Vergeet niet dat windows zelf ook native 64 software is, die zal vast wel soepeler draaien dan de 32 bit variant. Dat geheugen verhaal ken ik verder wel, maar dat je 64 bit nodig hebt als je veel geheugen hebt wil niet automatisch zeggen dat je beter de 32 bit variant kan nemen als je maar 2 gb geheugen hebt.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:59 schreef submesa het volgende:
Grotere getallen aankan? Dat kan met 32-bit ook hoor, alleen duurt het dan iets langer. Niet dat je daar met Word ook maar iets van gaat merken. Wel met dingen als AES-encryptie dat gaat tot 300% sneller op een AMD64 architectuur en AMD cpu.
Behalve dus een minieme snelheidsverbetering (of significante snelheidsverbetering voor zeer specifieke processen) heb je vooral baat bij het kunnen aanspreken van meer geheugen dan 2 gigabyte. 32-bit windows kun je ongeveer tot 4GB gebruiken, waarbij 1GB als kernelgeheugen gereserveerd zal worden en de rest voor programma's. Programma's zelf kunnen echter maar maximaal 2GB per stuk gebruiken, dus spellen e.d. zijn gelimiteerd tot 2GB op 32-bit platformen. Alleen met speciale truucjes die nauwelijks gebruikt worden kunnen ze tot 3GB gebruiken, waar bovendien de nodige nadelen aan kleven.
Met 64-bit platformen heb je die nadelen niet meer, maar er wordt nauwelijks native 64-bit software voor Windows uitgebracht. Ook zijn 64-bit drivers niet zonder meer te vinden. Ook meen ik dat dingen als Flash alleen in 32-bit te krijgen zijn, wat problemen met zich meebrengt in een 64-bit browser. Mogelijk dat dit alleen voor Linux geldt aangezien ik zelf geen Windows gebruik.
Ja.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:21 schreef gerbenp het volgende:
Is er een manier om de upgrade van surfspot te gebruiken om schoon te installeren?
Helaas is dat bij Windows wel zo. Veel hardware werkt niet omdat er geen 64-bit drivers voor zijn. En een probleem bij een 64-bit browser en 32-bit plugins die niet samenwerken zonder wrapper. Om die reden draaien 64-bit Widows nog gewoon een 32-bit browser; dus feitelijk alle belangrijke software die je draait is gewoon 32-bit.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:02 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat windows zelf ook native 64 software is, die zal vast wel soepeler draaien dan de 32 bit variant. Dat geheugen verhaal ken ik verder wel, maar dat je 64 bit nodig hebt als je veel geheugen hebt wil niet automatisch zeggen dat je beter de 32 bit variant kan nemen als je maar 2 gb geheugen hebt.
Connect je nieuwe 1.5TB HDD aan SATA1 poort, en de 'oude' 500GB HDD aan SATA2 of later.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:34 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik heb een vraag. Ik wil dus een nieuwe HDD kopen 1,5 TB en daar Windows opgooien. Nu draai ik XP Pro SP3 op een Samsung 500 GB schijf.
Is het mogelijk dat ik op de nieuwe 1,5 TB W7 installeer en de oude schijf als een extra HDD gebruik? Zo ja, hoe doe ik dat? Ik wil dus geen Dual boot, maar ik wil dus op W7 bij de bestanden komen van waar Windows XP Pro heeft opgezeten.
Ik denk toch tegenwoordig dat de meeste hardware wel ondersteund word hoor, Er zullen altijd uitzonderingen zijn (hele oude troep) maar in Vista werkte al mijn webcams en printers al prima. En moderne spellen bijvoorbeeld zijn al steeds vaker 64 bit. En ik doe erg veel verschillende dingen op mijn PC, maar software die niet werkt op een 64 bit systeem heb ik nog niet gevonden, op een antivirus programma na die ook een 64 bit variant had. Verder vind ik het voordeel wat je haalt uit die paar apps die 64 bit zijn van meer waarde dan de minieme vertraging die je 32 bit apps op een 64 bit systeem geven. Maar ja, dat is iets persoonlijks natuurlijkquote:Op woensdag 25 november 2009 21:31 schreef submesa het volgende:
[..]
Helaas is dat bij Windows wel zo. Veel hardware werkt niet omdat er geen 64-bit drivers voor zijn. En een probleem bij een 64-bit browser en 32-bit plugins die niet samenwerken zonder wrapper. Om die reden draaien 64-bit Widows nog gewoon een 32-bit browser; dus feitelijk alle belangrijke software die je draait is gewoon 32-bit.
