Ach, als je voorlopig zo je maandlasten kan drukken en met de huurders een overeenkomst op basis van de leegstandswet aangaat...quote:Op maandag 16 november 2009 19:50 schreef RemcoDelft het volgende:
De grote vraag is natuurlijk of-ie serieus denkt dat dat huis over 5 jaar meer gaat opbrengen dan nu...
Ik kan het niet laten om te zeggen: wat een onzin! Mijn woning staat al zes maanden te koop met ¤ 10.000,- onder de marktprijs. Sterker nog: als je die van mij koopt ben je inclusief k.k. nog goedkoper dan een gelijkwaardige nieuwe. Het gaat echt niet alleen om de prijs.quote:Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Je vriend moet zich beseffen dat ieder huis zó verkocht kan worden (binnen 2 mnd). Tegen de marktprijs. Als hij het niet verkopen kan na lange tijd, dan vraagt hij gewoon teveel. Laat hem aan de onderkant van de vraagprijs op de markt gaan zitten (dus tegen de goedkoopste prijs van een soortgelijk appartement in die buurt) en hij zal het zó verkopen. Het is onzin dat het niet om de prijs gaat, het gaat alleen maar om de prijs. Anders wil ik het wel voor hem verkopen tegen 1% commissie.
Da's niet waar als er in het kader van de leegstandwet vergunning wordt verleend door de gemeente. Staat in een topic van vorige week verder uitgelegd.quote:Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Als je vriend verhuurt, al is het aan vreemdelingen of zelfs aan illegalen, dan is hij de zeggenschap op het huis voor een groot deel kwijt. Als de huurders er niet uit willen, dan hoeven ze er niet uit.
Allemaal leuk een aardig maar dat is dan blijkbaar op dat moment niet de marktprijs. Bij die prijs komen vraag en aanbod namelijk samen en zou je woning dus WEL verkocht worden.quote:Op maandag 16 november 2009 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten om te zeggen: wat een onzin! Mijn woning staat al zes maanden te koop met ¤ 10.000,- onder de marktprijs. Sterker nog: als je die van mij koopt ben je inclusief k.k. nog goedkoper dan een gelijkwaardige nieuwe. Het gaat echt niet alleen om de prijs.
En anders daag ik je uit om hem binnen twee maanden te verkopen tegen de huidige vraagprijs en ik bied je niet 1% maar 2% procent commissie. Staat tegenover: als je hem binnen twee maanden niet verkocht hebt, ontvang ik 1% van de vraagprijs van jou.
Deal! PM me maar. Ik heb je woning eind volgende week verkocht. Geen probleem.quote:Op maandag 16 november 2009 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten om te zeggen: wat een onzin! Mijn woning staat al zes maanden te koop met ¤ 10.000,- onder de marktprijs. Sterker nog: als je die van mij koopt ben je inclusief k.k. nog goedkoper dan een gelijkwaardige nieuwe. Het gaat echt niet alleen om de prijs.
En anders daag ik je uit om hem binnen twee maanden te verkopen tegen de huidige vraagprijs en ik bied je niet 1% maar 2% procent commissie. Staat tegenover: als je hem binnen twee maanden niet verkocht hebt, ontvang ik 1% van de vraagprijs van jou.
Ja, het is geen aandeel he waar het over gaat. De intrinsieke waarde van de woning speelt ongeacht de marktomstandigheden ook wel een rol...quote:Op maandag 16 november 2009 21:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deal! PM me maar. Ik heb je woning eind volgende week verkocht. Geen probleem.
PS: als je hem niet verkoopt terwijl je dat graag wil, dan vraag je dus niet de marktprijs. De marktprijs is namelijk per definitie de prijs waarop de woning verkocht wordt. Niet de "laat".
De marktprijs is per definitie de prijs waarvoor een huis verkocht wordt. Als je huis niet verkocht wordt, zit je dus niet onder maar boven de marktprijs!quote:Op maandag 16 november 2009 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten om te zeggen: wat een onzin! Mijn woning staat al zes maanden te koop met ¤ 10.000,- onder de marktprijs.
Is het werkelijk zo gek dat een oud huis "goedkoper" is dan een nieuw huis?quote:Sterker nog: als je die van mij koopt ben je inclusief k.k. nog goedkoper dan een gelijkwaardige nieuwe. Het gaat echt niet alleen om de prijs.
Het is wel gek, maar toch is het zo!quote:Op maandag 16 november 2009 23:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Is het werkelijk zo gek dat een oud huis "goedkoper" is dan een nieuw huis?
Inderdaad: als er maar vraag is. En die is er dus niet.quote:Op maandag 16 november 2009 21:51 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Allemaal leuk een aardig maar dat is dan blijkbaar op dat moment niet de marktprijs. Bij die prijs komen vraag en aanbod namelijk samen en zou je woning dus WEL verkocht worden.
En aangezien het huis dus eerst verkocht moet worden voor je een marktprijs hebt kunnen bepalen, zorg je ervoor dat je een vergelijkbaar object hebt waar je aan kunt spiegelen. Ten opzichte van het vergelijkbare object heb ik mijn prijs al laten zakken.quote:Op maandag 16 november 2009 23:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De marktprijs is per definitie de prijs waarvoor een huis verkocht wordt. Als je huis niet verkocht wordt, zit je dus niet onder maar boven de marktprijs!
Wat noem jij oud? Een woning van 5 jaar noem ik niet oud.quote:[..]
Is het werkelijk zo gek dat een oud huis "goedkoper" is dan een nieuw huis?
Er is wel een markt (er is altijd een markt) want er worden nog steeds woningen verkocht (al is dat maar 50% van het aantal vorig jaar). Als je de woning niet kunt verkopen voor jouw prijs vraag je dus meer dan de marktprijs, want dat is de prijs waarop je die woning wel kunt verkopen. En die prijs is er gewoon.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Inderdaad: als er maar vraag is. En die is er dus niet.
En hoe kun je dan een marktprijs bepalen? Niet dus? Met andere woorden: je schakelt iemand in die een redelijke inschatting kan maken van de waarde van een woning. Laat ik dat voor het gemakt de marktprijs noemen. En daar ga ik al duizenden euro's onder zitten.
Ach ja, laat ik het dan zelf maar zeggen: de marktwaarde van mijn woning is nul. Al betwijfel ik het of iemand het gratis wil hebben.
Hier gaat het dus om: dit is lang niet altijd de praktijk. Al ga je (ver) onder de vraagprijs (huh, we hadden het toch over de marktprijs?) zitten, dan nog is het maar de vraag of er naast het aanbod wel een vraag bestaat. Als die er niet is, heb je niks aan een vraagprijs, marktprijs of wat voor prijs dan ook.quote:Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Laat hem aan de onderkant van de vraagprijs op de markt gaan zitten (dus tegen de goedkoopste prijs van een soortgelijk appartement in die buurt) en hij zal het zó verkopen.
Ik vind het knap dat jij zonder inzicht qua locatie, object, bestemming, prijs e.d. kunt bepalen dat er altijd een markt is. En ja, er zal altijd een markt zijn als je iets voor een euro wilt verkopen. Maar als nieuwe woningen nog niet verkocht worden tegen de bouwkosten (zonder significante winst) is er dus geen vraag en dus ook geen marktprijs.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is wel een markt (er is altijd een markt) want er worden nog steeds woningen verkocht (al is dat maar 50% van het aantal vorig jaar). Als je de woning niet kunt verkopen voor jouw prijs vraag je dus meer dan de marktprijs, want dat is de prijs waarop je die woning wel kunt verkopen. En die prijs is er gewoon.
Dat de marktprijs onder de bouwkosten ligt is mogelijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is. Bovendien zijn de werkelijke bouwkosten voor een appartement van zo'n 120m2? hooguit enkele tienduizenden euro's, de rest is grond, belasting en allerlei overhead. Zo duur zijn vier betonplaten en wat leidingen echt niet hoor!quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik vind het knap dat jij zonder inzicht qua locatie, object, bestemming, prijs e.d. kunt bepalen dat er altijd een markt is. En ja, er zal altijd een markt zijn als je iets voor een euro wilt verkopen. Maar als nieuwe woningen nog niet verkocht worden tegen de bouwkosten (zonder significante winst) is er dus geen vraag en dus ook geen marktprijs.
Theorie is leuk en ben ik het ook mee eens. Praktijk is minder leuk en is de ervaring.
Vetgedrukte klopt niet helemaal. Niet betalen is juist een reden om huurders relatief makkelijk uit een verhuurde woning te krijgen. Bij niet betalen zou je kunnen stellen dat de uitgebreide huurbescherming die onze huurwet biedt komt te "vervallen".quote:Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef LXIV het volgende:
Als je vriend verhuurt, al is het aan vreemdelingen of zelfs aan illegalen, dan is hij de zeggenschap op het huis voor een groot deel kwijt. Als de huurders er niet uit willen, dan hoeven ze er niet uit. Als ze niet betalen (omdat ze bijv. geen geld hebben) dan moet hij van goede huizen komen om ze eruit te krijgen. De waarde van zijn woning is plotsklaps nóg eens 20.000 euro minder waard, enkel omdat het verhuurd is. Als het vreemdelingen betreft misschien nog wel meer.
Maar alles kan ook goed gaan, die vreemdelingen er vrijwillig weer uit na een jaar. Dan zijn de kosten voor het herstellen en het schoonmaken van het appartement waarschijnlijk vijf keer hoger dan de netto-huuropbrengst van dat afgelopen jaar. Niet doen dus!
Toch valt dat in de praktijk erg tegen. Volgens mij moest je minstens een achterstand van 3 maanden hebben voordat de rechter er iets aan wil doen.quote:Niet betalen is juist een reden om huurders relatief makkelijk uit een verhuurde woning te krijgen
Klopt. Maar het is altijd nog veel makkelijker dan huurders er uit te krijgen op grond van andere redenen (eigen gebruik etc). Vandaar de "relatief".quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:01 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Toch valt dat in de praktijk erg tegen. Volgens mij moest je minstens een achterstand van 3 maanden hebben voordat de rechter er iets aan wil doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |