abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74605600
Hallo

Ik heb een vraagje over het zelfstandig naamwoord. Is de zelfstandig naamwoord meestal ook tegelijkertijd het onderwerp? of is dit soms zo en de overige keren het persoonlijk voornaamwoord o.i.d.?
Kan iemand ff helpen

Thnx
Lehme met Kruiden
pi_74605623
who cares? Anyway, antwoord is soms.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_74605658
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:05 schreef Pritt het volgende:
who cares? Anyway, antwoord is soms.
Ik. Heb het nodig voor school.
Lehme met Kruiden
pi_74605712
Voor zelfstandig naamwoorden kun je altijd een lidwoord zetten.

Het onderwerp is soms een zelfstandig naamwoord.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_74605808
Ok thanks voor het antwoord
Lehme met Kruiden
  woensdag 11 november 2009 @ 15:11:40 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_74605815
Kun je nou zelf geen enkele zin bedenken waarin het zelfstandig naamwoord niet het onderwerp is?
pi_74605844
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:04 schreef Lehme het volgende:
Hallo

Ik heb een vraagje over het zelfstandig naamwoord. Is de zelfstandig naamwoord meestal ook tegelijkertijd het onderwerp? of is dit soms zo en de overige keren het persoonlijk voornaamwoord o.i.d.?
Kan iemand ff helpen
Terug naar de basisschool
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 11 november 2009 @ 15:14:09 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_74605885
Nee, dat heeft niets met elkaar te maken.

Het is ook raar om te spreken van 'het zelfstandig naamwoord'. Een zin kan tientallen zelfstandige naamwoorden hebben, maar heeft altijd maar één onderwerp. Het zijn simpelweg twee verschillende dingen: 'zelfstandig naamwoord' is een term uit het taalkundig ontleden, terwijl 'onderwerp' bij het redekundig ontleden gebruikt wordt.

No offense, maar als je überhaupt op dit soort vragen komt, moet je nog maar wat lessen volgen.
pi_74606002
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:14 schreef Frollo het volgende:
Nee, dat heeft niets met elkaar te maken.

Het is ook raar om te spreken van 'het zelfstandig naamwoord'. Een zin kan tientallen zelfstandige naamwoorden hebben, maar heeft altijd maar één onderwerp. Het zijn simpelweg twee verschillende dingen: 'zelfstandig naamwoord' is een term uit het taalkundig ontleden, terwijl 'onderwerp' bij het redekundig ontleden gebruikt wordt.

No offense, maar als je überhaupt op dit soort vragen komt, moet je nog maar wat lessen volgen.
dat wel een beetje, maargoed.. voortaan kunnen dit soort vragen in de huiswerktopics bovenaan het subforum
Ja doei.
pi_74606082
Nee kijk je snapt het niet, ik snap het wel. Maar we moesten taalkundig ontleden op een toets en toen stond er een vraag van wat kun je vergelijken met het onderwerp van de zin.
toen kon je kiezen uit:

Aanwijzend voornaamwoord.
Betrekkelijk voornaamwoord
Bezittelijk voornaamwoord
Persoonlijk voornaamwoord - x
Zelfstandig naamwoord - x
Bijvoegelijk naamwoord
lidwoorden
voorzetsels
telwoord
bijwoorden
vragend voornaamwoord.

en waar een x achter staat leken me de 2 meest logische.
Lehme met Kruiden
pi_74606105
sorry dubbel post
Lehme met Kruiden
pi_74606156
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:20 schreef Lehme het volgende:
Nee kijk je snapt het niet, ik snap het wel. Maar we moesten taalkundig ontleden op een toets en toen stond er een vraag van wat kun je vergelijken met het onderwerp van de zin.
toen kon je kiezen uit:

Bijvoegelijk naamwoord
lidwoorden
voorzetsels
telwoord
bijwoorden
vragend voornaamwoord.

Het correcte antwoord: Geen van bovenstaande.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 11 november 2009 @ 15:23:53 #13
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_74606185
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:20 schreef Lehme het volgende:
toen kon je kiezen uit:

Bijvoegelijk naamwoord
lidwoorden
voorzetsels
telwoord

Oooohhh, op die manier. Nog steeds een rare vraag, maar vooruit.

In dat geval kan aanwijzend voornaamwoord er ook nog wel bij. In de zin 'Dit is een rare vraag' is het onderwerp een aanwijzend voornaamwoord.
pi_74606309
Wat het onderwerp is, hangt af van het werkwoord. Een zelfstandig naamwoord is SOMS het onderwerp van de zin, maar lang niet altijd.

Onderwerpen (van een zin) heb je grofweg in vier soorten:
- Personen, zoals: ik, jij, hij, wij, jullie, zij (en ook: het)
- Zelfstandige naamwoorden (met het bijbehorende lidwoord de/het/een)
- Aanwijzende voornaamwoorden, zoals dit, deze, dat, die...
- Complete zinsconstructies

Voorbeelden
- "De fiets heeft vijf versnellingen" - Het is hier de fiets die iets heeft, dus is "de fiets" het onderwerp
- "Ik ga op de fiets naar school" - Het is hier de 'ik' die naar school gaat, op de fiets. Ik is het onderwerp.
- "De fiets met vijf versnellingen rijdt prettig" - Wat prettig rijdt, is de fiets met vijf versnellingen. Dus de totale passage "de fiets met vijf versnellingen" is het onderwerp.

En nu deze:
- "Dat mijn fiets met vijf versnellingen prettig rijdt, is geen reden om op de fiets naar school te gaan"
Je stelt dan de vraag: wát is geen reden? Nou: "Dat mijn fiets met vijf versnellingen prettig rijdt"
Dat hele stuk is dan dus het onderwerp van de zin.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2009 15:29:58 ]
pi_74606607
Ok thanks
Lehme met Kruiden
pi_74609171
Werd dat serieus gevraagd? Wat een ongelooflijke flauwekul krijgt men tegenwoordig op school zeg.
Oh really?
pi_74609353
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:23 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het correcte antwoord: Geen van bovenstaande.
Precies, woordsoorten en zinsdelen zijn iets totaal anders en kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.

Dat leer je op de basisschool, en nog gaan leraren(!) de fout in?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2009 17:06:55 ]
pi_74609497
Overigens lijkt het me nog knap lastig een zin te bedenken waarin het onderwerp alleen uit zelfstandige naamwoorden bestaat, want meestal komt er op z'n minst ook een lidwoord bij.
pi_74653192
"Honden kunnen hard bijten"

Om maar wat te noemen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 november 2009 @ 15:24:15 #20
862 Arcee
Look closer
pi_74668180
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:23 schreef Frollo het volgende:
Oooohhh, op die manier. Nog steeds een rare vraag, maar vooruit.

In dat geval kan aanwijzend voornaamwoord er ook nog wel bij. In de zin 'Dit is een rare vraag' is het onderwerp een aanwijzend voornaamwoord.
En vragend voornaamwoord ook: 'Wie heeft een rare vraag gesteld?'.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 13 november 2009 @ 18:37:07 #21
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74673449
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Precies, woordsoorten en zinsdelen zijn iets totaal anders en kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.
Eens. Het is voor leerlingen al moeilijk genoeg om taalkundig ontleden en redekundig ontleden uit elkaar te houden. Echt een hels karwei bij mij op school .

Ik: "We gaan nu ontleden in woordsoorten. Even kijken of jullie het nog weten. Noem eens wat woordsoorten?"
Ll: "Zelfstandig naamwoord, persoonsvorm, lijdend voorwerp, persoonlijk voornaamwoord..."

.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')