abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74614122
Heey,

Via GeenStijl kwam ik dit filmpje tegen op youtube:

Hierin is te zien dat de gemeente in combinatie met de politie samen aan de deur staat te bonken dat je open moet doen. Doe je dit niet dan wordt je deur geforceerd en laten ze de deur in vervallen toestand achter. Daarbij mag je blijkbaar niet in je eigen huis een huiszoeking filmen zodat dat je gearresteerd bent. En tenslotte wordt de deur voor je dicht gehouden.

In hoeverre mag zoiets allemaal, je mag toch gewoon in je eigen huis filmen als je dit wil. Daarbij mag je toch gewoon een huiszoeking weigeren als zij geen geldig bewijs hebben waarom jij een misdaad hebt gepleegd. Hoe zit dit nu allemaal precies. En stel jij maakt niet open en ze forceren je deur tegen de wet in, hoe moet je dit gaan oplossen? Je kan niet na het Politiebureau gaan om aangifte te doen, want zoals GeenStijl in een eerder filmpje aantoonde mag je geen aangifte doen tegen de politie.
Heb schijt aan de dingen die je wel hebt gedaan, in plaats van spijt van de dingen die je niet hebt gedaan.
pi_74614947
Ja 1kant van het verhaal hey.
Ik zwaai naar dieren.
pi_74615957
Kern van handhaving is het dwangmatig karakter. Zou wat zijn als je voor een effectieve handhaving afhankelijk zou zijn van de medewerking van de persoon in kwestie. Daarbij hebben die ambtenaren zich in principe wel te houden aan de algemene beginselen van bestuur. Doen ze dat niet, dan kun je terecht bij de klachtenafdeling van de betreffende gemeente en als dat niet helpt bij de Nationale Ombudsman.

Overigens kun je wel degelijk aangifte doen tegen de politie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_74616646
Ik neem aan dat de politie in bezit moet zijn van een huiszoekingsbevel. Dan mogen ze sowieso naar binnen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_74618887
Huiszoekingsbevel = deur slopen als er niet wordt open gedaan.
Het grappige daarbij is: voordat je het huiszoekingsbevel kunt inzien, moet je eerst opendoen en hoeft de deur dus al niet meer geforceerd te worden. Is de huiszoeking terecht, dan moet je als bewoner opdraaien voor de eventuele schade aan je woning.

Wat betreft het filmen. Dat zal in elk geval niet op prijs gesteld worden. Het publiceren van het filmpje waarop deelnemende personen herkenbaar zijn is zowieso verboden (i.v.m. portretrecht en ik vermoed niet dat betreffende ambtenaren toestemming gaan geven voor publicatie). Misschien is er ooit wel eens een wet verzonnen dat je het werk van de politie niet op beeld mag vastleggen zonder nadrukkelijke toestemming.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')