Food en een dienstverlenend MKB bedrijf. Ik denk dat chefs ook niet voor de volle 100% -en dat is geen kritiek- professionals zijn en de dingen simpelweg niet zien of missen. Ik werk zelf o.a. met Blake en Mouton en Reddin, helemaal onbekend ben ik dus niet.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:11 schreef Ron.Burgundy het volgende:
In wat voor branche heb je die bedrijven? In bepaalde gevallen zijn er wel branchespecifieke oplossingen voor te vinden.
Belangrijkste blijft toch dat je je medewerkers blijft motiveren en uitdagen in hun functie. Ik neem aan dat je wel een structuur hebt aangebracht in je organisatie en dat leidinggevende wel iets kunnen zeggen over de mensen daaronder en jij weer een beter beeld hebt over 't functioneren van die mensen.
Interessant, je bedoelt dat het systeem een voorspelbaar systeem wordt, vragen beantwoorden and that's it.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:40 schreef Gok het volgende:
Wees creatief! Na jaren functioneringsgesprekken en meetingen kan ik uit ervaring vertellen dat men een jojo-effect creeert.creeer Verwen ze onverwachts met taarten en lekkernijen. Het komt uiteindelijke ten goede van je eigen onderneming. Let maar eens op hoe enthousiast ze reageren en dat ze dit in praktijk verzilveren. Bij mij heeft het geholpen.
Heb je daar meegewerkt?quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:53 schreef lezzer het volgende:
Volgens mij is het vooral heel belangrijk dat je je medewerkers de gelegenheid geeft om aan te geven of er iets goed dan wel slecht gaat, en v.v.
Vaak zijn daar lijstjes voor, vooral om wat sturing te geven aan zoiets.
Geen lijstjes maar gesprekken voeren op de werkvloer. Er zijn, de deur open houden. Dus de band met het personeel verstevigen. Werkt veel beter dan lijstjes invullen en officiele gesprekken voeren. En lijstjes zijn zooooooooo onpersoonlijk.quote:
OK dat begrijp ik maar niet alles en altijd loopt goed, dat is niets bijzonders maar er moet wel ietrs gedaan worden.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:38 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Geen lijstjes maar gesprekken voeren op de werkvloer. Er zijn, de deur open houden. Dus de band met het personeel verstevigen. Werkt veel beter dan lijstjes invullen en officiele gesprekken voeren. En lijstjes zijn zooooooooo onpersoonlijk.
Complimenten en taart dat is de truc.
Klopt. Negatieve bespreekbaar maken is prima, maar risico is wel dat je focused op wat er niet goed gaat. Zelfs als je dat positief insteekt, blijft het een negatieve smaak houden.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:35 schreef tanteklara het volgende:
Complimenten geven werkt veel beter dan functioneringsgesprekken.
Een compliment laat zien dat jij de werknemer waardeert om wat hij doet en het vertelt als hij het goed doet.
De negatieve steeds bespreekbaar maken maar nooit een complimentcultuur. Bahhhhhhh.
Nou, als je je medewerkers niet laat blijken wat je van ze vindt heb je volgens mij wel een probleem als je ze misschien wilt ontslaan.quote:Op zaterdag 28 november 2009 08:59 schreef bendk het volgende:
Met dank aan de bijdragen. Maar is dit nog aan de orde in nederkand ?
Wordt het toegepast binnen grote-re- bedrijven?
Wordt het toegepast binnen klein-ere bedrijven ?
takquote:Op zaterdag 28 november 2009 10:42 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, als je je medewerkers niet laat blijken wat je van ze vindt heb je volgens mij wel een probleem als je ze misschien wilt ontslaan.
Ik weet eigenlijk niet zeker of het verplicht is om functioneringsgesprekken te houden. Grotere bedrijven doen het volgens mij om zich zelf in te dekken tegen slepende ontslagprocedures.
Je vroeg of ik er zelf mee gewerkt heb.
Wij gaat het dit jaar voor het eerst doen. We hebben een paar vragen overgenomen van zo'n standaard ding en de medewerkers gevraagd er eens over na te denken. We doen dat zelf ook.
Het is meer om een gesprek te hebben over wat er goed gaat, wat er minder goed gaat en over wat er eventueel nog aan opleiding nodig is. Dat lijstje is ook een soort van "todo-lijst". Dat we zorgen dat alles aan bod komt.
Belonen, motiveren e.d. is natuurlijk ook heel belangrijk, maar dat vind ik wat anders dan een functioneringsgesprek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |