abonnement Unibet Coolblue
pi_74966465
quote:
Nederland is acht jaar geleden aan een kernramp ontsnapt. In 2001 was de reactor van Petten bijna gesmolten. Dat staat in een boek van de oud-directeur van de fabriek, Frans Saris.



Het gevaar ontstond tijdens een stroomstoring. In het donker schakelden medewerkers een noodkoelsysteem per ongeluk uit in plaats van aan. Alleen doordat de stroom weer op gang kwam, werd een meltdown, het ergst denkbare nucleaire ongeluk, voorkomen.

Het incident vond plaats op 16 november 2001, maar werd pas een jaar later gemeld. De Kernfysische Dienst deed het bijna-ongeluk af met de melding dat er "geen sprake is geweest van een onveilige situatie".

Volgens Greenpeace toont de hele zaak aan dat de kerncentrale onveilig is en dat hij dicht moet.
Bron: RTL nieuws

Lekkere kortzichtige reactie van Greenpeace
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74966484
gesmolten letterlijke vertalingen.. lachen man..
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:43:40 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_74966728
Al dat gelieg is anders ook iets om kotsmisselijk van te worden.
pi_74966767
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:02 schreef Thrilled het volgende:
gesmolten letterlijke vertalingen.. lachen man..
Wat is daar grappig aan? Het is de gebruikelijke term hiervoor.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:50 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_74966820
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Bron: RTL nieuws

Lekkere kortzichtige reactie van Greenpeace
Nou, volgens mij zijn er ook kernreactors die in principe niet kunnen, eh, down melten. Dus wat dat betreft valt er wel wat voor te zeggen dat als deze reactor dat wel kan, en door zoiets simpels als een verkeerd knopje indrukken, dat hij niet echt veilig is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:49:12 #6
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74966855
In het donker? In een energiecentrale?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_74966960
Ik loop er stage.

Het is bullshit, die oud-directeur had nogal een fobie voor het hele nucleaire gebeuren. Toen hadden ze ook al best wel last van hem en die kakkerlak houdt dus gewoon niet op.

Greenpeace staat hier ook weleens voor de poort de boel te blokkeren, heel irritant
Ik ook, bedankt!
pi_74966970
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:49 schreef Flurry het volgende:
In het donker? In een energiecentrale?
Het is geen energiecentrale tamme.
Ik ook, bedankt!
  Donald Duck held dinsdag 24 november 2009 @ 16:54:58 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_74967025
Daarom moeten we snel fusiecentrales hebben! Daarbij kan geen uit de hand lopende kettingreactie optreden.
edit: ow wacht, petten is die medische isotopen centrale toch
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:55:58 #10
164607 sc00p
D66-rechter
pi_74967067
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Daarom moeten we snel fusiecentrales hebben! Daarbij kan geen uit de hand lopende kettingreactie optreden.
edit: ow wacht, petten is die medische isotopen centrale toch
Het is geen energiecentrale tamme.
Ik ook, bedankt!
pi_74967097
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Daarom moeten we snel fusiecentrales hebben! Daarbij kan geen uit de hand lopende kettingreactie optreden.
edit: ow wacht, petten is die medische isotopen centrale toch
fusiecentrale om medische isotopen te maken? Een beetje met een kanon op een mug schieten.

Bron van het bericht is trouwens Greenpeace zelf, dus ik ben ook benieuwd naar wat die vent echt geschreven heeft.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_74967142
sc00p, weet jij of het verhaal op de site van Greenpeace waar is dat de specifieke isotopen tegenwoordig ook in deeltjesversnellers gemaakt kunnen worden?

(heb ooit overwogen bij het ECN te werken, maar het toch maar niet gedaan )
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_74967186
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou, volgens mij zijn er ook kernreactors die in principe niet kunnen, eh, down melten. Dus wat dat betreft valt er wel wat voor te zeggen dat als deze reactor dat wel kan, en door zoiets simpels als een verkeerd knopje indrukken, dat hij niet echt veilig is.
Geen enkele installatie waar mensen werken is 100% veilig. Als je dit een goede reden vindt om die centrale als onveilig te verklaren en te sluiten, dan moet je ook nooit meer in een vliegtuig stappen.

Wat een boel geneuzel om (waarschijnlijk) niets.

'kut! wat gebeurt er nu?'
** zaklamp gaat aan **
'ah, verkeerde knopje'
**probleem opgelost**
  Donald Duck held dinsdag 24 november 2009 @ 16:59:43 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_74967192
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:55 schreef sc00p het volgende:

[..]

Het is geen energiecentrale tamme.
Dat bedacht ik me ook net na het invoeren lambal
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_74967322
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:59 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Geen enkele installatie waar mensen werken is 100% veilig. Als je dit een goede reden vindt om die centrale als onveilig te verklaren en te sluiten, dan moet je ook nooit meer in een vliegtuig stappen.

Wat een boel geneuzel om (waarschijnlijk) niets.

'kut! wat gebeurt er nu?'
** zaklamp gaat aan **
'ah, verkeerde knopje'
**probleem opgelost**
of:

'kut! wat gebeurt er nu?'
** zoekt zaklamp**
.. Zooooooooef...
'ah, stroom is alweer terug'
'ah, verkeerde knopje'
**probleem opgelost**
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_74967560
Er zijn inderdaad wat splitsingsreactoren die inherent veilig worden ontworpen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_nuclear_safety
Meeste reactoren zijn echter nog steeds gevoelig voor handelingsfouten alhoewel in het ontwerp er wel erg veel mis moet gaan voor je een meltdown krijgt.
Verder is petten geen electrische maar een medische installatie en ws. als proefinstallatie ontworpen waardoor er veel meer menselijk ingrijpen nodig is tijdens het draaien van de installatie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_74967986
Ben benieuwd of Greenpeace ook een directe oplossing heeft voor het tekort aan radioisotopen die ontstaat bij het sluiten van de reactor.
-
  dinsdag 24 november 2009 @ 17:26:50 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_74968017
Nee man, Greenpeace heeft liever dat mensen doodgaan aan kanker dan dat er een hele kleine mogelijkheid is van radioactief afval en mensen doodgaan aan ka...


wait what?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_74968587
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef splendor het volgende:
Ben benieuwd of Greenpeace ook een directe oplossing heeft voor het tekort aan radioisotopen die ontstaat bij het sluiten van de reactor.
http://www.greenpeace.nl/news/bijna-meltdown-kerncentrale-p
Ze vinden van wel.

Maar goed, dat is 20% van de isotopen in Australie, terwijl Petten meen ik 30% van de wereldwijde productie heeft. 60% van de Europese behoefte volgens Wikipedia.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_74968740
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:59 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Geen enkele installatie waar mensen werken is 100% veilig. Als je dit een goede reden vindt om die centrale als onveilig te verklaren en te sluiten, dan moet je ook nooit meer in een vliegtuig stappen.
Jij bent niet op de hoogte met het feit dat een ongeluk in een kerncentrale niet alleen gevolgen heeft voor de mensen die er vrijwillig naar binnen zijn gestapt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 november 2009 @ 18:03:42 #21
164607 sc00p
D66-rechter
pi_74968760
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:58 schreef PhysicsRules het volgende:
sc00p, weet jij of het verhaal op de site van Greenpeace waar is dat de specifieke isotopen tegenwoordig ook in deeltjesversnellers gemaakt kunnen worden?

(heb ooit overwogen bij het ECN te werken, maar het toch maar niet gedaan )
Nog nooit van gehoord eerlijk gezegt, verder zijn deeltjes versnellers natuurlijk nog veel duurder en kosten ze gigantisch veel energie om te laten draaien, een kerncentrale vraagt alleen een beetje splijtstof.
Ik ook, bedankt!
pi_74969370
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 18:03 schreef sc00p het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord eerlijk gezegt, verder zijn deeltjes versnellers natuurlijk nog veel duurder en kosten ze gigantisch veel energie om te laten draaien, een kerncentrale vraagt alleen een beetje splijtstof.
Je hebt helemaal gelijk als je het over dat CERN gevaarte hebt
Maar ik denk dat het goed is als er onderzoek naar gedaan word
Uiteindelijk is de splijtstof voor kerncetrales ook op en dan moeten we toch echt naar kernfusie

Het schijnt dat als je zo'n deeltjes versneller nog groter maakt de balans positief gaat uitslaan naar de energie output

Maar vergeet niet dat kerncentrales ook niet goedkoop zijn ( bouw , opslag afgewerkte splijtstof ) en ook een erg laag rendement hebben van 50%
dus als een kerncentrale 2000MW aan output heeft word er ook 2000MW aan warmte de lucht in geblazen of de rivier of zee in geblazen
En wij in huis maar zuinig doen met onze HR CV ketels!
pi_74969535
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 18:28 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk als je het over dat CERN gevaarte hebt
Maar ik denk dat het goed is als er onderzoek naar gedaan word
Uiteindelijk is de splijtstof voor kerncetrales ook op en dan moeten we toch echt naar kernfusie

Het schijnt dat als je zo'n deeltjes versneller nog groter maakt de balans positief gaat uitslaan naar de energie output
Dat klopt niet, deeljtesversnellers kosten alleen maar energie. Waarschijnlijk ben je in de war met kernfusie, waarbij ook deeltjes in de rondte worden gejaagd.
quote:
Maar vergeet niet dat kerncentrales ook niet goedkoop zijn ( bouw , opslag afgewerkte splijtstof ) en ook een erg laag rendement hebben van 50%
dus als een kerncentrale 2000MV aan output heeft word er ook 2000MV aan warmte de lucht in geblazen of de rivier of zee in geblazen
En wij in huis maar zuinig doen met onze HR CV ketels!
Dit ding in Petten levert helemaal geen energie, het is een onderzoekscentrale en isotopenfabriek.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  dinsdag 24 november 2009 @ 18:49:29 #24
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74969569
Handig dat je het noodkoelsysteem zo makkelijk uit kunt zetten. Maar dat zal wel weer 'by design' zijn.
It's fun to lose.
And to pretend.
  dinsdag 24 november 2009 @ 20:45:30 #25
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_74970686
Interessant, tvp
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')