abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74812863
Sinds een maand ben ik begonnen met (vast) freelance-werk, naast mijn studie. Elke week krijg ik een opdracht van mijn opdrachtgever. Inmiddels heb ik een VAR-verklaring aangevraagd met als conclusie resultaten uit overige werkzaamheden.
Nu vraag ik me af of ik nu al voldoende heb gedaan, of moet ik nog meer aangeven bij de belastingdienst? Wordt er belasting afgetrokken van mijn inkomsten? Ik ving al ergens op dat de belastingsdienst mijn freelance-werk als verkapte loondienst kan zien, tenzij je minimaal drie opdrachtgevers hebt. Ik kan me goed voorstellen dat dit binnen een jaar wel het geval is, maar nu nog niet.
Wat kan ik verwachten, zal ik belasting moeten betalen of niet? En krijgt mijn opdrachtgever eventueel gezeik omdat ze mijn enige opdrachtgever zijn? Door alle bomen zie ik het bos niet meer duidelijk, misschien dat een expert meer weet .
pi_74813073
Tip: cashmoney.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_74813642
quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:51 schreef shiNinG_staR het volgende:
Sinds een maand ben ik begonnen met (vast) freelance-werk, naast mijn studie. Elke week krijg ik een opdracht van mijn opdrachtgever. Inmiddels heb ik een VAR-verklaring aangevraagd met als conclusie resultaten uit overige werkzaamheden.
Nu vraag ik me af of ik nu al voldoende heb gedaan, of moet ik nog meer aangeven bij de belastingdienst?
Wordt er belasting afgetrokken van mijn inkomsten?
Nee, je moet zelf je inkomsten opgeven in je belastingaangifte. Dan wordt berekend of en hoeveel belasting je nog moet betalen.
quote:
Ik ving al ergens op dat de belastingsdienst mijn freelance-werk als verkapte loondienst kan zien, tenzij je minimaal drie opdrachtgevers hebt. Ik kan me goed voorstellen dat dit binnen een jaar wel het geval is, maar nu nog niet.
Daarom heb je nou juist die VAR! Daar staat immers op dat je die inkomsten moet zien als resultaat overige werkzaamheden, en dus niet als loon.
quote:
Wat kan ik verwachten, zal ik belasting moeten betalen of niet?
Hangt helemaal af van hoeveel je (in totaal, dus ook loon, box 3 etc.) verdient.
quote:
En krijgt mijn opdrachtgever eventueel gezeik omdat ze mijn enige opdrachtgever zijn? Door alle bomen zie ik het bos niet meer duidelijk, misschien dat een expert meer weet .
Nee dus.
pi_74820012
Ik dacht dat je een VAR pas kreeg als je kon aantonen minimaal 2 opdrachtgevers te hebben?
pi_74820331
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:09 schreef gifkwal het volgende:
Ik dacht dat je een VAR pas kreeg als je kon aantonen minimaal 2 opdrachtgevers te hebben?
Een VAR krijg je altijd, maar welke VAR (er zijn een aantal verschillende) hangt af van wat je op de aanvraag invult. Verder is het aantal opdrachtgevers wel van belang, maar niet doorslaggevend. Het gaat om het totaalplaatje.
pi_74820681
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, je moet zelf je inkomsten opgeven in je belastingaangifte. Dan wordt berekend of en hoeveel belasting je nog moet betalen.
[..]

Daarom heb je nou juist die VAR! Daar staat immers op dat je die inkomsten moet zien als resultaat overige werkzaamheden, en dus niet als loon.
[..]

Hangt helemaal af van hoeveel je (in totaal, dus ook loon, box 3 etc.) verdient.
[..]

Nee dus.
Dank je Ik had wel gelezen dat je freelance werk, ondanks het VAR resultaat, opgevat kan worden als werk in loondienst (als je resultaat uit overige werkzaamheden hebt, tenminste). Dus dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar ik heb begrepen dat er nog meer zaken meetellen die dit bepalen?
pi_74820831
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Een VAR krijg je altijd, maar welke VAR (er zijn een aantal verschillende) hangt af van wat je op de aanvraag invult. Verder is het aantal opdrachtgevers wel van belang, maar niet doorslaggevend. Het gaat om het totaalplaatje.
Aha, dat wist ik niet. Geven al die verschillende VARs de garantie dat de opdrachtgever geen loonbelasting moet betalen? Of geldt dat alleen bij sommige versies?
pi_74820940
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:30 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Aha, dat wist ik niet. Geven al die verschillende VARs de garantie dat de opdrachtgever geen loonbelasting moet betalen? Of geldt dat alleen bij sommige versies?
Volgens mij is er één VAR waarbij er wel loonbelasting betaald moet worden, één waarbij niet en één waarbij het onduidelijk is en het bepaald moet worden door de opdrachtgever. Die laatste heb ik dus ontvangen.
pi_74821523
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:33 schreef shiNinG_staR het volgende:

[..]

Volgens mij is er één VAR waarbij er wel loonbelasting betaald moet worden, één waarbij niet en één waarbij het onduidelijk is en het bepaald moet worden door de opdrachtgever. Die laatste heb ik dus ontvangen.
Ok. Zoals je merkt heb ik er niet heel veel verstand van, dus kan ik je vragen ook niet goed beantwoorden. Sorry.
pi_74822089
Geen probleem
pi_74846117
nvm

donjames heeft alles al goed uitgelegd

[ Bericht 55% gewijzigd door Johnns op 19-11-2009 12:25:12 ]
you and I ain't done Zeke!
  donderdag 19 november 2009 @ 13:21:59 #12
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74848485
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:33 schreef shiNinG_staR het volgende:

[..]

Bij een VAR WUO en VAR DGA ben je zelf verantwoordelijk voor aangifte, niet de opdrachtgever. Bij een VAR ROW moet de opdrachtgever het zelf maar uitzoeken. Bij een VAR Loon dient de opdrachtgever loonbelasting in te houden en af te dragen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_74879976
De reden van de VAR-ROW heeft waarschijnlijk niet enkel te maken met minder dan 3 opdrachtgevers, maar tevens omdat je niet voldoet aan het urencriterium als zeg maar bijbaan naast je studie, ook bijvoorbeeld een te investering kan er toe lijden dat je geen VAR-WUO krijgt.
Dus mocht je volgen jaar dus wel 3 opdrachtgevers hebben is het best wel eens mogelijk dat je nog steeds geen VAR-WUO krijgt.

Wat heb je ingevuld bij vraag 2d, 2e, 2f, 2g, 2i, 2j, 2k, 3a, 3d, 3e en 4g
Als de volgende vragen niet op deze manier ingevuld zijn krijg je in geen geval een VAR-WUO, 2g ja, 2i ja, 3d nee, 3e nee en 4g nee.

Tevens zijn er meerderen wegen die naar Rome leiden, zo zijn er trucjes om zonder VAR-verklaring te ondernemen zonder dat de opdrachtgever en jij risico lopen.
pi_74880956
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nee dus.
Dat is niet helemaal waar. Ik wil er op wijzen dat de VAR-Row geen rechtszekerheid geeft. Alleen de VAR-Wuo en VAR-DGA geeft rechtszekerheid in de zin van dat de belastinginspecteur niet mag naheffen bij zo´n dergelijke verklaring. De opdrachtgever heeft dus niet veel aan zo´n VAR-row verklaring als zijn werkzaamheden sterk overeenkomen met die van een dienstbetrekking.

Het hangt er dus wel vanaf hoe de feitelijke omstandigheden zijn bij zo´n VAR-row. Als iemand maar één opdrachtgever heeft, dan levert dat wel vraagtekens op bij de fiscus. Maar zoals je aangaf, het gaat echter wel om het totaal plaatje. Niettemin is slechts één opdrachtgever wel verdacht.

Een beter alternatief is een schriftelijk ondertekende verklaring van een belastinginspecteur vragen of zijn geval onder de art. 3.90 IB valt. Pas dan sta je sterker in je zaak ivm vertrouwensbeginsel e.d.
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:26 schreef shiNinG_staR het volgende:

[..]

Dank je Ik had wel gelezen dat je freelance werk, ondanks het VAR resultaat, opgevat kan worden als werk in loondienst (als je resultaat uit overige werkzaamheden hebt, tenminste). Dus dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar ik heb begrepen dat er nog meer zaken meetellen die dit bepalen?
Ja, als jouw feitelijke werzaamheden sterk lijken op een dienstbetrekking dan kan de fiscus dus anders beoordelen. Het hangt met het feit samen de VAR-row redelijk makkelijk wordt afgegeven in de praktijk.

[ Bericht 13% gewijzigd door Space-Chinees op 20-11-2009 12:21:30 ]
pi_74882583
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:01 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Ik wil er op wijzen dat de VAR-Row geen rechtszekerheid geeft. Alleen de VAR-Wuo en VAR-DGA geeft rechtszekerheid in de zin van dat de belastinginspecteur niet mag naheffen bij zo'n dergelijke verklaring. De opdrachtgever heeft dus niet veel aan zo´n VAR-row verklaring als zijn werkzaamheden sterk overeenkomen met die van een dienstbetrekking.
...
Je hebt gelijk, er valt inderdaad geen rechtszekerheid te ontlenen aan een VAR-ROW.
quote:
Een beter alternatief is een schriftelijk ondertekende verklaring van een belastinginspecteur vragen of zijn geval onder de art. 3.90 IB valt. Pas dan sta je sterker in je zaak ivm vertrouwensbeginsel e.d.
Ik weet alleen niet in hoeverre een inspecteur dit op voorhand af wil geven. Waarschijnlijk verwijst hij naar de VAR, of zegt hij dat hij dit pas achteraf kan beoordelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')