abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 november 2009 @ 09:38:27 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74877267
quote:
SUV-rijder dupe kilometerheffing door Jeroen Jongeneel

AMSTERDAM - Vooral SUV-rijders zullen zwaar de dupe zijn bij de invoering van de kilometerbeprijzing. De procentuele tariefverschillen tussen nieuwe en wat oudere auto's zijn in die categorie veel groter dan in de lagere klassen.

Bovendien is er sprake van een enorme willekeur bij de invoering van de daadwerkelijke beprijzing. Daardoor zullen bezitters van eenzelfde type auto, die precies evenveel kilometers rijden, een aantal jaren totaal verschillend belast worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor personenauto's een aantal rekenvoorbeelden gemaakt, waarbij van tarieven wordt uitgegaan van nieuwe en (bij de invoering van de heffing) oudere auto's.

Voor een nieuwe middenklasser als een VW Golf zou 3,3 cent per kilometer betaald moeten gaan worden en voor een vier jaar oude Peugeot 307 wordt 4,6 cent voorgerekend. In de SUV-klasse liggen die heffingen voor een nieuwe BMW X5 en een vier jaar oude Range Rover op respectievelijk 12,2 cent en liefst 33,6 cent per kilometer, vanwege de veel hogere CO2-uitstoot.

Wachten

Wie nu derhalve een SUV koopt (die bij invoering vier jaar oud is), gaat waarschijnlijk veel méér kilometerheffing betalen dan iemand die gewoon wacht. Alle bedragen zijn exclusief de 'spitsheffing', waarvan de hoogte nog moet worden vastgesteld.

Verder kan er tussen de eigenaars van twee identieke SUV's een enorme ongelijkheid qua belasting gaan bestaan, omdat de heffing volgens het ministerie "aselect op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken zal worden ingevoerd". Op basis daarvan zal een eerste groep autobezitters het kastje dat de kilometers registreert naar verwachting omstreeks 2013 moeten laten inbouwen.

Uitgangspunt is dat iemand die véél rijdt, meer zal gaan betalen dan zijn huidige tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Iemand die weinig rijdt, zal minder gaan betalen. Wanneer twee bezitters van eenzelfde type auto allebei 100.000 kilometer per jaar rijden, zal eentje gewoon zijn mrb-tarief blijven betalen, terwijl de gelukkige die een kastje krijgt uitkomt op de veel hogere heffing qua kilometerbeprijzing.

Ook de RAI, de gezamenlijke organisatie van auto-importeurs, vindt dat er met twee maten wordt gemeten, maar "volgens het ministerie is dit de eerlijkste oplossing", zo zegt woordvoerder Harald Bresser. "Wij zijn bezig om de gevolgen voor de verschillende segmenten in kaart te brengen. Onze leden zullen heel binnenkort precies kunnen doorrekenen hoe iedere auto zal worden belast qua kilometerbeprijzing. Kopers zullen enorm goed moeten opletten wat de gevolgen op termijn van de aanschaf van een bepaalde auto zijn", zo zegt hij.
Nu vind ik SUV-rijders ook suf, maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen. Maar hier lees ik dus dat SUF-rijders al een starttarief hebben van 33,6 cent per kilometer! (exclusief spitstoeslagen etc.). Voor de rijder in het in het artikel genoemde voorbeeld zou dat dan al 100.000 x 33,6 cent = 33.600 euro per jaar aan kilometerheffing alleen betekenen! (Plus alle andere belastingen en accijnzen dan). Dat zijn toch wel vrij forse bedragen, zeker als we de plannen om de heffing in een paar jaar tijd te verdrievoudigen. Dan kom je dus al snel op een ton per jaar, als je alle kosten optelt. Om naar je werk te mogen rijden.

Het effect zal natuurlijk niet zijn dat mensen dit werkelijk gaan betalen (op een hele enkele uitzondering na). Het effect zal zijn dat niemand meer in een SUV zal willen rijden. Indirect dus een verbod op SUV's, te ontwijken met het betalen van een extreem hoge boete per jaar. Is het niet minder hypocriet om dan de SUV gewoon te verbieden?
The End Times are wild
pi_74877593
gaan ze de benzine dan gratis maken?
Ik vind het maar zwaar kut; je word belast voor het rijden zelf, dat is dan bij een SUV 1/3 ton per jaar, en dan moet je ook nog eens benzine kopen á weet ik veel, zeg een tank van 50 liter is 110 euro oid (rij zelf nog geen auto). Dat is dubbelop betalen. Geldt overigens voor alle auto's natuurlijk. Maar nee, benzine zal wel weer niet gratis worden en we mogen dubbel betalen (+de verhoging van accijns in de komende jaren, want dat zal natuurlijk ook wel gebeuren). Leuk als ik m'n rijbewijs heb, kan ik geeneens rijden omdat de auto's te duur zijn .
  vrijdag 20 november 2009 @ 09:56:45 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74877686
De bedragen zijn inderdaad ontzagwekkend.
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:00:49 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_74877768
Iedereen in een C1!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_74877785
Gaan ze onderaan beginnen? MIjn kenteken begint met 87
Overigens: 100.000km op jaarbasis? Er zijn maar ERG weinig mensen die zoveel per jaar rijden hoor...
Wordt dat dan trouwens 1:1 gekoppeld aan de CO2 uitstoot? Dat zou mooi zijn, want dan gaan ook die oude goedkope zwaar vervuilende barrels eens flink betalen!!!! Dan zie ik er tenminste iets van terug dat het bij mij 128g/km is... En als ze dan ook de bijtelling voor leaserijders eens koppelen aan het aantal gereden km's om zo het daadwerkelijke "inkomens"-voordeel voor de berijder te berekeken... wow, dat zou een vooruitgang zijn.

Maar goed: ik heb nu veel moeite gedaan om bovenstaande voordelen eruit te persen. De petitie kilometerheffing-nee heb ik al lang getekend, ik vind het belachelijk namelijk...
Da gao nie nou!
pi_74877827
Criminele regering...
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:06:04 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_74877866
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:00 schreef SicSicSics het volgende:
Iedereen in een C1!
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_74877882
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:01 schreef vigier het volgende:
Gaan ze onderaan beginnen? MIjn kenteken begint met 87
Overigens: 100.000km op jaarbasis? Er zijn maar ERG weinig mensen die zoveel per jaar rijden hoor...
Wordt dat dan trouwens 1:1 gekoppeld aan de CO2 uitstoot? Dat zou mooi zijn, want dan gaan ook die oude goedkope zwaar vervuilende barrels eens flink betalen!!!! Dan zie ik er tenminste iets van terug dat het bij mij 128g/km is... En als ze dan ook de bijtelling voor leaserijders eens koppelen aan het aantal gereden km's om zo het daadwerkelijke "inkomens"-voordeel voor de berijder te berekeken... wow, dat zou een vooruitgang zijn.

Maar goed: ik heb nu veel moeite gedaan om bovenstaande voordelen eruit te persen. De petitie kilometerheffing-nee heb ik al lang getekend, ik vind het belachelijk namelijk...
dan zou je de bijtelling moeten koppelen aan het aantal prive kilometers,
die werk km doe je niet voor je plezier.

En gelukkig blijven bepaalde oude barrels buiten schot,
kan je toch nog in een fijne auto op vakantie.
pi_74877893
wtf die bedragen
pi_74877975
Leuk voor de mensen die een SUV/jeep gekocht hebben vanwege de hobby zoals paardrijden, zeilen of regelmatig iets anders achter een wagen moeten hangen...
pi_74877991
Het volk moet in opstand komen. NIEMAND meewerken aan dit criminele systeem. Laat deze kutregering maar in de stront zakken. Bij de volgende verkiezingen moeten de PVV en VVD winnen en dan gaat het hele kilometerheffing plannetje de prullenbak in.
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:13:38 #12
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_74878018
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
Daar kan ook gewoon een trekhaak op hoor!

Het was sarcasme!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:14:12 #13
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_74878039
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:38 schreef LXIV het volgende:
maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen.

Dacht je dat echt
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 10:17:40 #14
45833 crew  Fogel
pi_74878124
Mooi, kan ik over een paar jaar een zeer goedkope SUV kopen in Nederland en exporteren naar een land waar ze niet aan dat soort ongein doen
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Redactie Frontpage vrijdag 20 november 2009 @ 10:18:00 #15
145738 superworm
is erbij
pi_74878130
"CO2" is de nieuwe overheidsterm voor "extra belastingen".
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:25:55 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74878328
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:52 schreef kirsten. het volgende:
gaan ze de benzine dan gratis maken?
Ironisch genoeg is de kostprijs hiervan (excl. gemiste accijns dus) aanzienlijk lager dan "gratis" OV...
censuur :O
pi_74878392
Iedereen is straks de pineut.
De provincies mogen ook weer een extra belasting heffen.
Iedereen gaat dus uiteindelijk meer betalen.

enige oplossing is een oldtimer kopen, die zijn vrijgesteld van km heffing.
(volgens mij moet je dan nog wel een jongere auto ernaast hebben, maar daar hoef je natuurlijk niet in te rijden)
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:33:56 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_74878552
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:18 schreef superworm het volgende:
"CO2" is de nieuwe overheidsterm voor "extra belastingen".
idd
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:11 schreef -_Tommy_- het volgende:
Leuk voor de mensen die een SUV/jeep gekocht hebben vanwege de hobby zoals paardrijden, zeilen of regelmatig iets anders achter een wagen moeten hangen...
Of marktkooplieden, die hebben een zware auto nodig voor hun werk bijvoorbeeld. Die kunnen wel opdoeken zo!
pi_74878650
Wanneer zijn er weer verkiezingen?
Die spits toeslag was een paar jaar geleden nog 11 cent per km.
Maar als ik nu al 33 cent hoor dan zal dat wel wat duurder gaan worden.

Als mijn werkgever het niet gaat vergoeden en die staan daar niet om te springen dan is het netto goedkoper om ook maar een uitkering aan te vragen.
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:39:31 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74878703
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.

A plan that cannot fail.
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:45:55 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_74878905
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.

A plan that cannot fail.
Allemaal SP stemmen krijgen we allemaal een hogere uitkering
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:47:01 #22
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_74878933
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:

A plan that cannot fail.
En het CDA en CU hebben er niets mee te maken zeker?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_74878997
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De aanhanger neemt in een dergelijk geval de C1 mee.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:49:39 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_74879025
oh trouwens.. het gaat voor 33 cent om deze bakken he...

Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:58:09 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74879254
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:49 schreef Jumparound het volgende:
oh trouwens.. het gaat voor 33 cent om deze bakken he...

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet je eens voorstellen wat je voor zo'n monster-humvee gaat betalen! Meer dan 70 cent pkm ofzo?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')