FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Leverancier rekent te lage prijzen en wil compensatie
ElisaBdinsdag 10 november 2009 @ 17:36
Een leverancier van een klant van ons heeft gedurende enkele maanden een te lage prijs in rekening gebracht voor de geleverde producten. Het betrof een niew product, maar de facturen van de leveranciers klopten dus vanaf het begin niet.

Dit speelt over een periode van bijna een jaar en vorige week heeft de leverancier zich bij onze klant gemeld met een naheffingsfactuur.

Heeft deze leverancier enige poot om op te staan?
iFriesdinsdag 10 november 2009 @ 17:38
Wat staat er in de AV, offerte, orderbevestiging ?
anbonidinsdag 10 november 2009 @ 17:39
Lijkt me sterk, de overeenkomst is tot stand gekomen tegen een bepaalde prijs. Misschien als die klant redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat de prijs te laag is, dat de leverancier een kans maakt (zie bijvoorbeeld de Otto TV voor E99, maar da's consumenten, dit is neem ik aan zakelijk?).

Maar goed, ik weet er niets van, ben benieuwd
ElisaBdinsdag 10 november 2009 @ 17:42
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:38 schreef iFries het volgende:
Wat staat er in de AV, offerte, orderbevestiging ?
Dat weet ik niet. Zou ik moeten navragen, maar zo diep wil ik er niet induiken. Klant vertelde het me vorige week en ik was gewoon benieuwd wat je als leverancier nog voor elkaar kunt krijgen als je dit maanden aan een stuk gewoon verkeerd doet. Ik had niet de indruk dat de klant zich bewust was van de verkeerde prijs overigens.
Maanvisdinsdag 10 november 2009 @ 17:50
Dat ligt echt aan de voorwaarden en de omstandigheden, dus er is niets over te zeggen zonder dat deze details beschikbaar zijn.
Bijvoorbeeld, het bedrijf waar ik een aantal jaar gelee voor werkte bestelde drukwerk bij diverse drukkers adhv specificaties door de klant aangeleverd. Deze specificaties klopten niet altijd, waardoor het produkt uiteindelijk soms duurder was dan was gefactureerd aan de klant. Uiteindelijk mochten we tot ik meen 1 miljoen euro terugfactureren.
ElisaBdinsdag 10 november 2009 @ 17:51
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:50 schreef Maanvis het volgende:
Dat ligt echt aan de voorwaarden en de omstandigheden, dus er is niets over te zeggen zonder dat deze details beschikbaar zijn.
Bijvoorbeeld, het bedrijf waar ik een aantal jaar gelee voor werkte bestelde drukwerk bij diverse drukkers adhv specificaties door de klant aangeleverd. Deze specificaties klopten niet altijd, waardoor het produkt uiteindelijk soms duurder was dan was gefactureerd aan de klant. Uiteindelijk mochten we tot ik meen 1 miljoen euro terugfactureren.
Auw

Owkee en verder snap ik wat je zegt. Dan zal ik er wel nooit achter komen, want ik ga niet terugbellen om te vragen naar de details
sangerdinsdag 10 november 2009 @ 17:51
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:42 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Zou ik moeten navragen, maar zo diep wil ik er niet induiken. Klant vertelde het me vorige week en ik was gewoon benieuwd wat je als leverancier nog voor elkaar kunt krijgen als je dit maanden aan een stuk gewoon verkeerd doet. Ik had niet de indruk dat de klant zich bewust was van de verkeerde prijs overigens.
Alles hangt samen met wat er is afgesproken over het tarief. Zijn er geen specifieke afspraken had de klant er vanuit mogen gaan dat het gefactureerde tarief juist was.
RemcoDelftdinsdag 10 november 2009 @ 18:12
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Alles hangt samen met wat er is afgesproken over het tarief. Zijn er geen specifieke afspraken had de klant er vanuit mogen gaan dat het gefactureerde tarief juist was.
Dat lijkt me ook. Tenslotte baseer je je keuze voor een leverancier mede op de prijs, als de prijs dan achteraf verhoogd wordt, had je wellicht niet met die leverancier in zee willen gaan.