abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74509793
Mijn (ex-)vriendin (23) en ik (22) zitten met een groot probleem… hopende op wat wijsheid, post ik het hier...

Vriendin en ik hebben twee jaar een relatie gehad, met de nodige strubbelingen, maar allebei met het hart op de juiste plaats. Altijd trouw geweest, nooit geen gedonder wat dat betreft, ik dol op haar, zij dol op mij. Ik hield en houd nog steeds gruwelijk veel van haar.
Probleem is dat ik gedurende onze relatie eigenlijk heel slecht in mijn vel zat en ongelukkig was… ik heb zogezegd een k*t jeugd gehad, compleet met fysieke en mentale mishandeling (mijn moeder heeft schizofrenie), paar keer een tijd ergens anders gewoond, uiteindelijk weer bij mijn moeder, nooit mijn plek kunnen vinden…
Bij mijn vriendin dacht ik dat te hebben gevonden. Maar ik was toen 19 en had niet door dat ik haar overbelastte met mijn verdriet, pijn en eenzaamheid om wat ik als kind had meegemaakt. Ik dacht dat de liefde sterk genoeg was en aangezien ik vaak genoeg zei hoe dol ik op haar was, ging ik ervan uit dat het goed zou komen….

Dat kwam het dus niet. Verdriet en pijn eist zijn tol. Zij maakte zich eigenlijk continu zorgen om mij, zeker als mijn moeder, met wie ik nog veel contact had, weer roet in het eten gooide door met een paniekaanval op de stoep te staan o.i.d. of als ik me uit verdriet jaloers of claimerig gedroeg naar haar toe (waarvan ik nu zie dat ik het aan had moeten pakken...)… ze reageerde daar (terecht) kwaad op en de liefde werd steeds minder sterk voor haar gevoel… ik wist op dat moment niet wat ik eraan moest doen.
Daar kwam ook nog eens bij dat haar moeder onze relatie vanaf het begin af aan al niks vond.

Uiteindelijk ging het, na verwoede pogingen van ons beide het te redden, door alle ruzies en miscommunicaties tussen ons toch uit. We besloten vrienden te blijven.
Een paar weken later begon ik toch te vragen aan haar wat het nu precies was… waarom ze het opgaf en waarom ze uiteindelijk ook steeds zei dat het nooit meer goed zou kunnen komen, tenminste niet als in dat we weer wat kunnen krijgen. Na veel gedraai eromheen om mij niet te kwetsen zei ze: “ik wil jou niet meer omdat je instabiel bent. En ik was ook te instabiel en daarom was onze relatie een hel.” Jammer en verrot, zegt ze eigenlijk, maar het was helaas niet anders.

Dit kwam als een klap, maar was voor mij ook een eye-opener. Ik zag in dat ik flinke fouten had gemaakt en dat ik die op moest lossen. Naar de huisarts geweest, die heeft me aangemeld voor de psycholoog. Het is op dit moment nog wachten hoe dat zal gaan, heb nog geen afspraak gehad…

Ondertussen heb ik na 22 jaar gedonder het contact met mijn moeder voorlopig verbroken. Dat geeft rust. Rust om aan mezelf te werken en dingen te fixen.

Probleem is dat ik per se mijn ex-vriendin niet op wil geven. Ik zie dat er fouten zijn geweest, dat ik daar echt aan moet werken en eerlijk over moet zijn, maar wil haar vertrouwen terug en haar liefde. Ze zegt dat ze nog wel van me houdt, maar niet meer zoveel als ze deed en dat ik daar niets aan kan doen; dat ik dat nooit meer kan herstellen. Ze vindt dat ik het erbij moet laten.
Ik denk daar anders over, en weet bovendien dat ze dat sowieso alleen al zegt (heeft ze zelf ook toegegeven) om ervoor te zorgen dat ik aan mezelf ga werken voor mezelf, en niet om onze relatie weer goed te krijgen. Want als die dan uiteindelijk toch uit gaat stort ik weer in een diep dal… Dat snap ik, maar ik wil haar echt niet kwijt… ze is het beste wat me ooit is overkomen en ik wil niet dat ze het geloof in mij opzegt… We hebben wel degelijk ook momenten waarin het super is, we vinden elkaar nog aantrekkelijk (wederzijds, dat weet ik) , we houden van elkaars humor en hebben interessante en gezellige gesprekken. Verliefdheden of gevoelens voor anderen zijn ook al niet aan de orde.

Maarrr…. WAT NU? Moet ik dit inderdaad beschouwen als een verloren strijd en me erbij neerleggen dat deze fout niet meer te herstellen is? Of moet ik blijven hopen dat ze uiteindelijk weer evenveel van me zal gaan houden? Ik kan en wil haar niet dwingen, maar ik probeer hoop te houden in mezelf dat het goedkomt... wat zo wel erg moeilijk is.

Help….. en dank alvast!
...En het heet logica!
----------------------------
Ad Percipiendum Vivo
pi_74510091
Schrijf haar een brief waarin je openlijk en uitvoerig beschrijft wat jouw knelpunten en misslagen waren in de relatie die je met haar, toendertijds, had. Maak hierin duidelijk dat je nog steeds om haar geeft, maar via de brief duidelijk kan maken dat je geen direct contact met haar zoekt, wegens het feit dat ze haar keuze al heeft gemaakt.

Om nu gelijk voor haar deur te gaan staan met de intentie om het weer goed te maken, is sowieso geen optie, omdat ze van haart kant al heeft gezegd dat het niet meer op te lossen is. Zij heeft al gebroken met de relatie, terwijl jij denkt dat je troefkaarten in de hand hebt.

Als ze op de brief reageert en toch vindt dat ze door wil gaan met de relatie, ga dan met haar op reis naar een romantische stad. Een nieuw begin maken kan meestal alleen worden gedaan door het begin extra spectaculair te maken, zoals hierboven beschreven staat.
Google is your friend, abuse your friends
pi_74510371
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:18 schreef Domensino het volgende:
Maarrr…. WAT NU? Moet ik dit inderdaad beschouwen als een verloren strijd en me erbij neerleggen dat deze fout niet meer te herstellen is? Of moet ik blijven hopen dat ze uiteindelijk weer evenveel van me zal gaan houden? Ik kan en wil haar niet dwingen, maar ik probeer hoop te houden in mezelf dat het goedkomt... wat zo wel erg moeilijk is.

Help….. en dank alvast!
Wat nu? Heel hard aan jezelf gaan werken, voor jezelf. Als je alles op de rit hebt en de liefde is er nog steeds is het pas tijd om te kijken of er nog wat te lijmen valt.
pi_74510474
Hmm... ja in principe een heel goed idee (ik zou er absoluut voor in zijn ) maar in principe weet ze de knelpunten, en geeft ze me ook gelijk... probleem is niet dat ze vindt dat ik ongelijk heb, maar dat ze werkelijk denkt dat het niet meer goed kan komen... dat we dan op 'oude voet' verder zouden gaan...

Ze blijft me overigens ook gewoon nog zien, er wordt geknuffeld en uitgepraat, maar ja, ze blijft hierbij... dat knuffelen etc geeft mij ook een dubbel gevoel... ik denk steeds: als we gaan knallen lukt het... en dan zegt zij toch nee... deze dubbele houding komt voort uit het feit dat ze mij en haar tegen mij in bescherming wil nemen... ik moet werken voor mezelf en niet voor de relatie, punt uit. Beter voor haar en beter voor mij, denkt zij....
...En het heet logica!
Ad Percipiendum Vivo
  zondag 8 november 2009 @ 16:40:28 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74510558
tijd om jezelf in bescherming te nemen tegen haar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_74511687
Misschien is er, volgens haar, te veel gebeurd en is een terugkeer niet meer mogelijk... Hopen een een goede afloop die er misschien niet komt kan je weer destabiliseren.

Focus je nu maar op jezelf. Je verdient het.
pi_74512361
quote:
Focus je nu maar op jezelf. Je verdient het.
Zou ik ook wel willen, maar ik denk dat het het beste voor mij is (persoonlijk, even los van haar) als zij juist vertrouwen in mij zou tonen en zou zeggen: ik geloof in je. Dat zou mij motiveren, want dat is iets schaars in mijn omgeving... ik krijg het in ieder geval niet van mijn ouders.

Maar ben bang *zucht* dat jullie gelijk hebben en dat ik 't in m'n eentje moet flikken...
...En het heet logica!
Ad Percipiendum Vivo
  zondag 8 november 2009 @ 17:31:25 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74512406
quote:
Op zondag 8 november 2009 17:30 schreef Domensino het volgende:

[..]

Zou ik ook wel willen, maar ik denk dat het het beste voor mij is (persoonlijk, even los van haar) als zij juist vertrouwen in mij zou tonen en zou zeggen: ik geloof in je. Dat zou mij motiveren, want dat is iets schaars in mijn omgeving... ik krijg het in ieder geval niet van mijn ouders.

Maar ben bang *zucht* dat jullie gelijk hebben en dat ik 't in m'n eentje moet flikken...
zodra je iemand anders nodig hebt om je te motiveren zal er weinig van komen
  zondag 8 november 2009 @ 17:37:59 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_74512616
Je vriendin heeft gelijk. Zolang zij een prominente rol speelt in je leven, werk je alleen maar aan datgene van jezelf dat in het teken staat van de relatie. Er is gewoon minder ruimte om jezelf als individu te ontdekken als je een relatie hebt.

Succes.
Resistance is futile.
pi_74513210
quote:
Op zondag 8 november 2009 17:31 schreef Re het volgende:

[..]

zodra je iemand anders nodig hebt om je te motiveren zal er weinig van komen
Ja oké, maar goed je motiveert jezelf toch ook omdat je uiteindelijk een happy leventje wil... En dit is zo'n klap in mijn gezicht, alsof ik daar geen kans meer op maak... alsof ik dan later uiteindelijk voor een andere meid zal moeten gaan... en zover in mijn denkproces ben ik echt (nog) niet... ik vind haar leuk en niet iemand anders... dat is toch ook "voor mezelf"? Of ben ik nou krom?
...En het heet logica!
Ad Percipiendum Vivo
  zondag 8 november 2009 @ 18:00:23 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74513313
quote:
Op zondag 8 november 2009 17:56 schreef Domensino het volgende:

[..]

Ja oké, maar goed je motiveert jezelf toch ook omdat je uiteindelijk een happy leventje wil... En dit is zo'n klap in mijn gezicht, alsof ik daar geen kans meer op maak... alsof ik dan later uiteindelijk voor een andere meid zal moeten gaan... en zover in mijn denkproces ben ik echt (nog) niet... ik vind haar leuk en niet iemand anders... dat is toch ook "voor mezelf"? Of ben ik nou krom?
je bent een beetje krom...je kan haar als motivatie gebruiken, natuurlijk maar dan meer als... zie mij straks maar eens, ik zal je bewijzen dat ik mezelf op het spoor krijg. Maar die motivatie komt dan nog steeds uit jezelf
pi_74513660
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:00 schreef Re het volgende:

[..]

je bent een beetje krom...je kan haar als motivatie gebruiken, natuurlijk maar dan meer als... zie mij straks maar eens, ik zal je bewijzen dat ik mezelf op het spoor krijg. Maar die motivatie komt dan nog steeds uit jezelf
Op het gevaar af nu helemaal debiel te klinken....

ik heb deze neiging vaak, maar ik denk ook: als ze nu al niet wil, wie zegt dat ze dan als ik de boel op poten heb wel wil? En dan, dan zit ik daar gezellig met mezelf op het innerlijk juiste spoor, maar dan heb ik dit alsnog voorgoed verkloot... en dan staat de weg vrij naar idd weer een "crash"...

wou echt dat ik me wat beter voelde hierover en dat ik iets nuchterders over te zeggen had, maar dat heb ik nu niet...
...En het heet logica!
Ad Percipiendum Vivo
pi_74524840
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:12 schreef Domensino het volgende:

[..]

Op het gevaar af nu helemaal debiel te klinken....

ik heb deze neiging vaak, maar ik denk ook: als ze nu al niet wil, wie zegt dat ze dan als ik de boel op poten heb wel wil? En dan, dan zit ik daar gezellig met mezelf op het innerlijk juiste spoor, maar dan heb ik dit alsnog voorgoed verkloot... en dan staat de weg vrij naar idd weer een "crash"...

wou echt dat ik me wat beter voelde hierover en dat ik iets nuchterders over te zeggen had, maar dat heb ik nu niet...
Niemand zegt dat ze dan wel wil. Als de weg dan weer vrij staat naar een crash ben je innerlijk toch nog niet voldoende op het juiste spoor.

Ik begrijp je ex wel. Ze klinkt heel verstandig. Zou er persoonlijk ook niet aan moeten denken als mijn partner/ex zijn hele levensgeluk in mijn handen zou leggen. Dat is nogal een verantwoordelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')