FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Hé, hoe heet dat ook al weer...
Bonzai.maandag 23 november 2009 @ 20:52
... als een bedrijf een nieuw product eerst tegen ontzettend hoge prijzen verkoopt en daarna die prijzen geleidelijk aan laat zakken, tot ze er nauwelijks nog winst aan hebben.

Voorbeeld: Playstation
Xcaliburmaandag 23 november 2009 @ 20:53
Marktwerking?
Susimaandag 23 november 2009 @ 20:53
Roomnogwat ?
eleusismaandag 23 november 2009 @ 20:53
Tvp, dat wil ik ook wel eens weten.
Bonzai.maandag 23 november 2009 @ 20:55
quote:
Op maandag 23 november 2009 20:53 schreef Susi het volgende:
Roomnogwat ?
Ook bij mij begint een lampje te branden
Susimaandag 23 november 2009 @ 20:55
Afroompolitiek ?
Jos_maandag 23 november 2009 @ 20:56
Er is een term voor, ik ben hem alleen al weer vergeten. Is vast wel terug te vinden in "de grondslagen van de marketing" van verhage.
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 20:56
Afromen
eleusismaandag 23 november 2009 @ 20:57
Geen iets gavere term?
Jos_maandag 23 november 2009 @ 20:58
quote:
Op maandag 23 november 2009 20:57 schreef eleusis het volgende:
Geen iets gavere term?
Volgens mij is er nog een andere term voor, weet ik bijna zeker zelfs.
DuTankmaandag 23 november 2009 @ 20:59
quote:
Op maandag 23 november 2009 20:57 schreef eleusis het volgende:
Geen iets gavere term?
In het Engels vast wel.
kabelhaspelmaandag 23 november 2009 @ 21:00
quote:
Op maandag 23 november 2009 20:56 schreef Dennis101 het volgende:
Afromen
Afro Men?



Of vrij vertaald:

Offcreaming
Jos_maandag 23 november 2009 @ 21:00
Skimming wordt het ook wel genoemd.
Plantagehoudermaandag 23 november 2009 @ 21:02
De playstation (en consoles op zich) wordt tijdens de launch verkocht met verlies en de winst percentages komen pas na enkele jaren als de productie en materiaal kosten een stuk lager zijn, als ze er al überhaupt winst op maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Plantagehouder op 23-11-2009 21:28:40 ]
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 21:03
Het is inderdaad niet juist om te stellen dat ze er na verloop van tijd geen winst meer op maken.
Barcaconiamaandag 23 november 2009 @ 21:04
Skimming of Skimpricing is de Engelse term.
Karinamaandag 23 november 2009 @ 21:21
Ik dacht dat afromen iets heel anders was, meer iets wat de mafia doet in een casino of zoiets
Five_Horizonsmaandag 23 november 2009 @ 21:30
Cashcow bedoel je? (of in elk geval één van de kwadranten hiervan)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/BCG-matrix
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 21:32
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:30 schreef Five_Horizons het volgende:
Cashcow bedoel je? (of in elk geval één van de kwadranten hiervan)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/BCG-matrix
Dat is een heel anders iets
Five_Horizonsmaandag 23 november 2009 @ 21:33
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:32 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is een heel anders iets
Neuh, producten wisselen binnen dit schema
TommyGunmaandag 23 november 2009 @ 21:33
Piramide spel?
snellejellemaandag 23 november 2009 @ 21:34
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh, producten wisselen binnen dit schema
inderdaad, het is ook Marketing!!!
Joppymaandag 23 november 2009 @ 21:35
Afromen of skimming idd. Je product eerst positioneren in de hogere marktsegmenten om zo een goed imago te creëren. Tegenovergestelde van marktpenetratie, waarbij men bij de lancering een zo groot mogelijk marktaandeel wil veroveren door een lagere prijs dan de concurrentie.
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 21:35
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh, producten wisselen binnen dit schema
Afroompolitiek kan onderdeel zijn van de strategie van een Cashcow of 1 van de andere. Afromen en de BCG staan los van elkaar.
Barcaconiamaandag 23 november 2009 @ 21:38
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:30 schreef Five_Horizons het volgende:
Cashcow bedoel je? (of in elk geval één van de kwadranten hiervan)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/BCG-matrix
BCG matrix geeft de fase van de product levensloop aan. Dat heeft niet noodzakelijk met hoge of lage prijs te maken. Wat TS beschrijft is duidelijk skimming.
Binnen de BCG matrix kun je skimming trouwens ook weergeven, maar daar heb je wel extra uitleg voor nodig.
Five_Horizonsmaandag 23 november 2009 @ 21:38
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:35 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Afroompolitiek kan onderdeel zijn van de strategie van een Cashcow of 1 van de andere. Afromen en de BCG staan los van elkaar.
Dat weet ik

De vraag is of TS dat bedoelde
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 21:40
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat weet ik

De vraag is of TS dat bedoelde
Het lijkt me duidelijk dat het antwoord al gegeven is. Zie ook de reactie van barcaconia boven je.
Five_Horizonsmaandag 23 november 2009 @ 21:43
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:40 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk dat het antwoord al gegeven is. Zie ook de reactie van barcaconia boven je.
Ík weet wel wat het is
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 21:44
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ík weet wel wat het is
Waarom begin je dan over de BCG, dat snap ik even niet, aangezien het antwoord op de vraag van TS gegeven is.
Five_Horizonsmaandag 23 november 2009 @ 21:47
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:44 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Waarom begin je dan over de BCG, dat snap ik even niet, aangezien het antwoord op de vraag van TS gegeven is.
Omdat het wel degelijk iets is dat in de BCG kan plaatsvinden.
Barcaconiamaandag 23 november 2009 @ 21:53
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat het wel degelijk iets is dat in de BCG kan plaatsvinden.
Ze verkopen ook appels in de supermarkt, dat maakt het nog geen appelwinkel.
Ik bedoel, met de BCG geef je ontzettend veel verschillende veranderingen in een product life cycle weer. Skimming is slechts een mogelijkheid en de term is dus skimming en niet BCG matrix
YoopYmaandag 23 november 2009 @ 22:05
met andere woorden: hoe dan ook, je wordt sowieso vet genaaid daar alle marketeers
Fastmattimaandag 23 november 2009 @ 22:19
Volgens mij heeft het helemaal niks met marketing te maken. Alle elektronica is in het begin duur vanwege de ontwikkelkosten die terugverdiend moeten worden. Daarbij zijn de productieaantallen nog beperkt omdat het een nieuw product is dus kan de prijs hoger zijn. Nu zit de concurrentie ook niet stil dus na verloop van tijd komt er een beter product op de markt voor dezelfde prijs. Om toch te kunnen blijven verkopen zal de prijs omlaag moeten.

Marktwerking is dus het enige juiste antwoord.
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 22:20
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:19 schreef Fastmatti het volgende:
Volgens mij heeft het helemaal niks met marketing te maken. Alle elektronica is in het begin duur vanwege de ontwikkelkosten. Nu zit de concurrentie ook niet stil dus na verloop van tijd komt er een beter product op de markt voor dezelfde prijs. Om toch te kunnen blijven verkopen zal de prijs omlaag moeten.

Marktwerking is dus het enige juiste antwoord.
Is gewoon marketing. Het is vaak een keuze van de fabrikant om een product hoog in de markt te zetten, en het hoeft niet eens per se om elektronica te gaan.
Barcaconiamaandag 23 november 2009 @ 22:24
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:19 schreef Fastmatti het volgende:
Volgens mij heeft het helemaal niks met marketing te maken. Alle elektronica is in het begin duur vanwege de ontwikkelkosten die terugverdiend moeten worden. Daarbij zijn de productieaantallen nog beperkt omdat het een nieuw product is dus kan de prijs hoger zijn. Nu zit de concurrentie ook niet stil dus na verloop van tijd komt er een beter product op de markt voor dezelfde prijs. Om toch te kunnen blijven verkopen zal de prijs omlaag moeten.

Marktwerking is dus het enige juiste antwoord.
Niet waar.
Skimming is een techniek die veel gebruikt wordt bij gewilde nieuwe producten. Ik geloof dat ze het bij de Wii ook gedaan hebben en de Xbox 1 ook dacht ik. Die werden ontzettend duur verkocht want de grootste fanbase kocht het toch wel. Na een aantal maanden ging de prijs omlaag waardoor de mensen die niet de grootste fan waren toch het apparaat konden kopen. Naderhand gooien ze de prijs naar een acceptabel niveau om iedereen de kans te gunnen.
Bij bijvoorbeeld een nieuwe scheerapparaat van Philips kunnen ze die niet doen, omdat er niemand opgewonden wordt van een nieuw scheerapparaat. Die moeten ze dus strategisch prijzen.
Sjeenmaandag 23 november 2009 @ 22:25
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Is gewoon marketing. Het is vaak een keuze van de fabrikant om een product hoog in de markt te zetten, en het hoeft niet eens per se om elektronica te gaan.
klopt, gebeurt ook veel met babyproducten (bijv. Stokke en Bugaboo)
Fastmattimaandag 23 november 2009 @ 22:26
De productieaantallen zijn in het begin laag dus gaat de prijs omhoog. Logisch dat alleen de fanboys overblijven om hem te kopen. Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, maar hang je het aan de marketing op. Terwijl het eigenlijk gewoon de normale marktwerking is.
Fastmattimaandag 23 november 2009 @ 22:26
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:25 schreef Sjeen het volgende:

[..]

klopt, gebeurt ook veel met babyproducten (bijv. Stokke en Bugaboo)
Babyspullen (en ook dierenspullen) zijn sowieso absurd duur. Lijkt wel of er een factor drie overheen gaat als het voor kinderen bestemd is.
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 22:28
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:26 schreef Fastmatti het volgende:
De productieaantallen zijn in het begin laag dus gaat de prijs omhoog. Logisch dat alleen de fanboys overblijven om hem te kopen. Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, maar hang je het aan de marketing op. Terwijl het eigenlijk gewoon de normale marktwerking is.
Nee hoor, een fabrikant kan er ook voor kiezen om een product direct voor een relatief lage prijs het product in de markt te zetten (met een lagere winstmarge dus) maar op deze manier direct een groter volume te verkopen en een flinke penetratiegraad te behalen (en op deze manier de kosten terug te verdienen).

In ieder fatsoenlijk marketingboek wordt deze term ook genoemd.
Sjeenmaandag 23 november 2009 @ 22:29
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:26 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Babyspullen (en ook dierenspullen) zijn sowieso absurd duur. Lijkt wel of er een factor drie overheen gaat als het voor kinderen bestemd is.
Neuh... alleen als je iets 'exclusiefs' wilt hebben. Bugaboo wordt in de markt gezet als de Mac onder de kinderwagens. Overigensn zal Bugaboo nooit afromen als marketingstrategie gebruiken.
Barcaconiamaandag 23 november 2009 @ 22:30
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:26 schreef Fastmatti het volgende:
De productieaantallen zijn in het begin laag dus gaat de prijs omhoog. Logisch dat alleen de fanboys overblijven om hem te kopen. Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, maar hang je het aan de marketing op. Terwijl het eigenlijk gewoon de normale marktwerking is.
Productieaantallen hoeven niet laag te zijn op het begin, dat is een keuze vaak. Ik kan ook 10.000 nieuwe Wii's maken terwijl ik weet dat de vraag bij prijs ¤300 ongeveer 10.000 zal zijn.
Ik weet ook dat bij een prijs van ¤150 de vraag 18.000 zal zijn en mijn productie dat aankan kies ik toch voor optie 1. Dan kan ik na 5 maanden bijvoorbeeld de prijs naar ¤200 verlagen en er 5000 verkopen, dan na 3 maanden nog eens naar ¤150 en de laatste 3000 verkopen.

Dat is skimming, dat is niet direct marktwerking.

Nogmaals: Marktwerking kan op deze manier werken, skimming is de exacte naam. Een winkel die appels verkoopt is niet direct een appelwinkel.
Dennis101maandag 23 november 2009 @ 22:31
Zie hier ook een korte doch goede uitleg:
quote:
Afroompolitiek

Afroompolitiek houdt in, dat voor een nieuw product aanvankelijk een hoge prijs wordt gevraagd, waarna deze prijs vervolgens geleidelijk wordt verlaagd om steeds nieuwe kopersgroepen te bereiken.

Deze vorm van prijsbeleid wordt vaak toegepast bij nieuwe producten, waarvan de producent een voorsprong heeft op zijn concurrenten en waarvan aanvankelijk nog geen grote aantallen op de markt kunnen worden gebracht. In de regel gaat het om duurzame consumptiegoederen.

Afroompolitiek kan alleen worden toegepast wanneer de producent een duidelijke voorsprong op zijn concurrenten heeft. Deze zullen immers (aangelokt door de relatief hoge prijs) trachten ‘tot de markt toe te treden’ door het product na te maken.
http://www.percent.nl/onl(...)iption.asp?DescID=20