abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2009 @ 12:03:06 #1
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75105650
Ik heb een klant een cvketel geleverd. Verder zijn er nog wat aanvullende werkzaamheden gebeurd.
Het uiteindelijke factuurbedrag kwam op ¤ 2366 Euro. Na wat herinneringen en sommaties volgde er geen betaling.
Inmiddels ligt de zaak alweer een tijdje bij een gerechtsdeurwaarder.
Daar zijn ze erachter gekomen dat de persoon in kwestie verhuist is en zich niet opnieuw heeft ingeschreven bij een gemeente.

Nou ben ik voornemens deze persoon failliet te laten verklaren met behulp van de deurwaarder. Het vonnis heb ik inmiddels verkregen van de rechtbank.
Alleen toen ik gisteren de boekhouding deed zag ik dat deze persoon een betaling van ¤ 100 euro gedaan had.
Is het nu nog steeds mogelijk om zo iemand failliet te laten gaan?
Volgens mij kan dat alleen als iemand is opgehouden met betalen.

Nou ben ik mij ervan bewust dat een faillissement een vergaande maatregel is, alleen het enige wat ik wil is een voldoening van de door mij geleverde diensten.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 29 november 2009 @ 12:06:03 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75105692
Maar als je een vonnis hebt, is hij toch al failliet?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75105769
tvp
  zondag 29 november 2009 @ 12:11:39 #4
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75105783
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maar als je een vonnis hebt, is hij toch al failliet?
Het vonnis dat ik heb kan de deurwaarder beslag leggen. Een afschrift hiervan heeft de klant ook ontvangen, alleen hier volgde geen betaling op. De volgende stap is het aanvragen van het faillissement.
Beslag leggen is niet makkelijk, volgens de deurwaarder heeft de persoon de status: "vertrokken, onbekend waarheen" Na wat speurwerk van mijzelf heb ik een vermoedelijk adres kunnen achterhalen, info van de buren bevestigd mijn vermoeden ook. Alleen deze persoon heeft zich niet ingeschreven in het GBA.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 29 november 2009 @ 12:12:48 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75105796
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:11 schreef cvboer het volgende:

[..]

Het vonnis dat ik heb kan de deurwaarder beslag leggen. Een afschrift hiervan heeft de klant ook ontvangen, alleen hier volgde geen betaling op. De volgende stap is het aanvragen van het faillissement.
Volgens mij is een betaling van 100 Euro geen ontbindende factor voor een vonnis. Ik zou gewoon beslag laten leggen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75105878
de cvketel terughalen was geen optie door alle uren arbeid neem ik aan ?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_75106038
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tegen de winter de cv ketel uit een huis slopen waar nu waarschijnlijk al iemand anders woont die niet wist dat die ketel niet betaald was
  zondag 29 november 2009 @ 12:26:01 #8
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75106056
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, helaas niet, anders had ik dat echt wel gedaan.
Echter woont er nu een ander gezin in de woning.
pi_75106458
Ik snap een aantal dingen niet in je verhaal.

Waarom wil je iemand falliet laten verklaren? Zolang hij niet falliet is zal jij jou moeten betalen, zodra hij falliet is moet je maar kijken wat er over blijft. Het lijkt mij logisch te kijken of je ergens beslag op kan leggen (spullen, uitkering, loon enz) wat je gewoon aan een incassobureau over kan laten.

Zijn er ook andere schuldeisers in het spel bij deze persoon? Anders voldoe je alvast niet aan de eerste regel en gaat het dus niet wat worden. (Je moet minstens met 2 zijn.)

Sowieso is 2300 euro, naar mijn mening, nogal weinig voor een fallissement en ga je je geinvesteerde tijd en advocaat kosten nooit verhalen als je al niet wordt uitgelachen door de rechter.

En tenslotte: Als jij een cv ketel in een huurhuis hebt geleverd zonder contact met de verhuurder op te nemen lijkt me dat jij ook een behoorlijke steek hebt laten vallen. Als die verhuurder er wel van weet zal hij mee kunnen werken aan een oplossing.

Vervelende situatie, maar ik denk dat je beter juridisch advies kan inwinnen voordat je allerlei dreigenmenten gaat maken.
My name is Juan Ernesto; Don Juan Ernesto.
  zondag 29 november 2009 @ 13:00:06 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75106905
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:44 schreef DonJuanErnesto het volgende:
Ik snap een aantal dingen niet in je verhaal.

Waarom wil je iemand falliet laten verklaren? Zolang hij niet falliet is zal jij jou moeten betalen, zodra hij falliet is moet je maar kijken wat er over blijft. Het lijkt mij logisch te kijken of je ergens beslag op kan leggen (spullen, uitkering, loon enz) wat je gewoon aan een incassobureau over kan laten.

Zijn er ook andere schuldeisers in het spel bij deze persoon? Anders voldoe je alvast niet aan de eerste regel en gaat het dus niet wat worden. (Je moet minstens met 2 zijn.)

Sowieso is 2300 euro, naar mijn mening, nogal weinig voor een fallissement en ga je je geinvesteerde tijd en advocaat kosten nooit verhalen als je al niet wordt uitgelachen door de rechter.

En tenslotte: Als jij een cv ketel in een huurhuis hebt geleverd zonder contact met de verhuurder op te nemen lijkt me dat jij ook een behoorlijke steek hebt laten vallen. Als die verhuurder er wel van weet zal hij mee kunnen werken aan een oplossing.

Vervelende situatie, maar ik denk dat je beter juridisch advies kan inwinnen voordat je allerlei dreigenmenten gaat maken.
Deze persoon heeft meerdere schuldeisers, dus de eerste regel voldoe ik wel aan.
Tja, 2300 is ook niet veel, maar op een gegeven moment ben ik er gewoon klaar mee.
De cvketel is niet geleverd in een huurwoning, het was een koopwoning.
Mijn vraag was ook meer, kan een persoon failliet verklaard worden zolang er kleine betalingen gedaan worden?
  zondag 29 november 2009 @ 13:45:49 #11
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_75108150
Misschien een wat vergaande drastische maatregel hoor. Maar wat dacht je ervan om die kerel gewoon zelf persoonlijk op te zoeken en netjes te vragen de factuur te voldoen. Waarschijnlijk krijg jij een kletsverhaal waar je niets aan hebt maar toch. Dan is het tenminste voor jouw wel gerechtvaardigd om een keer wat minder vriendelijk uit de hoek te komen. En heeft hij geen ouders? Kan me voorstellen als dader zijnde dat je het niet leuk vindt dat een schuldeiser je ouders komt opzoeken. Dat bedoel ik in de zin van gewoon rustig die ouders op bellen en vragen waarom hij niet betaalt, je hebt kans dat die ouders dan schot in de zaak brengen.

Iig succes.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 29 november 2009 @ 15:11:50 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75110347
Ik weet niet of hij ouders heeft. Ik schat hem een jaar of 43. Ik vind dat mensen hun verantwoordelijkheden moeten kennen.
Persoonlijk opzoeken heeft geen nut, wss krijg ik dan een lul verhaal te horen, maar dat schreef jezelf ook al.
  zondag 29 november 2009 @ 15:51:15 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75111523
Om te beginnen lijkt een faillisement me voor jou juist niet gunstig. In de meeste gevallen blijft er niets over en vang je dus 0,0. Enige wat je dan kan doen is de BTW terugvorderen, maar dat kun je nu feitelijk ook al (omdat de BD dit versoepeld heeft).

Heb je vanuit jouw bedrijf Algemene Voorwaarden opgesteld? En zo ja, heb je hierin een voorbehoud gemaakt dat de spullen jouw eigendom blijven totdat je de betaling ontvangen hebt? Zo ja kun je de ketel opeisen bij de nieuwe bewoners, die op hun beurt een vordering krijgen op de oude eigenaar.
Als je hen dit verhaal voorlegt heb je wellicht kans dat je met hen een leuke deal kan sluiten (bv. voor 50% delen jullie het probleem) en heb je iig geld binnen. Als compensatie voor hen kun je er bv. 3 jaar gratis arbeidsloon bij beeloven bij storingen.
Als je vervolgens ook je BTW terugvorderd dan heb je de schadepost zeer behoorlijk teruggebracht
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 29 november 2009 @ 16:22:51 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75112526
@Sanger, Ik heb wel algemene voorwaarden, alleen dat de spullen mijn eigendom blijven heb ik er niet in opgenomen. ( bedankt voor de tip ) De rest van je verhaal zal ik aankomende week in overweging nemen.Donderdag komt de deurwaarder hier, ik ga dan met hem in overleg.
  zondag 29 november 2009 @ 16:30:24 #15
65960 sanger
pi_75112805
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:22 schreef cvboer het volgende:
@Sanger, Ik heb wel algemene voorwaarden, alleen dat de spullen mijn eigendom blijven heb ik er niet in opgenomen. ( bedankt voor de tip ) De rest van je verhaal zal ik aankomende week in overweging nemen.Donderdag komt de deurwaarder hier, ik ga dan met hem in overleg.
Als het niet in je AV staat dan is het eigendom van de oude bewoner, maar heb je alleen een vordering op hem.

Meteen in je AV opnemen dus!
  zondag 29 november 2009 @ 17:12:47 #16
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_75114207
En kan de deurwaarder geen spullen opeisen zodat jij je schadepost kan reduceren? Zo'n regel is er dacht ik wel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_75114606
Aangezien je slechts het faillissement wilt laten uitspreken omdat "je er klaar mee bent", zal er waarschijnlijk sprake zijn van misbruik van recht. Zo lang de schuldeiser enigszins solvabel is en/of betaalt (met regelmaat) kun je je vordering op andere manieren verhalen. Een faillissement is in verband met je concurrente vordering verder helemaal niet zo handig.

De beschikking van de rechtbank die je hebt gekregen is waarschijnlijk de verklaring van de rechter dat hij een conservatoir beslag toestaat, omdat niks uit je verhaal wijst op een executoriale titel.

Verder is een eigendomsvoorbehoud inderdaad wel handig, maar twijfelachtig of dat in deze zou hebben geholpen. De vraag is of een CV ketel zodanig verbonden wordt met het huis (onroerend wordt) dat het een onderdeel uit gaat maken van dat huis, en dus eigendom wordt van de eigenaren. Het eigendomsvoorbehoud zou dan komen te vervallen.

Het bovenstaande is wellicht niet erg relevant voor de situatie van de TS, maar het is wel handig om te weten dat een eigendomsvoorbehoud niet zaligmakend is.
quote:
Op zondag 29 november 2009 17:12 schreef phpmystyle het volgende:
En kan de deurwaarder geen spullen opeisen zodat jij je schadepost kan reduceren? Zo'n regel is er dacht ik wel.
De deurwaarder kan slechts spullen "opeisen" als hij een executoriale titel heeft. Ik haal niet uit het verhaal van de TS dat die aanwezig is.
pi_75118016
Wat is het punt van een faillissement als het toch weer wordt opgeheven bij gebrek aan baten?
pi_75118307
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:23 schreef LoudGirl het volgende:
Wat is het punt van een faillissement als het toch weer wordt opgeheven bij gebrek aan baten?
TVP ben benieuwd naar het antwoord.

volgens mij zijn dan alle schulden weer opeisbaar door schuldeiser
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_75118442
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:30 schreef botterfly het volgende:

volgens mij zijn dan alle schulden weer opeisbaar door schuldeiser
Dat zijn ze nu ook. Dus wat schiet TS ermee op? Zijn weer extra kosten waarvoor hij mogelijk zelf opdraait bij geen verhaal wegens VOW
pi_75119424
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:34 schreef LoudGirl het volgende:
Dus wat schiet TS ermee op?
Helemaal niks.
Hij krijgt geen geld voor die ketel, maar helpt iemands leven wel compleet de vernieling in. Ergens lijkt me dat de verhouding zoek is.
  maandag 30 november 2009 @ 03:55:11 #22
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_75133324
Vraagt ie dan toch zelf om als ie meerdere schuldeisers heeft. Met dit soort schuldenaren heb ik totaal geen medelijden.
Ook hoi !
pi_75133687
quote:
Op maandag 30 november 2009 03:55 schreef Inlognaam het volgende:
Vraagt ie dan toch zelf om als ie meerdere schuldeisers heeft. Met dit soort schuldenaren heb ik totaal geen medelijden.
Heb jij uit het verhaal van de TS de achtergrond en omstandigheden kunnen afleiden waarom er niet betaald wordt?
pi_75135927
quote:
Op maandag 30 november 2009 03:55 schreef Inlognaam het volgende:
I don't want to burst your bubble, maar ELKE onderneming heeft meerdere schuldeisers.
pi_75136141
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef sanger het volgende:
Zo ja kun je de ketel opeisen bij de nieuwe bewoners, die op hun beurt een vordering krijgen op de oude eigenaar.
Ja, lekker mensen die hier niks mee te maken hebben met dit probleem opzadelen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 30 november 2009 @ 10:38:16 #26
65960 sanger
pi_75136419
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:27 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ja, lekker mensen die hier niks mee te maken hebben met dit probleem opzadelen.
Ik zeg dan ook niet dat hij het MOET doen, maar zo kunnen doen als hij een eigendomsvoorbehoud had gehad.
  maandag 30 november 2009 @ 10:48:48 #27
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_75136658
Ja hoor, voor een beetje meer dan 2000 euro iemand failliet verklaren.

Ik begrijp best dat communicatie van 2 kanten moet komen, maar is het teveel moeite om hem persoonlijk op te zoeken en gewoon te praten? Misschien is ie wel in de problemen gekomen qua financien, you never know.
No bad soldiers under a good leader
  maandag 30 november 2009 @ 13:26:50 #28
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75140757
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:48 schreef Rbhp het volgende:
Ja hoor, voor een beetje meer dan 2000 euro iemand failliet verklaren.

Ik begrijp best dat communicatie van 2 kanten moet komen, maar is het teveel moeite om hem persoonlijk op te zoeken en gewoon te praten? Misschien is ie wel in de problemen gekomen qua financien, you never know.
Ja en dus ? Afgezien van het gegeven dat 2k voor de een de waarde van 2 duppies heetf en voor de ander van 2 ton doet dat er dus niet toe.

Daarnaast, debiteur had ook gewoon contact op kunnen nemen met TS. Ts zou er niet blij mee zijn, maar naar mijn idee heeft een verkoper iig nog meer respect voor iemand die eerlijk komt melden dat hij het niet trekt en om een regeling vraagt.

Ik zou het probleem neer leggen bij de huidige bewoners... Bij verkoop van de woning heeft de debiteur moeten melden dat de woning word opgeleverd vrij van claims etc. Dat was dus niet het geval.
TS kan de cv gewoon van de muur schroeven naar mijn idee. Of hij de kans krijgt is een heel ander verhaal.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_75141598
Naar mijn mening kun je het beste de debiteur opzoeken. Ookal wordt dat niet makkelijk. Als je hem failliet wil verklaren dan, zoals een aantal voor mij al zeiden, brengt dat meer kosten met zich mee en de kans dat je dan nog iets krijgt betaald is bijna 0%. Heb zelf een jaar bij een faillissementspraktijk van een advocatenkantoor gewerkt en over het algemeen krijgen de schuldeisers dan maar een heel klein deel van hun vordering uitgekeerd. Misschien is het ook verstandig om, als je dat nog niet hebt, een eigendomsvoorbehoud op te nemen in je Algemene Voorwaarden. Kan veel gedoe voorkomen.
Juridisch advies nodig? Maar geen behoefte aan een hoge kostenpost? Ga dan naar:
| www.consolve.nl |
pi_75141803
Wat heeft iedereen hier ineens medelijden met die arme wanbetaler?
Het lijkt me toch duidelijk dat die hier fout is. Waarom TS hem op zou moeten zoeken ontgaat me volledig...
  maandag 30 november 2009 @ 14:27:03 #31
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_75142810
quote:
Misschien is het ook verstandig om, als je dat nog niet hebt, een eigendomsvoorbehoud op te nemen in je Algemene Voorwaarden. Kan veel gedoe voorkomen.
Ik denk dat dat in deze situatie niet veel zin zou hebben gehad. De nieuwe eigenaren van de CV ketel hebben deze, naar ik aanneem, ter goeder trouw overgenomen van de vorige eigenaar dus ik vermoed dat een rechter de ketel gewoon aan de nieuwe bewoners toewijst.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_75144604
quote:
Op maandag 30 november 2009 14:27 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat in deze situatie niet veel zin zou hebben gehad. De nieuwe eigenaren van de CV ketel hebben deze, naar ik aanneem, ter goeder trouw overgenomen van de vorige eigenaar dus ik vermoed dat een rechter de ketel gewoon aan de nieuwe bewoners toewijst.

Klopt, maar voor de toekomst kan het misschien wel van pas komen.
Juridisch advies nodig? Maar geen behoefte aan een hoge kostenpost? Ga dan naar:
| www.consolve.nl |
pi_75146445
Hup, gewoon failliet verklaren en innen die handel.
  maandag 30 november 2009 @ 16:10:22 #34
65960 sanger
pi_75146521
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:08 schreef Scorpie het volgende:
Hup, gewoon failliet verklaren en innen die handel.
Hup failliet verklaren en BTW terugvorderen en restant afboeken ten laste van de voorziening zal het eerder worden.....
pi_75146764
quote:
Op maandag 30 november 2009 13:26 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Ik zou het probleem neer leggen bij de huidige bewoners... Bij verkoop van de woning heeft de debiteur moeten melden dat de woning word opgeleverd vrij van claims etc. Dat was dus niet het geval.
TS kan de cv gewoon van de muur schroeven naar mijn idee. Of hij de kans krijgt is een heel ander verhaal.
Een niet-betaalde rekening heeft niets te maken met of de woning vrij van claims is.
De nieuwe bewoner heeft hier ook niets mee te maken, die is gewoon eigenaar geworden van de CV ketel.
pi_75146800
quote:
Op maandag 30 november 2009 13:56 schreef Xcalibur het volgende:
Wat heeft iedereen hier ineens medelijden met die arme wanbetaler?
Het lijkt me toch duidelijk dat die hier fout is. Waarom TS hem op zou moeten zoeken ontgaat me volledig...
Huh? Ik heb hier geen enkele reactie gelezen waarin iemand medelijden zou hebben met de wanbetaler.
  maandag 30 november 2009 @ 17:26:38 #37
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75150055
quote:
Op maandag 30 november 2009 16:15 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Een niet-betaalde rekening heeft niets te maken met of de woning vrij van claims is.
De nieuwe bewoner heeft hier ook niets mee te maken, die is gewoon eigenaar geworden van de CV ketel.
In principe ben ik het wel met je eens, echter de CV ketel hoort bij het huis en dus geld die verklaring mi ook voor de ketel...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')