Het was dan ook veel beter geweest als Windows 7 alleen in 64-bit uitvoering was uitgebracht, aangezien de processors dat tegenwoordig allemaal wel ondersteunen en het de driverondersteuning zou versimpelen. Geen 64-bit driver? Dan ook geen Windows 7 compatible logo! Nu kan er gewoon "Windows 7 compatible" hardware verkocht worden die alleen onder 32-bit werkt. Je kunt helaas geen 32-bit drivers op 64-bit Windows draaien; dat truucje gaat alleen op voor Programma's niet voor hardware-drivers.
Als je nou een gloednieuwe PC koopt met maar weinig 'extra' hardware zoals randapparatuur, dan vallen de nadelen wel mee. Maar het is niet zo dat je met 64-bit Windows nu aantoonbare voordelen hebt op het gebied van performance. De native 64-bit software is enkel in 64-bit gecompileerd, en bevat maar weinig optimalisaties voor deze door AMD gedomineerde architectuur. (AMD64 code draait sneller op AMD processors dan op Intel processors).
Ok, thanks for je help!quote:Op woensdag 25 november 2009 21:39 schreef submesa het volgende:
[..]
Connect je nieuwe 1.5TB HDD aan SATA1 poort, en de 'oude' 500GB HDD aan SATA2 of later.
Enter je BIOS en zorg dat er van de 1e SATA poort (1.5TB HDD) wordt geboot.
Installeer Windows 7 op de 1.5TB HDD. Disconnect bij voorkeur je 500GB gedurende de installatie.
Na installatie de 500GB disk weer aansluiten (op SATA2 of hoger).
Boot van de 1.5TB HDD en je kunt bij de bestanden op de 500GB disk.
Je zult wel last krijgen van NTFS permissies. Dat kun je oplossen door in de security tab ownership te claimen van alle bestanden (recursief). Na het wijzigen van de permissies in alle subdirs kun je dan bij alle bestanden zonder een 'permission denied' bericht te krijgen.
Dat moet erna; van te voren kan Windows nog niet weten wie de 'nieuwe eigenaar' wordt. Die eigenaar (user) bestaat pas na installatie van je nieuwe OS.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:53 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ok, thanks for je help!![]()
Die permissions kun je die ook van te voren regelen? Of moet het persé na de installatie van de 1,5 TB HDD?
Ok cool, bedankt voor je heldere uitleg.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:18 schreef submesa het volgende:
[..]
Dat moet erna; van te voren kan Windows nog niet weten wie de 'nieuwe eigenaar' wordt. Die eigenaar (user) bestaat pas na installatie van je nieuwe OS.
Na installatie van Windows 7 kun je dus naar D: gaan om de 500GB-schijf te raadplegen. Maar als je in 'beveiligde' directories wilt gaan zul je een 'permission denied' bericht krijgen. Na het truucje van ownership claimen zijn de bestanden jouw 'eigendom' en mag je er dus wel in. Dit is een feature van NTFS.
quote:(Operating system) Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit, version 6.1.7600 (45 processes running, 2.97GB free RAM, installed 14w 3d 23h 2m 4s ago, 6w 1d 1h 48m 37s uptime, 6w 1d 1h 48m 37s uptime record)
Codec?quote:Op donderdag 26 november 2009 19:32 schreef Wessiej het volgende:
Lieve mensen, waarom haperen 720p filmpjes nu bij op Windows 7 en deed die dat bij Vista niet. Drivers van de videokaart zijn up to date...
Ik snap er helemaal niks vanquote:Op donderdag 26 november 2009 10:49 schreef Drumpie het volgende:
Ik zit nu met een vraag,
Ik heb nu een legale versie van Vista en ben er blij mee omdat ik kan updaten en geen problemen heb met installaties of iets legitiem of niet legitiem is.
Nu wil ik heel graag Windows 7 omdat die stabieler en beter is.
Maar nu heb ik dus een illegale versie van Windows 7 tot mn beschikking.
Als ik nu die versie van Windows 7 heb en hem legitiem heb, heb ik dan last van dingen.
En maakt het uit of je een upgrade doet of een schone installatie want ik wil het liefst al mn bestanden behouden, dit geld zowel voor de legale als illegale versie.
Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden
Als je een 32 bit os draait is er geen verschil. Als je een 64 bit os draait zullen 32 bit apps theoretisch ietsje langzamer zijn, maar ik heb het in de praktijk nog nooit gemerkt.quote:Op donderdag 26 november 2009 19:44 schreef twetwe het volgende:
Wordt een processor die wel compitabel is met 64 bit per definitie langzamer t.o.v 32 bit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |