Hoe dan ook, het is niet genoeg om te concluderen dat in de volle breedte sprake is van een armoedeval.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Wat volgens mij gewoon bedoeld wordt is dat er het beschreven fenomeen zich (volgens dit rapport, voor zover de feiten bekend zijn dus na onderzoek) in 51 gemeenten voordoet obv de gestelde criteria.
Het is dus niet bijvoorbeeld zo dat het zich in nog 20 gemeenten voordoet zonder dat men er onderzoek naar heeft gedaan. Dwz natuurlijk, afgaande op dit rapport.
[..]
En stel is het prijsmechanisme dan ook meer dan eens ter discussie.quote:Omgekeerd is het net zo: werkgevers zoeken de beste baan voor het beste loon. Zo werkt economie nu eenmaal. Waarom fysiek zwaar werk ondanks dat het idd vaak erg zwaar is toch slecht betaalt? Dat komt door vraag en aanbod.
Wie zegt dat het ene mechanisme beter is dan het andere? Het ligt er puur aan wat je als uitgangspunt neemt. Als geld het enige is wat telt dan heb je gelijk. Ik kiezer liever een ander uitgangspunt nl. het menselijk kapitaal. Uiteindelijk bereik je daar meer mee. De mensen centraal stellen ipv het geld.quote:De quantitative labour theory stelt dat prijzen (dus ook lonen) tot stand komen door de hoeveelheid werk die erin zit. Maar die theorie deugt niet. In de praktijk bepalen vraag en aanbod dat, dwz: de (marginale) waarde die anderen toekennen aan een geleverde dienst. In gewone mensentaal: wat een gek er voor geeft.
Het probleem is dat IEDEREEN maar blijft denken in termen van geld. Kies je een ander uitgangspunt, menselijk kapitaal, dan gelden ineens andere wetten die net zo hard zijn als gravitatie.quote:Dat kun je natuurlijk geen prettige waarheid vinden. Maar het is gewoon een economisch feit waar je net zomin omheen kunt als de zwaartekracht. Wel kun je natuurlijk wat bijsturen, maar mensen naar zwaarte belonen kan niet zonder dat je problemen als werkloosheid e.d. creeërt. En ik denk dat je het met me eens moet zijn dat je nog altijd beter een wat mindere baan kunt hebben, dan helemaal geen baan.
Dat is natuurlijk kul.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, de lonen aan de onderkant zijn te laag.
Vertel eens...quote:Op woensdag 25 november 2009 18:07 schreef EchtGaaf het volgende:
Kies je een ander uitgangspunt, menselijk kapitaal, dan gelden ineens andere wetten die net zo hard zijn als gravitatie.
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jawel. Dat is dan de gewone bijstandsuitkering (voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden).
voor het bestaansminimum niets meer dan terecht. De armoedeval, vor zover die bestaat, wordt door gierige bedrijven veroorzaakt. Kan je niet beter betalen, dan heb je gene bestaansrecht wmb.quote:Daar komen de subsidies bovenop, alsmede langdurigheidstoeslag.
Als het niet anders kan dan dit, dan weet ik zeker dat we iets goed fout doen.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kul.
Als jij het voor het zeggen krijgt zit straks 20% van de beroepsbevolking structureel thuis en als je de uitkeringen daar op aan gaat passen is Nederland ook snel failliet.
Ik zou dan graag de verdeling willen zien. Nogmaals ik kan er niks mee. En dan nog moet je de volle breedte, dus ook kleine gemeentes meenemen natuurlijk.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het juist in de grote gemeenten wordt geconstateerd. Dus daar waar de concentraties zitten. Dan kun je met 51 gemeenten al 95% te pakken hebben.
Dat zette me aan het denken..quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef DS4 het volgende:
Overigens bestrijd ik nogmaals dat we in NL armoede kennen.
Gehuwden en samenwonenden zijn "specifieke gevallen"?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.
Dat betwist ik niet, maar het is wel een probleem.quote:voor het bestaansminimum niets meer dan terecht.
