abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 november 2009 @ 22:37:33 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74868393
quote:
Op donderdag 19 november 2009 22:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hmm... Bij gebrek aan duidelijke bronnen kun je natuurlijk heel ver gaan in het "hineininterpretieren". Volgens mij zijn er ook scholen zijn die de Sinterklaasviering vanuit christelijke tradities verklaren. Het feest met bijbehorende symboliek zou dan in de late middeleeuwen via Noord-Frankrijk zijn weg naar de Nederlanden hebben gevonden. Ik zal eens zien of ik het terug kan vinden.
De overeenkomsten met de belangrijkste elementen zijn zo overduidelijk. Het witte paard, de rode mantel, het rijden door de lucht, de zwarte helper, het meenemen van stoute kinderen, het offeren aan de haard.

Sinterklaas is Wotan. Heus.
The End Times are wild
  donderdag 19 november 2009 @ 23:25:06 #177
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74870772
quote:
Op donderdag 19 november 2009 22:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

De overeenkomsten met de belangrijkste elementen zijn zo overduidelijk. Het witte paard, de rode mantel, het rijden door de lucht, de zwarte helper, het meenemen van stoute kinderen, het offeren aan de haard.

Nietes, Sinterklaas is Bram van der Vlugt.
Here we are now, entertain us.
  donderdag 19 november 2009 @ 23:37:48 #178
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74871269
quote:
Op donderdag 19 november 2009 22:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ah ja, hier is er een:
http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/wdb.php?sel=80030
quote:
Geschiedenis

Over de geschiedenis van het feest van Sint-Nicolaas tot aan de negentiende eeuw zijn we maar matig geïnformeerd. Er is weinig historisch onderzoek gedaan naar hoe het feest zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Wel hebben onderzoekers zich vanaf de negentiende eeuw beziggehouden met de vraag waarom een rooms-katholiek heiligenfeest als een niet-kerkelijk feest is blijven voortbestaan. Sommigen zochten de verklaring in de mogelijke invloed van oud-Germaanse elementen in het feest zonder dat ze daar aanwijsbare bronnen voor hadden. Andere, meer serieuze auteurs hebben op grond van historisch, literair en kunsthistorisch bronnenmateriaal vooral gewezen op de rol van de verering van de heilige Nicolaas op kloosterscholen bij de verspreiding van het feest (K. Meisen, C. Méchin, W. Mezger, L. Janssen). Weer anderen hebben de ontwikkeling in de opvattingen over de opvoeding (J.L. de Jager) benadrukt.
Nu is culturele antropologie geen exacte wetenschap, en daarnaast vind ik de formulering "meer serieuze auteurs" nogal ongelukkig gekozen, maar dat er een één-op-één relatie bestaat tussen de Sint en Wodan lijkt op zijn minst geen uitgemaakte zaak te zijn, hoewel die indruk vaak wel wordt gewekt.
pi_74892937
De mensen die dat kruis willen verbieden mogen ze van mij wegens landverraad standrechterlijk executeren
pi_74892986
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 18:40 schreef Hageneezz het volgende:
De mensen die dat kruis willen verbieden mogen ze van mij wegens landverraad standrechterlijk executeren
  vrijdag 20 november 2009 @ 19:24:16 #181
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74894294
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 18:40 schreef Hageneezz het volgende:
De mensen die de Sint het kruis willen opdringen mogen ze van mij wegens fascisme standrechtelijk executeren.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74896558
Mensen moeten met hun poten van Sinterklaas afblijven. Ik wordt niet goed van dat gejammer elke jaar weer. Waarom zijn er altijd weer van die figuren dat alles waar Nederland trots op is moet vernietigen? Ook die zwarte pieten, wat een heisa erover zeg. Elk jaar hoor je wel weer iemand roepen die het racisme noemt. Welkom in de wereld die multicultureel heet. Iedereen die niet (100%) Nederlands is kan gewoon fatsoenlijk zijn/haar feesten vieren, maar als er een feest voor ons - Sinterklaas- is, dan is het hek van de dam. Waarom wordt er altijd weer iets achter gezocht. Het is een fantastische dag voor kleine kinderen. Meer niet. Waar haalt men vervolgens het lef vandaan om zoiets te gaan vernietigen. Om van te kotsen!
  vrijdag 20 november 2009 @ 20:34:51 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74896678
Je moet inzien dat de zeer heftige reacties met betrekking tot het verdedigen van de Sinterklaastraditie geheel voortkomen uit het algemene gevoel dat onze eigen identiteit en cultuur onder druk staan.

Wanneer Nederland in een andere situatie had gestaan, waarbij deze druk er niet was geweest, dan zouden de reacties ook veel minder heftig zijn.

Daarom is het ook van belang dat mensen opkomen voor de mijter van Sinterklaas. Hoewel die mijter an sich wellicht irrelevant lijkt, staat zij symbool voor de hele Nederlandse cultuur.

Als je dat inzicht niet hebt, dan snap je de hele discussie niet.
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 20:41:48 #184
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74896937
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 20:34 schreef LXIV het volgende:
Je moet inzien dat de zeer heftige reacties met betrekking tot het verdedigen van de Sinterklaastraditie geheel voortkomen uit het algemene gevoel dat onze eigen identiteit en cultuur onder druk staan.

Wanneer Nederland in een andere situatie had gestaan, waarbij deze druk er niet was geweest, dan zouden de reacties ook veel minder heftig zijn.

Daarom is het ook van belang dat mensen opkomen voor de mijter van Sinterklaas. Hoewel die mijter an sich wellicht irrelevant lijkt, staat zij symbool voor de hele Nederlandse cultuur.

Als je dat inzicht niet hebt, dan snap je de hele discussie niet.
Inderdaad. Het is eigenlijk irrelevant dat niemand dat Sinterklaaskruisje probeert te verbieden. Het is irrelevant dat hier geen politieke partijen met snode plannen achter zitten. Het is irrelevant dat er geen allochtoon te bekennen is die zich negatief heeft uitgelaten over Sinterklaas. Het is irrelevant dat het allemaal opgeklopte onzin is.

Daar draait de discussie immers niet om, toch? Waar het om gaat is dat mensen zich eindelijk inzetten voor het behoud van een stukje Nederlandse cultuur... Dat juist dit stukje geen enkel risico loopt verloren te gaan, tja... Zo kan je wel op alle slakken zout leggen.
  vrijdag 20 november 2009 @ 21:59:43 #185
248844 Bowlingbal
pi_74898312
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 20:31 schreef Regal het volgende:
Mensen moeten met hun poten van Sinterklaas afblijven. Ik wordt niet goed van dat gejammer elke jaar weer. Waarom zijn er altijd weer van die figuren dat alles waar Nederland trots op is moet vernietigen? Ook die zwarte pieten, wat een heisa erover zeg. Elk jaar hoor je wel weer iemand roepen die het racisme noemt. Welkom in de wereld die multicultureel heet. Iedereen die niet (100%) Nederlands is kan gewoon fatsoenlijk zijn/haar feesten vieren, maar als er een feest voor ons - Sinterklaas- is, dan is het hek van de dam. Waarom wordt er altijd weer iets achter gezocht. Het is een fantastische dag voor kleine kinderen. Meer niet. Waar haalt men vervolgens het lef vandaan om zoiets te gaan vernietigen. Om van te kotsen!
Alsof die kids er iets om geven als de pieten in alle kleuren van de regenboog zijn.

De enigen die zich daar druk over maken zijn frustis en enkele politici.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74898455
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:59 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Alsof die kids er iets om geven als de pieten in alle kleuren van de regenboog zijn.

De enigen die zich daar druk over maken zijn frustis en enkele politici.
Daarom zouden ze ook gewoon zwart (vanwege het schoorsteenverhaal) met een kleurige baret met veren kunnen blijven. Niks mis mee.
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:09:55 #187
248844 Bowlingbal
pi_74898726
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daarom zouden ze ook gewoon zwart (vanwege het schoorsteenverhaal) met een kleurige baret met veren kunnen blijven. Niks mis mee.
De meeste huizen hebben niet eens schoorstenen..
- Donald Love
pi_74898761
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:09 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

De meeste huizen hebben niet eens schoorstenen..
Klopt, maar dat is het traditionele verhaal.
Dat zwartePiet door de schoorsteen komt. KInderen vinden dat prachtig.
  vrijdag 20 november 2009 @ 22:16:16 #189
248844 Bowlingbal
pi_74898938
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is het traditionele verhaal.
Dat zwartePiet door de schoorsteen komt. KInderen vinden dat prachtig.
'Ja kids, en dan komen de zwarte pieten zo door de schoorsteen cadeaus brengen!'
Maar we hebben geen schoorsteen!
- Donald Love
pi_74934902
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:47 schreef QBZZ het volgende:

[..]

In Amsterdam hebben de gemeente en de politiek weinig te maken met de organisatie van de intocht. Er is een Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam, die volgens mij voornamelijk uit ondernemers bestaat. Het CDA concludeert in de schriftelijke vragen nogal PVV-erig dat de multicul achter de beslissing in Amsterdam moet zitten, maar waarop dat gebaseerd is, is niet duidelijk. De organisatie zelf ontkent dit in ieder geval...
[..]

De verschillende foto's in dit topic concluderen overigens dat de baan in plaats van het kruis ook niet echt ongebruikelijk is, zowel als sinterklaasmijter als bisschopsmijter.
Ik had het trouwens over die stichting, maar ook over andere partijen die hier over gaan. Geen politieke partij.

Dat PVDA had ik al recht gezet, alhoewel sommige mensen dat rechtzetten eigenlijk niet kunnen verkroppen en blijven de fout dramatiseren. Boeiend, is niet mijn probleem meer. Men leest maar terug.

Het feit is, dat men er iets door wil drukken JUIST omdat de achtergrond van Sinterklaas katholiek is. En denk dus dat het zogenaamd tegemoet komen aan weer door een kaaskop is bedacht. Een Katholiek feest de achtergrond bewust willen ontnemen.

In Antwerpen wilde men het zelfs verbieden, maar later toch maar weer niet; .
quote:
Op de kledij van Sinterklaas mag wel een kruis staan wanneer hij opgevoerd wordt in het stedelijk onderwijs van de stad Antwerpen. Dat heeft algemeen directeur Frank Noten van het Antwerps stedelijk onderwijs gezegd tijdens een debat op de Antwerpse regionale tv-zender ATV.

Commotie
Deze week ontstond er commotie in de scholen omdat de stad Antwerpen een richtlijn had uitgevaardigd die verbiedt aan de Sint om religieuze symbolen te dragen. Het principe van die richtlijn blijft volgens directeur Noten behouden, maar binnen de eigen autonomie van de scholen kan het wel.

Algemene richtlijn
Noten nuanceerde tijdens het debat dat het om een algemene richtlijn tot verbod van religieuze symbolen zou gaan. Hij verklaarde wel dat het stedelijk onderwijs neutraliteit zal blijven nastreven, om ervoor te zorgen dat iedereen er les kan volgen, ongeacht de godsdienst.

Volgens de directeur is de hele kwestie een moeilijke evenwichtsoefening. De vraag werd immers gesteld of er dan ook geen kribbe met het kindje Jezus onder de kerstboom mag staan in de klassen.

"Ideologische dwaasheid"
Commentator Luc Van der Kelen noemde de heisa ideologische dwaasheid. Hij laakte ook het feit dat de Antwerpse schepen van Onderwijs niet deelnam aan het debat. Frank Noten besloot door te stellen dat kruisjes kunnen op de mijter van de Sint, maar dat de duiding van de symbolen thuishoort in de lessen levensbeschouwing
HLN

Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs, legt uit: "Feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis."

Een moslim hier zei. Dit is al jaren aan de gang en heeft niets met moslims of andere geloven te maken. Dit is een regeling die vrijzinnigen juist wil plezieren.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_74934964
quote:
Past het kruis op de mijter van Sinterklaas nog wel in de huidige multiculti tijd? Landelijk is daarover een discussie losgebarsten. In de Tweede Kamer zijn er zelfs al vragen over gesteld. Erkan Coskunsu (33) vindt het een onzin-discussie. De Hengeloër is zelf moslim, maar hij is heel stellig in zijn reactie: handen af van de sint en z’n mijter! „Dat kruis hoort er gewoon op.”
In steden als Antwerpen en Amsterdam draagt de Goedheiligman al geen kruis meer op zijn mijter. Het stadsbestuur van Antwerpen verbiedt kruisen op de kleding van Sinterklaas, omdat het een geloofsneutraal feest moet zijn. De stadssinterklaas van Amsterdam draagt sinds 2006 de drie andreaskruisen uit het stadswapen op zijn kleding in plaats van een recht kruis.

Volgens de tegenstanders zou het kruis beledigend kunnen zijn voor andere religies. Erkan Coskunsu is het daar volstrekt niet mee eens. „Als moslim ben ik hier heel erg op tegen en ik heb er last van. Sinterklaas is gewoon een oud Nederlands kinderfeest. Daar moet je vanaf blijven, het kruis moet er gewoon op. Ik vind het juist een meerwaarde dat een christelijk tintje heeft.”

Hij refereert aan een bekend mopje: „Waarom komt de sint nooit bij de moskee? Antwoord: er staan te veel schoenen buiten...”

Bron: TC Tubantia
Even een OP uit een ander bericht maar hier naar toe.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  maandag 23 november 2009 @ 12:57:11 #192
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74936720
quote:
Op maandag 23 november 2009 11:43 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik had het trouwens over die stichting, maar ook over andere partijen die hier over gaan. Geen politieke partij.

Dat PVDA had ik al recht gezet, alhoewel sommige mensen dat rechtzetten eigenlijk niet kunnen verkroppen en blijven de fout dramatiseren. Boeiend, is niet mijn probleem meer. Men leest maar terug.

Het feit is, dat men er iets door wil drukken JUIST omdat de achtergrond van Sinterklaas katholiek is. En denk dus dat het zogenaamd tegemoet komen aan weer door een kaaskop is bedacht. Een Katholiek feest de achtergrond bewust willen ontnemen.

In Antwerpen wilde men het zelfs verbieden, maar later toch maar weer niet; .
[..]

HLN

Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs, legt uit: "Feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis."

Een moslim hier zei. Dit is al jaren aan de gang en heeft niets met moslims of andere geloven te maken. Dit is een regeling die vrijzinnigen juist wil plezieren.
Waar in Nederland wil iemand dat en wie is die geheimzinnige ´men´waar je het steeds over hebt?
  maandag 23 november 2009 @ 13:22:50 #193
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74936846
Nog maar een paar jaar geleden weigerden sommige SGP-burgemeesters de sint in hun gemeente te verwelkomen. Protestanten moesten traditioneel niks van de goedheiligman hebben. Pas in de tweede helft van de afgelopen eeuw werd hij in reformatorische kring schoorvoetend geaccepteerd. Het heerlijk avondje is immers pedagogisch verantwoord en draagt bij tot hechte gezinsrelaties. Sint mocht dus komen, maar dan wel zonder kruizen. Op zijn mijter mocht hoogstens een gouden streep zichtbaar zijn – een soort rechtopstaande banketstaaf.

Toch is in orthodox-gereformeerd Nederland de strijd nog niet gestreden. Een paar jaar geleden belandden in het Zeeuwse dorp Borssele een openbare en een reformatorische basisschool om administratieve redenen tijdelijk onder één dak. Om de gereformeerde kindertjes te behoeden voor de aanblik van de paapse kinderlokker, sloop sint voor dag en dauw in burgerklofje het openbare gedeelte binnen en verkleedde zich in het klaslokaal. „Sinterklaas heeft hier vannacht geslapen”, kregen de kinderen te horen toen ze de goedheiligman bij hun binnenkomst al in vol ornaat aantroffen. „Hij was een beetje vroeg.” Voor alle zekerheid waren de ramen van de reformatorische lokalen afgeschermd.

Is het echt nodig dat Sinterklaas, vriend van alle kinderen, pion wordt in een nieuwe godsdienststrijd? Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is voor het Vaticaan niet eens een echte heilige – een heiligverklaring is nergens te vinden. In 1970 verordineerde paus Johannes Paulus II dat de viering van Nicolaas’ naamdag op 6 december niet langer verplicht was.

De Nederlandse sinterklaasviering heeft al helemaal niets met de katholieke kerk of met welke kerk dan ook van doen. Integendeel, kerken hebben altijd geprobeerd paal en perk te stellen aan dit volksfeest, dat gepaard ging met platvloers en onzedelijk gedrag van jongelui. Altijd tevergeefs. Door de eeuwen veranderde Nederland van katholiek naar protestant naar onkerkelijk met christelijke en islamitische garnituur – maar Sinterklaas bleef wat het was: een groot spel, een soort nationale komedie. Wie dat niet inziet, die moet zijn inburgeringsschoolgeld terughalen.
pi_74936883
quote:
Op maandag 23 november 2009 12:57 schreef voyeur het volgende:

[..]

Waar in Nederland wil iemand dat en wie is die geheimzinnige ´men´waar je het steeds over hebt?
Degenen die dit willen omdat het feest gerelateerd is aan een Katholiek feest.

en even voor de duidelijkheid? Ik ben niet Katholiek, maar het ook mij op dat mensen wel erg bezig zijn het neutraal te houden. Allemaal prima, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op. Dan zal men gewoon geen sinterklaas moeten houden.

Met MEN bedoel ik dus de mensen die deze besluiten nemen. Dacht dat mijn post daar wel duidelijk in was.

Waarom anders het kruis willen veranderen? Het wordt ook gewoon gezegd
quote:
In 2006 was het niet Stadelmaier maar het atelier van de Stopera dat het nieuwe kostuum ontwierp. Met een duidelijke opdracht: die kruizen moesten weg! Waarom deze ingreep na bijna zeventig blijde inkomsten in de hoofdstad? Dries Zee, die dit jaar afscheid neemt als Amsterdamse stadssint, windt er geen doekjes om: „We hebben het kruis weggelaten, omdat Amsterdam een multi-etnische samenleving is geworden. Sint is er voor iedereen, dus je moet er een beetje een universele figuur van maken.
Dit soort figuren dus.

In openbare gelegenheden geen tekenen meer van geloof (denk dat personeel hier dan ook bij gaat horen) Zal mij werkelijk niet boeien. Een van oorsprong Katholiek feest willen claimen op deze wijze vind ik zelf dus ook erg vreemd. En voor de zoveelste keer, gaat het mij niet eens om het kruis, maar om de bewustheid waarmee dat kruis weggehaald wordt.
quote:
Een ‘multiculturele samenleving’ krijg je door een combinatie van verscheidenheid en toegankelijkheid – niet door je grimmig af te sluiten voor andermans tradities. Nog minder door te eisen dat die tradities worden bijgeschaafd en gecensureerd om het islamitisch volksgevoel, of welk volksgevoel dan ook, te ontzien. En al helemaal niet door die censuur zelf maar vast ter hand te nemen, zoals de organisatoren van de Amsterdamse sinterklaasintocht deden.
pi_74937026
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:22 schreef voyeur het volgende:
Nog maar een paar jaar geleden weigerden sommige SGP-burgemeesters de sint in hun gemeente te verwelkomen. Protestanten moesten traditioneel niks van de goedheiligman hebben. Pas in de tweede helft van de afgelopen eeuw werd hij in reformatorische kring schoorvoetend geaccepteerd. Het heerlijk avondje is immers pedagogisch verantwoord en draagt bij tot hechte gezinsrelaties. Sint mocht dus komen, maar dan wel zonder kruizen. Op zijn mijter mocht hoogstens een gouden streep zichtbaar zijn – een soort rechtopstaande banketstaaf.

Toch is in orthodox-gereformeerd Nederland de strijd nog niet gestreden. Een paar jaar geleden belandden in het Zeeuwse dorp Borssele een openbare en een reformatorische basisschool om administratieve redenen tijdelijk onder één dak. Om de gereformeerde kindertjes te behoeden voor de aanblik van de paapse kinderlokker, sloop sint voor dag en dauw in burgerklofje het openbare gedeelte binnen en verkleedde zich in het klaslokaal. „Sinterklaas heeft hier vannacht geslapen”, kregen de kinderen te horen toen ze de goedheiligman bij hun binnenkomst al in vol ornaat aantroffen. „Hij was een beetje vroeg.” Voor alle zekerheid waren de ramen van de reformatorische lokalen afgeschermd.
Grappig om altijd maar weer deze tak van vele jaren terug aan te halen. Ik heb dat stuk niet weerlegd, en het boeit me niet. Dat was toen, en weinig relevant met de geschiedenis van de bisschop van Myrna. Ja, dat is het feest onderhand ook, maar daarom hoef je nog geen geschiedenis uit te vlakken.
quote:
Is het echt nodig dat Sinterklaas, vriend van alle kinderen, pion wordt in een nieuwe godsdienststrijd? Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is voor het Vaticaan niet eens een echte heilige – een heiligverklaring is nergens te vinden. In 1970 verordineerde paus Johannes Paulus II dat de viering van Nicolaas’ naamdag op 6 december niet langer verplicht was.

De Nederlandse sinterklaasviering heeft al helemaal niets met de katholieke kerk of met welke kerk dan ook van doen. Integendeel, kerken hebben altijd geprobeerd paal en perk te stellen aan dit volksfeest, dat gepaard ging met platvloers en onzedelijk gedrag van jongelui. Altijd tevergeefs. Door de eeuwen veranderde Nederland van katholiek naar protestant naar onkerkelijk met christelijke en islamitische garnituur – maar Sinterklaas bleef wat het was: een groot spel, een soort nationale komedie. Wie dat niet inziet, die moet zijn inburgeringsschoolgeld terughalen.
Het sinterklaasfeest is qua geschiedenis wel degelijk een Katholieke herdenking.

Ik weet waar jij je tekst weg hebt. Een opiniestuk was dat.Maar even een mening over iets met een link van
quote:
Zijn legendarische geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft geleid tot de traditie van het geven van kadootjes aan kinderen op de vooravond van zijn sterfdag, dwz op 5 december, nu zijn feestdag.
quote:
. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italie verhuisd.

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 23-11-2009 13:37:53 ]
pi_74937048
gaat deze nonsens nog steeds door

jezus, wat is er mis mee dat mensen gewoon voor zichzelf bepalen hoe ze sinterklaas vieren... of niet.

dus geen centrale regeltjes door de overheid of 'verplichtte kruizen'...
als iemand geen sint wil hebben met een kruis, heeft hij het volste recht zelf een sint zonder kruis op zn mijter uit te beelden, en niemand die dat kan verbieden... hooguit kunnen deze mensen zelf een sinterklaas organiseren mét kruis op zn mijter.

en laat bv de amsterdamse sint nog maar een maandje terug wel gevraagd hebben om een extra gemeentelijke bijdrage... wat door de gemeente amsterdam toen geweigerd is (maar twee bedrijven hebben toen gesponsord) ... wat nu als het CDA gewoon heel netjes en democratisch die bijdrage wél weer wil verlenen, als de sint maar een kruis draagt? odf desnoods draagt de Kerk bij aan dat feest... het s tenslotte hun katholieke heilige die gevierd wordt, dan kunnen ze toch die paar centjes er wel aan bijdragen?

lijkt me dé oplossing waar iedereen blij mee kan zijn... Volgend jaar én weer een kruis op de mijter van de sint en de financiele zorgen rondom de intocht en wie dat moet betalen ook opgelost, omdat het CDA en/of de katholieke kerk dat dan doet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 november 2009 @ 13:35:15 #197
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74937099
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:25 schreef paddy het volgende:

[..]

Degenen die dit willen omdat het feest gerelateerd is aan een Katholiek feest.

en even voor de duidelijkheid? Ik ben niet Katholiek, maar het ook mij op dat mensen wel erg bezig zijn het neutraal te houden. Allemaal prima, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op. Dan zal men gewoon geen sinterklaas moeten houden.

Met MEN bedoel ik dus de mensen die deze besluiten nemen. Dacht dat mijn post daar wel duidelijk in was.

Waarom anders het kruis willen veranderen? Het wordt ook gewoon gezegd
[..]

Dit soort figuren dus.

In openbare gelegenheden geen tekenen meer van geloof (denk dat personeel hier dan ook bij gaat horen) Zal mij werkelijk niet boeien. Een van oorsprong Katholiek feest willen claimen op deze wijze vind ik zelf dus ook erg vreemd. En voor de zoveelste keer, gaat het mij niet eens om het kruis, maar om de bewustheid waarmee dat kruis weggehaald wordt.
[..]
Dries Zee speelde Sinterklaas, die mocht helemaal niets besluiten. Dus nog een keer wie is die ´men´en wie vaardigt er sancties uit.
Een feest waar de kerk altijd tegen was katholiek noemen is ook wat gestoord....
  maandag 23 november 2009 @ 13:37:38 #198
798 voyeur
bemoeit zich
pi_74937164
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:32 schreef RM-rf het volgende:

jezus, wat is er mis mee dat mensen gewoon voor zichzelf bepalen hoe ze sinterklaas vieren... of niet.

als iemand geen sint wil hebben met een kruis, heeft hij het volste recht zelf een sint zonder kruis op zn mijter uit te beelden, en niemand die dat kan verbieden... hooguit kunnen deze mensen zelf een sinterklaas organiseren mét kruis op zn mijter.

en laat bv de amsterdamse sint nog maar een maandje terug wel gevraagd hebben om een extra gemeentelijke bijdrage... wat door de gemeente amsterdam toen geweigerd is (maar twee bedrijven hebben toen gesponsord) ... wat nu als het CDA gewoon heel netjes en democratisch die bijdrage wél weer wil verlenen, als de sint maar een kruis draagt? odf desnoods draagt de Kerk bij aan dat feest... het s tenslotte hun katholieke heilige die gevierd wordt, dan kunnen ze toch die paar centjes er wel aan bijdragen?

lijkt me dé oplossing waar iedereen blij mee kan zijn... Volgend jaar én weer een kruis op de mijter van de sint en de financiele zorgen rondom de intocht en wie dat moet betalen ook opgelost, omdat het CDA en/of de katholieke kerk dat dan doet.
Het is geen katholieke heilige.
  maandag 23 november 2009 @ 13:40:20 #199
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_74937236
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:37 schreef voyeur het volgende:
Het is geen katholieke heilige.
Sint-Nicolaas niet?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_74937256
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:32 schreef RM-rf het volgende:

*Zucht* Het gaat dus werkelijk helemaal niet om het kruis hè Het komt niet eens vanuit de multicul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')