Goedemiddag,
Ik ben altijd een fan van uitgebreid uitleggen, dus bij deze een mooi verhaaltje. De een-na-laatste alinea is een samenvatting.
Even de situatie uitleggen: In september dit jaar opende een nieuwe sportschool in mijn (ondertussen oude) woonplaats. Nadat het geopend was, heb ik me ingeschreven. Automatische incasso toegezegd, ik zou er vrijwel direct heen kunnen om te gaan sporten. Ik had toen nog geen plannen om te verhuizen.
Daar aangekomen was het geval zo dat ze de eerste 3 maanden geen automatische incasso konden uitvoeren, met als reden dat het een nieuw bedrijf was en ze daar de licentie o.i.d. nog niet voor hadden. Je kon per maand contant betalen als alternatief, dus ik heb mijn eerste maand + inschrijfgeld + borg voor het pasje betaald. Een tegenvaller was dat de 2 van de 3 verdiepingen van de sportschool nog gesloten waren (op de open dag niet), omdat die nog niet open mochten i.v.m. brandveiligheid. Een deel van het materiaal was zo veel mogelijk op de onderste verdieping geplaatst om zo toch alles aan te kunnen bieden.
Die eerste maand ben ik een paar keer naar de fitness geweest. Een keer daarvan was het op een avond rond half 8, maar het was op dat moment veel te vol en ik moest voor elk apparaat wel wachten.
De periode daarna ben ik niet meer gegaan, enerzijds omdat ik het erg druk heb gekregen omdat ik ging verhuizen. Wetende dat de sportschool eigenlijk de capaciteit niet had voor de hoeveelheid mensen, heb ik op hun hyvespagina (

) gevraagd of iemand wist of de bovenverdiepingen al open waren, met als toelichting dat ik al een tijdje niet was geweest omdat het zo druk was met deze capaciteit.
Kort daarop kreeg ik een mailtje van de eigenaar van de sportschool, met de opmerking dat ik maar 1 keer 's avonds was geweest (hij wist zelfs het tijdstip te noemen, het systeem houdt alles bij en dat heeft hij speciaal uitgezocht) en toevallig ook nog op het drukste moment. Kortom, dat mijn berichtje onjuist was. Hij nodigde me uit om op andere momenten alsnog te komen. Op dit mailtje heb ik niet gereageerd omdat het me niet zinvol leek om hierover te gaan discussiëren.
Ondertussen ben ik verhuisd naar een andere gemeente in de buurt en heb ik het nog steeds erg druk. Ik heb geen tijd (en behoefte) om telkens een halfuur heen en weer te fietsen, dat is al bijna meer fitness dan ik in de sportschool krijg in dit winderige land (note: de complete weg is langs het water waait het inderdaad hard). Ik was vandaag in mijn oude woonplaats en ben langs de sportschool gegaan om te verhuizen. Ik wist in mijn achterhoofd dat ik een jaarcontract heb afgesloten, maar ik had de volgende redenen:
1. Ik ben verhuisd naar een andere gemeente, waardoor de afstand in de weg komt. Dit is misschien niet rechtsgeldig maar als je een aardige sportschool hebt, kunnen ze daar wel rekening mee houden;
2. De bovenverdiepingen zijn nog steeds niet geopend, waardoor er nog steeds een capaciteitsprobleem is;
3. Automatische incasso is nog geen sprake van. (Voordeel voor mij: ik heb overigens nog geen andere maanden betaald dan de eerste maand maar ik ben ook niet wezen sporten sindsdien.)
Daar aangekomen hoorde ik al, nadat ik mijn naam had gezegd en mijn had opgezocht: "oooh die nVincible". Hij legde meteen uit dat hij niet blij werd van mijn 'uitingen op hyves' en dat ik me negatief uitliet op een openbaar medium. Het was nooit mijn bedoeling om hem in een zwart daglicht te stellen maar hij noemde het ook nog
bullshit omdat hij had opgezocht dat ik maar een keer 's avonds was geweest. Hij vond het ook behoorlijk
lam dat ik niet had gereageerd op zijn e-mailtjes (op hyves

). Heel professioneel.
Ik heb mijn verhaal vervolgens uitgelegd en ik kreeg te horen dat de afstand geen reden is: "van hier naar de hoek van deze woonplaats is een grotere afstand dan dat" en "er komen mensen uit woonplaats x en dat is nog verder". Tot slot: "als je daar een halfuur over doet heb je inderdaad fitness nodig". Ik woon inderdaad niet hemels ver weg, maar voor mij is het toch een last om er telkens een middag voor uit te trekken als ik wil gaan sporten. Als ik nou in Amsterdam was gaan wonen had hij het ook begrepen. Alsnog waren dit wel erg subjectieve redenen van hem.
Omdat ik al geïrriteerd was door hem, zei ik dat ik dan nog wel een andere reden had: het was boven nog steeds niet open en daardoor was een capaciteitsprobleem waarvan ik last had. Hier was hij het echter niet mee eens en zei dat ik me alleen maar wilde uitschrijven om de eerder genoemde redenen en dat ik moeilijk deed, waarna hij zijn verhaal nog eens herhaalde. Ik heb nog uitgelegd dat ik geen ruzie wilde hebben, maar dat het voor mij onzin is om nog bijna een jaar aan abonnementsgeld te betalen terwijl ik (te) weinig mogelijkheid heb om naar zijn te drukke sportschool te komen.
Puntje bij paaltje: Ik wil mijn contract opzeggen. In feite heeft hij mij een wanprestatie geleverd doordat de bovenverdiepingen nog niet open is (en dit is mij niet gemeld op de open dag) en het daardoor te druk is. (Hierbij laat ik achterwege dat ik verhuisd ben en hij mij gewoon brutaal te woord heeft gestaan.)
En in hoeverre sta ik in mijn recht hierover? Hoe kan ik dat hem officieel voorleggen? Het is niet zinvol om dit via een advocaat te doen, maar in een gesprek wil hij niet toegeven. Ik wil hem ook niet dermate op de kast jagen dat het een wanprestatie is, omdat ik weet dat hij dan gewoon gaat incasseren en een incassobureau stuurt als ik het storneer.
Ik weet niet of ik speciaal voor dit nog een keer langs wil gaan als het wat mij betreft ook met een simpele e-mail kan en het dan ook vastgesteld is dat ik hem in gebreke stel.