abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74561770
Als ik er geld wordt overgemaakt naar mijn betaalrekening bij ING verschijnt dit met een sterretje, dwz het is een reservering. Maar wat wil dat dan concreet zeggen?
quote:
http://www.ing.nl/particu(...)px?faquri=tcm:7-6673
Een reservering is een betaaltransactie die niet meer kan worden ingetrokken, maar nog niet volledig is verwerkt. Het saldo van uw Betaalrekening is al met het bedrag van de reservering verlaagd (afschrijving) of verhoogd (bijschrijving).
Ah! Mooi! Ik kan het dus meteen verbrassen! Dus wat boeit het dan?
Op http://www.ing.nl/particu(...)etalingsverkeer.aspx staan overschrijvingen naar andere mensen die ook een ING rekening hebben ook vermeld als reserveringen. Volgens de toelichting:
quote:
De boekdatum wordt door bedrijven en instellingen aangehouden als datum van betaling.
Betekent dit dat de datum voor de bij-/afschrijvingsregel de volgende dag met een dag verspringt?

Zijn we toch terug bij een soort van verkapte valutering? Wie kan me dit uitleggen?
pi_74561986
Dat is mij idd ook wel eens opgevallen.
Ik heb regelmatig dat de datum van afschrijving van een bedrag is verandert.

verkapte tvp dus
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  Manager PR/Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 04:08:45 #3
269689 crew  Viv
pi_74562419
Ik had dit laatst toen ik in Londen gepind had, stond het er eerst als reservering en daarna pas definitief. Normaal heb ik het nooit dus ik zoek er niks vreemds achter.

edit : Volgens wiki mag valutering niet meer sinds 1 november 2009, ik neem aan dat de ING zich daar wel aan houdt. Ik denk dat die reserveringen inhouden dat je alvast over het geld beschikt terwijl de banken onderling (want het gebeurt vooral bij interbancaire overboekingen lees ik) het nog officieel moeten verwerken.

En, is het bij valutering niet zo, dat het geld een paar dagen "onderweg" is, dus al afgeschreven bij de ander, en nog niet bijgeschreven bij jou? In die dagen betaalt de bank geen rente, en daar zit dan de winst. Zo heb ik het altijd begrepen. Dat is dus sowieso niet van toepassing want je hebt juist wel beschikking over het geld.

[ Bericht 40% gewijzigd door Viv op 10-11-2009 04:48:00 ]
pi_74563797
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 04:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
En, is het bij valutering niet zo, dat het geld een paar dagen "onderweg" is, dus al afgeschreven bij de ander, en nog niet bijgeschreven bij jou? In die dagen betaalt de bank geen rente, en daar zit dan de winst. Zo heb ik het altijd begrepen. Dat is dus sowieso niet van toepassing want je hebt juist wel beschikking over het geld.
Zoals ik het begrepen heb, houdt valutering in dat een overschrijving als boekdatum vandaag heeft, maar als rentedatum gisteren in geval van een afschrijving of morgen in geval van een bijschrijving (dit zijn de termen zoals ABN Amro ze hanteert/hanteerde). Als je dus op een dag een groot bedrag (groter dan het normale saldo) ontvangt (van een derde) en meteen weer afschrijft (aan een derde), je dus feitelijk 2 dagen rood staat en dus rente betaalt! De nadruk op van/aan een derde is omdat overboekingen tussen je eigen rekeningen over het algemeen geen verschil is tussen boek- en rentedatum (dus als een van de rekeningen in het voorbeeld je eigen spaarrekening is, heb je nog maar 1 dag roodgestaan)

Ik wist overigens niet eens dat dit per 1 november was gewijzigd, misschien toch maar 'ns kijken wat er nog meer veranderd is
pi_74572484
Gisteren heeft een vriend van mij geld overgemaakt. Toen stond er bij de datum 9-11-2009 met een sterretje. Nu is het 10-11-2009 geworden en is het sterretje verdwenen. De datum is dus inderdaad verschoven
  Manager PR/Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 14:24:33 #6
269689 crew  Viv
pi_74572745
Maar je had het geld toch al? Wat is dan het probleem?
pi_74573655
Niks, alleen ben ik gewoon benieuwd. Waarom zou je de datum met een dag verschuiven? Het geld is tenslotte op de 9e overgemaakt, niet op de 10e.
pi_74581360
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:52 schreef TeringHenkie het volgende:
Niks, alleen ben ik gewoon benieuwd. Waarom zou je de datum met een dag verschuiven? Het geld is tenslotte op de 9e overgemaakt, niet op de 10e.
Omdat hij op een dagafschrift moet komen? Aangezien de boeking in de loop van de 9é (intradag transactie) is gekomen komt hij op het dagafschrift van de 10e?

Het is maar een suggestie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')