quote:Werknemers mogen maximum 6 uur per dag werken, daarna moet er een pauze genomen worden. De duur van deze pauze wordt vastgelegd bij CAO of KB. Als er geen CAO of KB is, dan wordt de pauze vastgelegd op minimum 1 kwartier per 6 uur die de werknemer gewerkt heeft. Het arbeidsreglement dient (tevens) verplicht melding te maken van het tijdstip en de duur van de rusttijden.
Per week
Om het verhaal van de rusttijden compleet te maken is er ook nog de garantie van 11 of 35 rusturen.
Principe
Werknemers hebben de garantie van 11 opeenvolgende rusturen in elk tijdvak van 24 uren tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid. Deze komen bovenop de al vastgelegde zondagsrust zodat de werknemer eigenlijk geniet van minstens 35 opeenvolgende rusturen per week.
Uitzonderingen
Volgende uitzonderingen worden voorzien :
in bepaalde door de Arbeidswet omschreven gevallen van overmacht (bv. dreigend of voorgekomen ongeval)
voor werkzaamheden die worden gekenmerkt door opgesplitste werkperiodes
in gevallen van continu-arbeid of arbeid in opeenvolgende ploegen en uitsluitend in het geval van wisseling van ploegen (het is echter verboden een werknemer in twee opeenvolgende ploegen te werk te stellen)
in de gevallen voorzien in een algemeen bindend verklaarde CAO
voor werknemers die belast zijn met vervoersactiviteiten. Men heeft hier de keuze tussen 35 opeenvolgende rusturen per week of 70 per 2 weken. De periode van 2 weken kan zelfs verlengd worden door een algemeen verbindend verklaarde CAO op voorwaarde dat de rusttijd in verhouding wordt verlengd.
Conclusie
De werknemer heeft principieel recht op rusttijden, maar dient zich te houden aan de duur van de pauzes zoals deze voorzien zijn in het arbeidsreglement, en desgevallend in een CAO of KB. Indien het arbeidsreglement (en, in voorkomend geval, een CAO of KB) bijvoorbeeld zowel in de voormiddag als in de namiddag van de arbeidsdag een kwartier pauze voorziet (naast de middagpauze), dan kan de werkgever inderdaad moeilijk doen indien de werknemer 3 maal per dag een rook- of koffiepauze van 20 minuten (buiten de middagpauze) inlast in zijn arbeidstijd.
En dat mag dus van de wet niet. Als je meer dan 6 uur op een dag werkt, is de werkgever verplicht jou in de gelegenheid te stellen een half uur pauze te nemen. (en uit Pauze nemen wettelijk verplicht? kwam ongeveer de conclusie naar voren dat het voor de werkgever ook min of meer verplicht is die pauze daadwerkelijk te nemen)quote:Op woensdag 25 november 2009 07:55 schreef theKiD het volgende:
8 uur op me werk, en 0 minuten "officiele" pauze..
Een half uurtje per dag is toch snel 125 uur per jaar, ik kan wel leukere dingen bedenken om te doen....quote:Op woensdag 25 november 2009 12:44 schreef Ridocar het volgende:
Je druk maken om een half uurtje...
Jawel hoor, ik werk in de gehandicaptenzorg en dat is in de CAO bepaald, dat je een dienst van 8 uur kan draaien zonder pauze. Soms kun je tussendoor heus wel even koffiedrinken (eventueel met cliënten erbij), andere keren loop je 8 uur lang de benen uit je lijf.quote:Op woensdag 25 november 2009 09:31 schreef anboni het volgende:
[..]
En dat mag dus van de wet niet. Als je meer dan 6 uur op een dag werkt, is de werkgever verplicht jou in de gelegenheid te stellen een half uur pauze te nemen. (en uit Pauze nemen wettelijk verplicht? kwam ongeveer de conclusie naar voren dat het voor de werkgever ook min of meer verplicht is die pauze daadwerkelijk te nemen)
Dit dus.. Al werk ik dan niet in de zorgquote:Op woensdag 25 november 2009 13:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Jawel hoor, ik werk in de gehandicaptenzorg en dat is in de CAO bepaald, dat je een dienst van 8 uur kan draaien zonder pauze. Soms kun je tussendoor heus wel even koffiedrinken (eventueel met cliënten erbij), andere keren loop je 8 uur lang de benen uit je lijf.
Het gaat ook om WELK half uurtje. Als ik een half uur eerder wegrij, ben ik een uur eerder thuis.quote:
En daar is pauze natuurlijk nou net niet voor bedoeld...quote:Op woensdag 25 november 2009 18:51 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Het gaat ook om WELK half uurtje. Als ik een half uur eerder wegrij, ben ik een uur eerder thuis.
Bedankt Elisa! En anderen natuurlijk!
Dat doe ik wel achter mijn buro. Ik heb 2 handjes he. 1 voor mijn muis, 1 voor mijn sultana!quote:
Welk argument? "Bombshell hetdanognooitmeegemaakt!"?quote:Op woensdag 25 november 2009 21:50 schreef Bombshell het volgende:
Kijken of je steun bij je collegas kan vinden en er dan mee naar de leiding stappen. Heb nog nooit een bedrijf meegemaakt die zo'n regel hanteert. Dat kan je ook als argument aanbrengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |