abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75059797
Ikzelf heb 2 eigen bedrijven hier. In nederland had ik 5 shops met 25 man personeel.

Ik wil graag van gedachten wisselen met mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over het functioneren van medewerkers.
Is dat nog aktueel in nederland en hoe wordt dat dan aangepakt?

Ik denk aan het volgende: In de loop der tijd gaat de routine ook in het werk een rol spelen, iedereen dus ook de chef wordt minder scherp, het personeel begint meer te leunen op iets wat aangenaam is maar minder goed is voor het funktioneren van het bedrijf.

Het lijkt me goed om geregeld mbv van vragen die ingevuld moeten worden door de chef en de medewerkers eens een pas op de plaats te maken, de dingen bespreekbaar te maken waardoor je weer fris en gemotiveerd in het werk staat.

Wie heeft er een visie hierover ?
nothing will change without a rebel
  vrijdag 27 november 2009 @ 16:17:46 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75059841
Daar hebben ze in DK vast veeeeel betere methoden voor dan in dit slappe, linkse, ambtelijke NL, waar alleen naar de werknemer geluisterd wordt en de werkgever alles moet doen en slikken. Bovendien dragen die gesprekken alleen maar bij aan het in de afgrond drukken van de burgers, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 27 november 2009 @ 17:11:01 #3
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75061639
In wat voor branche heb je die bedrijven? In bepaalde gevallen zijn er wel branchespecifieke oplossingen voor te vinden.

Belangrijkste blijft toch dat je je medewerkers blijft motiveren en uitdagen in hun functie. Ik neem aan dat je wel een structuur hebt aangebracht in je organisatie en dat leidinggevende wel iets kunnen zeggen over de mensen daaronder en jij weer een beter beeld hebt over 't functioneren van die mensen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_75061967
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 17:11 schreef Ron.Burgundy het volgende:
In wat voor branche heb je die bedrijven? In bepaalde gevallen zijn er wel branchespecifieke oplossingen voor te vinden.

Belangrijkste blijft toch dat je je medewerkers blijft motiveren en uitdagen in hun functie. Ik neem aan dat je wel een structuur hebt aangebracht in je organisatie en dat leidinggevende wel iets kunnen zeggen over de mensen daaronder en jij weer een beter beeld hebt over 't functioneren van die mensen.
Food en een dienstverlenend MKB bedrijf. Ik denk dat chefs ook niet voor de volle 100% -en dat is geen kritiek- professionals zijn en de dingen simpelweg niet zien of missen. Ik werk zelf o.a. met Blake en Mouton en Reddin, helemaal onbekend ben ik dus niet.

Maar een frisse en nieuwe kijk is een must.
pi_75062394
Wees creatief! Na jaren functioneringsgesprekken en meetingen kan ik uit ervaring vertellen dat men een jojo-effect creeert.creeer Verwen ze onverwachts met taarten en lekkernijen. Het komt uiteindelijke ten goede van je eigen onderneming. Let maar eens op hoe enthousiast ze reageren en dat ze dit in praktijk verzilveren. Bij mij heeft het geholpen.
pi_75062562
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 17:40 schreef Gok het volgende:
Wees creatief! Na jaren functioneringsgesprekken en meetingen kan ik uit ervaring vertellen dat men een jojo-effect creeert.creeer Verwen ze onverwachts met taarten en lekkernijen. Het komt uiteindelijke ten goede van je eigen onderneming. Let maar eens op hoe enthousiast ze reageren en dat ze dit in praktijk verzilveren. Bij mij heeft het geholpen.
Interessant, je bedoelt dat het systeem een voorspelbaar systeem wordt, vragen beantwoorden and that's it.

Ik begrijp geregels iets sociaals doen ? (je taarten ed)
pi_75064337
Volgens mij is het vooral heel belangrijk dat je je medewerkers de gelegenheid geeft om aan te geven of er iets goed dan wel slecht gaat, en v.v.
Vaak zijn daar lijstjes voor, vooral om wat sturing te geven aan zoiets.
pi_75065805
Complimenten geven werkt veel beter dan functioneringsgesprekken.
Een compliment laat zien dat jij de werknemer waardeert om wat hij doet en het vertelt als hij het goed doet.

De negatieve steeds bespreekbaar maken maar nooit een complimentcultuur. Bahhhhhhh.
pi_75065816
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:53 schreef lezzer het volgende:
Volgens mij is het vooral heel belangrijk dat je je medewerkers de gelegenheid geeft om aan te geven of er iets goed dan wel slecht gaat, en v.v.
Vaak zijn daar lijstjes voor, vooral om wat sturing te geven aan zoiets.
Heb je daar meegewerkt?
  vrijdag 27 november 2009 @ 19:38:30 #10
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_75065915
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:35 schreef bendk het volgende:

[..]

Heb je daar meegewerkt?
Geen lijstjes maar gesprekken voeren op de werkvloer. Er zijn, de deur open houden. Dus de band met het personeel verstevigen. Werkt veel beter dan lijstjes invullen en officiele gesprekken voeren. En lijstjes zijn zooooooooo onpersoonlijk.

Complimenten en taart dat is de truc.
pi_75066710
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:38 schreef tanteklara het volgende:

[..]

Geen lijstjes maar gesprekken voeren op de werkvloer. Er zijn, de deur open houden. Dus de band met het personeel verstevigen. Werkt veel beter dan lijstjes invullen en officiele gesprekken voeren. En lijstjes zijn zooooooooo onpersoonlijk.

Complimenten en taart dat is de truc.
OK dat begrijp ik maar niet alles en altijd loopt goed, dat is niets bijzonders maar er moet wel ietrs gedaan worden.

Hoe doe je dat ?
pi_75069146
Ik heb gewerkt met twee gesprekken per jaar:
Een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek.
Het functioneringsgesprek is een twee-richtingsgesprek waarbij de werknemer alle ruimte krijgt om aan te geven wat hij/zij wil bereiken in dat jaar. De werkgever kan hierin sturen en, indien nodig verbeterpunten aangeven. Zo kom je samen tot een persoonlijk plan voor een periode en er kunnen eventueel doelen gesteld worden waar een beloning aan vast zit. Bij de beoordeling wordt bekeken of de doelen gehaald zijn en daar kan het algemene functioneren natuurlijk ook in meegenomen worden.
Het is wel verstandig om algemene eisen die je aan je werknemers stelt op papier te zetten zodat iedereen weet waar hij aan toe is en iedereen (min of meer) gelijk beoordeeld wordt.

Tussentijds je mensen verwennen is altijd goed om ze gemotiveerd te houden. Je laat zien dat je je medewerkers waardeert. Maar als je echt wil dat je mensen groeien zul je op een of andere manier met ze in gesprek moeten gaan.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_75071397
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:35 schreef tanteklara het volgende:
Complimenten geven werkt veel beter dan functioneringsgesprekken.
Een compliment laat zien dat jij de werknemer waardeert om wat hij doet en het vertelt als hij het goed doet.

De negatieve steeds bespreekbaar maken maar nooit een complimentcultuur. Bahhhhhhh.
Klopt. Negatieve bespreekbaar maken is prima, maar risico is wel dat je focused op wat er niet goed gaat. Zelfs als je dat positief insteekt, blijft het een negatieve smaak houden.
Complimenteren als iets goed gaat is daarom erg belangrijk.

Ander aandachtspunt is dat als iets niet goed gaat, dat je dan meteen moet bijsturen, niet een half jaar later komen met "in dat en dat gesprek reageerde je zus en zo, da's niet handig."
pi_75072277
Over de dagelijkse gang van zaken moet je als leidinggevende natuurlijk meteen bijsturen of complimenten uitdelen. Bij functioneringsgesprekken hoor je echter naar het grote plaatje te kijken. Daarbij hoeft een functioneringsgesprek niet altijd formeel te zijn.
Soms ga je in gesprek met een medewerker, om wat voor reden dan ook, en blijk je achteraf een functioneringsgesprek gevoerd te hebben. Die gesprekken leveren wel het meeste op!
Pas als je consequenties gaat verbinden aan deze gesprekken dan is het goed om structuur aan te brengen. Formulieren kunnen daarbij een hulpmiddel zijn maar laat ze nooit leidend worden want ga je m.i. het doel voorbij.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_75078899
Met dank aan de bijdragen. Maar is dit nog aan de orde in nederkand ?

Wordt het toegepast binnen grote-re- bedrijven?

Wordt het toegepast binnen klein-ere bedrijven ?
pi_75079881
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 08:59 schreef bendk het volgende:
Met dank aan de bijdragen. Maar is dit nog aan de orde in nederkand ?

Wordt het toegepast binnen grote-re- bedrijven?

Wordt het toegepast binnen klein-ere bedrijven ?
Nou, als je je medewerkers niet laat blijken wat je van ze vindt heb je volgens mij wel een probleem als je ze misschien wilt ontslaan.
Ik weet eigenlijk niet zeker of het verplicht is om functioneringsgesprekken te houden. Grotere bedrijven doen het volgens mij om zich zelf in te dekken tegen slepende ontslagprocedures.

Je vroeg of ik er zelf mee gewerkt heb.
Wij gaat het dit jaar voor het eerst doen. We hebben een paar vragen overgenomen van zo'n standaard ding en de medewerkers gevraagd er eens over na te denken. We doen dat zelf ook.
Het is meer om een gesprek te hebben over wat er goed gaat, wat er minder goed gaat en over wat er eventueel nog aan opleiding nodig is. Dat lijstje is ook een soort van "todo-lijst". Dat we zorgen dat alles aan bod komt.

Belonen, motiveren e.d. is natuurlijk ook heel belangrijk, maar dat vind ik wat anders dan een functioneringsgesprek.
pi_75080397
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 10:42 schreef lezzer het volgende:

[..]

Nou, als je je medewerkers niet laat blijken wat je van ze vindt heb je volgens mij wel een probleem als je ze misschien wilt ontslaan.
Ik weet eigenlijk niet zeker of het verplicht is om functioneringsgesprekken te houden. Grotere bedrijven doen het volgens mij om zich zelf in te dekken tegen slepende ontslagprocedures.

Je vroeg of ik er zelf mee gewerkt heb.
Wij gaat het dit jaar voor het eerst doen. We hebben een paar vragen overgenomen van zo'n standaard ding en de medewerkers gevraagd er eens over na te denken. We doen dat zelf ook.
Het is meer om een gesprek te hebben over wat er goed gaat, wat er minder goed gaat en over wat er eventueel nog aan opleiding nodig is. Dat lijstje is ook een soort van "todo-lijst". Dat we zorgen dat alles aan bod komt.

Belonen, motiveren e.d. is natuurlijk ook heel belangrijk, maar dat vind ik wat anders dan een functioneringsgesprek.
tak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')