nope, even doorzichtig. De koper weet exact wat ie koopt. Tot op naamsniveau.quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:49 schreef CoqAuVin het volgende:
Een beetje een kip-ei probleem natuurlijk. Het verkeerd inprijzen van risico's is een direct gevolg van die securatisering, die eea (expres) een stuk minder doorzichtig maakt.
Joh, als jij het maar gelooft heh.quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nope, even doorzichtig. De koper weet exact wat ie koopt. Tot op naamsniveau.
Hij is niet de enigequote:Op zaterdag 28 november 2009 21:57 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Joh, als jij het maar gelooft heh.
Het ging mij even om dat eerste stukje, dat "nope even doorzichtig". Sure, men kan op naamsniveau nagaan wat de onderliggende assets en verplichtingen zijn van zo'n security. Maar men moet daar wel extra moeite voor doen en dan nog geeft het je niet het risico van zo'n security als geheel. Om dat laatste te krijgen moet je er weer ingewikkelde formules op los laten, formules die bijna niemand snapt en die nu achteraf ook nog eens verkeerd blijken te zijn toegepast.quote:
waarom ik daar tegenin ga? Wellicht omdat ik tegenstelling tot jou wel weet hoe zo'n securitisatie in elkaar zit. Als je risico op leningniveau kunt inprijzen kun je ook het collectieve risico inprijzen. Je koopt namelijk niet een zwarte doos, maar letterlijk een lijst van leningen.quote:Op zondag 29 november 2009 07:26 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Het ging mij even om dat eerste stukje, dat "nope even doorzichtig". Sure, men kan op naamsniveau nagaan wat de onderliggende assets en verplichtingen zijn van zo'n security. Maar men moet daar wel extra moeite voor doen en dan nog geeft het je niet het risico van zo'n security als geheel. Om dat laatste te krijgen moet je er weer ingewikkelde formules op los laten, formules die bijna niemand snapt en die nu achteraf ook nog eens verkeerd blijken te zijn toegepast.
M.a.w., alles bij elkaar wordt het risico minder doorzichtig (maar niet onmogelijk vast te stellen), want je moet er veel meer moeite voor doen en meer expertise voor hebben om een correct beeld van dat risico te krijgen. Ik snap ook niet waarom jullie daar per se als twee betwetertjes tegenin wensen te gaan, want hier kun je gewoon niet omheen.
Nederlandse banken hebben in relatieve verhouding waarschijnlijk een veelvoud gesecuritiseerd t.o.v. Amerikaanse banken, dat besef je toch wel? De relatieve groote van het bankwezen in Nederland is veel groter dan in de USA. Het verschil is dat dit voornamelijk hypotheken zijn, vaak gedekt onder NHG, en dat de Nederlandse huizenmarkt en economie relatief stabiel is, en jingle mail hier niet gefacilieert is, en dus de default risico's een stuk lager.quote:Op zondag 29 november 2009 07:52 schreef CoqAuVin het volgende:
Afijn, je moet dat securitiseren natuurlijk alleen maar toestaan als je daar als land beter van denkt te worden. Zoals de Amerikanen, die er per saldo beter van zijn geworden, doordat ze hun grootste risico's voor een prikkie via de banken op andere landen, zoals Nederland, hebben kunnen afschuiven. Met de dramatische gevolgen daarvan worden we momenteel nog dagelijks geconfronteerd.
Daarom snap ik deze uitspraak van DNB ook niet. DNB verdedigt hier vooral de belangen van de VS en zeker niet de belangen van Nederland. Als er weer een nieuwe ronde van securitisatie komt, dan zal Nederland daar wederom het schip mee ingaan, zoals dat ook nu het geval was. Wat mij betreft de zoveelste blunder van DNB die getuigt van een schrijnend gebrek aan inzicht in wat goed is voor ons bankwezen, ons land en dus uiteindelijk ook voor ons Nederlanders.
Ja, dat kan. Maar blijkbaar zijn bankiers daar simpelweg te stom voor. Zij kunnen zich beter beperken tot de simpelere produkten, want de wat minder doorzichtige produkten, zoals deze securities, zijn simpelweg te ingewikkeld voor hen.quote:Op zondag 29 november 2009 09:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als je risico op leningniveau kunt inprijzen kun je ook het collectieve risico inprijzen.
Dat beweer jij, maar daar zou ik dan weleens een harde bron van willen zien.quote:Op zondag 29 november 2009 09:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nederlandse banken hebben in relatieve verhouding waarschijnlijk een veelvoud gesecuritiseerd t.o.v. Amerikaanse banken, dat besef je toch wel?
De onzekerheid van een optelsom van onafhankelijke (ongecorreleerde) delen moet je normaal gesproken "kwadratisch optellen". Dat geldt net zozeer in finance als dat in de natuurkunde geldt. In jouw voorbeeld wordt het dan:quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:57 schreef jongegast het volgende:
karl denniger zegt het probleem ligt in uitlenen van geld dat men niet heeft.. de ene bank leverged de andere bank doet dat weer op hetzelfde geld en het wordt dan een heel groot kaartenhuis.
hij zegt er zit geen onzekerheidswaarde in zoals je die wel hebt bij een lineaal. Twee linealen is dubbele onzekerheid.
als een packged security AAA is zonder onzekerheid dan is die gebundeld met een ander AAA pakket ook AAA
maar stel dat de eerste AAA risico 0,1% heeft en de volgende risico 0,6% afwijking dan is de gecombineerde risico 0,7% en niet 0% zoals nu de financiele sector ratings geeft.
dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar opnieuw: dat heeft niks met securitisatie als instrument te maken. Als je boerenverstand laat vervangen door een stempeltje van Moody's en om het even welke zakenbank, krijg je dit. Maar da's geen reden om securitisaties te bannen (al doet het dat natuurlijk wel goed in de publieke opinie), da's meer een kwestie dat kopers hun ogen moeten openhouden en hun verstand moeten laten werken.quote:Op zondag 29 november 2009 09:49 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Dat beweer jij, maar daar zou ik dan weleens een harde bron van willen zien.
Maar dan nog, die informatie is helemaal niet relevant. Het gaat erom of je er uiteindelijk beter van wordt, of je aan het eind van de rit aan het langste eind trekt. En dat is voor Nederland helemaal niet het geval, aangezien Nederlandse (en andere Europese) banken zich massaal hebben laten opzadelen met waardeloze Amerikaanse junk.
Als je niet weet wat je koopt en wat de risico's zijn, dan moet je het ook niet kopen. Dat geldt net zo goed voor de "toppers" in het bankwezen, als voor het eerste de beste DSB-klantje.
Heb je het idee dat een bank enkel uit loket-personeel bestaat? Het is de taak van de bank om gekwalificeerd personeel aan te trekken uit de kwantitatieve hoek als het zich met gemodelleerde strategieen of producten gaat bezig houden. Deze crisis bewijst dan ook precies bij welke banken het talent en de kunde zit en waar niet. En in tegenstelling wat sommige denken floreert juist de markt voor talenten in financial mathematics op het moment.quote:Op zondag 29 november 2009 09:45 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Maar blijkbaar zijn bankiers daar simpelweg te stom voor. Zij kunnen zich beter beperken tot de simpelere produkten, want de wat minder doorzichtige produkten, zoals deze securities, zijn simpelweg te ingewikkeld voor hen.
Bij allemaal niet, of wat?quote:Op zondag 29 november 2009 11:09 schreef axis303 het volgende:
Deze crisis bewijst dan ook precies bij welke banken het talent en de kunde zit en waar niet.
Natuurlijk, als alle banken hun huiswerk goed hadden gedaan en de juiste formules met de juiste data voor de risicobepaling hadden gebruikt (of dat door wiskundigen hadden laten doen), dan was er helemaal geen probleem geweest. Dan waren er simpelweg minder van deze securites verkocht en was het produkt misschien wel helemaal niet aangeslagen!quote:Op zondag 29 november 2009 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar opnieuw: dat heeft niks met securitisatie als instrument te maken. Als je boerenverstand laat vervangen door een stempeltje van Moody's en om het even welke zakenbank, krijg je dit. Maar da's geen reden om securitisaties te bannen (al doet het dat natuurlijk wel goed in de publieke opinie), da's meer een kwestie dat kopers hun ogen moeten openhouden en hun verstand moeten laten werken.
Als je de media moet geloven wel jaquote:
waren er evenveel van verkocht, alleen tegen een juist prijs.quote:Op zondag 29 november 2009 11:11 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Natuurlijk, als alle banken hun huiswerk goed hadden gedaan en de juiste formules met de juiste data voor de risicobepaling hadden gebruikt (of dat door wiskundigen hadden laten doen), dan was er helemaal geen probleem geweest. Dan waren er simpelweg minder van deze securites verkocht en was het produkt misschien wel helemaal niet aangeslagen!
dat heeft meer met het heilige geloof in ratingagencys en investment banks te maken. De elementaire fout is dat je geen absoluut geloof moet hechten aan een instantie die alleen commissie ontvangt en geen risico neemt. Dat hoef ik een gemiddelde sjacheraar niet uit te leggen overigensquote:Maar in die wereld leven we nu eenmaal niet. We leven in een wereld waarin bankiers (blijkbaar) te stom en/of te gemakzuchtig zijn om de risico's van dit soort produkten juist in te schatten. Op het moment dat een hypotheek verandert in een deel van een security neemt gokzucht ineens de overhand, zoals die dat ook op de beurs heeft. Dat zal altijd zo blijven zolang die mogelijkheid wordt aangeboden.
Ik ben geen wiskundige, dus daar ga ik me niet aan wagen. Nog afgezien van het feit dat elk model staat of valt met de inschatting van de variabelen die input zijn. Zelfs een hieperdepiep perfect model kan tot ellende leiden, en een totaal flawed model kan een gigasucces zijn. Alleen de kansen worden wel een stuk beter.quote:Overigens, ik neem aan dat je bekend bent met het verhaal van David X. Li en zijn ingewikkelde formule die wereldwijd door vele financials werd gebruikt om de risico's en daarmee de prijsbepaling van securities te bepalen? Een formule, die zoals nu blijkt "fundamentally flawed" is en die omschreven wordt als "a recipe for disaster"?
Het is echt niet zo simpel om uit de gemiddelde default rate van een enkele hypotheek het risico van een grote berg aan securities te bepalen. Dan kom je bij de hierboven door mij genoemde correlaties uit, die zoals nu blijkt niet of nauwelijks zijn te bepalen, al is het alleen maar omdat deze produkten nog niet lang genoeg op de markt zijn.
De gaussian copula is helemaal niet 'flawed'. Sterker nog, het wordt nog steeds gebruikt. Men gebruikte simpelweg variabelen die 'flawed' waren, zoals bijvoorbeeld het feit dat huizenprijzen op een nationaal niveau niet konden dalen. Risico analyse op basis van verkeerde aannames is een blamage.quote:Op zondag 29 november 2009 11:11 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Overigens, ik neem aan dat je bekend bent met het verhaal van David X. Li en zijn ingewikkelde formule die wereldwijd door vele financials werd gebruikt om de risico's en daarmee de prijs van securities te bepalen? Een formule, die zoals nu blijkt "fundamentally flawed" is en die omschreven wordt als "a recipe for disaster"?
Ik denk dat alle banken die niet vuistdiep in de Amerikaanse junksecurities zaten en die zich voornamelijk richtten op klantgerichte dienstverlening, het momenteel redelijk goed doen. Dat is ook de reden dat ABN Amro aan het leeglopen is: men heeft simpelweg op het verkeerde paard gewed door klantvriendelijkheid steeds meer in te ruilen voor de harde werkelijkheid van het investment banking. Schoenmaker, blijf bij je leest!quote:Op zondag 29 november 2009 11:16 schreef axis303 het volgende:
[..]
Als je de media moet geloven wel ja
Maar om er eens twee bekenden te noemen: Toronto-Dominion en US Bancorp. Het is echt een illusie om te denken dat het wereldwijd kommer en kwel is.
Goed, die geef ik je, ik was slordig in mijn formulering. De formule zelf is niet "flawed", die zal mathematisch vast wel kloppen. Maar de manier waarop de gaussian copula is toegepast op deze securities is weldegelijk "fundamentally flawed". En het is zelfs maar de vraag of die formule überhaupt hierop kan worden toegepast, zoals je ook kunt lezen op de eerdergenoemde pagina op wikipedia:quote:Op zondag 29 november 2009 11:27 schreef axis303 het volgende:
[..]
De gaussian copula is helemaal niet 'flawed'. Sterker nog, het wordt nog steeds gebruikt. Men gebruikte simpelweg variabelen die 'flawed' waren, zoals bijvoorbeeld het feit dat huizenprijzen op een nationaal niveau niet konden dalen. Risico analyse op basis van verkeerde aannames is een blamage.
Natuurlijk stikt het op fok van de lieden die "iets" doen in de financiële wereld en die daarom claimen alles beter te weten. Arrogance goes with the trade, en dat is ook precies waarom we in de eerste plaats in deze shit zijn beland. Maar al die bijdehandjes hebben wikipedia nog niet gehaald, zoals Nassim Nicholas Taleb (een university professor in risk engineering, bij de weg) dat wel heeft. En dat zal zo wel z'n redenen hebben, denk ik dan.quote:According to Nassim Nicholas Taleb, "People got very excited about the Gaussian copula because of its mathematical elegance, but the thing never worked. Co-association between securities is not measurable using correlation"; in other words because past history is not predictive of the future "[a]nything that relies on correlation is charlatanism."
quote:Op zondag 29 november 2009 11:39 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Goed, die geef ik je, ik was slordig in mijn formulering. De formule zelf is niet "flawed", die zal mathematisch vast wel kloppen. Maar de manier waarop de gaussian copula is toegepast op deze securities is weldegelijk "fundamentally flawed". En het is zelfs maar de vraag of die formule überhaupt hierop kan worden toegepast, zoals je ook kunt lezen op de eerdergenoemde pagina op wikipedia:
[..]
Natuurlijk stikt het op fok van de lieden die "iets" doen in de financiële wereld en die daarom claimen alles beter te weten. Arrogance goes with the trade, en dat is ook precies waarom we in de eerste plaats in deze shit zijn beland. Maar al die bijdehandjes hebben wikipedia nog niet gehaald, zoals Nassim Nicholas Taleb (een university professor in risk engineering, bij de weg) dat wel heeft. En dat zal zo wel z'n redenen hebben, denk ik dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |