M.a.w. ik moet (en ga) zelf een verzoek hiertoe indienen. Mijn vraag nu is dan ook: heb ik recht op (de wettelijke) rente? Wellicht dat iemand hier een oordeel over heeftquote:Als de betaling van studiefinanciering of een tegemoetkoming schoolkosten later plaatsvindt dan op grond van de wettelijke bepalingen mag worden verwacht, kan dat reden zijn de zogenaamde wettelijke rente te vergoeden.
Het te laat betalen moet te wijten zijn aan de IB-Groep. Hiervan is sprake als op basis van de aan de IB-Groep bekende omstandigheden een toekenning moet plaatsvinden en deze toekenning niet of te laat plaatsvindt. Anders is het als bijvoorbeeld geen studiefinanciering is toegekend als gevolg van een foutieve opgave op een Wijzigingsformulier en er dus sprake is van een verzuim aan uw kant en niet van de kant van de IB-Groep. In dat geval is geen wettelijke rente verschuldigd.
dit verklaard dat ze
De schadevergoeding bestaat alleen uit de wettelijke rente over de tijd dat de IB-Groep het verschuldigde bedrag ten onrechte niet heeft uitbetaald. Het betreft een gefixeerde vergoeding voor het tijdelijk missen van een geldbedrag. De wijze van berekenen is op basis van enkelvoudige interest.
De wettelijke rente is verschuldigd over de tijd dat de IB-Groep in verzuim is geweest. Studiefinanciering en tegemoetkoming schoolkosten worden uiterlijk uitbetaald op de dertigste van elke maand. Als u op een aanvraag niet binnen 8 weken een beslissing krijgt dient u daarvan bericht te krijgen. De IB-Groep moet dan een redelijke termijn aangeven waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien. De wettelijke rente is verschuldigd als na het verstrijken van die redelijke termijn nog geen beslissing is genomen.
In het geval u ten onrechte studiefinanciering of tegemoetkoming schoolkosten hebt terugbetaald is de IB-Groep wettelijke rente verschuldigd. Deze wettelijke rente wordt berekend vanaf de datum van terugbetaling van het ten onrechte ingevorderde bedrag.
Wilt u aanspraak maken op de wettelijke rente dan dient u hiertoe een schriftelijk verzoek in te dienen.
Zeg, je zit hier niet in ONZ!quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:50 schreef A-mineur het volgende:
Rente? Kerel je krijgt al gratis geld van de overheid.
De belastingdienst is geen slechte bank met een zeer goede rating en je hoeft er geen vermogensbelasting over te betalenquote:Op zaterdag 28 november 2009 14:50 schreef A-mineur het volgende:
overheid krijgt ook gratis geld van jouw, vragen ze ook rente over als je te laat bent met betalen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:50 schreef A-mineur het volgende:
Ik heb hier altijd recht op gehad, als ik achteraf voldeed aan de eisen. Dat maakt het een beetje een lastig verhaal: achteraf kan ik zeggen dat ik er in 2006/2007 al recht op had. Ik had toen ook dit geld al kunnen krijgen, maar dan met het risico dat het achteraf in een lening zou worden omgezet als ik niet aan de eisen voldeed.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:06 schreef WallOfStars het volgende:
Als het de schuld vande IBG is, dan lijkt het me terrecht,
Is het dat jij je papieren niet op orde had, dan niet.
En deze reactie is zinnig omdat?quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:50 schreef A-mineur het volgende:
Niet natuurlijk.quote:
Als ik dit zo lees denk ik dat het eropuitkomt dat je geen rente krijgt, want je had het al eerder kunnen krijgen (idd met risico's maar dat doet er voor de IBG niet toe denk ik) en dat bewust niet gedaan.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb hier altijd recht op gehad, als ik achteraf voldeed aan de eisen. Dat maakt het een beetje een lastig verhaal: achteraf kan ik zeggen dat ik er in 2006/2007 al recht op had. Ik had toen ook dit geld al kunnen krijgen, maar dan met het risico dat het achteraf in een lening zou worden omgezet als ik niet aan de eisen voldeed.
Dit alles ging trouwens nooit automatisch zoals het zou moeten, als het aan de IB Groep had gelegen viel ik hier buiten, en mocht ik m'n OV-kaart ook een jaar eerder inleveren.
De IB-Groep stelt:quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had toen ook dit geld al kunnen krijgen,
Dat lijkt me hier niet het geval. Had jij drie jaar eerder aangevraagd, had de IB-Groep drie jaar eerder uitbetaald.quote:Het te laat betalen moet te wijten zijn aan de IB-Groep.
Ik HEB het 3 jaar geleden aangevraagd, alleen niet gekregen omdat ik TOEN nog geen recht had, alleen op lening, en ik had geen lening aangevraagd.quote:Op zaterdag 28 november 2009 21:33 schreef freako het volgende:
Dat lijkt me hier niet het geval. Had jij drie jaar eerder aangevraagd, had de IB-Groep drie jaar eerder uitbetaald.
Is dat een fout van de IBG, dat ze je 3 jaar geleden niet direct een beurs gaven? Of hielden ze zich aan de regels? Immers:quote:Op zaterdag 28 november 2009 22:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik HEB het 3 jaar geleden aangevraagd, alleen niet gekregen omdat ik TOEN nog geen recht had, alleen op lening, en ik had geen lening aangevraagd.
Maar de eerste 4 of 5 jaar studiefinanciering is toch ook een lening, die pas onder bepaalde voorwaarden (afstuderen binnen 10 jaar) in een beurs omgezet wordt. Wat is het verschil?quote:Hiervan is sprake als op basis van de aan de IB-Groep bekende omstandigheden een toekenning moet plaatsvinden en deze toekenning niet of te laat plaatsvindt.
Ik val niet onder de prestatiebeurs maar tempobeursquote:Op zondag 29 november 2009 08:51 schreef freako het volgende:
[..]
Maar de eerste 4 of 5 jaar studiefinanciering is toch ook een lening, die pas onder bepaalde voorwaarden (afstuderen binnen 10 jaar) in een beurs omgezet wordt. Wat is het verschil?
Je studeert al sinds 1995????quote:Op zondag 29 november 2009 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik val niet onder de prestatiebeurs maar tempobeurs
Anders lees je de OP evenquote:Op zondag 29 november 2009 09:03 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Dus je bent al minstens 14 jaar studiefinanciering aan het trekken en klaagt over een paar euro rente?
quote:Het betreft een extra (zesde) jaar studiefinanciering
Nou dan val je dus niet onder de tempo-beurs maar onder de prestatiebeurs.quote:
Wat moet het makkelijk zijn als je totaal niet geremd wordt door enige kennis van zaken...quote:Op zondag 29 november 2009 09:20 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Nou dan val je dus niet onder de tempo-beurs maar onder de prestatiebeurs.
Doel je dan op deze regeling:quote:Op zondag 29 november 2009 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik val niet onder de prestatiebeurs maar tempobeurs
http://www.iso.nl/lsr/THE(...)ring/Tempobeurs.aspxquote:Voor studenten die na 31 augustus 1995 zijn begonnen met een technische opleiding (van 5 jaar) en die voor 1 september 1995 geen universitaire technische opleiding hebben gevolgd, komen in aanmerking voor maximaal 5 jaar beurs en 3 jaar lening. Als je binnen de termijn van maximaal 8 jaar het diploma haalt, dan wordt de lening van de eerste twaalf maanden omgezet in een gift.
Bij Steunpunt Den Haag werkt 1 man die het nog snapt, hij vertelde me dat ik 2 opties had: een lening aanvragen (wat ik niet wou), of na afloop laten weten dat ik aan de eisen heb voldaan, en dus recht heb op een extra jaar stufi.quote:Op zondag 29 november 2009 12:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Nooit van zo'n regeling gehoord, maar als ze zelf zeggen dat het zo is EN als het hun fout was dat ze het niet hebben uitbetaald dan heb jij natuurlijk recht op de rente. Maar moest jij toentertijd hier geen melding ofzo van maken, van die uitzondering op de uitzondering?
Je wilt bronnen? Je krijgt bronnen.quote:Op zondag 29 november 2009 09:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat moet het makkelijk zijn als je totaal niet geremd wordt door enige kennis van zaken...
Nu uit mijn topic!
Daar betaal je belasting voor. Mensen die denken dat ze geen recht moeten hebben op subsidies e.d. zijn een dief van hun eigen portemonnee.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:50 schreef A-mineur het volgende:
Zullen we een wetje leggen (om 10.000 euro) dat ik t/m juni 2009 recht had op tempobeurs?!quote:Op zondag 29 november 2009 14:53 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Je wilt bronnen? Je krijgt bronnen.
http://www.encyclo.nl/begrip/tempobeurs
http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/919/tempobeurs/
http://www.ib-groep.nl/Images/8587_tcm7-1805.pdf
http://www.iso.nl/lsr/THE(...)ring/Tempobeurs.aspx
En nou zelf je huiswerk maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |