quote:
Op dinsdag 10 november 2009 11:12 schreef SeLang het volgende:[..]
Een stijgende wig is een eindpatroon dat volgens Elliot Wave Theory (EWT) meestal voorkomt in golf 5 en soms in golf C. Dat is het leuke: veel klassieke TA-patronen kun je gewoon afleiden uit EWT. Dat maakt EWT zo elegant als theorie.
Helaas is EWT nogal multi-interpretabel. Daarom is het naar mijn ervaring niet geschikt om voorspellingen mee te doen (nog los van de vraag of de markt daadwerkelijk de veronderstelde structuur bezit). Je kunt het achteraf altijd kloppend maken door te hertellen, maar ik heb nog nooit iemand met enige consistentie correcte voorspellingen
voor de toekomst zien doen met EWT.
Precies. Dat hele TA is gewoon wijsheid achteraf. Het zou weleens een stijgende wig kunnen zijn. Of een doodvallende kraanvogel. Of misschien toch een exploderende egel! De analyst gokt vervolgens gewoon datgene wat hem het meest logisch lijkt, en pas achteraf blijkt of hij de goede gok heeft gemaakt.
Ik ben totaal niet van TA onder de indruk (al zou ik het wel wat vinden als Vandergeld door TA zijn miljoen binnenkopt), ook door de geringe wiskundige onderbouwing die erbij komt kijken. Het is niet voor niks dat natuurkundigen zoveel gebruik maken van complexe wiskundige technieken bij het analyseren van hun data en het doen van voorspellingen aan de hand daarven.
Een beetje patroonherkennen kan iedereen. Als een bepaalde fluctuerende waarde een lange tijd alleen maar stijgt, dan lijkt de kans dat die binnenkort gaat dalen met de dag toe te nemen. En vice versa. Of misschien toch niet. En in dat laatste zinnetje, die onzekerheid, daar zit het hem juist in.
In feite komt TA neer op een zeer eenvoudige, bijna kinderlijke vorm van klassieke patroonherkenning. Eigenlijk zou je er een enorm groot en complex zelflerend neuraal netwerk op los moeten laten. Pas dan kun je echt weten of er sprake is van voorspellende patronen in de koersdata, ook al zul je waarschijnlijk nooit weten hoe die patronen zich vertalen in zichtbare kenmerken.