Motiveer dat eens, want ik vermoed dat je niet eens weet wat de essentie ervan is.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:36 schreef ThaMadEd het volgende:
WTF? Je gaat toch niet iemand vermoorden puur omdat deze gothic is? Neemt niet weg dat gothics een triest fenomeen zijn natuurlijk.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:45 schreef starla het volgende:
Mooi filmpje wel. Tsja, sukkeltjes, dan zit je lekker vanaf je 15de tot je dood in de gevangenis
Het is dan ook geen Nederland daar en ze zijn nog minderjarig ook....quote:Ryan Herbert (16) en Brendan Harris (15), twee Britse tieners die in augustus 2007 een 20- jarig meisje in een park doodschopten, louter omdat ze ‘gothic’ gekleed liep, zijn in Lancashire veroordeeld tot levenslang..
Bij mij op de middelbare school zaten genoeg gothics. Naast dat alle jongens alle meisjes hadden afgeneukt (goh het zijn net mensen) liepen ze allemaal in dezelfde stijl kleren en was het qua muziek al dezelfde eenheidsworst. Verder waren ze net kleine kindjes in hun gedrag (aan elkaar zitten, achter elkaar aanrennen).quote:Motiveer dat eens, want ik vermoed dat je niet eens weet wat de essentie ervan is.
Ik zie het probleem niet hoor. Wind je minder over andere mensen op zou ik zeggen, leave them be.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:54 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Bij mij op de middelbare school zaten genoeg gothics. Naast dat alle jongens alle meisjes hadden afgeneukt (goh het zijn net mensen) liepen ze allemaal in dezelfde stijl kleren en was het qua muziek al dezelfde eenheidsworst. Verder waren ze net kleine kindjes in hun gedrag (aan elkaar zitten, achter elkaar aanrennen).
Daarentegen liepen ze wel altijd te verkondigen dat ze "een eigen mening" hadden, ten minste niet meeliepen met de gevestigde massa en dachten ze dat ze de hele wereld "figured out" hadden. Daarbij totaal voorbijgaand aan het feit dat ze zelf precies hetzelfde kuddegedrag vertoonden als de andere groepen waaraan ze zich zo superieur voelden. Gothics zijn gewoon mensen die bij andere groepen geen aansluiting vonden en zoekende naar hun eigen identiteit zich bij elkaar hebben aangesloten. Iedereen wil aansluiting hebben met een groep en iedereen wil geaccepteerd worden. Hoe doe je dat: door je te conformeren aan de groep. Ze halen dus hun eigen superieure wereldbeeld onderuit met hun gedrag.
QFTquote:Op vrijdag 27 november 2009 13:54 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Bij mij op de middelbare school zaten genoeg gothics. Naast dat alle jongens alle meisjes hadden afgeneukt (goh het zijn net mensen) liepen ze allemaal in dezelfde stijl kleren en was het qua muziek al dezelfde eenheidsworst. Verder waren ze net kleine kindjes in hun gedrag (aan elkaar zitten, achter elkaar aanrennen).
Daarentegen liepen ze wel altijd te verkondigen dat ze "een eigen mening" hadden, ten minste niet meeliepen met de gevestigde massa en dachten ze dat ze de hele wereld "figured out" hadden. Daarbij totaal voorbijgaand aan het feit dat ze zelf precies hetzelfde kuddegedrag vertoonden als de andere groepen waaraan ze zich zo superieur voelden. Gothics zijn gewoon mensen die bij andere groepen geen aansluiting vonden en zoekende naar hun eigen identiteit zich bij elkaar hebben aangesloten. Iedereen wil aansluiting hebben met een groep en iedereen wil geaccepteerd worden. Hoe doe je dat: door je te conformeren aan de groep. Ze halen dus hun eigen superieure wereldbeeld onderuit met hun gedrag.
Van mij mag iemand ook best gothic zijn hoor. Het probleem is alleen dat die lui zich verlicht en speciaal voelen terwijl ze dezelfde kuddedieren zijn als de andere groepen waar ze zich tegen afzetten. Ik ontken niet dat groepjes mensen in bepaalde opzichten gewoon kuddes zijn. Zij wel en voelen zich misplaatst superieur. Dat is het probleem.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:56 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet hoor. Wind je minder over andere mensen op zou ik zeggen, leave them be.
Jouw minderwaardigheidscomplex is volgens mij het probleem hier.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:00 schreef ThaMadEd het volgende:
Zij wel en voelen zich misplaatst superieur. Dat is het probleem.
Geen tegenargumenten dus maar op de persoonlijke toer. En knap dat je mij kan beschrijven op basis van een internetpost: cursusje psychologie bij de LOI gevolgd zeker? Of ben je zelf gothic? Ik beschrijf gewoon wat ik observeer bij deze groep en als je het daar niet mee eens bent weerleg je dat maar met argumenten in plaats van op de man te spelenquote:Op vrijdag 27 november 2009 14:01 schreef starla het volgende:
[..]
Jouw minderwaardigheidscomplex is volgens mij het probleem hier.
Dit dus. Een tweetal pagina's die het wel aardig verwoorden wat mij betreft....quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:00 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Van mij mag iemand ook best gothic zijn hoor. Het probleem is alleen dat die lui zich verlicht en speciaal voelen terwijl ze dezelfde kuddedieren zijn als de andere groepen waar ze zich tegen afzetten. Ik ontken niet dat groepjes mensen in bepaalde opzichten gewoon kuddes zijn. Zij wel en voelen zich misplaatst superieur. Dat is het probleem.
Ergens kan ik me vinden in je verhaal. Er zijn veel mensen die achter elkaar aanlopen, in de gothic scene is dat niet anders. Maar dat zou voor elke muziek- of cultuurstroming kunnen gelden, elke stijl heeft wel dingen die een ander niet aanstaan.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:54 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Ja, dus?quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:54 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel weer deels waar. Maar het is eigenlijk net als kraken: begonnen als nobele gedachten, totaal uit de hand gelopen en misbruikt. Mensen moeten hun beeldvorming bepalen aan de hand van wat ze zien. Ik denk dat je de gothics die jij beschrijft alleen vindt als je echt de scene induikt. En dat wil je als niet-gothic niet. Dus baseer je je mening op de gewone gothics die je ziet lopen. En voor het overgrote deel daarvan gaat mijn verhaal wel op.quote:Ergens kan ik me vinden in je verhaal. Er zijn veel mensen die achter elkaar aanlopen, in de gothic scene is dat niet anders. Maar dat zou voor elke muziek- of cultuurstroming kunnen gelden, elke stijl heeft wel dingen die een ander niet aanstaan.
Wat mij irriteert, is dat veel mensen afgaan op gothics die ze zien in hun eigen omgeving. Je kan je afvragen of deze gothics zelf wel weten waar ze achter willen staan. Van veel mensen in de gothic scene heb ik ook het idee dat het een modeverschijnsel voor ze is. Maar als je deze groep eruit hebt geschift, zie je al wat meer van de essentie van de cultuur. Het is niet kleden in zwart, allemaal depressief zijn en janken, en zeker niet het uitdragen van een superioriteits gevoel. Vooral het laatste staat haaks tegenover de eigenlijke 'waarden' van het begrip gothic. Gelijkheid en acceptatie komt meer in de buurt, maar omdat mensen graag hun eigen interpretatie willen geven aan een nieuw verworven identiteit zijn, wordt deze stroming veelal op een (pseudo) negatieve manier uitgedragen.
En nee, het zijn ook weer geen hippies met love peace and harmony, maar de constante negativiteit is gewoon onnodig. En eigenlijk ongefundeerd als men zich er wat meer in verdiept.
Heb je nog iets anders te melden. Dit is gewoon een uiteenzetting waarin ik beschrijf waarom mijns inziens de meeste gothics gewoon trieste figuren zijn.quote:Ja, dus?
Ik hoef geen argumenten te geven omdat jij dat ook niet doet, je dénkt alleen argumenten te geven, maar het is gewoon je ongezouten mening. Ik doe hetzelfde.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:06 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Geen tegenargumenten dus maar op de persoonlijke toer. En knap dat je mij kan beschrijven op basis van een internetpost: cursusje psychologie bij de LOI gevolgd zeker? Of ben je zelf gothic? Ik beschrijf gewoon wat ik observeer bij deze groep en als je het daar niet mee eens bent weerleg je dat maar met argumenten in plaats van op de man te spelen.
Of geef ten minste een argument dat ondersteunt dat ik een minderwaardigheidscomplex heb. I'm waiting.
Nee hoor. Jij geeft je mening over mij. Ik geef mijn mening over gothics. Geef jij dan jouw mening over gothics in plaats van over mijquote:Op vrijdag 27 november 2009 14:17 schreef starla het volgende:
[..]
Ik hoef geen argumenten te geven omdat jij dat ook niet doet, je dénkt alleen argumenten te geven, maar het is gewoon je ongezouten mening. Ik doe hetzelfde.
- je generaliseert op basis van enkele observatiesquote:Op vrijdag 27 november 2009 14:20 schreef ThaMadEd het volgende:
Leg mij eens uit dan waarom ik ongelijk heb.
Ik hoor van andere mensen dat gothics bij hen op school precies hetzelfde gedrag vertoonden.quote:- je generaliseert op basis van enkele observaties
Dat geef ik zelf toch ook aan? LEZEN. Dat is ook helemaal niet erg, maar wel als je superioriteitstrekjes vertoont.quote:- jongeren willen nu eenmaal conformeren, dat is niet alleen gereserveerd voor goths
Ik heb gabbers nooit horen beweren dat ze beter zijn en dat ze ten minste geen kuddedieren zijn.quote:- er zijn tal van ander stromingen in de muziek die eenheidsworst zijn (punkers, gabbers etc.)
Die mening is net zo goed een generalisatie. Heb je een onderzoek dat dat ondersteunt dan?quote:- wees blij voor hen dat ze zich als een kind voelen, veel mensen wilden dat ze zo door het leven kunnen
Zeg ik dat dat niet zo is dan?quote:- iedereen heeft een eigen mening, dus ook goths
De standaardriedeltjes werden er altijd bij gehaald. Amerika is evil, alles is een complot enz.quote:- je geeft geen argumenten voor de stelling dat ze de hele wereld 'figured out' hadden, waarschijnlijk weer gebaseerd op de enkele goths van je school
Dat blijkt uit het feit dat ze zichzelf geen kuddedieren vinden en afgeven op de gevestigde orde, niet snappend dat ze hetzelfde gedrag vertonen als de orde waar ze op afgeven. En al zou ik een minderwaardigheidscomplex hebben zou ik dat nooit projecteren op gothics. Dat zou hetzelfde zijn als dat Oom Dagobert zich een armoedzaaier zou voelen ten opzichte van Donald Duck.quote:- hetzelfde geldt voor het zogenaamde superieure gevoel, waaruit blijkt dat? Volgens mij nergens uit, waardoor ik zei dat je jouw minderwaardigheidscomplex projecteert naar hun vermeende superioriteitsgevoel
Kijk, dat is een mening waar ik wel volledig achter sta. Dat vind ik ook het grote probleem in de meeste (jongeren)cultuurstromingen, 'vervuiling' door mensen die de bel wel horen, maar niet weten waar die klepel zit. Als je kijkt naar de gabberscene half jaren negentig, is dat ook op een gegeven moment overzaadigd geworden. Een succesvol concept wordt op den duur altijd misbruikt of anders geinterpreteerd dan het oorspronkelijk bedoelt is. Nadat half nederland kaalgeschoren in Aussies en Nikes liep, was het voor een gabber van het eerste uur een beetje over. Tegenwoordig krijgt de gabber en hardcore scene weer wat meer animo, zij het gerestyled. Maar die gabberdude van het eerste uur is er altijd al geweest, en hij zal altijd naar gabber luisteren. (in ieder geval waarderen) Muziek en de bijbehorende culturen gaan rond als een doppler radar, vaak een korte opleving om vervolgens in te storten en het niet meer 'cool' is om bij die stroming te horen. Wat dan overblijft zijn de mensen die er wel hart voor hebben, en het kan zomaar dat het hele cirkeltje van voor af aan begint.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:16 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
En dat wil je als niet-gothic niet. Dus baseer je je mening op de gewone gothics die je ziet lopen. En voor het overgrote deel daarvan gaat mijn verhaal wel op.
Daar kan ik me wel in vinden. Het is jammer dat de gothicscene kennelijk veel figuren aantrekt die de beeldvorming volledig verneuken. Ik snap ook best dat jij je misschien niet verlicht en speciaal vindt maar onder de jongere gothics zijn er veel die dat wel vinden (in hun naïviteit niet doorhebbend dat ze precies hetzelfde zijn als de rest van hun groep).quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:35 schreef Romanov het volgende:
[..]
Kijk, dat is een mening waar ik wel volledig achter sta. Dat vind ik ook het grote probleem in de meeste (jongeren)cultuurstromingen, 'vervuiling' door mensen die de bel wel horen, maar niet weten waar die klepel zit. Als je kijkt naar de gabberscene half jaren negentig, is dat ook op een gegeven moment overzaadigd geworden. Een succesvol concept wordt op den duur altijd misbruikt of anders geinterpreteerd dan het oorspronkelijk bedoelt is. Nadat half nederland kaalgeschoren in Aussies en Nikes liep, was het voor een gabber van het eerste uur een beetje over. Tegenwoordig krijgt de gabber en hardcore scene weer wat meer animo, zij het gerestyled. Maar die gabberdude van het eerste uur is er altijd al geweest, en hij zal altijd naar gabber luisteren. (in ieder geval waarderen) Muziek en de bijbehorende culturen gaan rond als een doppler radar, vaak een korte opleving om vervolgens in te storten en het niet meer 'cool' is om bij die stroming te horen. Wat dan overblijft zijn de mensen die er wel hart voor hebben, en het kan zomaar dat het hele cirkeltje van voor af aan begint.
Voor de een is het mode en stoer, voor de ander is het een levenswijze die hij/zij het beste vindt passen.
(ik las ook nog ergens een post van je in dit topic "dat die lui zich verlicht en speciaal voelen". Laat mij je vertellen dat ik een goth ben die zich hier niet in kan vinden. Ik voel mij niet verlichter of specialer als een ander mens. En zie ook geen reden waarom een andere goth dat wel zou moeten. Dat heeft niets met gothic te maken, enkel met provoceren. En ik heb ook hele mooie gekleurde kleding, zwart staat me vaak alleen beter)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |