Goedemiddag, schatjes van Fokkers. Vandaag ga ik het hebben over de ochtend. Maar voor ik ter zake kom, begin ik met een ander onderwerp, namelijk; de nacht.
De nacht. Weinig verschijnselen in de natuur zijn zo mystiek als zij. De Patti Smith Group zong het al; Because the night belongs to lovers. Een nummer dat overigens, God mag weten waarom, eerst al verneukt werd door een slechte Duitse DJ en daarna door een slechte Duitse popgroep. Trouwens ook een interessant verschijnsel, Duitsers en hun chronische gebrek aan smaak. Maar dat nu even terzijde, ik wilde het hebben over de nacht. Hoewel de nacht volgens Patti Smith toebehoort aan lovers, bestaat de nacht in enorm veel verschillende vormen. Liefde is in niet al deze vormen goed vertegenwoordigd. We kennen allemaal wel de zweterige, zwoele zomernachten waar liefde en passie bij uitstek bij passen, maar daartegenover staat de ongure, eenzame herfstnacht waarin je bidt dat hij snel weer voorbijgaat. Ook bekend is de nacht die in het teken staat van feesten, al dan niet onder invloed van drank en drugs. Deze nacht staat bol van gezelligheid en lawaai, een schril contrast met wat de nacht in de natuur inhoudt. Een aantal andere vormen van de nacht zijn de besneeuwde winternacht, waarin je dicht tegen je geliefde aankruipt, en de lieflijke lentenacht die abrupt eindigt bij het fluiten van de vogeltjes. Wat al deze nachten allemaal gemeen hebben, is dat ze eindigen in een net zo bijzonder fenomeen; de ochtend.
De ochtend, dames en heren, is een enorm ondergewaardeerd verschijnsel. Welke tijd van het jaar het ook is, weinig dingen zijn mooier dan het krieken van de dag. De voorjaarsdauw op de plantjes, de nachtvorst die de velden wit kleurt, de felle zon die de straten verwarmt... genieten. De slager die op de fiets naar zijn werk gaat, de vogels die de nieuwe dag bezingen, de bloemen die weer opengaan. Een man die zijn geliefde ontbijt (met vers geperste jus d'orange) op bed brengt, waarna hij de krant leest en zij onder de douche stapt. Jan de Hoop die je op RTL4 elk half uur een mooie dag wenst. Zelfs na een avond flink drinken en doorhalen brengt de ochtend, naast de hamer in je hoofd, een mooie start van een rustige, langzame dag. De ochtend brengt zoveel moois met zich mee, dat het zonde is om hier niet van te genieten.
En dát is nou juist wat er te veel gebeurt. Er zijn veel te veel mensen die de ochtend verafschuwen. Die hun koffie opslurpen en de deur uit rennen. Die chagrijnig in een kamerjas door het huis lopen en kankeren omdat de krant niet is bezorgd. Die alleen maar met rust gelaten willen worden en de gordijnen tot minstens twee uur 's middags dicht willen houden. Dit soort mensen is dan ook de reden dat dit topic in de Klaagbaak staat.
Samenvatting en klacht in één: Teveel mensen met een ochtendhumeur.
[ Bericht 0% gewijzigd door Otis2.0 op 20-11-2009 14:03:33 ]
-