abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 november 2009 @ 17:17:41 #1
202348 Susi
Temple of Love
pi_74942257
Als je een contract hebt voor bijvoorbeeld twintig uur, en je werkgever roostert je meer uren in, mag je dan weigeren ?

( en dan hebben we het niet over de verslechterde verstandhouding daarna )
pi_74942264
Ja, dat kan.
pi_74942269
Lees je CAO na
pi_74942306
Jup. En een kutwerkgever heb je dan.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_74942331
Er kunnen inderdaad wel wat uitzonderingen in je contract/CAO staan, maar zeker parttimers kunnen over het algemeen gewoon weigeren.
  maandag 23 november 2009 @ 17:20:08 #6
202348 Susi
Temple of Love
pi_74942335
Nja, het gaat om een bijbaantje hoor, geen fulltime-iets.
pi_74942417
Je bedoeld dat hij je vraagt om over te werken? Ik zou wel even de financieėle punten regelen voordat ik ja zou zeggen!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_74942448
En dat de relatie werknemer/werkgever onder druk komt te staan ligt dan toch vooral aan de werkgever. Als hij verwacht dat jij meer dan je contracturen op komt dagen terwijl jij dat niet kan/wil of whatever is dat toch echt zijn probleem.
  maandag 23 november 2009 @ 17:34:38 #9
202348 Susi
Temple of Love
pi_74942774
Ik heb aangegeven vijf dagen/dagdelen te kunnen werken, maar als ik al die delen zou werken, zou dat meer dan 20 uur staan. Elke keer word ik voor meer dan 20 uur ingeroosterd. Geen probleem, ik heb het geld nodig en vind het ook niet zo erg om te doen. Maar de komende tijd heb ik voor mijn studie juist meer tijd nodig om daaraan te besteden, maar waarschijnlijk word ik alsnog meer uren ingeroosterd.
Ik zal 't waarschijnlijk ook even goed moeten overleggen, maar ik vroeg me even af hoe dat zo zat.

Dank !
pi_74942829
Nou ja, als jij gewoon zegt dat je tijd voor je studie nodig hebt en momenteel 20 uur echt het max is wat je kan werken, mag ik hopen dat ze dat begrijpen. En als ze dat niet begrijpen gooi je gewoon dat contract in z'n gezicht
  woensdag 25 november 2009 @ 17:01:09 #11
279364 Medewerker-2
het Juridisch Loket
pi_74993676
Beste Susi,

Het hangt van een aantal factoren af of een werkgever een werknemer kan verplchten om over te werken.
Soms is die verplichting al in de arbeidsovereengekomen of in de CAO opgenomen, maar dat hoeft niet.
De wet zegt dat een werknemer zich als een goed werknemer dient te gedragen. Dit kan betekenen dat er van een werknemer verwacht mag worden dat hij overwerk verricht als dat voor de goede uitoefening van zijn functie noodzakelijk is. Daar staat tegenover dat een werknemer overwerk mag weigeren wanneer de normen van de Arbeidstijdenwet worden overschreden of wanneer er belangrijke redenen zijn voor de werknemer om overwerk te weigeren (zoals wellicht bijvoorbeeld studie). De werknemer heeft de verplichting dit tijdig aan de werkgever mee te delen.
Als er geen duidelijke afspraken over overwerk zijn gemaakt in de arbeidsovereenkomst dan gelden de redelijkheid en billijkheid en het afwegen van belangen die voor beide partijen aan de orde zijn.

Probeer met de werkgever hierover te overleggen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden voor het spreekur van het Juridisch Loket (0900-8020 - 10 ct/min).

Met vriendelijke groet,

Medewerker-2
het Juridisch Loket
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')