote:Rechter veegt tactiek Demjanjuk van tafel
Het theaterspel van John Demjanjuk en de tenenkrommende argumenten van zijn verdediger hebben de vroegere kampbeul nog niet veel geholpen. Gisteren veegde de Duitse rechter in München alle moties van tafel. De nabestaanden van de 27.900 dode Nederlandse Joden in vernietigingskamp Sobibor zijn blij.
Rechter Ralph Alt maakte duidelijk dat Demjanjuk als SS’er in Sobibor was, dat de Amerikanen hem terecht hebben uitgewezen en dat hij volgens de wettige regels in voorarrest zit. Ook maakt het niet uit dat hij in Israël al ter dood werd veroordeeld. Tevens zou het feit niet ter zake doen dat Polen, en eerder Duitsland, zijn gestopt met vervolging. En de artsen zeggen dat Demjanjuk (89) gezond genoeg is voor een proces. Ook het feit dat andere oorlogsmisdadigers niet veroordeeld zijn zou geen hout snijden.
„Dit is prachtig nieuws. De rechter staat aan onze kant”, zegt Marco de Groot (70), wiens ouders in 1943 in Sobibor om het leven kwamen.
Enkele Nederlanders mochten gisteren hun zegje komen doen in het proces tegen Demjanjuk. „Sobibor is voor mij een pijnlijke en ongeneeslijke wond”, zei een 86-jarige man uit Amsterdam. Zijn ouders, zus en toenmalige vriendin zijn vermoord in het kamp, vertelde de voormalige apotheker met tranen in zijn ogen. Hij slaagde erin te vluchten. „De gebeurtenissen van toen drukken een stempel op alle dagen van mijn leven.”
Robert Cohen (83), die in Amsterdam werd geboren, verloor zijn ouders en broer in Sobibor. Ook hij beschreef zijn ervaringen in het kamp. Een 70-jarige Nederlander vertelde diep geroerd over zijn hoogzwangere moeder die in de gaskamer omkwam. „Daarom ben ik hier ook voor mijn ongeboren broer of zus”, zei hij. De man was nog een kleine jongen toen zijn ouders in 1943 de gaskamers in werden gedreven.
Verlies
Ook andere nabestaanden zetten in de rechtszaal uiteen hoe zeer hun leven is getekend door het verlies van familieleden die in Sobibor aan hun einde kwamen. Zij treden op als civiele partij in het proces.
De advocaat van Demjanjuk plaatste vraagtekens bij de toelating van de civiele partijen. Geen van hen was daadwerkelijk getuige van delicten waarvan Demjanjuk wordt beschuldigd, aldus Ulrich Busch.
De in een rolstoel gezeten Demjanjuk (89) toonde ogenschijnlijk geen enkele emotie bij de verhalen van de nabestaanden. De meeste tijd had hij zijn ogen gesloten. Later mocht hij op een bed liggen nadat hij over rugpijn had geklaagd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |