quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:03 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom? Als forensen in hun vrije tijd in de file staan, leveren ze toch nog steeds dezelfde bijdrage aan 't BNP?
Zoals?quote:En we hebben m.i. wel nuttiger doelen om geld aan uit te geven op 't moment.
Lol, je bent een veelpleger.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je gaat zelf ook zeer kort door de bocht. Als je kijkt wat een paar procenten verschil in bijtelling al verandert heeft op de leasemarkt dan zie je dat een financiële prikkel erg welkom kan zijn.
Het is echt niet nodig dat iedereen 2 keer per dag op het zelfde moment in die lange rij auto's aanschuift.
Als je hier slim op inspeelt kan het juist veel geld opleveren
Het ging over forensen. Tijdens de spits. Die 's ochtends naar hun bedrijfs-pc rijden en 's avonds weer naar hun privé-pc. En nee, dat is geen select groepje kantoormuizen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kom eens op de weg, dan zie je hoeveel zakelijk verkeer er is.
Capaciteit te laag voor wie? Niet voor forensen, en ook niet voor schildersbedrijfjes uit Bolsward die in Heerlen moeten zijn.quote:het is duidelijk dat de vervoerscapaciteit van het wegennet op veel plekken te laag is, dat valt goed af te leiden uit het enorme aantal files dat er iedere werkdag staat en over een steeds langere periode per dag. En nee, dat zijn geen forensen die voor hun lol in de file staan.
Dat kun je best wel verzinnen.quote:Zoals?
Ik ben voor 0,0 inmenging van de overheid.. maar..quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Yes yes, nog meer 'De overheid weet wat goed voor u is' ideeën. De arbeidsverhouding is een zaak van werknemers en werkgevers, daar moet de overheid zich volstrekt niet mee bemoeien. Ook is de overheid niet in staat dit soort dingen tot een goed einde te brengen, de bureaucratische molens zijn zo wereldvreemd dat ze in staat zijn bouwvakkers te dwingen om thuis te gaan werken.
Maar als dat vervolgens gaat gelden voor (bijna) álle sollicitanten (omdat die er geen geld op willen toeleggen), dan kiest een werkgever vanzelf eieren voor z'n geld. Dan biedt ie een verhuispremie, dan gaat ie flexibele arbeidstijden hanteren, faciliteert ie telewerken of moet ie een hoger salaris bieden.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:24 schreef kawotski het volgende:
Ik zal in mijn sollicitatiebrief zetten, beste werkgever, ik wil graag bij uw werken maar wil ik nog wat salaris overhouden dan betekent dat dat ik niet in de spits ga rijden, u zoekt maar een alternatief..
2x raden wat dat alternatief is.. juist, ik krijg die baan niet..
Start op 3 cent en daarna verhoogt het 1cent/jaar² , in 2040 zitten we op ruim 4 euro per kilometer, in 2100 op 39 euro. Gelukkig ben ik dan al dood.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit lijstje kan je prima doortrekken: verdubbeling in 6 jaar, dus 2024: 13,5 cent, 2030: 27 cent per km...
Je betaalt voor de in NL gereden kilometers. Buitenlanders betalen niets.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:09 schreef GrigoriPerelman het volgende:
weet iemand al hoe het zit met vakanties met de auto?
Je betaalt alleen kilometer in NL.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:09 schreef GrigoriPerelman het volgende:
weet iemand al hoe het zit met vakanties met de auto?
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar best wel een "oplossing" voor is zoals een verplicht vignet om gebruik te mogen maken van de wegen net zoals in meerdere landen.quote:
Dit hele verhaal is op het idee gebaseerd dat jij vindt dat het anders kan, en die gedachte projecteer je nu op de gehele groep van weggebruikers. Jij vindt dat je wel kan gaan telewerken en jij vindt dat forensen voor hun lol in de file zitten.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
Het ging over forensen. Tijdens de spits. Die 's ochtends naar hun bedrijfs-pc rijden en 's avonds weer naar hun privé-pc. En nee, dat is geen select groepje kantoormuizen.
En al die busjes... Waarom moet een gevel in Heerlen geschilderd worden door een schildersbedrijf uit Bolsward? Laat de markt z'n werk maar doen, blijkbaar kunnen die kosten van mobiliteit vanuit Bolsward nog steeds worden terugverdiend als een bedrijfje uit Heerlen zelf de klus niet kreeg.
[..]
Capaciteit te laag voor wie? Niet voor forensen, en ook niet voor schildersbedrijfjes uit Bolsward die in Heerlen moeten zijn.
Blijft vooral over het vervoer van goederen die fysiek in een winkel moeten liggen of richting fabriek moeten. Maar de vraag is of we daar vele miljarden aan extra asfalt voor over moeten hebben.
Als we de mensen die niét elke werkdag fysiek op kantoor moeten verschijnen nu eens aanleren dat ze dat geweldige Nederlandse breedband-internet ook eens zakelijk moeten gebruiken... Dan levert dat voldoende winst op dat ook het noodzakelijke vervoer (van goederen) ademruimte krijgt.
Nee, ik wil voornamelijk dat de overheid minder uit gaat geven. Jij bent degene die het geld van mensen af wil pakken en dat aan jouw plannen uit wil geven, zaken die voornamelijk jij belangrijk acht. Jij bent degene die prijspolitiek wil gaan bedrijven.quote:Dat kun je best wel verzinnen.
Ja kabinetten van VVD en CDA zijn voor Nederlandse begrippen gewoon rechts.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Rechtse kabinetten in Nederland.![]()
[..]
Nou je was toch behoorlijk enthousiast over de economische plannen van z'n partij.quote:Idool?
Voor de meerderheid van de weggebruikers gaat zijn theorie dan ook gewoon prima op. Als dit vervolgens leidt tot pak 'm beet 10% minder auto's in de spits dan is het fileprobleem grotendeels opgelostquote:Op zaterdag 14 november 2009 14:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit hele verhaal is op het idee gebaseerd dat jij vind dat het anders kan, en die gedachte projecteer je nu op de gehele groep van weggebruikers. Jij vind dat je wel kan gaan telewerken en jij vindt dat forensen voor hun lol in de file zitten.
[..]
Je vergeet de account managers, de mensen die naar kantoor moeten vanwege vergaderingen, mensen die zaken op kantoor moeten regelen, werkgevers die het niet zo hebben op telewerken (en dat kan ook goede redenen hebben, overigens), etcetera. En wat denk je van managers die mensen aan moeten sturen? Het aansturen van mensen gaat vrij lastig op afstand, kan ik je vertellen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het ging over forensen. Tijdens de spits. Die 's ochtends naar hun bedrijfs-pc rijden en 's avonds weer naar hun privé-pc. En nee, dat is geen select groepje kantoormuizen.
En al die busjes... Waarom moet een gevel in Heerlen geschilderd worden door een schildersbedrijf uit Bolsward? Laat de markt z'n werk maar doen, blijkbaar kunnen die kosten van mobiliteit vanuit Bolsward nog steeds worden terugverdiend als een bedrijfje uit Heerlen zelf de klus niet kreeg.
Stap voor je eigen plezier eens rond 15:00 uur in de auto in de Randstad. Dan merk je dat de snelwegen en andere wegen in Nederland rond die tijd al vol beginnen te lopen. Als op dat tijdstip de problemen al beginnen, los je dat niet op door een paar kantoormuizen 1 dag per week thuis te laten werken.quote:Capaciteit te laag voor wie? Niet voor forensen, en ook niet voor schildersbedrijfjes uit Bolsward die in Heerlen moeten zijn.
Blijft vooral over het vervoer van goederen die fysiek in een winkel moeten liggen of richting fabriek moeten. Maar de vraag is of we daar vele miljarden aan extra asfalt voor over moeten hebben.
Als we de mensen die niét elke werkdag fysiek op kantoor moeten verschijnen nu eens aanleren dat ze dat geweldige Nederlandse breedband-internet ook eens zakelijk moeten gebruiken... Dan levert dat voldoende winst op dat ook het noodzakelijke vervoer (van goederen) ademruimte krijgt.
Oh wacht! Er moet natuurlijk NOG meer geld naar allerhande subsidiesponsjes toe! Ja, dat is inderdaad veel belangrijker dan de infrastructuur. Zonder infrastructuur heb je immers geen economie, dus ook geen belastinginkomsten om al die subsidiesponsjes vol te kunnen stoppen met geld. De uitvreters die voor dat soort clubjes werken moeten immers koste wat kost in hun semi-Melkert baan te werk worden gesteld.quote:Dat kun je best wel verzinnen.
!0% minder auto's betekent ook dat ongeveer 10% minder aan accijnzen en BTW van de brandstoffen naar de schatkist gaat en dat is toch gauw 2 miljard p/j dacht ik zo. Nog niet eens meegerekend dat door minder kilometerrijden de garagebedrijven ook minder omzet maken, met minder personeel af kunnen en ook minder belastingen daardoor afdragen. En het zou mij ook niet verbazen dat bij b.v. pretparken en andere evenementen ook klappen zullen vallen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de meerderheid van de weggebruikers gaat zijn theorie dan ook gewoon prima op. Als dit vervolgens leidt tot pak 'm beet 10% minder auto's in de spits dan is het fileprobleem grotendeels opgelost
Jij begrijpt mijn verhaal niet zo te lezen, ik heb het nadrukkelijk over het invoeren van een economisch verantwoord (dat wil zeggen gebaseerd op de kennis van micro-economische principes) beprijzingsmodel, niet over allerlei politiek gesleutel aan keuzes die mensen wel of niet moeten maken volgens de politiek.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:51 schreef du_ke het volgende:
Voor de meerderheid van de weggebruikers gaat zijn theorie dan ook gewoon prima op. Als dit vervolgens leidt tot pak 'm beet 10% minder auto's in de spits dan is het fileprobleem grotendeels opgelost
Nee, ik ben nog nooit behoorlijk enthousiast geweest over plannen met betrekking tot de economie van een Nederlands kabinet of Nederlandse politici. Het zit je kennelijk nogal dwars he, dat ik bij de EP-verkiezing op Madlener heb gestemd, telkens maar weer die drang om er op terug te komen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:48 schreef du_ke het volgende:
Nou je was toch behoorlijk enthousiast over de economische plannen van z'n partij.
Als de overheid eens begint met het eigen personeel met het OV te laten komen tijdens de spits dan is het probleem nu direct opgelost.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de meerderheid van de weggebruikers gaat zijn theorie dan ook gewoon prima op. Als dit vervolgens leidt tot pak 'm beet 10% minder auto's in de spits dan is het fileprobleem grotendeels opgelost
Je snapt toch wel dat de overheid wil dat andere mensen zich aanpassen, en niet zijzelf?quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als de overheid eens begint met het eigen personeel met het OV te laten komen tijdens de spits dan is het probleem nu direct opgelost.
Ik had het over10% minder auto's in de spits. Dat is net even wat andersquote:Op zaterdag 14 november 2009 15:02 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
!0% minder auto's betekent ook dat ongeveer 10% minder aan accijnzen en BTW van de brandstoffen naar de schatkist gaat en dat is toch gauw 2 miljard p/j dacht ik zo. Nog niet eens meegerekend dat door minder kilometerrijden de garagebedrijven ook minder omzet maken, met minder personeel af kunnen en ook minder belastingen daardoor afdragen. En het zou mij ook niet verbazen dat bij b.v. pretparken en andere evenementen ook klappen zullen vallen.
Het voorgestelde beprijzingsmodel is helemaal niet onaardig op het moment en de plaats dat de vraag het hoogste is moet men het meeste betalen. Dan gaan mensen vanzelf beseffen dat er prima alternatieven voor zijn. Daar is dan geen overheid voor nodig, dat lost de markt zelf op.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jij begrijpt mijn verhaal niet zo te lezen, ik heb het nadrukkelijk over het invoeren van een economisch verantwoord (dat wil zeggen gebaseerd op de kennis van micro-economische principes) beprijzingsmodel, niet over allerlei politiek gesleutel aan keuzes die mensen wel of niet moeten maken volgens de politiek.
[..]
Ja ik laat graag weten dat ik een PVV stemmer niet al te serieus kan en zal nemenquote:Nee, ik ben nog nooit behoorlijk enthousiast geweest over plannen met betrekking tot de economie van een Nederlands kabinet of Nederlandse politici. Het zit je kennelijk nogal dwars he, dat ik bij de EP-verkiezing op Madlener heb gestemd, telkens maar weer die drang om er op terug te komen.![]()
Bij de meeste overheden wordt dat ook gestimuleerd, net als met de fiets komen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als de overheid eens begint met het eigen personeel met het OV te laten komen tijdens de spits dan is het probleem nu direct opgelost.
Klopt, je schreef in de spits. Daar is nog steeds denk ik dan zo het grootste deel van mensen die naar hun werk moeten wat zich voor een deel verschuift naar het OV of anderzins zich verplaatst. Maar dan komt nog de privésektor in de vrije tijd. Denk je dat dan kilometers worden gevreten? Ik zelf denk het niet.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik had het over10% minder auto's in de spits. Dat is net even wat anders.
En aan de andere kant is het effect van niet meer het bezit maar het gebruik belasten dat meer mensen een auto zullen aanschaffen of houden die niet verwachten er veel gebruik van te zullen maken. Maar iedereen weet dat een auto die voor de deur staat toch wel gebruikt wordt.
Ook de overheid kan haar personeel niet in een bepaalde vervoersvorm dwingen. Maar stimuleren ze wel het gebruik van het OV door goede vergoedingen of kantoren in de buurt van stations. En de reiskostenvergoeding voor autoritten is vaak juist heel beroerd.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als de overheid eens begint met het eigen personeel met het OV te laten komen tijdens de spits dan is het probleem nu direct opgelost.
Volgens mij is het idee ook dat het tarief gedifferentieerd zal worden naar tijd en plaats. Dan zullen de kilometers in het weekend niet al te duur zijn. En dan mag je volgens mij aardig wat rijden voor je boven het wegenbelastingtarief uitkomt dat je nu betaalt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:05 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Klopt, je schreef in de spits. Daar is nog steeds denk ik dan zo het grootste deel van mensen die naar hun werk moeten wat zich voor een deel verschuift naar het OV of anderzins zich verplaatst. Maar dan komt nog de privésektor in de vrije tijd. Denk je dat dan kilometers worden gevreten? Ik zelf denk het niet.
Tel dit op bij jouw voorbeeld van het schildersbredrijfje. Wat krijg je dan? Juist, laten we het leven voor iedereen een stuk duurder maken als overheid. Want dat is sociaal. En maar verbaasd zijn dat Nederlanders steeds negatiever (en grover) reageren over de politiek en de overheid.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:33 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Maar als dat vervolgens gaat gelden voor (bijna) álle sollicitanten (omdat die er geen geld op willen toeleggen), dan kiest een werkgever vanzelf eieren voor z'n geld. Dan biedt ie een verhuispremie, dan gaat ie flexibele arbeidstijden hanteren, faciliteert ie telewerken of moet ie een hoger salaris bieden.
Maar zolang er nog werknemers bereid zijn de prijs van mobiliteit (in tijd en in geld) zelf te dragen... dan is een werkgever stapelgek als ie alternatieven gaat bieden natuurlijk.
Bovendien, hoe lang is 't geleden dat je een leaseauto kreeg als je wist hoe een computer er uitzag?
Ow, dan ga ik er zeker op vooruit.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee ook dat het tarief gedifferentieerd zal worden naar tijd en plaats. Dan zullen de kilometers in het weekend niet al te duur zijn. En dan mag je volgens mij aardig wat rijden voor je boven het wegenbelastingtarief uitkomt dat je nu betaalt.
En de lokale wegen zouden volgens mij niet meetellen.
Gevolg: bedrijven die niet met flexibele werktijden weten om te gaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:51 schreef justanick het volgende:
Overheidshulp is ook overheidsbemoeienis. De overheid hoort zich hier niet op toe te leggen.
Je hebt mijn post niet goed gelezen. Bedrijven met een maatschappelijke functie zijn geforceerd te blijven functioneren omdat dit anders zeer nadelig zou uitkomen voor de samenleving. De bedrijven waar ik het over heb zijn OV-bedrijven.quote:Het klinkt misschien raar, maar als een bedrijf geen winst maakt (structureel) hoort dat bedrijf failliet te gaan omdat er blijkbaar te weinig vraag is naar de producten en/of diensten van een dergelijke onderneming. Of ze werken niet efficient genoeg.
Een bedrijf heeft een maatschappelijke functie als hij iets bijdraagt aan de samenleving als één geheel.quote:Waarom moet er dan belastinggeld worden gespendeerd aan het in leven houden van zo'n bedrijf? En wie bepaalt welk bedrijf een 'maatschappelijke' functie vervult? Want in principe vervullen alle bedrijven een 'maatschappelijke functie'. Moeten we dan alle bedrijven financieel maar gaan steunen?
Geen wonder dat jij Goverman als 'deskundig' beschouwt, hij kon namelijk alleen maar in termen van asfalt denken. Op dat gebied weet ik wat minder, echter Goverman had totaal geen verstand van spoortechniek. Hij redeneerde volledig op basis van het huidige krampachtige spoor-reglement en negeerde stelselmatig mijn argumenten, die nota bene gebaseerd waren op de realiteit.quote:Deze discussie hebben wij al eens eerder gevoerd. Je hebt hem zelfs al eens gevoerd met iemand die overduidelijk zeer diskundig was (Goverman) en ook die veegde je argumentatie volledig van tafel. Je bent gewoon niet realistisch genoeg.
Objectief bekijken is op zich geen probleem, maar het moet niet gepaard gaan met simplistische conclusies.quote:Sterker nog, je verweet mij dat ik te objectief keek naar de feiten.
En wederom benader je het OV weer alsof het een systeem is dat niet anders kan functioneren dan in zijn huidige staat. Ofwel bekrompenheid. Aan het OV kan heel wat verbeterd worden. De capaciteit moet omhoog, de snelheid moet omhoog, en als dit meteen degelijk word aangepakt heeft iedereen in principe een zitplaats.quote:Laatste poging om je met je neus op de realiteit te drukken: die forensen moeten naar hun werk en kiezen de snelste en makkelijkste oplossing. Dat is en blijft in 9 van de 10 gevallen doodleuk de auto, omdat het OV gewoon trager en minder comfortabel is (vooral in de spits, als er op de meeste trajecten vooral staanplaatsen zijn. Ik weet dat je dat volgaarne ontkent, maar het zijn helaas de feiten)
Dit land is zeer klein en zeer dichtbevolkt. Over 20 jaar kun je ook met brede snelwegen individueel vervoer simpelweg niet meer handhaven. De door jou benoemde 'haalbare zaken' zijn over 20 jaar niet meer effectief.quote:Die forensen leveren een flinke bijdrage aan het BNP van Nederland. Daarom moet je ze accomoderen. Vervolgens is de vraag wat de snelste, meest praktische en effectiefse methode is om dat te doen. De conclusie kan dan niet anders zijn dan: extra asfalt, extra spoorlijnen en eventueel extra buslijnen, met het accent op het asfalt (gros forensen zit immers in de auto). Een luchtkasteel zoals het door jou voorgestelde nieuwe OV-systeem is duur en gaat misschien over 20 jaar zijn eerste vruchten afwerpen. Tegen die tijd is de economische schade door het verkeersinfarct niet meer te overzien, dus zul je echt over realistische en haalbare zaken moeten gaan nadenken.
Volgens het bericht op de site van de regering gaat elke kilometer tellen, ook de lokale wegen zijn hierbij inbegrepen volgens mij. Ook verwacht men 15% minder aan kilometers.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het idee ook dat het tarief gedifferentieerd zal worden naar tijd en plaats. Dan zullen de kilometers in het weekend niet al te duur zijn. En dan mag je volgens mij aardig wat rijden voor je boven het wegenbelastingtarief uitkomt dat je nu betaalt.
En de lokale wegen zouden volgens mij niet meetellen.
quote:Kilometerprijs: tarief per kilometer
Nieuwsbericht | 13-11-2009
Alle weggebruikers gaan in de komende jaren per kilometer betalen. Het gemiddelde tarief voor een personenauto ontwikkelt zich van 3 cent per kilometer in 2012 naar 6,7 cent per kilometer in 2018.
Dit staat in het wetsvoorstel Kilometerprijs, waarmee de ministerraad heeft ingestemd. Het wetsvoorstel wordt naar de Tweede Kamer gestuurd.
Opbrengsten
De motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting (BPM) worden afgeschaft. In plaats daarvan betalen weggebruikers voor iedere kilometer die zij in Nederland rijden.
De opbrengsten uit de kilometerprijs zullen niet méér zijn dan de 'oude' belastingen. Hierdoor gaat 59% van de automobilisten er in het nieuwe stelsel op vooruit.
De opbrengsten gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Hieruit worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd.
Files en milieu
Uit onderzoek blijkt dat uit de files door de kilometerprijs halveren. Het aantal autokilometers zal ongeveer 15% dalen. Het milieu gaat er ook op vooruit. De uitstoot van CO2 en fijnstof neemt af met meer dan 10%.
Tarieven
Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Hoe schoner en bewuster mensen rijden, hoe minder zij betalen.
Het tarief voor personenauto's hangt net als nu af van de CO2-uitstoot. Het gemiddelde tarief ontwikkelt zich van 3 cent per kilometer in 2012 naar 6,7 cent per kilometer in 2018. Dit zijn tarieven bij maximum gedragseffecten.
Bij andere voertuigen, zoals bestelauto's, vrachtwagens en autobussen, blijft het gewicht bepalend voor het basistarief.
Naast dit basistarief maakt de wet het mogelijk om een spitstarief te heffen.
Gehandicaptenauto's, landbouwtrekkers, taxi's, OV-bussen, oldtimers van voor 1987 en motorvoertuigen met en beperkte snelheid blijven vrijgesteld van betaling. Ook voor motoren geldt geen prijs per kilometer.
Voor buitenlandse voertuigen wordt een alternatief betalingssysteem opgezet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |