abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74897356
Ik vroeg me pas af wanneer iets een stage-overeenkomst is en wanneer een arbeidscontract en hoe het zit met de juridische verschillen daartussen. Aan een normaal arbeidscontract zitten allerlei eisen, minimumloon, vakantie geld etc. Is het genoeg om het kopje arbeidscontract te vervangen door stage-overeenkomst? Dan is het voor werkgevers eigenlijk best makkelijk om onder allerlei dingen uit te komen.

De reden dat ik het vraag, is omdat ik nu stage loop. Ik krijg prima betaald, maar er gaat ook een hoop belasting af. Ik heb volgens mijn werkgever echter geen recht op vakantiegeld, maar hoe zit dat nu precies?

Ik kan het niet vinden op internet, iemand die er meer over weet?
pi_74897401
Ze zijn bij een stage niet verplicht om je te betalen
You dream it, I live it.
pi_74897485
en een stage-overeenkomst is ook gewoon net zo geldig als een arbeidscontract. Je zet je handtekening en je tekent dus voor wat er afgesproken is en wat zwart op wit staat.
Staat daar dat je een stagevergoeding van 400 euro maandelijks krijgt en geen vakantiegeld ga je daar dus mee akkoord middels je handtekening.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_74897495
Hoop belasting vanaf? Wat een onzin, er gaat niet meer belasting vanaf dan bij je normale loon.
pi_74897521
Je krijgt nu geen loon, maar een stagevergoeding.
Normaal gesproken krijg je een percentage vakantiegeld bovenop je loon. Maar aangezien je loon nu 0 is, krijg je niets.

Over het geld wat je nu krijgt, betaal je wel een hoop belasting, maar naar mijn weten kun je dit in April terugkrijgen.
pi_74897547
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:38 schreef Boschkabouter het volgende:
Normaal gesproken krijg je een percentage vakantiegeld bovenop je loon. Maar aangezien je loon nu 0 is, krijg je niets.

Over het geld wat je nu krijgt, betaal je wel een hoop belasting, maar naar mijn weten kun je dit in April terugkrijgen.
Je kan gewoon (mits je recht daarop hebt) loonheffingskorting laten toepassen, dus je kan het wel rekenen als loon
Top 5 China producten
pi_74897692
quote:
Als je stagevergoeding je enige komen is kan je daarop je loonheffingskorting laten toepassen. Heb je meerdere inkomens moet je kiezen waarop je die toe laat passen. Dat je het jaar erop geld terugkrijgt ligt volledig aan je verzamelinkomen en de totaal ingehouden inkomensbelastingen.
pi_74897703
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:36 schreef rene90 het volgende:
en een stage-overeenkomst is ook gewoon net zo geldig als een arbeidscontract. Je zet je handtekening en je tekent dus voor wat er afgesproken is en wat zwart op wit staat.
Staat daar dat je een stagevergoeding van 400 euro maandelijks krijgt en geen vakantiegeld ga je daar dus mee akkoord middels je handtekening.
Dat snap ik, maar bij een arbeidscontract mag een werktgever niet slechts 400 per maand betalen, maar moet zich aan regels houden. Ik vraag me af waar dat verschil inzit.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:37 schreef Dennis101 het volgende:
Hoop belasting vanaf? Wat een onzin, er gaat niet meer belasting vanaf dan bij je normale loon.
En dat is toch redelijk wat.
quote:

Voor de wet krijg ik wel loon, m'n stagevergoeding, daar betaal ik een behoorlijk deel belasting over. Ik heb dit jaar al eerder gewerkt en kan daardoor bij lange na niet alles terug vragen in april.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:39 schreef rene90 het volgende:

[..]

Je kan gewoon (mits je recht daarop hebt) loonheffingskorting laten toepassen, dus je kan het wel rekenen als loon
Loonheffingskorting wordt inderdaad toegepast.
pi_74897764
Het is gewoon inkomen en dus moet je er belasting over betalen, daar betaal je dus gewoon net zoveel belasting over als voor je 'normale' inkomen.
pi_74898024
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:44 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar bij een arbeidscontract mag een werktgever niet slechts 400 per maand betalen, maar moet zich aan regels houden. Ik vraag me af waar dat verschil inzit.
Het verschil ligt hem in het feit dat je daar stageloopt, dus vaak boventallig bent dus niet kan meedraaien als een volledig werknemer. Ze moeten extra aandacht aan jou besteden en daarom verdien je dus niet gewoon een normaal loon maar een stagevergoeding.
Zie niet echt in wat nou het probleem is ?
Top 5 China producten
pi_74898143
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Dennis101 het volgende:
Het is gewoon inkomen en dus moet je er belasting over betalen, daar betaal je dus gewoon net zoveel belasting over als voor je 'normale' inkomen.
Ok misschien ben ik niet helemaal duidelijk. Ik snap dat het gezien wordt als gewoon inkomen en er belasting over betaald moet worden. Maar wanneer is iets voor de wet een stage-overeenkomst en wanneer een arbeidscontract? Indien het een arbeidscontract betreft, heeft de werkgever zich aan vele eisen te houden:

- minimumloon
- vakantiegeld
en vast nog veel meer

Als je stage loopt verschilt er wat inkomensbelasting betreft niets met een normale werknemer. Je draagt ook gewoon allerlei premies af etc. De werkgever hoeft zich opeens niet aan minimumloon te houden, geen vakantiegeld te betalen etc. Is het enige wat er juridisch voor nodig is, het woordje arbeidscontract weg te halen en te vervangen door stage-overeenkomst, werknemer te vervangen door stagiair etc? Mijn contract lijkt in principe verder op een normale arbeidsovereenkomst, met bovengenoemde verschillen.
pi_74898191
Hierbij dient aangemerkt te worden dat je werkgever jou niet nog een keer een stageovereenkomst kan geven als hij of zij besluit om jou NA jouw stageperiode te laten doorwerken. In dat geval dient een gewone arbeidsovereenkomst (met bijbehorend loon) te worden aangegaan.

Als dit niet wordt gedaan heeft de werkgever een probleem. De belastingdienst ziet dit dan als een vorm van het ontlopen van minimumloon.
pi_74898230
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:52 schreef rene90 het volgende:

[..]

Het verschil ligt hem in het feit dat je daar stageloopt, dus vaak boventallig bent dus niet kan meedraaien als een volledig werknemer. Ze moeten extra aandacht aan jou besteden en daarom verdien je dus niet gewoon een normaal loon maar een stagevergoeding.
Zie niet echt in wat nou het probleem is ?
Dus in principe kan een werkgever een of andere pool aannemen, zeggen dat het om een stage gaat en hem 200 euro per maand betalen, geen vakanties geven, geen vakantiegeld? Dat is makkelijk, die ga ik onthouden voor als ik ooit een eigen bedrijfje heb.
pi_74898231
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:55 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ok misschien ben ik niet helemaal duidelijk. Ik snap dat het gezien wordt als gewoon inkomen en er belasting over betaald moet worden. Maar wanneer is iets voor de wet een stage-overeenkomst en wanneer een arbeidscontract? Indien het een arbeidscontract betreft, heeft de werkgever zich aan vele eisen te houden:

- minimumloon
- vakantiegeld
en vast nog veel meer

Als je stage loopt verschilt er wat inkomensbelasting betreft niets met een normale werknemer. Je draagt ook gewoon allerlei premies af etc. De werkgever hoeft zich opeens niet aan minimumloon te houden, geen vakantiegeld te betalen etc. Is het enige wat er juridisch voor nodig is, het woordje arbeidscontract weg te halen en te vervangen door stage-overeenkomst, werknemer te vervangen door stagiair etc? Mijn contract lijkt in principe verder op een normale arbeidsovereenkomst, met bovengenoemde verschillen.
Ik zie je punt hoor, alleen ik heb er geen antwoord op, daarom ga ik daar ook niet op in, maar ik ging even op Boschkabouter in.
pi_74898263
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Hierbij dient aangemerkt te worden dat je werkgever jou niet nog een keer een stageovereenkomst kan geven als hij of zij besluit om jou NA jouw stageperiode te laten doorwerken. In dat geval dient een gewone arbeidsovereenkomst (met bijbehorend loon) te worden aangegaan.

Als dit niet wordt gedaan heeft de werkgever een probleem. De belastingdienst ziet dit dan als een vorm van het ontlopen van minimumloon.
Ok. Is er in dat geval een maximum aan de duur van een stage, anders valt het alsnog te ontlopen.
pi_74898582
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:57 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dus in principe kan een werkgever een of andere pool aannemen, zeggen dat het om een stage gaat en hem 200 euro per maand betalen, geen vakanties geven, geen vakantiegeld? Dat is makkelijk, die ga ik onthouden voor als ik ooit een eigen bedrijfje heb.
Nee. Als het de uiterlijke kenmerken heeft van een arbeidsovereenkomst, dan is het ook een arbeidsovereenkomst.
art. 7:610BW : Werken onder gezag, betaling van loon, gedurende zekere tijd etc.

Bij een stageovereenkomst gaat het om het leeraspect.

Geen idee hoe lang een stageovereenkomst mag duren, ik zit niet echt in het arbeidsrecht.
Het zal ongetwijfeld om en nabij de paar maanden liggen (anders eventueel weer verkapte arbeidsovereenkomst).
pi_74898678
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee. Als het de uiterlijke kenmerken heeft van een arbeidsovereenkomst, dan is het ook een arbeidsovereenkomst.
art. 7:610BW : Werken onder gezag, betaling van loon, gedurende zekere tijd etc.

Bij een stageovereenkomst gaat het om het leeraspect.

Geen idee hoe lang een stageovereenkomst mag duren. Dat zal ongetwijfeld om en nabij de paar maanden liggen (anders eventueel weer verkapte arbeidsovereenkomst).
Sowieso een jaar (weet niet of dat langer kan). Maar er zal vast wel bepaalde regelgeving zijn over de duur en kenmerken van een stageovereenkomst.
pi_74898910
je hebt met een stageovereenkomst net zo veel recht op vakantie als bij een arbeidsovereenkomst. De vraag is alleen hoeverre het bedrijf, en school dit leuk vinden.
pi_74898959
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:15 schreef loper87 het volgende:
je hebt met een stageovereenkomst net zo veel recht op vakantie als bij een arbeidsovereenkomst. De vraag is alleen hoeverre het bedrijf, en school dit leuk vinden.
Daar gaat het niet over
Top 5 China producten
pi_74898963
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:15 schreef loper87 het volgende:
Als dat niet in het stagecontract is opgenomen niet.
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:37:22 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74899686
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:55 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

- minimumloon
- vakantiegeld
en vast nog veel meer

Een stage loop je in het kader van een opleiding. Bij een stageoverenkomst wordt er door drie partijen getekend:
- School
- Student
- Werkgever

Daarnaast hoeft een werkgever over een stagevergoeding geen werknemersverzekeringen te berekenen omdat het een vergoeding betreft en geen loon. Enige dat er over berekend dient te worden is de inkomensafhankelijke WG-bijdrage Zvw. Uiteraard moet de vergoeding naar redelijkheid en billijkheid zijn Als het meer is dan een vergoeding dan wordt het wel als loon gezien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74899729
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:37 schreef sanger het volgende:

[..]

Een stage loop je in het kader van een opleiding. Bij een stageoverenkomst wordt er door drie partijen getekend:
- School
- Student
- Werkgever

Daarnaast hoeft een werkgever over een stagevergoeding geen werknemersverzekeringen te berekenen omdat het een vergoeding betreft en geen loon. Enige dat er over berekend dient te worden is de inkomensafhankelijke WG-bijdrage Zvw. Uiteraard moet de vergoeding naar redelijkheid en billijkheid zijn
Een vergoeding van 0 euro kan ook gewoon. Daar zitten toch geen beperkingen aan?
pi_74899795
vergoeding kan gewoon 0 zijn inderdaad hoor, genoeg onbetaalde stageplekken.
Top 5 China producten
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:41:40 #24
65960 sanger
pi_74899804
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:38 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een vergoeding van 0 euro kan ook gewoon. Daar zitten toch geen beperkingen aan?
Ik bedoel meer dat een vergoeding van ¤ 1000 niet redelijk en billijk is. Gemiddeld in NL is tussen de 100 en 400.
pi_74899826
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:44 schreef Schuifpui het volgende:
En dat is toch redelijk wat.
Welkom in de grotemensenwereld. Wacht maar tot je later een baan hebt, en op een gegeven moment promotie maakt en/of loonsverhoging krijgt waardoor je in een hogere loonbelastingschijf terecht komt en daardoor 42% of zelfs 52% loonbelasting moet gaan betalen.
pi_74899880
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat een vergoeding van ¤ 1000 niet redelijk en billijk is. Gemiddeld in NL is tussen de 100 en 400.
Vergoedingen van 700/800 euro zie ik toch wel eens voorbij komen, of zit daar een bepaalde grens aan of iets dergelijks.
pi_74899921
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Vergoedingen van 700/800 euro zie ik toch wel eens voorbij komen, of zit daar een bepaalde grens aan of iets dergelijks.
Dat is misschien eerder een BBL (of was het nou BOL )? Daar zit ook weer een verschil tussen uiteraard.
Top 5 China producten
pi_74899965
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:44 schreef rene90 het volgende:

[..]

Dat is misschien eerder een BBL (of was het nou BOL )? Daar zit ook weer een verschil tussen uiteraard.
Paar studiegenoten van me hadden deze bedragen, geen BBL of BOL of hoe het ook mag heten
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:47:02 #29
65960 sanger
pi_74900031
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

De grens is wat in maatschappelijk opzicht als redelijk en billijk wordt bevonden. Dus als je op het gemiddelde zit is er niets aan de hand.

De bedragen die jij noemt lijken me bovenmatig en zullen dus belast moeten worden voor de loonheffingen.
pi_74900085
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:47 schreef sanger het volgende:

[..]

De grens is wat in maatschappelijk opzicht als redelijk en billijk wordt bevonden. Dus als je op het gemiddelde zit is er niets aan de hand.

De bedragen die jij noemt lijken me bovenmatig en zullen dus belast moeten worden voor de loonheffingen.
Stagevergoedingen worden sowieso belast.
pi_74900155
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:45 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Paar studiegenoten van me hadden deze bedragen, geen BBL of BOL of hoe het ook mag heten
Wat voor studie / hoeveel uren ging het dan om?
Top 5 China producten
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:50:19 #32
65960 sanger
pi_74900167
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:48 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Stagevergoedingen worden sowieso belast.
Alleen als er sprake is van een echte dienstbetrekking. Vaak is er echter sprake van een fictieve dienstbetrekking.
pi_74900283
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen als er sprake is van een echte dienstbetrekking. Vaak is er echter sprake van een fictieve dienstbetrekking.
Loonheffing moet de stagiar sowieso over zijn vergoeding betalen, of mis ik hier nu iets?
pi_74900307
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:49 schreef rene90 het volgende:

[..]

Wat voor studie / hoeveel uren ging het dan om?
HBO, CE, 32. Ik zat zelf ook boven het gemiddelde dat sanger aangaf.
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:56:30 #35
65960 sanger
pi_74900407
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Loonheffing moet de stagiar sowieso over zijn vergoeding betalen, of mis ik hier nu iets?
Loonheffing draagt de werkgever af, als voorheffing op de inkomstenbelasting van de stagiair.
pi_74900625
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:56 schreef sanger het volgende:

[..]

Loonheffing draagt de werkgever af, als voorheffing op de inkomstenbelasting van de stagiair.
Ja oké daar heb inderdaad gelijk in (haalde even een paar termen door elkaar). Maar goed dan zal ik het even anders zeggen, als stagiar moet je toch gewoon inkomstenbelasting betalen over je stagevergoeding, ongeacht de hoogte van je bedrag.
pi_74901013
Ik betaal redelijk wat belasting. Mijn stagevergoeding is wel een stukje hoger dan de genoemde bedragen, ik wordt in principe net zo betaald als een normale werknemer. Vandaar een beetje mijn vraag, want in feite verschilt de situatie nauwlijks van normaal werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schuifpui op 20-11-2009 23:40:47 ]
pi_75375236
Even een kick, heb nog steeds niet echt antwoord.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:37 schreef sanger het volgende:

[..]

- School
- Student
- Werkgever

Daarnaast hoeft een werkgever over een stagevergoeding geen werknemersverzekeringen te berekenen omdat het een vergoeding betreft en geen loon. Enige dat er over berekend dient te worden is de inkomensafhankelijke WG-bijdrage Zvw. Uiteraard moet de vergoeding naar redelijkheid en billijkheid zijn Als het meer is dan een vergoeding dan wordt het wel als loon gezien.
Dit is misschien de beste post. Er is bij mij niets door school (TU) getekend, alleen tussen werkgever en mij. Er worden wel werknemersverzekeringen berekend. Daarbij krijg ik een behoorlijke vergoeding. Het heeft dus meer weg van een arbeisovereenkomst, dan een stage-overeenkomst.

Betekent dat ook, dat de werkgever aan de wettelijke eisen moet voldoen? Minimuumloon wordt aan voldaan, maar ik krijg bijvoorbeeld geen vakantiegeld.
pi_75376194
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:59 schreef Schuifpui het volgende:
Even een kick, heb nog steeds niet echt antwoord.
[..]

Dit is misschien de beste post. Er is bij mij niets door school (TU) getekend, alleen tussen werkgever en mij. Er worden wel werknemersverzekeringen berekend. Daarbij krijg ik een behoorlijke vergoeding. Het heeft dus meer weg van een arbeisovereenkomst, dan een stage-overeenkomst.

Betekent dat ook, dat de werkgever aan de wettelijke eisen moet voldoen? Minimuumloon wordt aan voldaan, maar ik krijg bijvoorbeeld geen vakantiegeld.
Even je loonspecificaties doorspitten. Soms zit het vakantiegeld al verwerkt in het loon.
pi_75380370
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:22 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Even je loonspecificaties doorspitten. Soms zit het vakantiegeld al verwerkt in het loon.
Nope zit er niet bij. Volgens mij is dat trouwens niet eens toegestaan?
pi_75381237
quote:
Op maandag 7 december 2009 18:19 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

In bepaalde gevallen wel. Het moet in ieder geval duidelijk zijn op je loonspecificatie. Als het uiteindelijk maar 8% is en het is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst dacht ik.

Zie ook: http://www.fnvbondgenoten(...)loning/vakantiegeld/

[ Bericht 7% gewijzigd door Maharbal op 07-12-2009 18:46:54 ]
  dinsdag 8 december 2009 @ 09:48:47 #42
65960 sanger
pi_75400016
quote:
Op maandag 7 december 2009 18:19 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Kijk eens naar het all in loon van AH, en de bijbehorende jurisprudentie
pi_75409635
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 09:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Kijk eens naar het all in loon van AH, en de bijbehorende jurisprudentie
Oki, dan zit ik daar fout. Dacht ooit iets gelezen te hebben, maar dat zat waarschijnlijk net wat anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')