abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74732468
Nouja, Tijgertje, overtuigd van het kopen van een Mac?
pi_74732745
Het enige waar je rekening mee moet gaan houden: De enorme stapel aan jaloerse mensen die je vanaf nu, bij elke gelegenheid, willen verzekeren dat Windows net zo goed is en dat Apple alleen looks is

Voor de rest, praktisch alle mac software is ook via torrents te krijgen (ik weet dat dat je vraag was ) en je hebt voor zowat alles een Mac-versie de laatste jaren. Vaak ook zelfs Mac-exclusieve software (Final Cut, Logic, ...).

En het klopt dat OSX een fijnere en snellere workflow heeft, beter met fonts omgaat, het scherm goede kleuren heeft, etc. Dus wel degelijk voordelen voor grafisch gebruik. Het klopt ook dat het merendeel dat een beetje serieus genomen wil worden in deze industrie (net als de audio-, film- en printsector) met Macs bij klanten komt. Maakt een goede indruk en geeft klanten de indruk dat je geen cheap skate bent. Belangrijker dan vele ICTers hier beseffen. Het is ook een pluspunt op je CV. Solliciteer je als grafisch ontwerpster en je kan prima met OSX overweg, heb je al streepje voor op de Windows-mensen.

Nadelen? De eerste paar dagen ga je natuurlijk minder productief zijn door de switch, je steekt er meer geld in (maar Apple is ook waardevaster, je kan die MBP een jaar later nog voor 70-75% van de aankoopprijs verkopen afhankelijk van zn staat). En de muiscurve is anders dan Windows, er zit een andere curve in voor precisiewerk. Heel handig voor grafisch werk, wel even wennen.
graag verwijderen
pi_74732874
Fyah. Je hebt me kunnen overtuigen.
Zodra ik geld heb, en toe ben aan een nieuwe laptop/macbook. Ga ik hem kopen.
pi_74732961
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:41 schreef Tijgertje. het volgende:
Fyah. Je hebt me kunnen overtuigen.
Zodra ik geld heb, en toe ben aan een nieuwe laptop/macbook. Ga ik hem kopen.
You're welcome. als je ooit vragen hebt..

Je krijgt trouwens ook studentenkorting. Weet niet vanbuiten hoeveel dit is..
graag verwijderen
pi_74733109
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:43 schreef fyah het volgende:

[..]

You're welcome. als je ooit vragen hebt..

Je krijgt trouwens ook studentenkorting. Weet niet vanbuiten hoeveel dit is..
Thankyou

Klopt. 160 Euro op het exemplaar dat ik wil.
Maar voorlopig gaat mijn huidige laptop nog even mee. En ik wil sowieso wachten op de nieuwe macbook Pro.
Dus, halfjaartje, jaartje. En dan een macbook.
pi_74733328
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:46 schreef Tijgertje. het volgende:

[..]

Thankyou
En ik wil sowieso wachten op de nieuwe macbook Pro.
Dus, halfjaartje, jaartje. En dan een macbook.
Same here Zou beetje blij zijn om er nu al een te kopen, gezien ze de MBP binnenkort (02/2010?) gaan upgraden om de kloof met de witte macbook weer groter te maken. Welke software gebruik je nu allemaal die je niet wil missen? Ook op http://osx.iusethis.com/top vind je wat de meestgebruikte OSX software is. handige site voor switchers
graag verwijderen
pi_74733473
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:50 schreef fyah het volgende:

[..]

Same here Zou beetje blij zijn om er nu al een te kopen, gezien ze de MBP binnenkort (02/2010?) gaan upgraden om de kloof met de witte macbook weer groter te maken. Welke software gebruik je nu allemaal die je niet wil missen? Ook op http://osx.iusethis.com/top vind je wat de meestgebruikte OSX software is. handige site voor switchers
Als het design maar blijft zoals deze nu is. Dat is zoo sexy.
Euhm. Office, Adobe CS3 Master. Dat zijn de enige belangrijke programma's.
Voor de rest zijn er altijd wel alternatieven te vinden. Kee Thanks.
Gelijk bij mn favorieten gezet.
pi_74733790
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:53 schreef Tijgertje. het volgende:

[..]

Als het design maar blijft zoals deze nu is. Dat is zoo sexy.
Euhm. Office, Adobe CS3 Master. Dat zijn de enige belangrijke programma's.
Voor de rest zijn er altijd wel alternatieven te vinden. Kee Thanks.
Gelijk bij mn favorieten gezet.
zijn er beide

office for mac 2008 leest en schrijft alle office-bestanden voor windows zodat je die documenten ook met windows-users kunt blijven uitwisselen en opstellen:

en natuurlijk de hele adobe collectie
graag verwijderen
pi_74734307
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:59 schreef fyah het volgende:

[..]

zijn er beide

office for mac 2008 leest en schrijft alle office-bestanden voor windows zodat je die documenten ook met windows-users kunt blijven uitwisselen en opstellen:
[ afbeelding ]

en natuurlijk de hele adobe collectie
[ afbeelding ]
Perfecto.
pi_75201381
die nieuwe macbook pro body is wel vet. blijft alleen veel geld voor de hardware die je krijgt. je betaald hier sowieso 200 euro meer dan in de VS. en apple zijn sowieso maar een stel gieren met die configuraties. hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat ze een fatsoenlijk hoeveelheid ram in die machines deden? en nu heeft je dure macbook ook nog maar een schamele 320GB HDD, alleen het topmodel heeft 500. gooi er dan meteen een TB in, waar ze moeilijk over doen, zelfs de acer van een zwever heeft meer

dat hele cliche van grafisch ontwerper en mac mag nu wel in de oude doos. enkel wat dtp werk doet men op mac. 3d is windows, renderen op linuxbakken. ik heb 4 jaar op het grafisch lyceum gezeten. kon nooit wennen aan die verotte applemuis. vrijwel al mijn klasgenoten gingen liever achter een cheape pc zitten dan een dure imac. als het pc lokaal vol was dropen de overblijvers af naar het imac lokaal, met tegenzin. ik ook trouwens. vooral die versnelling in die cursor vond ik zeer storend. serieus onwerkbaar in photoshop. die zwevende vensters, om compleet gestoord van te worden en cleartype komt tot zn recht binnen een OS. voor browsen leest het eerder vervelend.

wat ik zo raar vind aan apple is die eeuwige cultstatus, bijna religieus..zielig...het vaticaan had een computer uit moeten brengen met een lichtgevend kruis op de achterkant. uiteindelijk gaat het dus allemaal om het 'anders´ willen zijn en het buitenkantje van het apparaat. en wat hippe venstertjes die springen als je op een knopje drukt. een OS als ubuntu doet niet onder voor OSX. als linux fatsoenlijke productiepaketten had gehad was het nu marktleider geweest. ubuntu maakt een goede kans

[ Bericht 6% gewijzigd door Synthesist op 02-12-2009 06:23:51 ]
pi_75201807
Hoezo betaal je in Amerika sowieso 200¤ minder?
In dollars zijn ze vaak ietsjes duurder dan bij ons in euro's , toevallig hebben we een goede wisselkoers en in theorie moet je gewoon nog invoerrechten en btw betalen over een MacBook als je die uit Amerika haalt. Dus dan ben je net zoveel geld kwijt. Kan me een tijd herinneren dat de dollar sterker was, toen hoorde ik niemand klagen dat alles het in Amerika allemaal Zoveel duurder was.
  woensdag 2 december 2009 @ 09:09:04 #112
18360 cYbErTiM
Moet Niet Zeuren!
pi_75202660
quote:
Op woensdag 2 december 2009 05:46 schreef Synthesist het volgende:
die nieuwe macbook pro body is wel vet. blijft alleen veel geld voor de hardware die je krijgt. je betaald hier sowieso 200 euro meer dan in de VS. en apple zijn sowieso maar een stel gieren met die configuraties. hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat ze een fatsoenlijk hoeveelheid ram in die machines deden? en nu heeft je dure macbook ook nog maar een schamele 320GB HDD, alleen het topmodel heeft 500. gooi er dan meteen een TB in, waar ze moeilijk over doen, zelfs de acer van een zwever heeft meer

dat hele cliche van grafisch ontwerper en mac mag nu wel in de oude doos. enkel wat dtp werk doet men op mac. 3d is windows, renderen op linuxbakken. ik heb 4 jaar op het grafisch lyceum gezeten. kon nooit wennen aan die verotte applemuis. vrijwel al mijn klasgenoten gingen liever achter een cheape pc zitten dan een dure imac. als het pc lokaal vol was dropen de overblijvers af naar het imac lokaal, met tegenzin. ik ook trouwens. vooral die versnelling in die cursor vond ik zeer storend. serieus onwerkbaar in photoshop. die zwevende vensters, om compleet gestoord van te worden en cleartype komt tot zn recht binnen een OS. voor browsen leest het eerder vervelend.

wat ik zo raar vind aan apple is die eeuwige cultstatus, bijna religieus..zielig...het vaticaan had een computer uit moeten brengen met een lichtgevend kruis op de achterkant. uiteindelijk gaat het dus allemaal om het 'anders´ willen zijn en het buitenkantje van het apparaat. en wat hippe venstertjes die springen als je op een knopje drukt. een OS als ubuntu doet niet onder voor OSX. als linux fatsoenlijke productiepaketten had gehad was het nu marktleider geweest. ubuntu maakt een goede kans
QFT
Je leeft maar één keer...
  woensdag 2 december 2009 @ 09:22:16 #113
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_75202889
"Ja, doe mij die mening maar." .
Ik ga naar huis.
  woensdag 2 december 2009 @ 09:23:24 #114
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_75202907
Serieus, Linux geschikt vinden als OS voor Jan met de Pet zet je per definitie al buitenspel in elke OS-war.
Ik ga naar huis.
pi_75203209
Adobe is ooit begonnen als mac-only pakket. Vandaar dat Macs hun cult-status in de grafische wereld veroverd hebben.
Als niet Mac-user durf ik best te zeggen wat iedereen denkt maar niemand zegt: Die macs (vooral de laptops) zijn echt supergaaf, alleen mij zijn ze tevens te duur. Vandaar dat ik toch maar een gewone laptop heb gekocht met ubuntu erop. Werkt als een malle.

Groetjes, Jan met de Pet.
  woensdag 2 december 2009 @ 09:42:50 #116
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_75203331
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:36 schreef Nazibloem het volgende:
Adobe is ooit begonnen als mac-only pakket. Vandaar dat Macs hun cult-status in de grafische wereld veroverd hebben.
Ik denk dat dat meer is omdat je op een mac al daadwerkelijk iets kon terwijl je op een PC nog commando's in zat te hameren in DOS.
Ik ga naar huis.
pi_75203512
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:42 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ik denk dat dat meer is omdat je op een mac al daadwerkelijk iets kon terwijl je op een PC nog commando's in zat te hameren in DOS.
True that, maar vervolgens zijn ze in korte tijd compleet onder de voet gelopen door Windows. Behalve op grafisch gebied. Vandaar dus.
pi_75212624
quote:
die zwevende vensters, om compleet gestoord van te worden
fullscreen ftw!
pi_75215546
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:23 schreef nietzman het volgende:
Serieus, Linux geschikt vinden als OS voor Jan met de Pet zet je per definitie al buitenspel in elke OS-war.
als je er rekening mee houdt hoe stabiel en compleet Ubuntu is, hoeveel marketingbudget het heeft dan is het een zeer goed OS. Linux is alleen te verdeeld, het mist productie apps.
  woensdag 2 december 2009 @ 16:39:47 #120
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_75216138
Tja, ik beheer zelf een renderfarm met Ubuntubakken en daar voldoet het meer dan prima voor, maar ik zou m'n vader er toch echt niet achter zetten.
Ik ga naar huis.
pi_75218937
quote:
. enkel wat dtp werk doet men op mac. 3d is windows, renderen op linuxbakken. ik heb 4 jaar op het grafisch lyceum gezeten.

Ten eerste, Grafisch Lyceum amateur zooi daar
Ten tweede, 3D op Windows, en renderen op linux WHAT-THE-FUCK

Misschien dat je vriendjes met hun hippe youtube accountjes dat zo doen, maar de echte, proffesionele, grafische branche heb je nog weinig van gezien met je stage zeker. 3D op windows, mensen waar gaat dit naartoe met die scholen. Renderen op een linux machine MIJN GOD wat een ramp.

Ik ga niet eens serieus reageren want het zal wel een troll zijn maar je begrijpt mijn hints hopelijk een beetje.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:03:11 #122
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_75223861
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:57 schreef maess het volgende:
Renderen op een linux machine MIJN GOD wat een ramp.
Sorry, maar daar sla je de plank toch echt gigantisch mis.
Ik ga naar huis.
pi_75232347
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:48 schreef Qebbel het volgende:
Hij loopt NOOIT vast (probeer dat maar eens met windows)
Haha, ik heb al meer strandballen op mijn twee dagen oude MacBook Pro'tje gezien (Die krijg je zelfs al bij de Systeemeigenschappen als je te snel switch't?) dan vastlopers in een 1 maand oude Windows 7 (64-bit, Professional) installatie.

Ik moet zeggen, beiden werken fijn. Mac heeft geen fatsoenlijk Mediacenter waarmee je ook live TV kunt kijken en een programma onder Windows installeren duurt langer dan op een Mac (Anderhalf uur voor Adobe CS4 op een schone Win7 install op een Quadcore met 4GB tegenover 12 minuten op een MacBook). Ik ben eigenlijk wel met beiden tevree
pi_75238047
Tijgertje een voorbeeld --kijk of in je spaarbank boekje genoeg zit. En rekent het om in Euros ok
http://www.macconnection.(...)cBookPro/default.htm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')