abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 november 2009 @ 13:58:17 #1
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_74715088
Beste Fokkers,

Begin dit jaar heb ik een autootje aangeschaft en met veel plezier in gereden. Helaas ben ik gisteren betrokken geweest bij een ongeluk (opstopping, iemand vol op de rem, iedereen vol op de rem, als laatste in de rij net een halve meter tekort gekomen om te remmen -> trekhaak in mn grill, veel blikschade en koelsysteem naar zn grootje)

Eigen schuld dikke bult dus. Met alleen een WA/beperkt casco verzekering ben ik natuurlijk al zuur genoeg aangezien schade aan mijn eigen auto niet gedekt zal zijn. Na van de eerste schrik bekomen te zijn, komen de vragen...

Nu wil het feit dat ik bij aanvang van de verzekering heb op gegeven tot 8000 km denk te rijden. Nu zit ik helaas op 12000. In mijn verdediging: ik heb de auto niet per se nodig voor woon/werk dus alleen voor overig particulier gebruik. Ik had geen idee wat ik zou gaan rijden (1e auto) maar ik verwachtte niet al teveel km's te maken (erg koffiedik kijken). Achteraf bleken het er toch meer te zijn... (verschil is premie per maand bedraagt overigens minder dan een euro)

Op het internet kan ik moeilijk achterhalen welke rechten ontleend kunnen worden aan de opgegeven kilometrage. Een verzekeraar gaf aan dat je niet verplicht bent om km's tussentijds aan te passen, een andere gaf aan dat een foutief opgegeven km's per jaar kan worden uitgelegd als fraude en dat de verzekeraar dan kan kiezen om de polis te ontbinden. (dus zou ik dan alle kosten zelf mogen dokken zoals berging, transport en schade aan de andere partij, wat enkel neer zal komen op een meegespoten bumper zoals het er nu naar uitziet, maar toch)

Mijn eigen verzekeraar (Ditzo) rept met geen woord over de consequenties en rechten van een opgegeven aantal km's en ook de klantenservice kan er weinig concrete uitspraken over doen. Mij is aangeraden om zsm contact op te nemen met de schade-behandelaar om daar mijn verhaal te doen en dan is het aan de gratie van de behandelaar hoe zij ermee omgaan...

Iemand ervaring met een dergelijke situatie? Hoe gaan verzekeraars hiermee om? Hoe bindend is een opgegeven verwacht aantal kilometers per jaar? Ben ik nu de sjaak?

En: welke gevolgen heeft dit akkefietje voor mijn premie? 27 jaar oud, 0 schadevrije jaren... eerste keer claimen..
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
  zondag 15 november 2009 @ 14:12:50 #2
160693 Me.
"Normale" user
pi_74715420
Volgens mij geef je geen Km stand op bij het afsluiten van je verzekering danwel bij het invullen van je schade formulier.

Ik heb zelf destijds 11.000 p/j ingevuld, terwijl ik op dik 60.000 uitkwam uiteindelijk, nooit aan laten passen en ook geen probleem met de verzekering gehad toen ik eens schade had (niet mijn schuld overigens, geen idee of dat er invloed op heeft).
Not guilty by reason of insanity
  zondag 15 november 2009 @ 14:22:50 #3
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_74715635
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:12 schreef Me. het volgende:
Volgens mij geef je geen Km stand op bij het afsluiten van je verzekering danwel bij het invullen van je schade formulier.

Ik heb zelf destijds 11.000 p/j ingevuld, terwijl ik op dik 60.000 uitkwam uiteindelijk, nooit aan laten passen en ook geen probleem met de verzekering gehad toen ik eens schade had (niet mijn schuld overigens, geen idee of dat er invloed op heeft).
Ik heb geen kilometerstand opgegeven bij het afsluiten idd. Maar het moest wel op het schadeformulier vermeld worden. Ik denk dat de verzekeraar wel bij de gegevens kan die duidelijk maken hoeveel km's er gemaakt zijn voor ik hem aanschafte en de schade-expert zal ongetwijfeld ook de huidige km-stand opnemen in het rapport.

In jouw geval heb je trouwens ook niets te maken met je eigen verzekeraar, maar met die van de aansprakelijke partij, dus ik denk dat dat wel van invloed is Bedankt voor je feedback!
  zondag 15 november 2009 @ 14:30:36 #4
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74715806
Behandelaar meld zich

Ja je bent een beetje de sjaak. Ze zullen de schade gewoon uitkeren aan de tgp. Ze zullen je laten terugvallen in je Schadevrije jaren en ze zullen je premie verhogen omdat je meer kilometers rijd dan dat je opgegeven hebt.

De gedachten achter de kilometers per jaar is : Hoe meer kilometers per jaar hoe hoger de kans op schade ( schuld of niet schuld wordt niet naar gekeken ). Tip ga eens naar de site van Ditzo ( toch stiekum Datzo het is namelijk gewoon ASR voorheen fortis ) en bereken je auto premie op basis van 12.000 km per jaar en kijk of het scheelt met wat je nu betaald.

Je hebt overigens een veel groter probleem eigenlijk. Je 0 schadevrije jaren gaan de min in dus waarschijnlijk -4 of -5. Dat betekend dat je een malus registratie krijgt als je bij Ditzo weggaat en niet makkelijk meer een autoverzekering kan afsluiten. Veel maatschappijen nemen namelijk geen klanten aan met een malus Bonus/Malus.

Me. voor jou geld precies hetzelfde wat dat betreft. Op het moment dat jij een ruit nota of schade rapport indient en er staat een KM stand op dan kunnen ze je hangen. In jou geval een stuk hoger als TS. Het is namelijk niet wat ik verzekerd heb en aangezien dat ik je verzekerd heb, mag ik dan de premie van je eisen voor die 60k km per jaar en dat zal ik dan ook in 1 keer doen terugwerkend tot de uiterste datum dat ik kan aantonen. ( en ja ik kijk dan ook naar eerdere schades als die er zijn geweest dus het kunnen JAREN zijn ).
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
  zondag 15 november 2009 @ 14:31:31 #5
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74715823
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:22 schreef VaLkyRie het volgende:

[..]

Ik heb geen kilometerstand opgegeven bij het afsluiten idd. Maar het moest wel op het schadeformulier vermeld worden. Ik denk dat de verzekeraar wel bij de gegevens kan die duidelijk maken hoeveel km's er gemaakt zijn voor ik hem aanschafte en de schade-expert zal ongetwijfeld ook de huidige km-stand opnemen in het rapport.

In jouw geval heb je trouwens ook niets te maken met je eigen verzekeraar, maar met die van de aansprakelijke partij, dus ik denk dat dat wel van invloed is Bedankt voor je feedback!
Geen kilometerstand opgegeven ? mooi dan valt er ook niets te controleren. Behalve de volgende keer natuurlijk als er schade is.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
  zondag 15 november 2009 @ 16:03:36 #6
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_74717804
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:31 schreef Cappy het volgende:

[..]

Geen kilometerstand opgegeven ? mooi dan valt er ook niets te controleren. Behalve de volgende keer natuurlijk als er schade is.
Dank voor je heldere uitleg, zoals ik het begrijp heeft de kilometrage geen invloed op de polis(voorwaarden) en dat is een pak van mn hart. Het leed van mijn eigen auto is al pijnlijk genoeg aangezien hij kans loopt om economisch total los verklaart te worden... De kosten van berging en tgp wil ik daar liever niet bij hebben Een naheffing van ditzo is wel te behappen...

Ik ga trouwens niet achteruit qua schadevrije jaren bij ditzo, maar waarschijnlijk wel als ik weg zou gaan bij ze... Maar volgens mij bedoel jij dat ook? De premie zal dus alleen verhoogd worden aan de hand van de kilometers...

Of ik de km stand nou heb doorgegeven bij de afsluiting vraag ik me af, ben wat aan het twijfelen nu, maar het lijkt me verstandig toch maar het verhaal te doen bij de behandelaar, of zou je dat afraden?
pi_74717906
quote:

[..]

quote:

[..]

Volgens mij wordt er bij de jaarlijkse APK controle ook de kilometerstand geregistreerd voor de NAP.
Overigens wordt bij elke beurt bij mij ook de stand opgeschreven, ik neem aan dat de verzekeraar hier wel bij kan dmv een database ?

O.T. ik sta zelf ook al 4 jaar op < 12.000, maar zit meestal rond de 25 K .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_74722180
Maar dan zou het omgekeerd ook moeten werken?

Dat als je teveel hebt opgegeven (het blijft een schatting, en vooral bij je eerste auto heb je nog geen idee hoeveel je zult gaan rijden), en nu blijkt dat je al jarenlang veel minder hebt gereden, dan zou je dus recht hebben op teruggave van de teveel betaalde premie. Of werkt het zo weer niet?
  zondag 15 november 2009 @ 19:05:39 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_74722352
Centraal Beheer boeit het niks. Ik had 50.000 opgegeven en rij er nu nog maar 12.000. Toen ik daarnaar vroeg, deden ze heel laconiek: Doen we niks mee. U geeft bij afsluiten geen kms op, geen beginstand van de auto en wat u per jaar rijdt doet er niet toe, omdat we het toch niet kunnen controleren.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_74722893
quote:
Op zondag 15 november 2009 19:00 schreef Kaza het volgende:
Maar dan zou het omgekeerd ook moeten werken?

Dat als je teveel hebt opgegeven (het blijft een schatting, en vooral bij je eerste auto heb je nog geen idee hoeveel je zult gaan rijden), en nu blijkt dat je al jarenlang veel minder hebt gereden, dan zou je dus recht hebben op teruggave van de teveel betaalde premie. Of werkt het zo weer niet?
Nog niet zoveel ervaring met de gemiddelde verzekeraar zeker ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 15 november 2009 @ 21:00:32 #11
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74727258
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:08 schreef junkiexp het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij wordt er bij de jaarlijkse APK controle ook de kilometerstand geregistreerd voor de NAP.
Overigens wordt bij elke beurt bij mij ook de stand opgeschreven, ik neem aan dat de verzekeraar hier wel bij kan dmv een database ?

O.T. ik sta zelf ook al 4 jaar op < 12.000, maar zit meestal rond de 25 K .
Ik kan er niet rechtstreeks bij, maar reken maar dat als er iets ergs gebeurt dat ze het gaan onderzoeken.
  zondag 15 november 2009 @ 21:02:25 #12
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74727351
quote:
Op zondag 15 november 2009 19:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Centraal Beheer boeit het niks. Ik had 50.000 opgegeven en rij er nu nog maar 12.000. Toen ik daarnaar vroeg, deden ze heel laconiek: Doen we niks mee. U geeft bij afsluiten geen kms op, geen beginstand van de auto en wat u per jaar rijdt doet er niet toe, omdat we het toch niet kunnen controleren.
Dan moet je de auto premie maar eens bij een ander laten nakijken
  zondag 15 november 2009 @ 21:36:27 #13
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74729195
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:03 schreef VaLkyRie het volgende:

[..]

Dank voor je heldere uitleg, zoals ik het begrijp heeft de kilometrage geen invloed op de polis(voorwaarden) en dat is een pak van mn hart. Het leed van mijn eigen auto is al pijnlijk genoeg aangezien hij kans loopt om economisch total los verklaart te worden... De kosten van berging en tgp wil ik daar liever niet bij hebben Een naheffing van ditzo is wel te behappen...

Ik ga trouwens niet achteruit qua schadevrije jaren bij ditzo, maar waarschijnlijk wel als ik weg zou gaan bij ze... Maar volgens mij bedoel jij dat ook? De premie zal dus alleen verhoogd worden aan de hand van de kilometers...

Of ik de km stand nou heb doorgegeven bij de afsluiting vraag ik me af, ben wat aan het twijfelen nu, maar het lijkt me verstandig toch maar het verhaal te doen bij de behandelaar, of zou je dat afraden?
Sorry voor de 3 posts

De jaren blijven nu idd verborgen totdat je ooit je polis doorhaalt bij Ditzo. Ik zou zelf niets meer zeggen.
Als de behandelaar het ziet dat geeft hij het door aan de polis administratie en die zal dan je premie/ km's aanpassen, maar het is niet echt zijn pakkie aan. Misschien kijkt hij er niet eens naar. Nooit slapende honden wakker maken andersom zouden ze het ook niet doen.
pi_74731970
Bij schade gaan ze dan wel kijken naar kilometrage. En als je niks invult, dan nemen ze je claim niet in behandeling, omdat je niet volledig bent geweest met verschaffen van gegevens.

Naar je voorbeeld:
Stel dat je inderdaad maar 8.000 km opgeeft, dan levert dit een premie op van 500 euro.

Bij schade blijkt dus dat je 12.000 km hebt gereden, achteraf had je dan een premie van bv 650 euro moeten betalen.

Stel ,je schade is pakweg 2.000 euro. Bij premie van 650 zouden ze 100% vergoeden, maar nu ben je in feite onderverzekerd: je krijgt maar: 2.000* (500/650) = 1.539 euro.
  zondag 15 november 2009 @ 22:51:57 #15
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_74733398
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:24 schreef MakuMaku het volgende:
Bij schade gaan ze dan wel kijken naar kilometrage. En als je niks invult, dan nemen ze je claim niet in behandeling, omdat je niet volledig bent geweest met verschaffen van gegevens.

Naar je voorbeeld:
Stel dat je inderdaad maar 8.000 km opgeeft, dan levert dit een premie op van 500 euro.

Bij schade blijkt dus dat je 12.000 km hebt gereden, achteraf had je dan een premie van bv 650 euro moeten betalen.

Stel ,je schade is pakweg 2.000 euro. Bij premie van 650 zouden ze 100% vergoeden, maar nu ben je in feite onderverzekerd: je krijgt maar: 2.000* (500/650) = 1.539 euro.
Dit verhaal gaat op bij een inboedel of opstal, maar niet bij een auto. De verzekeraar vordert 150 euro bij de klant het verschil in de premie, maar ze gaan niet steggelen met het schadebedrag. Dit is meer een verhaal van de auto de verkeerde waarde verzekeren.

Over het niet in behandeling nemen kan het dat ze soms wel eens iets terugsturen verzoeken het alsnog in te vullen ( achterzijde ondertekenen en de alcohol vraag wordt wel eens vergeten ).
pi_74743275
Niks over zeggen.
Gewoon een schade en de km stand daar heeft niemand het over.
pi_74744215
Ik heb het meerdere keren meegemaakt, nog nooit last mee gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')