Goud is inderdaad gebonden aan de dollarwaarde, maar verkijk je er niet op. Als de goudprijs plots naar grote hoogtes stijgt, is je goud niet opeens meer waard, de valuta waarin het berekend wordt is dan gewoon in waarde gedaald.quote:Op maandag 9 november 2009 14:43 schreef gifkwal het volgende:
Ah, dus je denkt dat de goudprijs binnenkort niet daalt? Ik heb daar dus allemaal totaal geen verstand van, maar als dat zo is wil ik best nog even wachten. Aan welk tijdspad denk je dan? En heeft dit puur met de dollarwaarde te maken?
In euro's zou het echter hetzelfde blijven (die stijgt ook met de daal van de USD). Verder heeft goud de laatste tweehonderd jaar niet echt afgeweken van de inflatie (het is niet meer waard geworden).quote:Op maandag 9 november 2009 14:39 schreef Salvad0R het volgende:
Ik zou het bewaren.
Goud gaat nog wel naar 5000 dollar per ounce. Niet dat je goud dan opeens meer waard is, de waarde staat vast. De dollar wordt gewoon minder waard.
Bedankt voor de uitleg. Maar echt heel voorspelbaar is het dus niet (qua tijdsbestek). Hm, nog maar even denken dan of ik nu zal cashen of nog een x-aantal maanden (of jaren?) zal wachten... lastig.quote:Op maandag 9 november 2009 14:49 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Goud is inderdaad gebonden aan de dollarwaarde, maar verkijk je er niet op. Als de goudprijs plots naar grote hoogtes stijgt, is je goud niet opeens meer waard, de valuta waarin het berekend wordt is dan gewoon in waarde gedaald.
In welk tijdbestek de dollar neergaat is lastig te zeggen, de afgelopen 2 maanden is goud 200 dollar per ounce gestegen, of anders gezegd, de waarde van de dollar ten opzichte van de waarde van goud is 18% gedaald in de afgelopen twee maanden.
Het ligt aan China, Japan en Europese landen, in welke tijdspanne de dollar neergaat. Als de rest van de wereld besluit de schulden van de USA niet meer op te kopen, gaat het hard. Er wordt in het Midden-Oosten ook al gesproken om een "basket van currencies" te maken, om de door het westen geïnitieerde economische depressie te kunnen counteren. Dit soort berichten zijn dodelijk voor de dollar.
Als je genoeg goud bezit kan je de marktprijs natuurlijk wel manipulerenquote:Op maandag 9 november 2009 14:55 schreef Zith het volgende:
[..]
In euro's zou het echter hetzelfde blijven (die stijgt ook met de daal van de USD). Verder heeft goud de laatste tweehonderd jaar niet echt afgeweken van de inflatie (het is niet meer waard geworden).
Zie bijv:
[ afbeelding ]
En deze grafiek gaat tot 2001? In die periode was een dollar nog 2 gulden 50 ofzo? Je betaalde toen in ieder geval meer dan 1 euro voor een dollar juist vanaf dat moment is die ook weer hard gedaald.quote:Op maandag 9 november 2009 15:03 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Als je genoeg goud bezit kan je de marktprijs natuurlijk wel manipuleren
Wel harde graph. De dollar is sinds 1801 dus 94% in waarde gedaald. Hardcore.
Inderdaad.quote:Op maandag 9 november 2009 15:35 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
En deze grafiek gaat tot 2001? In die periode was een dollar nog 2 gulden 50 ofzo? Je betaalde toen in ieder geval meer dan 1 euro voor een dollar juist vanaf dat moment is die ook weer hard gedaald.
Thanks, fijn dat anderen er wel verstand van hebben :p Even wachten dan maar.quote:Op maandag 9 november 2009 15:23 schreef ElFets het volgende:
De goudprijs staat momenteel op 1108 dollar en staat momenteel te springen om verder te stijgen. Dus als je het geld niet (direct) nodig hebt, zou ik zeker wachten! Of je munt verkopen en zelf in goud beleggen natuurlijk;)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |