abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74993910
Mijn tante heeft 2 jaar geleden naast haar werk een academische studie psychologie afgerond. Ze zou graag willen promoveren maar zegt dat er voor haar geen plek is, want te oud.

Men zou alleen de ' geijkte student' (pas voltijds studie afgerond, onder de 30, ) willen hebben. En dus geen mensen die op latere leeftijd zijn gaan studeren naast hun werk.

Dit vind ik wel vreemd. Ik hoor ook wel eens andere verhalen.

Weet iemand wat de ervaringen hiermee zijn? Discrimineren vakgroepen hier echt op? Of lopen er op sommige ook wel oudere promovendi rond?

Ik zie jullie verhalen/ervaringen graag tegemoet.
When it comes to survival..
pi_74994298
quote:
Op woensdag 25 november 2009 17:09 schreef LesStroud het volgende:
Men zou alleen de ' geijkte student' (pas voltijds studie afgerond, onder de 30, ) willen hebben.
Mijn broer promoveert volgende maand met 39, bijna 40 en is er 5 jaar geleden mee begonnen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_74994394
Welke richting van de Psychologie wil ze op? De ene richting is wat populairder dan de andere (lees: hier is veel keus in geschikte promovendi, dus dan krijgen waarschijnlijk de jonge mensen voorrang)
  woensdag 25 november 2009 @ 17:32:25 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74994528
Je tante is niet gebonden aan een aio-plaats. Ze kan ook zelfstandig gaan promoveren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_74994578
Vraag het hier eens: Promoveren #3: Voor uw volledige academische loopbaan

Ik ben zelf op mijn 30e begonnen met promoveren en er dwalen genoeg oudere promovendi rond op de universiteit.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 25 november 2009 @ 17:38:56 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_74994691
De postdoc op m'n kamer is twee jaar terug gepromoveerd en ruim in de veertig. Een andere collega werkt al een tijdje als docent, maar is nog steeds bezig met haar promotie, en is net vijftig geworden. Het komt minder vaak voor, maar dat komt vooral omdat mensen op die leeftijd meestal geen genoegen nemen met een aio salaris.

Er zijn plus en minpunten te bedenken aan oude promovendi. Aan de ene kant is het lichtelijk suspect, hoeveel talent hebben ze als het pas zo laat boven borrelt? Aan de andre kant zijn het vaak de meest gemotiveerde mensen die heel nadrukkelijk kiezen voor een wetenschappelijke baan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_74994849
quote:
Op woensdag 25 november 2009 17:26 schreef JNH het volgende:
Welke richting van de Psychologie wil ze op? De ene richting is wat populairder dan de andere (lees: hier is veel keus in geschikte promovendi, dus dan krijgen waarschijnlijk de jonge mensen voorrang)
Het is wel een populaire richting idd, psychologie. Maar wel met een 9 afgestudeerd.
pi_74995253
Mijn broer promoveerd binnenkort en is dan bijna 50. Inderdaad had hij nooit zin in een aio salaris en heeft dit dan ook naast zijn normale werk gedaan. (zit dus elk vrij kwartiertje achter de laptop en dat al anderhalf jaar)
pi_75002358
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:54 schreef Spatzmann het volgende:
Ik doe het binnen mijn dagelijkse werkzaamheden (extern dus). Dus ik heb ook geen aio salaris. Alhoewel een aio salaris tegenwoordig wel tussen de 32 en 35k zit. Dus niet eens zo heeeeeel slecht.
Vroeger was het salaris vrij karig. Nu worden aio's beter betaald, maar ik zie alweer donkere wolken samenpakken

Ik heb het idee dat ze in NL steeds meer op het beursmodel overstappen . Dus geen salaris maar een beurs. Noemen ze dan heel ronkend ' graduate school' , het komt erop neer dat je geen normaal loon hebt en een arm studentje blijft.
quote:
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=75197
De selectie van studenten voor De Twente Graduate School, die vanmiddag haar officiële aftrap heeft in de Horstring, moet voor een groot deel nog beginnen. Dat selectieproces verschilt per graduate programma, maar de opleidingen mikken hoe dan ook op de beste studenten. Hoogleraar Philip Brey zegt kritisch te kijken naar `indicators' die garant staan voor academisch succes.
Philip Brey. Foto: Arjan Reef
Philip Brey. Foto: Arjan Reef

Brey presenteert vanmiddag tijdens de kick-off van de Graduate School het programma `Ethics and Technology'. De hoogleraar techniekfilosofie is enthousiast over het nieuwe initiatief. `Met name voor het behoud van talentvolle studenten en het aantrekken van talent uit het buitenland is dit een goede ontwikkeling.' Zelf koos Brey bewust voor een PhD-opleiding in Amerika, die model staat voor de Twentse Graduate School. `Dat vond ik destijds al aantrekkelijk. Ik volgde een vierjarig programma aan de University of California, waarvan de eerste twee jaar vooral bestonden uit intensieve colleges voor promovendi. De laatste twee jaar schreef ik mijn proefschrift.' Brey ondervond dat het onderwijs in kleine klassen het niveau in brede linie omhoog dreef. `Het werkte erg stimulerend, je moet toch in korte tijd dat proefschrift zien te schrijven.'

Het graduate programma Ethics and Technology omvat een tweejarige master en een driejarig PhD-gedeelte. Al in de master krijgen de studenten een aangepast programma dat voorbereidt op de PhD-fase. `De formele eis nu is dat als je het phd-gedeelte in wilt, gemiddeld een 8 moet hebben of een 7,8 voor de vakken en een 9 voor het afstuderen.' Niet alleen de cijfers worden bekeken. `Bij toelating tot het graduate programma speelt alles wat een indicator kan zijn voor academisch succes, een rol. Heeft een kandidaat bijvoorbeeld een honours programma gevolgd? Is hij of zij organisatorisch actief geweest? Congressen bezocht? Of al iets gepubliceerd? Dat hoeft niet in een wetenschappelijk tijdschrift te zijn, maar het schrijven van artikelen laat wel initiatief zien', aldus Brey.

Verder spelen voor hem zaken als extra curriculaire activiteiten een rol, maar ook internationale reiservaring en het niveau van het Engels. `We streven ernaar om bij alle potentiële studenten een toets af te nemen. Voor ons programma gaat het om een lees- en schrijftoets, omdat je voor Ethics and Technology goed in staat moet zijn om veel literatuur te verwerken.'

Jaarlijks zullen zo'n vijftien tot twintig studenten instromen in de reguliere master Philosophy of Science, Technology and Society. Brey denkt dat drie tot zes studenten daarvan geschikt zijn voor het graduate programma. `Dat is inderdaad niet veel, maar we verwachten dat het PhD-programma straks een aanzuigende werking zal hebben. Voor gewone promotieplekken hebben we nu al vaak meer dan honderd sollicitaties uit de hele wereld. Goede studenten zullen sneller op onze master afkomen als ze daarna vooruitzicht hebben op een promotieplek.'

Overigens verwacht de hoogleraar techniekfilosofie nog wel de nodige aanpassingsproblemen op financieringsgebied. `Volgens de wet zijn promovendi in Nederland werknemers, maar in dit graduate model lijken ze meer op studenten. Dat botst dus met de wet, vooral als we de studenten beurzen zouden willen geven. Ons financiële systeem is hierop niet aangepast. De komende jaren zullen daarom de nodige veranderingen moeten worden aangebracht.'
  woensdag 25 november 2009 @ 22:01:45 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_75003171
Ik vind dat niet per se slecht, ik denk dat je wel veel meer dr.'s daardoor krijgt. Beste zou denk ik beiden zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_75005013
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:01 schreef speknek het volgende:
Ik vind dat niet per se slecht, ik denk dat je wel veel meer dr.'s daardoor krijgt. Beste zou denk ik beiden zijn.
Wei gaat nou promoveren voor een karige beurs als je ook 2 k kan vangen maandelijks?
  woensdag 25 november 2009 @ 22:50:03 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75005298
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:43 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Wei gaat nou promoveren voor een karige beurs als je ook 2 k kan vangen maandelijks?
Degene die verder kijken in de toekomst.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75005645
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Degene die verder kijken in de toekomst.
Met 2 k bedoelde ik de het reguliere Phd traject zoals dat hier in Nederland bestaat.

Ik ben bang dat dit met die graduate school trajecten langzaam gaat verdwijnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')