abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 november 2009 @ 13:54:55 #1
260218 tom_das_bom
Ich bin das Bommmmba
pi_74539469
Wanneer iemand met gezin (man/vrouw gehuwd in algehle gemeenschap van goederen + kinderen) sterft en diegene heeft geen erfenis opgemaakt, moet er dan een akte van verdeling worden opgemaakt?

De langstlevende echtgenoot verkrijgt van rechtswege alle goederen van de nalatenschap, de kinderen verkrijgen een niet-opeisbare vordering jegens de langslevende echtgenoot. Is het dan ook nog nodig om een akte van verdeling op te maken?
I love life
pi_74539950
http://www.monuta.nl/idee(...)/akte-van-verdeling/

Lijkt me wel dus. Maar dat n.a.v. 10 sec. googlen.

http://www.google.nl/search?q=akte+van+verdeling+overlijden&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla

Alleen als er registergoederen te verdelen zijn echter.

[ Bericht 11% gewijzigd door bijderechter op 09-11-2009 14:24:34 ]
  maandag 9 november 2009 @ 14:28:21 #3
260218 tom_das_bom
Ich bin das Bommmmba
pi_74540627
Op die website lijkt het echter te gaan om een testament. Die is in dit geval niet aanwezig, de goederen gaan van rechtswege over naar de langstlevende echtgenoot. Er vindt wat dat betreft geen verdeling plaats, of is dit dom geredeneerd? Ik dacht dat door het inschrijven van de Verklaring van erfrecht het registergoed automatisch wordt omgezet naar de echtgenoot

Bedankt overigens voor het snelle reageren
I love life
  maandag 9 november 2009 @ 14:39:53 #4
260218 tom_das_bom
Ich bin das Bommmmba
pi_74541022
Moet er uberhaupt een vereffenaar worden benoemd en door wie.

Er komt meer bij kijken dan ik dacht
I love life
  woensdag 11 november 2009 @ 18:05:24 #5
260218 tom_das_bom
Ich bin das Bommmmba
pi_74610916
Is er nog iemand die iets meer weet?
I love life
  donderdag 12 november 2009 @ 17:02:11 #6
278938 Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_74639886
Beste Tom_das_bom

Uit je verhaal begrijp ik dat er door de overledene geen testament is opgemaakt. Verdeling van de nalatenschap gaat in dat geval via het wettelijk erfrecht.

Het opmaken van een notariële akte van verdeling is niet vereist, tenzij er minderjarige of andere niet handelingsbekwame personen bij betrokken zijn, dan vereist de wet namelijk een notariële akte van verdeling. In dit geval dient tevens voor het tekenen van de akte de goedkeuring van de kantonrechter te zijn verkregen op het concept van de akte.

Behoort tot een nalatenschap een registergoed dan is ook een notariële akte van verdeling vereist. Hierin wordt dan het registergoed verdeeld conform de wet tussen de erfgenamen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_74641314
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:02 schreef Medewerker-1 het volgende:
Beste Tom_das_bom

Uit je verhaal begrijp ik dat er door de overledene geen testament is opgemaakt. Verdeling van de nalatenschap gaat in dat geval via het wettelijk erfrecht.

Het opmaken van een notariële akte van verdeling is niet vereist, tenzij er minderjarige of andere niet handelingsbekwame personen bij betrokken zijn, dan vereist de wet namelijk een notariële akte van verdeling. In dit geval dient tevens voor het tekenen van de akte de goedkeuring van de kantonrechter te zijn verkregen op het concept van de akte.

Behoort tot een nalatenschap een registergoed dan is ook een notariële akte van verdeling vereist. Hierin wordt dan het registergoed verdeeld conform de wet tussen de erfgenamen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
Dit is heel mooi google knip- en plakwerk, maar absoluut onjuist. De wettelijke verdeling impliceert een overgang van de goederen van RECHTSWEGE naar de langstlevende, zondat dat diegene daar ook maar iets voor hoeft te doen.

Er is bij de wettelijke verdeling (tenzij ongedaanmaking) dan ook GEEN akte van verdeling nodig.

Zie ook art. 4:182, waarin is bepaald dat, ingeval de wettelijke verdeling van toepassing is, de langstlevende echtgenoot de enige is die erflater opvolgt in diens bezit en houderschap. De andere erfgenamen zijn daartoe nimmer gerechtigd geweest. De wetgever beoogt een 'rechtstreekse verkrijging' door de echtgenoot. Er hoeft geen levering meer plaats te vinden zoals in andere gevallen van verdeling.

Dit is dan ook de reden dat ik niet altijd vertrouwen heb in het juridisch loket.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')