Wij zijn afgelopen zomer met een vertraging van 25 uur terug gekeerd uit Curacao. Deze regeling geld dus ook voor ons omdat je van 2 jaar terug nog een vertraging/annulering kunt claimen. Wij hebben toen der tijd de claim neergelegd bij EUclaim.nl. Wij hadden weinig zin, tijd en het geloof om daadwerkelijk wat terug te krijgen van de KLM als we dit zelf allemaal gingen claimen. We hebben dit dus via EUclaim laten lopen. Dit is op basis van "no cure no pay". Als EUclaim het lukt om een vergoeding te regelen dan houden ze daar 27% van in en je moet 25 euro aan administratiekosten betalen. Nu is vandaag dus die uitspraak van het EU-hof geweest waaraan de luchtvaartmaatschappijen zich moeten houden.quote:Ook vergoeding voor passagiers bij erg vertraagd vliegtuig
LUXEMBURG - Vliegtuigpassagiers die met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming aankomen, kunnen recht hebben op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Alleen bij buitengewone omstandigheden geldt dat principe niet. Het Europees Hof van Justitie heeft deze nieuwe regel donderdag (19 november) vastgesteld.
Een EU-wet bepaalt nu alleen dat passagiers recht hebben op een compensatie van 250 à 600 euro bij annulering van de vlucht. Rechters uit Duitsland en Oostenrijk hadden het EU-Hof gevraagd of een vertraging van ruim 22 uur ook beschouwd kan worden als een annulering.
Het Europees Hof oordeelt dat “passagiers waarvan de vlucht vertraagd is, een vergelijkbare schade lijden, namelijk tijdverlies” als passagiers waarvan de vlucht kort voor vertrek wordt geannuleerd.
“Het zou niet gerechtvaardigd zijn passagiers van vertraagde vluchten anders te behandelen wanneer zij hun eindbestemming drie of meer uur na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken.”
Lijkt me niet, dit stukje zegt alleen maar dat een vertraging van 22 uur een annulering is.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:31 schreef DABAMaster het volgende:
het lijkt me logisch dat dit vanaf vandaag gaat gelden, dus niet met terugwerkende kracht.
Wel t/m 2005quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:11 schreef Zwansen het volgende:
Dit gaat toch niet met terugwerkende kracht in? Anders zijn ze jaren bezig om alle Nederlandse aanvragen te onderzoeken.
Ik vraag me af of dat nog wel kan. Volgens mij moet je binnen een jaar de claim ingedient hebben. Dus mensen die in 2005 een claim in hebben gediend en nog steeds niets hebben ontvangen krijgen het met terugwerkende kracht terug.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:09 schreef Faat het volgende:
Zo, dat klinkt interessant. Inmiddels alweer ruim anderhalf jaar geleden hebben wij een uur
of 13 vertraging gehad op het vliegveld van Heraklion. Ben benieuwd of ze bij EUClaim iets
voor ons kunnen betekenen. We waren met 10 personen en gaan volgend jaar weer met
dezelfde groep naar Kreta. Zou leuk zijn als we wat extra's meekregen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |