quote:
Op maandag 28 december 2009 22:18 schreef QazzaQ het volgende:[..]
naja, ik zoek een 78 toeren platenspeler omdat ik laatst per ongeluk 1 78 toerenplaat heb gekocht

Toen ben ik verder gaan kijken en er zijn wel grappige dingen uitgebracht dus ik sluit niet uit dat ik meer koop als ik het tegenkom... Het moet wel gewoon op mn stereo aan te sluiten zijn ja.
Wat zijn schellakplaten dan?
Voor 78-toerenplaten heb je in principe een andere naald nodig, omdat de groef breder is. In principe voor de platen geen groot probleem, de naald kan wel beschadigingen opleveren. Ik weet niet zeker of er naalden bestaan die zowel 78 en 33 toeren aankunnen zonder beschadiging op te lopen, zover ik weet niet.
Schellakplaten zijn 78-toeren platen als ik me niet vergis. ''moderne'' platen zijn van vinyl gemaakt, 78-toerenplaten van een ander materiaal en daardoor ook makkelijk breekbaar.
edit: bovendien geld voor de hele oude 78-toerenspelers (van de tijd dat de 33 nog niet bestond) dat je na iedere plaat (of kant, weet ik niet meer helemaal zeker) die je luistert de naald moet vervangen, op de modernere spelers lijkt me dat sterk.