abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74977007
Ik krijg een voorstel om een lease auto te nemen, ik sta hierover nog in twijfel. Ik rij nu in mijn eigen auto en heb een tankpas. Hier mag ik zoal prive (ongeveer 10.000km per jaar) als zakelijk mee rijden. Dit is tevens mijn vergoeding. Dit kan haast niet meer uit aangezien ik weinig prive km's maak.

Ik zit dus te denken om een lease auto te nemen maar nu het volgende:

Lease auto t.w.v. ongeveer 12000 euro. Hier zou je kleine 190euro eigen bijdrage voor moeten betalen (Netto) bij prive (10.000 km vrij) gebruik. Wel zou ik maandelijks ongeveer 200 euro bruto van mijn salaris extra moeten inleveren. Ik heb gevraagd waarom dit is? Ze gaven aan dat deze kosten i.v.m. aanschaf van de auto, onderhoud etc. door het bedrijf doorberekend werden.

Ik zei toen oke en stel ik gebruik de auto echter alleen zakelijk. Dus blijf jaarlijks beneden de 500Km Prive gebruik. Ik zal dan geen eigen bijdrage moeten betallen echter zal ik wel zo'n 200 euro moeten inleveren van mijn bruto salaris. dit omdat het bedrijf de kosten door moet berekenen. (aanschaf, onderhoud etc.) Zelf vind ik dit erg vreemd wat vinden jullie?
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:18:15 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74977269
Is inderdaad vreemd
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74977340
De eigen bijdrage is vaker. Let wel op dat je dit van de bijtelling mag aftrekken. Dus opzich is het nog goedkoop.over bijtelling heeft je baas niets te zeggen. Als je privé rijd moet je het betalen en anders niet. Het limiet van 10k is dan vreemd maar dat kan je baas vragen van je.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_74977381
Als je die auto nodig hebt voor je werkzaamheden en je maakt er verder privé geen gebruik van, zijn alle kosten hiervoor voor je de baas. Kan dus niet zo zijn dat jij daarvoor betaalt; hij moet je het werkmateriaal leveren.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_74977421
Laat je niet naaien door je brutosalaris te laten aanpassen. Je wordt dan op alles genaaid. Vakantieuren, overuren, etc. Dus gewoon een vermelding op je loonstrook "eigen bijdrage lease auto" of iets.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:26:37 #6
65960 sanger
pi_74977581
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:22 schreef Chinless het volgende:
Laat je niet naaien door je brutosalaris te laten aanpassen. Je wordt dan op alles genaaid. Vakantieuren, overuren, etc. Dus gewoon een vermelding op je loonstrook "eigen bijdrage lease auto" of iets.
Die eigen bijdrage is een netto component. Dus sowieso niet bruto.
pi_74977631
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:20 schreef Mikkie het volgende:
Als je die auto nodig hebt voor je werkzaamheden en je maakt er verder privé geen gebruik van, zijn alle kosten hiervoor voor je de baas. Kan dus niet zo zijn dat jij daarvoor betaalt; hij moet je het werkmateriaal leveren.

Ja dit lijkt mij ook. Maar goed ze hebben gezegd je hebt toen 2 voorstellen gehad.

Voorstel 1 Lease auto
Voorstel 2 Eigen auto + Tankpas (bruto salaris was hier 200 euro hoger dan voorstel 1)

Aangezien ik toen veel (nou ja meer dan nu) prive km's maakte en mijn eigen auto nodig heb voor andere zaken ging ik niet voor de vastgestelde leaseauto.
pi_74977674
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:26 schreef sanger het volgende:

[..]

Die eigen bijdrage is een netto component. Dus sowieso niet bruto.
Ja eigen bijdrage schijnt 100 euro te zijn. Totale kosten omgerekend betekend het dat ik ongeveer 190 euro zal moeten betalen. (NETTO)
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:29:16 #9
65960 sanger
pi_74977686
Waar komt die ¤ 190 vandaan? Is dat een eigen bijdrage? Of is dat de bijtelling?
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:31:03 #10
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74977751
Ik vind het geen vette vergoeding als ik eerlijk ben; geen enkele van mijn collega's zou daar intrappen vrees ik

Doe een tegenvoorstel: ¤ 0,19 per zakelijke kilometer. Of is dat met je huidige auto onvoordelig?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:32:23 #11
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_74977807
Wat een bullshit dat je zoveel kosten moet maken op een auto met een nieuw prijs van 12k.

Zo is het ook niet aantrekkelijk en kun je voor een zelfde bedrag maandelijks een eigen prive-auto rijden, een oudere goede 2-de hands. Meer luxe en comfort, minder of gelijke kosten.
pi_74977814
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:29 schreef sanger het volgende:
Waar komt die ¤ 190 vandaan? Is dat een eigen bijdrage? Of is dat de bijtelling?
Nee eigen bijdrage is 100 euro. Ik vermoed dan dat dit de bijteling is? Hoe kan ik dit nagaan? Sorry ben niet zo thuis in dit verhaal. Ik heb gevraagd wat ik maandelijks Netto zal moet gaan betalen voor die auto. Dit zal rond de 190 euro zijn. Maar daar komt wel bij dat ik 200 euro Bruto salaris mis loop per maand...?
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:32:43 #13
65960 sanger
pi_74977825
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:29 schreef sanger het volgende:
Ik heb de bijtelling nagerekend. Als je in de 42% schaal valt kom ik op ¤ 105 netto bijtelling.

Dus kom ik op:

- ¤ 200 minder brutoloon
- ¤ 190 netto eigen bijdrage
- ¤ 105 netto bijtelling
pi_74977845
Apart verhaal, maar eigen bijdrage is er ook altijd in een bruto variant. Zoals ik zei laat je salaris niet aanpassen je wordt dan op meer vlakken genaaid. Verder denk ik als je niet privé rij en geen eigen bijdrage wil( geen bijtelling) dat je gewoon pech hebt of een grijs kenteken (en dus bijhorende auto krijgt)
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:33:42 #15
65960 sanger
pi_74977857
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:32 schreef alro1985 het volgende:

[..]

Nee eigen bijdrage is 100 euro. Ik vermoed dan dat dit de bijteling is? Hoe kan ik dit nagaan? Sorry ben niet zo thuis in dit verhaal. Ik heb gevraagd wat ik maandelijks Netto zal moet gaan betalen voor die auto. Dit zal rond de 190 euro zijn. Maar daar komt wel bij dat ik 200 euro Bruto salaris mis loop per maand...?
Dat verhaal klopt niet echt. Je brutoloon zal niet aangepast mogen worden. Je loon voor de Zvw zal juist toenemen (met de bruto bijtelling voor de auto).
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:34:32 #16
65960 sanger
pi_74977883
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:33 schreef Chinless het volgende:
Apart verhaal, maar eigen bijdrage is er ook altijd in een bruto variant. Zoals ik zei laat je salaris niet aanpassen je wordt dan op meer vlakken genaaid. Verder denk ik als je niet privé rij en geen eigen bijdrage wil( geen bijtelling) dat je gewoon pech hebt of een grijs kenteken (en dus bijhorende auto krijgt)
Dat mag alleen als het contractueel wordt overeengekomen (en met inachtneming van het WML).
pi_74977928
Je vergeet alleen je bijdrage van bijtelling af te trekken. Die vervalt dan eigenlijk.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:37:21 #18
65960 sanger
pi_74977966
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:36 schreef Chinless het volgende:
Je vergeet alleen je bijdrage van bijtelling af te trekken. Die vervalt dan eigenlijk.
Je bedoeld de netto eigen bijdrage? De meeste salarispakketten doen dat voor je
pi_74978307
Wanneer ik de lease auto echter alleen "Zakelijk" wil gebruiken hoef je toch nooit geen salaris in te leveren of zie ik dat nu verkeerd? Ik heb dit zelf ook nog nooit gehoord maar goed hun (bedrijf waar ik voor werk) vinden dit zelf allemaal erg logisch.

Maar goed staat dit ook ergens officieel zodat ik hun daarop kan wijzen? Want vind dit echt belachelijk dat dit op zo'n manier moet maar goed je moet tegenwoordig wel voor jezelf op komen anders kom je nergens...
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:49:28 #20
65960 sanger
pi_74978401
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:46 schreef alro1985 het volgende:
Wanneer ik de lease auto echter alleen "Zakelijk" wil gebruiken hoef je toch nooit geen salaris in te leveren of zie ik dat nu verkeerd? Ik heb dit zelf ook nog nooit gehoord maar goed hun (bedrijf waar ik voor werk) vinden dit zelf allemaal erg logisch.

Maar goed staat dit ook ergens officieel zodat ik hun daarop kan wijzen? Want vind dit echt belachelijk dat dit op zo'n manier moet maar goed je moet tegenwoordig wel voor jezelf op komen anders kom je nergens...
Het lijkt er op dat ze je de auto willen geven en je hier zelf voor moet betalen. Een soort van loon a la carte-idee. Je krijgt de auto dan niet erbij, maar in plaats van.
pi_74978445
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat ze je de auto willen geven en je hier zelf voor moet betalen. Een soort van loon a la carte-idee. Je krijgt de auto dan niet erbij, maar in plaats van.
In plaats van wat?
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:53:34 #22
65960 sanger
pi_74978556
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:50 schreef alro1985 het volgende:

[..]

In plaats van wat?
Loon. Je levert wat loon in en krijgt daar een auto voor terug.
pi_74978665
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Loon. Je levert wat loon in en krijgt daar een auto voor terug.
Ja oke.. Maar als je hiermee alleen zakelijk mee zal gaan rijden dan is dat toch belachelijk of niet? Ik snap best als je hier ook prive meer zal gaan rijden dat je hiervoor moet gaan betalen maar als je echter alleen Zakelijke km's mee gaat maken dus beneden die 500 KM blijft per jaar. vind ik het erg vreemd jij/jullie?
pi_74981614
je had toen toch voorstel 1 of 2.
Jouw keuze hield toen o.a. 200 meer loon in.
Nu ga je voor het andere voorstel en dan lever je die 200 meer loon in.

Wat is daar nu zo moeilijk aan?

Wat je kunt proberen is een loonsverhoging te krijgen en die auto. Zodat je minder gaat inleveren.

Anders die 200 in de maand sparen voor een nieuwe eigen auto.
pi_74981652
aanvulling: niet goed gelezen. Hun komen nu met het voorstel. Dat betekent dat je niet die 200 hoeft in te leveren, want het voorstel komt vanuit je werkgever. Is niet jouw keuze en als je ze een plezier wilt doen, dan betekent dat wel dat je werkgever jouw ook een plezier moet doen, namelijk van die 200 euro afblijven.
pi_74983736
quote:
Op woensdag 25 november 2009 02:01 schreef tanteklara het volgende:
aanvulling: niet goed gelezen. Hun komen nu met het voorstel. Dat betekent dat je niet die 200 hoeft in te leveren, want het voorstel komt vanuit je werkgever. Is niet jouw keuze en als je ze een plezier wilt doen, dan betekent dat wel dat je werkgever jouw ook een plezier moet doen, namelijk van die 200 euro afblijven.
Ja dat vind ik ook. Ik heb zelf een eigen auto wat me eingelijk goed bevalt. Alleen zal denk ik alleen zakelijk gaan rijden in de lease auto (althans daar zit ik nu aan te denken).
  woensdag 25 november 2009 @ 09:32:45 #27
65960 sanger
pi_74984441
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:56 schreef alro1985 het volgende:

[..]

Ja oke.. Maar als je hiermee alleen zakelijk mee zal gaan rijden dan is dat toch belachelijk of niet? Ik snap best als je hier ook prive meer zal gaan rijden dat je hiervoor moet gaan betalen maar als je echter alleen Zakelijke km's mee gaat maken dus beneden die 500 KM blijft per jaar. vind ik het erg vreemd jij/jullie?
Wat ik eerder al zei; ja dat is vreemd.
pi_74985026
Maar dit staat dus nergens officieel beschreven dat dit niet kan of mag?
  woensdag 25 november 2009 @ 12:53:20 #29
65960 sanger
pi_74985723
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:24 schreef alro1985 het volgende:
Maar dit staat dus nergens officieel beschreven dat dit niet kan of mag?
Nope, het mag namelijk zodra jij er mee instemt
pi_74988186
Mag je woon-werk met de leaseauto gaan rijden? Want dan kan het afhankelijk van de afstand die je moet afleggen helemaal niet zo'n slecht voorstel zijn.

Als je alleen werk-werk mag rijden en zelf je woon-werk verkeer oplost, dan is het een slecht voorstel.
pi_74989360
Jullie zeggen dat je de eigen bijdrage kan aftrekken van de bijtelling?

Dus als ik ipv 200 euro bijtelling elke maand betaal een eigen bijdrge moet betalen van 200 krijgt me baas 200 euro en vervalt de bijtelling?

Lijkt me niet toch? Waar denk ik verkeerd?
  woensdag 25 november 2009 @ 15:28:52 #32
65960 sanger
pi_74990600
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:52 schreef Ralphmeister het volgende:
Jullie zeggen dat je de eigen bijdrage kan aftrekken van de bijtelling?

Dus als ik ipv 200 euro bijtelling elke maand betaal een eigen bijdrge moet betalen van 200 krijgt me baas 200 euro en vervalt de bijtelling?

Lijkt me niet toch? Waar denk ik verkeerd?
Het is niet in plaats van. Je betaalt dan en bijtelling en een eigen bijdrage. Alleen de hoogte van de bijtelling mag je verrekenen met de hoogte van de eigen bijdrage.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:29:15 #33
65960 sanger
pi_74990611
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:16 schreef noutie het volgende:
Mag je woon-werk met de leaseauto gaan rijden? Want dan kan het afhankelijk van de afstand die je moet afleggen helemaal niet zo'n slecht voorstel zijn.

Als je alleen werk-werk mag rijden en zelf je woon-werk verkeer oplost, dan is het een slecht voorstel.
Bij een lease auto is woonwerk verkeer zakelijk
pi_75002522
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:16 schreef noutie het volgende:

Ja dit geld idd. voor Woonwerk verkeer + tussen werktijd door die riitten. Qua afstanden is het nooit gelijk. Dit kan nog wel eens verschillen. Bij dit project is dat echt per dag verschillend soms bijv. 100km per dag maar soms ook 350 km per dag.
pi_75003408
Een leaseauto van 12K lijkt me sowieso niet echt een kado van je werkgever. 12K betekent een klein autootje waarbij je zelf de raampjes nog moet openzwengelen omdat het niet elektrisch werkt.
Ik zou het aanbod daarom sowieso afslaan. Zeker als het je ook nog een paar honderd euro netto gaat kosten zon karretje.
  donderdag 26 november 2009 @ 16:54:15 #36
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75025107
Wie wil er nu een lease wagen met een prive limiet ????

Je betaald bijtelling zodra je boven de 500 km prive gaat. als je dan van d ebaas niet meer mag rijdne dan 10k dan moet je eens uitrekenen hoeveel je prive voor die 10k km betaald en hoeveel dat per week is....192km.... Ws wil je ook nog op vakantie met dat hok, waar je brandstofpas niet werkt...

Idioot voorstel!
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')