Nu vind ik SUV-rijders ook suf, maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen. Maar hier lees ik dus dat SUF-rijders al een starttarief hebben van 33,6 cent per kilometer! (exclusief spitstoeslagen etc.). Voor de rijder in het in het artikel genoemde voorbeeld zou dat dan al 100.000 x 33,6 cent = 33.600 euro per jaar aan kilometerheffing alleen betekenen! (Plus alle andere belastingen en accijnzen dan). Dat zijn toch wel vrij forse bedragen, zeker als we de plannen om de heffing in een paar jaar tijd te verdrievoudigen. Dan kom je dus al snel op een ton per jaar, als je alle kosten optelt. Om naar je werk te mogen rijden.quote:SUV-rijder dupe kilometerheffing door Jeroen Jongeneel
AMSTERDAM - Vooral SUV-rijders zullen zwaar de dupe zijn bij de invoering van de kilometerbeprijzing. De procentuele tariefverschillen tussen nieuwe en wat oudere auto's zijn in die categorie veel groter dan in de lagere klassen.
Bovendien is er sprake van een enorme willekeur bij de invoering van de daadwerkelijke beprijzing. Daardoor zullen bezitters van eenzelfde type auto, die precies evenveel kilometers rijden, een aantal jaren totaal verschillend belast worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor personenauto's een aantal rekenvoorbeelden gemaakt, waarbij van tarieven wordt uitgegaan van nieuwe en (bij de invoering van de heffing) oudere auto's.
Voor een nieuwe middenklasser als een VW Golf zou 3,3 cent per kilometer betaald moeten gaan worden en voor een vier jaar oude Peugeot 307 wordt 4,6 cent voorgerekend. In de SUV-klasse liggen die heffingen voor een nieuwe BMW X5 en een vier jaar oude Range Rover op respectievelijk 12,2 cent en liefst 33,6 cent per kilometer, vanwege de veel hogere CO2-uitstoot.
Wachten
Wie nu derhalve een SUV koopt (die bij invoering vier jaar oud is), gaat waarschijnlijk veel méér kilometerheffing betalen dan iemand die gewoon wacht. Alle bedragen zijn exclusief de 'spitsheffing', waarvan de hoogte nog moet worden vastgesteld.
Verder kan er tussen de eigenaars van twee identieke SUV's een enorme ongelijkheid qua belasting gaan bestaan, omdat de heffing volgens het ministerie "aselect op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken zal worden ingevoerd". Op basis daarvan zal een eerste groep autobezitters het kastje dat de kilometers registreert naar verwachting omstreeks 2013 moeten laten inbouwen.
Uitgangspunt is dat iemand die véél rijdt, meer zal gaan betalen dan zijn huidige tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Iemand die weinig rijdt, zal minder gaan betalen. Wanneer twee bezitters van eenzelfde type auto allebei 100.000 kilometer per jaar rijden, zal eentje gewoon zijn mrb-tarief blijven betalen, terwijl de gelukkige die een kastje krijgt uitkomt op de veel hogere heffing qua kilometerbeprijzing.
Ook de RAI, de gezamenlijke organisatie van auto-importeurs, vindt dat er met twee maten wordt gemeten, maar "volgens het ministerie is dit de eerlijkste oplossing", zo zegt woordvoerder Harald Bresser. "Wij zijn bezig om de gevolgen voor de verschillende segmenten in kaart te brengen. Onze leden zullen heel binnenkort precies kunnen doorrekenen hoe iedere auto zal worden belast qua kilometerbeprijzing. Kopers zullen enorm goed moeten opletten wat de gevolgen op termijn van de aanschaf van een bepaalde auto zijn", zo zegt hij.
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzoquote:
dan zou je de bijtelling moeten koppelen aan het aantal prive kilometers,quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:01 schreef vigier het volgende:
Gaan ze onderaan beginnen? MIjn kenteken begint met 87
Overigens: 100.000km op jaarbasis? Er zijn maar ERG weinig mensen die zoveel per jaar rijden hoor...
Wordt dat dan trouwens 1:1 gekoppeld aan de CO2 uitstoot? Dat zou mooi zijn, want dan gaan ook die oude goedkope zwaar vervuilende barrels eens flink betalen!!!! Dan zie ik er tenminste iets van terug dat het bij mij 128g/km is... En als ze dan ook de bijtelling voor leaserijders eens koppelen aan het aantal gereden km's om zo het daadwerkelijke "inkomens"-voordeel voor de berijder te berekeken... wow, dat zou een vooruitgang zijn.
Maar goed: ik heb nu veel moeite gedaan om bovenstaande voordelen eruit te persen. De petitie kilometerheffing-nee heb ik al lang getekend, ik vind het belachelijk namelijk...
Daar kan ook gewoon een trekhaak op hoor!quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:38 schreef LXIV het volgende:
maar ik had nog niet uit de berichten opgemaakt dat er al gedifferentieerd ging worden in kilometerprijs per autotype. Ik dacht dat we allemaal begonnen op 3,3 cent en dat dit bedrag vanaf dat moment per jaar ging oplopen.
Ironisch genoeg is de kostprijs hiervan (excl. gemiste accijns dus) aanzienlijk lager dan "gratis" OV...quote:Op vrijdag 20 november 2009 09:52 schreef kirsten. het volgende:
gaan ze de benzine dan gratis maken?
iddquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:18 schreef superworm het volgende:
"CO2" is de nieuwe overheidsterm voor "extra belastingen".
Of marktkooplieden, die hebben een zware auto nodig voor hun werk bijvoorbeeld. Die kunnen wel opdoeken zo!quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:11 schreef -_Tommy_- het volgende:
Leuk voor de mensen die een SUV/jeep gekocht hebben vanwege de hobby zoals paardrijden, zeilen of regelmatig iets anders achter een wagen moeten hangen...
Allemaal SP stemmen krijgen we allemaal een hogere uitkeringquote:Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.
A plan that cannot fail.
En het CDA en CU hebben er niets mee te maken zeker?quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:39 schreef LXIV het volgende:
Prima toch! Iedereen in de steun, iedereen een uitkering, iedereen PVDA stemmen.
A plan that cannot fail.
De aanhanger neemt in een dergelijk geval de C1 mee.quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zón C1 is inderdaad wel zo relax, zeker als je een aanhanger mee moet nemen ofzo
Moet je eens voorstellen wat je voor zo'n monster-humvee gaat betalen! Meer dan 70 cent pkm ofzo?quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:49 schreef Jumparound het volgende:
oh trouwens.. het gaat voor 33 cent om deze bakken he...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |