Johan Vlemmix onthult spookachtig monument in HuissenTekst: Heleen Langeweg
Fotografie: Wim HofstedeHuissen, 18 november 2009
Aanstaande zaterdag wordt in Huissen een monument onthuld ter ere van de eeuwenoude, Germaanse legendes over de Witte Wieven. Stichting Vrienden van Huissen heeft in samenwerking met kunstenaar Martin van Onna, winnaar van de Huissense Cultuurprijs 2009, een beeltenis van de Witte Wieven gerealiseerd, welke om 15:00 uur door Johan Vlemmix en burgemeester Harry de Vries aan het volk getoond zal worden. De onthulling vindt plaats in het water naast ‘het Spookhuis van Huissen’.
De legendes over de Witte Wieven (streektaal voor ‘witte vrouwen’) gaan over spookachtige heksen, bij wie het volk liever uit de buurt bleef. Wie echter in de gunst van deze mythische wezens wist te komen, was verzekerd van een leven lang bescherming en rijkdom.
De monumentale herenboerderij Huis Binnenveld staat landelijk bekend als ‘het Spookhuis van Huissen’. Het pand uit 1735 zou de geesten herbergen van de slachtoffers van de watersnood in 1770. Ook is er bij de slag om Arnhem een Duitser doodgeschoten. Naast het pand ligt een water, dat vooral in het herfstseizoen een spookachtige sfeer rond Huis Binnenveld creëert.
Johan Vlemmix kocht het kavel onlangs van Emiel Ratelband, die het van de hand deed omdat zijn vrouw er niet durfde te gaan wonen. Vlemmix is bijzonder gefascineerd door de spookverhalen over Huis Binnenveld en de legendes over de Witte Wieven. “Nee, ik ben niet bang. Ik heb in mijn Paleis Soestdijk 2 in Eindhoven ook geesten”, spreekt hij overtuigd. “Het is steeds weer een bijzondere ervaring om ermee in aanraking te komen. Ik kan niet wachten om het ook in Huissen te beleven.”
“De legendes van de Witte Wieven spoken al eeuwen rond in deze omgeving”, aldus Frank Jeurissen, voorzitter van Stichting Vrienden van Huissen. “Het werd hoog tijd om deze traditie vorm te geven door middel van een monument. En er is geen betere plek denkbaar dan de meest mysterieuze plek van de provincie: in het water naast het Spookhuis van Huissen. Vlak achter het Witte Wievenpad.”
Martin van Onna legt uit dat het monument een beeltenis van twee Witte Wieven voorstelt. “Net als de nevelflarden die de sfeer zo spookachtig maken, moest het net lijken of de Witte Wieven over het water zweven, zoals in de legende vaak wordt verteld. Daarom was het idee om de beeltenis in het water te zetten al snel geboren. Ik hoop maar dat het ze gunstig stemt”, grinnikt hij.
Of Huis Binnenveld daadwerkelijk spookt, weet niemand. Binnenkort laat Vlemmix het team van Haunted Holland onderzoek doen. Beelden hiervan zullen weldra te zien zijn op de stream van Studio Vlemmix, die sinds kort online is op
www.johanvlemmix.tv .
Huis Binnenveld: het Spookhuis van Huissen
Een digitale impressie van het te plaatsen monument