abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74977889
Bij mij op het werk zijn de werktijden van 8 tot 5, in plaats van het gebruikelijkere half 9 tot 5.

Volgens mijn werkgever, mag je hierbij een half uurtje pauze nemen tussen de middag en dat andere halve uur is dan "jaaaa voor koffie halen, het praatje bij de kopieerapparaat etc.".

Nu heb ik toen ik nog op school zat regelmatig vakantiewerk gedaan in een inpakfabriek en daar had je dus daadwerkelijk 's ochtends en 's middags een toeter en dan ging iedereen een kwartiertje koffie drinken. Nu werk ik gewoon op een kantoor zonder toeters en is de hele dag 1 grote koffiepauze .

Bij alle (bij)banen die ik ooit heb gehad, had je officieel dus recht op een uur pauze per dag. Een half uur in de tijd van de baas (ochtend- en middagpauze) en een half uur in je eigen tijd (lunchpauze). Nu wordt in geen enkel bedrijf-zonder-toeter die ochtend en middagpauze nog gebruikt, in de zin van we gaan met zn allen even rond de koffietafel zitten, dat is inderdaad even een bakkie halen, voor sommige een sigaretje, voor anderen even hangen bij een collega.

Dus 8,5 uur aanwezig, 8 uur uitbetaald.

Nu is mijn werkgever echter van mening dat ik 9 uur aanwezig moet zijn en er daarvan 8 moet werken (en dus uitbetaald krijg). Kan ik mee leven, maar dan vind ik wel dat je een uur lunchpauze moet hebben.

Bij mijn weten is het wettelijk vastgelegd dat je per dag ook een half uur betaald "pauze" op mag nemen en dat de enkel de lunchpauze "onbetaald" pauze is?

Wij vallen echter niet onder een CAO en in de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf staat deze regeling dus opgenomen.

Is er iemand die weet hoe dit precies zit? Niet dat ik er nu direct iets mee kan of ga doen, maar ik ben gewoon erg benieuwd of de "regels" zoals ze in de arbeidsvoorwaarden zijn opgenomen wel kloppen.

(En stiekem wil ik gewoon iedere dag een half uur eerder naar huis, want duuuuuuuuuuuuuuude 9 uur op je werkplek is echt te lang!)
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_74977945
tvp ben benieuwd
pi_74978042
Lol
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:41:22 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74978092
Bij ons is het ook van 8:00 tot 17:00. De monteurs gaan keurig om 10:15 koffie drinken (een kwartier), om 12:30 lunchen (half uur) en om 15:15 aan de thee (wederom een kwartier). Ik heb het eens uitgezocht en kwam er toen ook op uit dat dat gewoon vastgelegd is.

ff snel gezocht...
quote:
Werknemers mogen maximum 6 uur per dag werken, daarna moet er een pauze genomen worden. De duur van deze pauze wordt vastgelegd bij CAO of KB. Als er geen CAO of KB is, dan wordt de pauze vastgelegd op minimum 1 kwartier per 6 uur die de werknemer gewerkt heeft. Het arbeidsreglement dient (tevens) verplicht melding te maken van het tijdstip en de duur van de rusttijden.

Per week

Om het verhaal van de rusttijden compleet te maken is er ook nog de garantie van 11 of 35 rusturen.

Principe
Werknemers hebben de garantie van 11 opeenvolgende rusturen in elk tijdvak van 24 uren tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid. Deze komen bovenop de al vastgelegde zondagsrust zodat de werknemer eigenlijk geniet van minstens 35 opeenvolgende rusturen per week.

Uitzonderingen
Volgende uitzonderingen worden voorzien :

in bepaalde door de Arbeidswet omschreven gevallen van overmacht (bv. dreigend of voorgekomen ongeval)
voor werkzaamheden die worden gekenmerkt door opgesplitste werkperiodes
in gevallen van continu-arbeid of arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen (het is echter verboden een werknemer in twee opeenvolgende ploegen te werk te stellen)
in de gevallen voorzien in een algemeen bindend verklaarde CAO
voor werknemers die belast zijn met vervoersactiviteiten. Men heeft hier de keuze tussen 35 opeenvolgende rusturen per week of 70 per 2 weken. De periode van 2 weken kan zelfs verlengd worden door een algemeen verbindend verklaarde CAO op voorwaarde dat de rusttijd in verhouding wordt verlengd.
Conclusie

De werknemer heeft principieel recht op rusttijden, maar dient zich te houden aan de duur van de pauzes zoals deze voorzien zijn in het arbeidsreglement, en desgevallend in een CAO of KB. Indien het arbeidsreglement (en, in voorkomend geval, een CAO of KB) bijvoorbeeld zowel in de voormiddag als in de namiddag van de arbeidsdag een kwartier pauze voorziet (naast de middagpauze), dan kan de werkgever inderdaad moeilijk doen indien de werknemer 3 maal per dag een rook- of koffiepauze van 20 minuten (buiten de middagpauze) inlast in zijn arbeidstijd.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_74978125
Eerder naar huis? Je kunt beter een cursus Nederlands volgen in dat halfuur per dag.
  Manager PR/Moderator woensdag 25 november 2009 @ 01:31:28 #6
269689 crew  Viv
pi_74981106
Op zaterdag werk ik van 8 tot 18 bij een supermarkt, met in totaal 1 uur pauze (2x een kwartier en 1x een half uur), onbetaald. Ik ben dus 10 uur aanwezig, krijg 9 uur betaald, en zit 1 uur in de kantine. Als je werkgever wil dat je 9 uur aanwezig bent en 8 uur uitbetaald krijgt, moet je inderdaad 1 uur pauze nemen. (En dan niet overdreven uitgebreid gaan kletsen bij de koffieautomaat he, anders heeft je baas wel een punt.)

Overigens denk ik niet dat er een algemene wet is die iedereen het recht geeft op een half uur aan doorbetaalde pauzes.
pi_74983074
8 uur op me werk, en 0 minuten "officiele" pauze..
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_74984420
quote:
Op woensdag 25 november 2009 07:55 schreef theKiD het volgende:
8 uur op me werk, en 0 minuten "officiele" pauze..
En dat mag dus van de wet niet. Als je meer dan 6 uur op een dag werkt, is de werkgever verplicht jou in de gelegenheid te stellen een half uur pauze te nemen. (en uit Pauze nemen wettelijk verplicht? kwam ongeveer de conclusie naar voren dat het voor de werkgever ook min of meer verplicht is die pauze daadwerkelijk te nemen)
pi_74984889
Gewoon een half uurtje schijten op de plee. Bespaart je ook wat wc-papier thuis.
pi_74985481
Je druk maken om een half uurtje...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_74986081
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:44 schreef Ridocar het volgende:
Een half uurtje per dag is toch snel 125 uur per jaar, ik kan wel leukere dingen bedenken om te doen....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_74986420
quote:
Op woensdag 25 november 2009 09:31 schreef anboni het volgende:

[..]

En dat mag dus van de wet niet. Als je meer dan 6 uur op een dag werkt, is de werkgever verplicht jou in de gelegenheid te stellen een half uur pauze te nemen. (en uit Pauze nemen wettelijk verplicht? kwam ongeveer de conclusie naar voren dat het voor de werkgever ook min of meer verplicht is die pauze daadwerkelijk te nemen)
Jawel hoor, ik werk in de gehandicaptenzorg en dat is in de CAO bepaald, dat je een dienst van 8 uur kan draaien zonder pauze. Soms kun je tussendoor heus wel even koffiedrinken (eventueel met cliënten erbij), andere keren loop je 8 uur lang de benen uit je lijf.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_74989762
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:17 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Jawel hoor, ik werk in de gehandicaptenzorg en dat is in de CAO bepaald, dat je een dienst van 8 uur kan draaien zonder pauze. Soms kun je tussendoor heus wel even koffiedrinken (eventueel met cliënten erbij), andere keren loop je 8 uur lang de benen uit je lijf.
Dit dus.. Al werk ik dan niet in de zorg
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_74996367
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:44 schreef Ridocar het volgende:
Het gaat ook om WELK half uurtje. Als ik een half uur eerder wegrij, ben ik een uur eerder thuis.

Bedankt Elisa! En anderen natuurlijk!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
  Licht Ontvlambaar woensdag 25 november 2009 @ 19:14:59 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74997221
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:51 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Het gaat ook om WELK half uurtje. Als ik een half uur eerder wegrij, ben ik een uur eerder thuis.

Bedankt Elisa! En anderen natuurlijk!
En daar is pauze natuurlijk nou net niet voor bedoeld...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_75001444
Ik wil ook niet wegrijden in mn pauze. Ik wil een half uur minder pauze! Tijdverspilling! Wat moet ik met een uur lunchpauze?!
  woensdag 25 november 2009 @ 21:27:51 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_75001798
Eten. Veel eten
Vampire Romance O+
  woensdag 25 november 2009 @ 21:28:09 #18
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_75001811
Deze ga ik ook even volgen.

Even checken, nee, hij is nog niet gemaakt:
TerugVindPauze
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_75002325
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:27 schreef MouseOver het volgende:
Eten. Veel eten
Dat doe ik wel achter mijn buro. Ik heb 2 handjes he. 1 voor mijn muis, 1 voor mijn sultana!
pi_75002714
Kijken of je steun bij je collegas kan vinden en er dan mee naar de leiding stappen. Heb nog nooit een bedrijf meegemaakt die zo'n regel hanteert. Dat kan je ook als argument aanbrengen.
pi_75002765
wij hebben geen pauze, ook zorg inderdaad
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_75002839
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:50 schreef Bombshell het volgende:
Kijken of je steun bij je collegas kan vinden en er dan mee naar de leiding stappen. Heb nog nooit een bedrijf meegemaakt die zo'n regel hanteert. Dat kan je ook als argument aanbrengen.
Welk argument? "Bombshell hetdanognooitmeegemaakt!"?

En mijn collega's zijn weer een heel verhaal apart///
pi_75003090
Nee sliimme dat jij en evt andere collegas dit nog nooit eerder hebben meegemaakt en dat het ook geen gangbare regel is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')