Kul. Het wordt veroorzaakt door al die subsidies.quote:De armoedeval, vor zover die bestaat, wordt door gierige bedrijven veroorzaakt.
Ja, laten we vooral nog minder werkgelegenheid creëren, dan komen er pas echt meer banen...quote:Kan je niet beter betalen, dan heb je gene bestaansrecht wmb.
Nee, EG, die bestaan niet, want iedereen leeft via jouw kostwinnersmodel.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.
Wederom de vraag: waar en wanneer was het beter geregeld?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Als het niet anders kan dan dit, dan weet ik zeker dat we iets goed fout doen.
Nee, je wil het negeren omdat het je uit komt.quote:
Een feit wat dus getuigt van een bekrompen benadering van het probleem. Van een bekrompen blik op het probleem zelfs. Ik heb nog even geaarzeld over welk woord beter van toepassing zou zijn, maar dat schoot me niet te binnen.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:57 schreef DS4 het volgende:
Nee, ik wijs jou op het feit dat je niet constructief begint. Kun je niet tegen kritiek?
Nou, niet heel goed, aangezien ik gewoon een feit vermeld.
Nee. Je kunt het wegtrekken ervan misschien nog wat langer uitstellen. Maar het probleem met veel van dat werk is dat het niet uitmaakt wie er aan de lopende band staat, en je het dus altijd moet afleggen tegen een lagelonenland wat ook een laaglevensonderhoudskostenland is. Het bekrompene van jouw benadering. Het kader hoe je nou de komende 2 of 5 jaar meer mensen uit de uitkering krijgt is veel te beperkt.quote:Dat vind ik een beetje vreemd, aangezien verborgen werkloosheid in de bezigheidstherapie zit. Geen werk, maar dan maar werk creëren. Met het verlagen van het minimumloon kun je echter werk in je land houden.
Lost niks op, het probleem blijft dat je dan in een van de meest welvarende en dure landen ter wereld mensen werk laat doen wat mondiaal weinig tot niks waard is.quote:Dat is een opvatting. Het is ook nog maar de vraag. Je hoeft niet meteen naar die ¤ 2,50. Je kan ook 20% verlagen. Als je daarbij de werkweek 20% op rekt kan je er nog steeds van rondkomen.
Je snapt de keuze niet. Dat is geen structurele werkgelegenheid. Je kunt het heel ambtelijk benaderen en dat werkgelegenheid noemen en afhankelijk van de definitie zal dat ook wel kloppen, maar dan zit je alweer binnen een veel te beperkt kader. Werkgelegenheid gaat er immers om dat je met het aanwenden van je talenten en je inzet in je levensbehoeften kunt voorzien. Dan heeft het voor de werkgelegenheid van zo'n groep weinig zin om het met subsidie in stand te houden of de termijn dat het nog in Nederland is te vinden met enkele jaren te rekken.quote:Nogmaals: dat is een keuze. Je kan ook kiezen voor meer structurele werkloosheid.
Dat noemde ik dus ook al. Het punt is dus dat je dat soort industrie, dat soort bedrijvigheid in Nederland houdt en krijgt. Want niet elke willekeurige Chinees kan het stikwerk in het dashboardkastje van een Spyker doen. Terwijl het wel laaggeschoold werk is, maar het vereist vakmanschap, ervaring en interne scholing.quote:Ook binnen de EU. Zie Spyker. Die gaan naar GB omdat men daar goedkoper kan produceren. Met een lager minimumloon (CAO zal ook een rol spelen natuurlijk) had men die beslissing wellicht niet genomen. Ik ken overigens de achtergronden niet, dus wellicht speelt het hier geen rol.
Nee, maar anderzijds is er met de economisch groei en de opkomst van de parvenu's ook veel vraag naar vakwerk. Kwalitatief hoogstaande producten die erg arbeidsintensief zijn. Dat mag ook wat kosten, en die intensieve arbeid is dus echt geld waard. Niet alleen boten, maar dus ook auto's, meubels en designspulletjes heb ik al genoemd. We exporteren ook baggeraars en bergers, die hebben ook niet allemaal de havo. Het is de industrietak die maakt dat ook die mensen veel geld waard zijn.quote:Het is prima om daar een speerpunt van te maken, maar het lijkt mij geen branche waar je nog tienduizenden in kwijt kan.
Volgens mij heb je daar ook best sterke vakbonden. Die mensen die daar in de grootschalige autoindustrie werken doen dat niet voor 2,50 per uur. Die zijn veel meer waard, want ze maken goede auto's. Die kwaliteit krijg je in China niet zomaar van de grond. Dat is dan niet zozeer het klassieke vakmanschap, maar wel vakmanschap in dat verband.quote:Dat is natuurlijk zo. Je kan niet alles tegenhouden. Maar hoe lager het minimumloon, hoe meer bedrijven die stap gaan maken en ook hoe eerder. Het is niet voor niets dat Duitsland veel meer productiewerk in eigen land houdt.
Het is wel schijnwerkgelegenheid naar communistisch voorbeeld.quote:Kennelijk begrijp je niet wat er staat. Ik wil helemaal geen volledige werkgelegenheid, dat is een utopie. Wat ik wel iets vind om over na te denken is het minimumloon. En aangezien ik het nodig vind dat mensen rond kunnen komen kan dat inhouden dat je deels werkt en deels een uitkering ontvangt. Dat is vandaag ook voor velen de realiteit, het is niet nieuw zeg maar...
Ik kies voor structurele zelfstandige werkgelegenheid. Voor dat mensen hun eigen broek kunnen ophouden, omdat ze goed werk leveren. Er zal altijd een percentage zijn dat je af kunt schrijven omdat goed werk leveren in zijn algemeenheid niet hun ding is. Maar dat is een heel laag percentage. Bijna iedereen kan wel goed worden in iets wat waarde heeft, en dus je levensonderhoud kan opleveren. Mits de omstandigheden er zijn.quote:Maar goed, jij kiest kennelijk voor meer structurele werkloosheid. Dat mag.
Maar dat is een detail. Dat mensen moeten leren om uit hun bed te komen is niet iets wat het structurele probleem wat zich al jaren aan het ontwikkelen is en zich nog veel verder zal ontwikkelen.quote:Deels is het wel bezigheidstherapie. Wat denk je dat work-first is? Het begint met mensen in een werkritme te krijgen.
Dat is dus een heel ander probleem dan dat we de scheerapparaten productielijn hier kunnen behouden.quote:Mijn opmerking ziet vooral op het volgende: je kan niet EN een hoog minimumloon houden EN de structurele werkloosheid onder ongeschoolden wezenlijk lager krijgen. Ook jouw plan zal de bekende druppel zijn. Zelfs Spyker kunnen we hier niet houden.
De keuze is dus of je gaat streven naar werk voor lageropgeleiden wat veel geld waard is, of dat je hier werk wilt laten doen wat te weinig waard is omdat het geen bijzondere vaardigheid vereist. Voor dat laatste heb je dan misschien nog een window van een jaar of 5 waarin je het kunt rekken door bovenop het loon te gaan subsidieren. Dat is geen keuze voor een structurele oplossing.quote:We moeten dus kiezen.
Gemeente specifieke regelingen. Zowel aan de subsidie kant als aan de kwijtscheldingskant.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:
In nog geen 1 op de 3 gemeentenVreemd, want waarom dan niet bij allemaal? Waar zit het em in?
Deja-vuquote:Op woensdag 25 november 2009 18:53 schreef DS4 het volgende:
Nee, je wil het negeren omdat het je uit komt.
Duitsland leidt veel meer vakmensen op dan Nederland. In Duitsland is het minimumloon lager.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, maar anderzijds is er met de economisch groei en de opkomst van de parvenu's ook veel vraag naar vakwerk. Kwalitatief hoogstaande producten die erg arbeidsintensief zijn. Dat mag ook wat kosten, en die intensieve arbeid is dus echt geld waard. Niet alleen boten, maar dus ook auto's, meubels en designspulletjes heb ik al genoemd. We exporteren ook baggeraars en bergers, die hebben ook niet allemaal de havo. Het is de industrietak die maakt dat ook die mensen veel geld waard zijn.
Ik denk dat je meer van dat soort industrie naar Nederland zou kunnen halen en in Nederland zou kunnen laten ontstaan wanneer je er de randvoorwaarden voor schept. Enerzijds is dat dan een gunstig kostenklimaat voor dergelijke industriën, anderzijds zul je de niet zo goed lerende maar anderzins heel capabele jongeren goed moeten aanleveren en gelegenheid moeten geven om zich tot vakman te bekwamen.
Bovendien zit er nog een kant aan: namelijk, dat luxe weggeven leidt tot een apathische, gemakzuchtige en verloederde bende van mensen in wie het niet opkomt om na te denken over hun eigen leven en daden, maar enkel bezig zijn met het aanvechten van 'onrecht' dat ze is aangedaan zodra er 0,1% minder koopkracht te verwachten is in het volgend jaar.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Duitsland leidt veel meer vakmensen op dan Nederland. In Duitsland is het minimumloon lager.
Waarom denk je in vredesnaam dat NL die mensen ooit kan halen door alleen maar meer vakmensen op te leiden?
Ik ben het met je eens dat vakmensen opleiden enorm belangrijk is, maar jij vergeet dat we niet alleen met Azië concurreren, maar ook binnen de EU.
Ow, ik ken er nog zo'n eentje....quote:Op woensdag 25 november 2009 18:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, je wil het negeren omdat het je uit komt.
Ho, dat is een vertaling... die niet exact overeenkomt met mijn mening. Ik vind wel dat de basisuitkering slechts basisbehoeften dient te dekken. En dan mag er nog best iets speling zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:30 schreef sneakypete het volgende:
Ik sta dus wel achter wat bijv. DS4 en Bolkesteijn voorstellen: de verzorgingsstaat strippen (voor zover mogelijk) tot het minimum.
Over negeren gesproken...quote:Op woensdag 25 november 2009 22:07 schreef EchtGaaf het volgende:
Ow, ik ken er nog zo'n eentje....
Ik kan geen bal met statistieken zonder een verdeling. Jij wel?
quote:Op woensdag 25 november 2009 13:28 schreef DS4 het volgende:
EG, aangezien ik geen slapende draadjes wakker wil maken:
Zojuist op BNR prof. Eijffinger (vanaf 12.30u, te beluisteren via bnr.nl) over Balkenendenorm en bankiers. Hij deed een aantal interessante uitspraken die ik jou niet wil onthouden:
1. Functie van Balkenende is de enige waarvoor geen markt is (anders gezegd: er is in weerwil van wat jij altijd beweert weldegelijk een markt voor topbestuurders).
2. If you pay peanuts, you get monkeys gaat vaak op.
3. Nederland is "Jealousy country".
Ik raad je aan om het stukje even te beluisteren, wordt je weer wat wijzer (hoewel het niet afwijkt van wat ik je eerder al vertelde).
Jij moet niet vergeten dat er mede dankzij de globalisering miljoenen mensen zijn die tonnen vrij te besteden hebben aan luxe-goederen. Daarbij telt het gewoon veel minder of een werknemer nou 8,20 of 8,35 per uur kost, en veel meer hoe goed werk hij levert.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Duitsland leidt veel meer vakmensen op dan Nederland. In Duitsland is het minimumloon lager.
Waarom denk je in vredesnaam dat NL die mensen ooit kan halen door alleen maar meer vakmensen op te leiden?
Ik ben het met je eens dat vakmensen opleiden enorm belangrijk is, maar jij vergeet dat we niet alleen met Azië concurreren, maar ook binnen de EU.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |