FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Faillissement en tegoedbonnen
nachtdier3vrijdag 27 november 2009 @ 21:24
Verleden jaar wat gekocht in een computerzaak in Rotterdam en helaas terug moeten brengen omdat het artikel niet werkte voor waar ik het voor heb gekocht. Terugbrengen was geen probleem: kreeg geen geld terug maar een tegoedbon, binnen een jaar te besteden in dezelfde winkel.

Nu is echter die toko failliet en binnenkort word de zooi dus geveild. Mijn vraag is eigenlijk; kan ik alsnog betalen met deze tegoedbon als ik bijv. een scherm op de kop weet te tikken of heeft met het failissement de waarde-/tegoedbon zn waarde verloren en ben ik dus in feite een schuldeiser in deze?

[ Bericht 0% gewijzigd door nachtdier3 op 27-11-2009 21:30:03 ]
Five_Horizonsvrijdag 27 november 2009 @ 21:25
Dat laatste, inderdaad. Er zijn immers geen schermen meer om "op de kop te tikken".
Adfundumvrijdag 27 november 2009 @ 21:26
De curator zal niet geínteresseerd zijn in een paar tegoedbonnen denk ik. Die wil geld zien.
klessvrijdag 27 november 2009 @ 21:30
aanschuiven bij de schuldeisers?
nachtdier3vrijdag 27 november 2009 @ 21:33
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat laatste, inderdaad. Er zijn immers geen schermen meer om "op de kop te tikken".
De winkelinventaris ed. zal geveild worden, dus er is wel degelijk nog het nodige óp de kop te tikken in de veiling.

Maar waarom zou de waardebon nu zn waarde verliezen? Omdat de toko failliet is? Uiteindelijk is die bon door hun zelf uitgegeven en als ik wat weet te winnnen op de veiling, besteed ik het ook weer aan hun. Is het dan niet hun pech, dat ik betaal met een tegoedbon van hun winkel? De curator is de eigenaar niet, de winkel heeft mn geld al binnen.
spijkerbroekvrijdag 27 november 2009 @ 21:47
Het lijkt me dat het bedrijf niet meer liquide is en dus de bon waardeloos is. Wat je wel kunt proberen, is bij de curator aankloppen en je op de lijst van schuldeisers laten zetten.
Five_Horizonsvrijdag 27 november 2009 @ 21:48
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:33 schreef nachtdier3 het volgende:

[..]

De winkelinventaris ed. zal geveild worden, dus er is wel degelijk nog het nodige óp de kop te tikken in de veiling.
Maar niet voor die tegoedbon
quote:
Maar waarom zou de waardebon nu zn waarde verliezen? Omdat de toko failliet is? Uiteindelijk is die bon door hun zelf uitgegeven en als ik wat weet te winnnen op de veiling, besteed ik het ook weer aan hun. Is het dan niet hun pech, dat ik betaal met een tegoedbon van hun winkel? De curator is de eigenaar niet, de winkel heeft mn geld al binnen.
Ja en daarmee ben je dus gewoon een schuldeiser
eleusisvrijdag 27 november 2009 @ 22:13
Je hebt nog steeds een vordering hoor!

Neem contact op met de curator. Het kan lang duren maar je krijgt misschien nog iets terug.
nachtdier3vrijdag 27 november 2009 @ 23:28
Enerzijds zit ik daar wel aan te denken. Kijken of ik nog wat te horen krijg...
Fred2vrijdag 27 november 2009 @ 23:48
De veilingmeesterwil straks contanten zien, geen bonnen van een toko die niet meer bestaat.
nachtdier3vrijdag 27 november 2009 @ 23:50
Dat snap ik... en ik wil ook contanten zien voor bonnen die mijn geld representateren.
Ach, we zien wel. Zo schrikbarend hoog was het bedrag ook weer niet.
Fred2vrijdag 27 november 2009 @ 23:51
Overigens wordt de boel hier geveild: http://www.bva-auctions.nl/auction/index/1550
Vergeet niet dat er nog 16% kosten en 19% BTW bijkomt als je gaat bieden.
je bod x 1,16 x 1,19 is de prijs die je uiteindeijk betaald.
Maharbalzaterdag 28 november 2009 @ 08:44
Je bent gewoon concurrente schuldeiser en mag in het rijtje aansluiten. Je tegoedbonnen representeren je vordering gewoon. Of die vordering nou op bonnen, wc-papier of op je voorhoofd staat geschreven maakt in principe niet zo veel uit. Het probleem is echter dat je op de veiling waarschijnlijk niet met die tegoedbonnen zal kunnen betalen omdat je vordering na betaling van de andere (preferente) schuldeisers etc, waarschijnlijk niet meer zo hoog zal zijn als dat die nu is.

Overigens kun je de curator wel zien als "eigenaar" van de failliete boedel. Alles moet toch via hem.
klesszaterdag 28 november 2009 @ 11:41
Nou vraag ik me af. Zou je de BTW en andere belasting die betaald is nu van de staat kunnen terug eisen?
HarryPzaterdag 28 november 2009 @ 13:30
Niet teveel tijd in stoppen. Je geld ben je kwijt dus ben zuinig met de tijd die je hebt anders ben je die ook nog kwijt.
Maharbalzaterdag 28 november 2009 @ 15:10
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 11:41 schreef kless het volgende:
Nou vraag ik me af. Zou je de BTW en andere belasting die betaald is nu van de staat kunnen terug eisen?
Waarom?

Het antwoord is trouwens nee.
klesszaterdag 28 november 2009 @ 15:17
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Waarom?

Het antwoord is trouwens nee.
Omdat er geen product of dienst geleverd is. (net zoiets als loonbelasting betalen zonder loon)
spijkerbroekzaterdag 28 november 2009 @ 15:19
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:17 schreef kless het volgende:
Omdat er geen product of dienst geleverd is. (net zoiets als loonbelasting betalen zonder loon)
Je hebt het produkt toch gekregen...
klesszaterdag 28 november 2009 @ 15:20
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:19 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je hebt het produkt toch gekregen...
bonnen of geld zijn dan producten?
TGVkopperzaterdag 28 november 2009 @ 15:21
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:24 schreef nachtdier3 het volgende:
ben ik dus in feite een schuldeiser in deze?
Jep.....
Maharbalzaterdag 28 november 2009 @ 15:28
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:17 schreef kless het volgende:

[..]

Omdat er geen product of dienst geleverd is. (net zoiets als loonbelasting betalen zonder loon)
Voor de BTW regelgeving is er gewoon een levering geweest en dient omzetbelasting in rekening te worden gebracht bij de facturering. Dat het product (nog) niet is aangekomen doet niet af aan de BTW-plicht.

Overigens is het product hier gewoon geleverd.
klesszaterdag 28 november 2009 @ 15:37
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Voor de BTW regelgeving is er gewoon een levering geweest en dient omzetbelasting in rekening te worden gebracht bij de facturering. Dat het product (nog) niet is aangekomen doet niet af aan de BTW-plicht.

Overigens is het product hier gewoon geleverd.
Dat geld ook voor producten die niet werken?
Maharbalzaterdag 28 november 2009 @ 15:56
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:37 schreef kless het volgende:

[..]

Dat geld ook voor producten die niet werken?
De Staat heeft hier niks directs mee te maken, afgezien van het feit dat de verkoper de BTW weer moet afdragen aan de Staat.

Je geld - inclusief BTW - moet je terugvorderen van je verkoper. Is hij in staat van faillissement gesteld, dan ben je gewoon concurrente schuldeiser voor het bedrag dat je hebt betaald voor het product (aangenomen dat je in je recht staat met het omruilen), dus inclusief BTW.

Uitzondering m.b.t. concurrente schuldeiser: tenzij je bepaalde zekerheidsrechten hebt in bepaalde situaties.
Peterzaterdag 28 november 2009 @ 16:02
Allereerst had je natuurlijk geen tegoedbon moeten accepteren, maar dan terzijde: contacteer de curator voor een antwoord..
nachtdier3woensdag 2 december 2009 @ 21:35
Het gaat maar om 15 euro. Maar toch weer 15 euro teveel...

Tja, tegoedbonnen accepteren is simpel. Er is een koop gesloten en dan is het alleen maar goodwill van de winkelier om de koop terug en het artikel terug te nemen. Dan vind ik het op zich wel in orde om een tegoedbon te accepteren, in plaats van een artikel weg te stoppen in een verdomhoekje. Dan is het pech als blijkt dat de winkel dus failliet gaat.
Peterwoensdag 2 december 2009 @ 23:03
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:35 schreef nachtdier3 het volgende:
Het gaat maar om 15 euro. Maar toch weer 15 euro teveel...

Tja, tegoedbonnen accepteren is simpel. Er is een koop gesloten en dan is het alleen maar goodwill van de winkelier om de koop terug en het artikel terug te nemen. Dan vind ik het op zich wel in orde om een tegoedbon te accepteren, in plaats van een artikel weg te stoppen in een verdomhoekje. Dan is het pech als blijkt dat de winkel dus failliet gaat.
Als het niet werkte voor waar je het voor hebt gekocht ( en wat je tijdens de koop hebt gemeld) dan voldoet het product niet en is het een ondeugdelijk product.. Of vervangen voor een wel werkend product of geld terug..
nachtdier3donderdag 3 december 2009 @ 01:17
Het produkt werkt wel, maar niet voor de toepassing waarvoor ik het wilde gebruiken. Het ging om een sata-ide converter, die ik wilde gebruiken om een sata schijf in een harddiskrecorder te bouwen. De ene converter pakt ie wel, de andere pakt ie niet. Deze kon ik niet plaatsen, dus kon ik m terugbrengen.