Nog niet definitief hoor, dit topic is slecht een indicatie.quote:Op zondag 15 november 2009 00:39 schreef Dennis101 het volgende:
Je wil vrijwillig weglopen van je werk? En dan?
Na 2 jaar moet een werkgever toch wel weten of ik daar in vaste dienst kan komen ?quote:Op zondag 15 november 2009 00:40 schreef Repeat het volgende:
Waarom zou je weggaan? Ik zie je punt niet hoor...
Lijkt mij eerder het tegenovergestelde (tenzij jezelf heel goed kan verkopen). Als je dat contract niet aanneemt en je zit vervolgens een half jaar zonder werk ben je ook niet blij. Je krijgt als het goed is ook geen uitkering omdat je verwijtbaar werkloos ben geworden.quote:Op zondag 15 november 2009 00:42 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Nog niet definitief hoor, dit topic is slecht een indicatie.
Ik verwacht met mijn 26 jaar en niet te hoog opgeleid (wel Nima A) makkelijk aan een baan te kunnen komen.
hij zal het nu wel weten, maar ook hij kan niet in de toekomst kijken dus dan maar weer een jaarcontract. Ik zou me volgend jaar pas meer zorgen gaan makenquote:Op zondag 15 november 2009 00:44 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Na 2 jaar moet een werkgever toch wel weten of ik daar in vaste dienst kan komen ?
Ik leg het risico graag bij mijn werkgever neer, hij graag bij zijn werknemer.
Wat is redelijk in deze situatie ?
Dat is het punt.
Wat verwacht je dan van je werkgever, dat hij nu met een vast contract komt?quote:Op zondag 15 november 2009 00:44 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Na 2 jaar moet een werkgever toch wel weten of ik daar in vaste dienst kan komen ?
Ik leg het risico graag bij mijn werkgever neer, hij graag bij zijn werknemer.
Wat is redelijk in deze situatie ?
Dat is het punt.
Max 2 x een verlegning, dus in totaal 3 x een jaar contract.quote:Op zondag 15 november 2009 00:42 schreef mschol het volgende:
ik zou zeggen probeer eens te kijken of het vast kan worden..
was het niet zo dat je max 2x een jaarcontract mocht hebben en de 3de een aanstelling voor onbepaalde tijd? (of weg)
of was dat max 2x verlengen (dus 3 jaarcontracten)
Tot 27 jaar mag er vanaf 2010 een 3e keer verlengd worden tot maximaal 4 jaren.quote:Op zondag 15 november 2009 00:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Max 2 x een verlegning, dus in totaal 3 x een jaar contract.
Ik las laats ergens dat het dankzij de crisis zelfs 3 x verlenging wordt.
Ja bijvoorbeeld, ik ben aantonend goed in mijn werk en draag veel bij aan de firma.quote:Op zondag 15 november 2009 00:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan van je werkgever, dat hij nu met een vast contract komt?
Max 3 tijdelijke contracten (tenzij in de CAO anders is afgesproken). Maar 'k geloof dat er een wetswijziging aan zit te komen waarbij 5 tijdelijke contracten mogelijk zijn voor mensen tot 27 jaar. Exacte status weet ik daar zo niet van.quote:Op zondag 15 november 2009 00:42 schreef mschol het volgende:
ik zou zeggen probeer eens te kijken of het vast kan worden..
was het niet zo dat je max 2x een jaarcontract mocht hebben en de 3de een aanstelling voor onbepaalde tijd? (of weg)
of was dat max 2x verlengen (dus 3 jaarcontracten)
heb je daar een betrouwbare bron van? zou ik wel graag willen weten als werkgeverquote:Op zondag 15 november 2009 00:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Max 2 x een verlegning, dus in totaal 3 x een jaar contract.
Ik las laats ergens dat het dankzij de crisis zelfs 3 x verlenging wordt.
dat vind jij, maar je werkgever denkt er blijkbaar anders overquote:Op zondag 15 november 2009 00:48 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja bijvoorbeeld, ik ben aantonend goed in mijn werk en draag veel bij aan de firma.
Eerlijk, het verbaast me weinig als je werkgever je in je gezicht uitlacht. Geen enkele verstandige ondernemer gaat momenteel voor de lol vaste contracten uitdelen. Niemand kan zeggen wat er het komende jaar gaat gebeuren. Als jij echt je werk goed doet en er zijn geen financiële problemen dan ben je volgend jaar aan de beurt met een vast contract.quote:Op zondag 15 november 2009 00:48 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja bijvoorbeeld, ik ben aantonend goed in mijn werk en draag veel bij aan de firma.
Als dat in je contract/CAO staat wel ja, anders niet. En andere werkgevers gaan je ook niet na 2 jaar een vast contract geven.quote:Op zondag 15 november 2009 00:50 schreef junkiexp het volgende:
Even voor de duidelijkheid, ik ga natuurlijk niet gelijk weg als het weer met een bepaalde tijd contract verlengd wordt.
Maar ik kan er wel over gaan denken om daarna een andere job te zoeken, het bepaalde tijds contract is tenslotte met één maand termijn op te zeggen.
altijd leuk die mensen die denken dat ze onmisbaar zijn, iedereen is vervangbaar. Vaste contracten zijn nu eenmaal kut voor een werkgeverquote:Op zondag 15 november 2009 00:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als dat in je contract/CAO staat wel ja, anders niet. En andere werkgevers gaan je ook niet na 2 jaar een vast contract geven.
Inderdaad, die geven ze echt niet zomaar weg. Je moet dan echt wel toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf wil je mogen blijven (en in deze tijden is zelfs dat niet genoeg).quote:Op zondag 15 november 2009 00:53 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
altijd leuk die mensen die denken dat ze onmisbaar zijn, iedereen is vervangbaar. Vaste contracten zijn nu eenmaal kut voor een werkgever
SZW.nlquote:Op zondag 15 november 2009 00:49 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
heb je daar een betrouwbare bron van? zou ik wel graag willen weten als werkgever
helaas zien teveel mensen dat nog steeds niet inquote:Op zondag 15 november 2009 00:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, die geven ze echt niet zomaar weg. Je moet dan echt wel toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf wil je mogen blijven (en in deze tijden is zelfs dat niet genoeg).
dank je welquote:Op zondag 15 november 2009 00:57 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13738&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391912&rubriek_id=391817&set_id=2473&doctype_id=6&link_id=176140
Is momenteel in behandeling, planning is vanaf 1 januari 2010 en dan voor 2 jaar.
Ik ook, dat verhoogd mijn kans dat ik volgend jaar nog bij mijn werkgever kan blijven.quote:Op zondag 15 november 2009 00:59 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
dank je weldaar kan ik me wel in vinden
Verder eens met je, maar de omzet zegt natuurlijk niet alles (is op zich best knap inderdaad) alleen de vraag is natuurlijk ook wat er aan winst overblijft.quote:Op zondag 15 november 2009 01:01 schreef geevee het volgende:
Zeker in deze onzekere tijden niet vrijwillig weggaan (tenzij je net de hoofdprijs van 27,5 miljoen euro gewonnen hebt)
Laat je werkgever je maar wegsturen aan het einde van je contract,ik zie overigens staan dat 1 van de werknemers weggaat kan jij niet op z'n plaats gaan?
Verder zie ik dat omzet etc ongeveer gelijk gebleven is met vorig jaar,in een tijd waar de omzetten soms rigoreus teruglopen is dat m.i. niet slecht.
Dus niet zelf vrijwillig weggaan,een nieuwe baan kan je altijd nog gaan zoeken maak het voor jezelf niet moeilijker
Succes met dit dilemma
ik vanaf de andere kant. Kan dan dus bepaalde mensen nog een jaar langer behouden zonder ze een vast contract te geven. Ik wil ze op dit moment niet kwijt, maar vaste contracten schrikken mij toch een beetje af. Zeker vanwege de belachelijke afkoopsommen in de grafische CAOquote:Op zondag 15 november 2009 01:00 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik ook, dat verhoogd mijn kans dat ik volgend jaar nog bij mijn werkgever kan blijven.
dat herken ik dus ook, omzet -10% maar winst -40%.quote:Op zondag 15 november 2009 01:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Verder eens met je, maar de omzet zegt natuurlijk niet alles (is op zich best knap inderdaad) alleen de vraag is natuurlijk ook wat er aan winst overblijft.
Marge is ook nagenoeg gelijk gebleven.quote:Op zondag 15 november 2009 01:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Verder eens met je, maar de omzet zegt natuurlijk niet alles (is op zich best knap inderdaad) alleen de vraag is natuurlijk ook wat er aan winst overblijft.
Ik zou inderdaad niet dreigen met opstappen of dat ze zonder jou een probleem hebben, zeker niet in een klein bedrijf, dat kán niet goed gaan.quote:Op zondag 15 november 2009 01:03 schreef junkiexp het volgende:
Ok, jullie hebben je punt kunnen maken en dit was ook het doel van mijn topic.
Vorig jaar toen het nog goed ging heb ik mijn contractverlenging naar onbepaalde tijd ook al te weten beargumenteren met het feit dat 2 andere werknemers respectievelijk na 1 1/2 jaar en 1 jaar een vast contract hebben gekregen.
Maar daar mijn werkgever ''ook spijt van''.
Het ene personeelslid wat nu weggaat is commercieel binnendienst medewerker, en beheert de projecten.
Als ik dan ook wegga als actieve verkoper heeft het bedrijf toch wel een serieus probleem in deze branche.
Maar dat zijn natuurlijk niet echt argumenten die de sfeer in zo'n klein bedrijf positief beïnvloeden.
Nops. Het is niets voor niets een contract voor bepaalde tijd. En ja, mits, tenzij, maar.quote:Op zondag 15 november 2009 00:50 schreef junkiexp het volgende:
Maar ik kan er wel over gaan denken om daarna een andere job te zoeken, het bepaalde tijds contract is tenslotte met één maand termijn op te zeggen.
Ik weet niet of je er al eens over nagedacht had, maar in het geval van de TS kan het bedrijf veel beter een vast contract geven. Stel ze geven een jaarcontract en na 2 maanden gaat het zo slecht dat het bedrijf van de TS af wil. Dan moeten ze nog altijd 10 maanden salaris uitbetalen.quote:Op zondag 15 november 2009 00:53 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
altijd leuk die mensen die denken dat ze onmisbaar zijn, iedereen is vervangbaar. Vaste contracten zijn nu eenmaal kut voor een werkgever
Het is toch best moeilijk om van een werknemer met onbepaalde tijd af te komen ?quote:Op zondag 15 november 2009 16:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik weet niet of je er al eens over nagedacht had, maar in het geval van de TS kan het bedrijf veel beter een vast contract geven. Stel ze geven een jaarcontract en na 2 maanden gaat het zo slecht dat het bedrijf van de TS af wil. Dan moeten ze nog altijd 10 maanden salaris uitbetalen.
Bij een vast contract stappen ze naar de kantonrechter en is het veel goedkoper om van de TS af te komen, omdat deze pas net in vaste dienst is. Dat kost dan bijna niks.
Als in het contract overeengekomen is dat het tussentijds opzegbaar is dan kan dat.quote:Op zondag 15 november 2009 03:01 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Nops. Het is niets voor niets een contract voor bepaalde tijd. En ja, mits, tenzij, maar.
Nee, over het algemeen kost het gewoon veel geld om van een werknemer met onbepaalde tijd af te komen. Maar in jouw geval zou je pas net een contract voor onbepaalde tijd hebben en dat kost relatief weinig om af te kopen. Vaak kost het dan meer om een contract voor bepaalde tijd door te betalen tot de einddatum.quote:Op zondag 15 november 2009 16:04 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Het is toch best moeilijk om van een werknemer met onbepaalde tijd af te komen ?
Het lijkt me dat als het bedrijf er financieel zo slecht aan toe is, ze al eerste de medewerkers met bepaalde tijd contracten ontslaan ?
Toch vervelend als de baas besluit dan TS over een jaar toch maar weg moet... Zit hij daar met zijn vaste contract...quote:Op zondag 15 november 2009 16:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, over het algemeen kost het gewoon veel geld om van een werknemer met onbepaalde tijd af te komen. Maar in jouw geval zou je pas net een contract voor onbepaalde tijd hebben en dat kost relatief weinig om af te kopen. Vaak kost het dan meer om een contract voor bepaalde tijd door te betalen tot de einddatum.
En over het algemeen kan een medewerker met een contract voor bepaalde tijd niet ontslagen worden. Hooguit kan er na de einddatum van dat contract voor worden gekozen om geen nieuw contract meer aan te bieden.
Dat is van alle tijden hoor, vroeger toen het zo geweldig ging kreeg je ook pas bij je 3e verlening een vast contract, uitzonderingen daargelaten. Het is voor een werkgever nogal een big deal om een vast contract uit te delen en dat doet hij dan liever ook niet. Heeft niets te maken met aan het lijntje gehouden worden.quote:Op zondag 15 november 2009 17:12 schreef Accordtje het volgende:
Daarbij ben ik het wel met TS eens dat na 2 jaar het bedrijf wel moet weten wat men aan de TS heeft. Bedrijven moeten nu niet denken dat het gezien de huidige tijd een kwestie is van "men moet maar blij zijn met een verlenging voor een half jaar/ jaar".
Sterker nog. Bij de sollicitaties die ik momenteel heb lopen wordt niet eens gesproken over een tijdelijk contract maar is het direct een vast dienstverband. Gewoon een maand proeftijd en daarna meteen in dienst.quote:Op zondag 15 november 2009 17:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is van alle tijden hoor, vroeger toen het zo geweldig ging kreeg je ook pas bij je 3e verlening een vast contract, uitzonderingen daargelaten. Het is voor een werkgever nogal een big deal om een vast contract uit te delen en dat doet hij dan liever ook niet. Heeft niets te maken met aan het lijntje gehouden worden.
Jij wil dus ook ergens anders heen, denk je nou echt dat ze daar dan wel na 2 jaar met een vast contract komen?
Je moet ook aan de lange termijn denken, dus niet alleen als iemand net een vast contract heeft, maar ook als hij deze al bijna 3 jaar heeft. Vraag het anders eens aan je werkgever, die kan dat vast wel haarfijn uitleggenquote:Op zondag 15 november 2009 17:30 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Sterker nog. Bij de sollicitaties die ik momenteel heb lopen wordt niet eens gesproken over een tijdelijk contract maar is het direct een vast dienstverband. Gewoon een maand proeftijd en daarna meteen in dienst.
Overigens moet je me toch eens uitleggen wat dan de big deal is voor een werkgever om een vast contract te geven? Als je iemand net in dienst hebt is dat helemaal geen big deal namelijk.
Daarnaast worden in mijn geval onzinnige argumenten gegeven waardoor ik het idee heb dat ik aan het lijntje wordt gehouden. Of het zo is of niet vind ik niet van belang, ik heb het idee van wel en daarom ga ik weg.
Je moet inderdaad aan de lange termijn denken, absoluut. Dus ook met welke werknemers je denkt dat het bedrijf goed af is. Als een bedrijf het in jouw ziet zitten en dat ook uitspreekt dan moeten ze vervolgens niet komen met een tijdelijk contract. Dan moet je laten zien dat je het meent en een serieus contract aanbieden.quote:Op zondag 15 november 2009 17:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je moet ook aan de lange termijn denken, dus niet alleen als iemand net een vast contract heeft, maar ook als hij deze al bijna 3 jaar heeft. Vraag het anders eens aan je werkgever, die kan dat vast wel haarfijn uitleggen![]()
Onzinnige argumenten zijn inderdaad wel irritant, bij ons word er gewoon een duidelijk reden gegeven waarom er geen weinig vaste contracten gegeven worden. Verder ken ik persoonlijk maar weinig bedrijven die direct met vaste contracten zwaaien, zal eerder uitzondering dan regel zijn.
Dus, moet ik het risico dan maar lopen ?quote:Op zondag 15 november 2009 17:45 schreef Sj0rs het volgende:
Lijkt me dat hij jou niet langer dan nodig wilt vastleggen.
Dat ook iddquote:Op maandag 16 november 2009 01:33 schreef Millitia het volgende:
TS vergeet te vertellen dat zn baas een idioot is die initiatief, creativiteit en ontwikkeling blokkeert
Een jaarcontract is juist handiger als je bijvoorbeeld na 6 maanden de deur uit gewezen wordt, behoort je werkgever overige 6 maanden uit te betalenquote:Op zondag 15 november 2009 00:53 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
PM me je mailadres maar. Ik heb een .pdf-bestand met het exacte voorstelquote:Op zondag 15 november 2009 00:49 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
heb je daar een betrouwbare bron van? zou ik wel graag willen weten als werkgever
Haha, ja ik weet niet wat het met veel werkgevers is, maar volgens mij hebben die het idee dat iedereen maar blij is met een tijdelijk contract omdat het "zo moeilijk" is om aan een andere baan te komen. Daar gaan ze echt de mist mee in, want voor jong en vooral goed personeel is werk genoeg.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:07 schreef junkiexp het volgende:
Contract wordt maar verlengd voor 3 maanden.
Ik ga dus een andere baan zoeken.
En vreemd op staan kijken dat ik wegga.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |