FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / De ring
Sobrainezondag 8 november 2009 @ 15:26
Zijn er hier wel eens mensen geweest die een rondje of meer op de Nordschleiffe hebben gereden? De oude Nuburgring? Zo ja wat zijn tips en adviezen en kan je er makkelijk komen. Wat zijn goede momenten om heen te gaan en wat moet je meenemen?
DoorgestokenKaartzondag 8 november 2009 @ 20:19
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:26 schreef Sobraine het volgende:
wat moet je meenemen?
Een auto.
Den_Haagzondag 8 november 2009 @ 20:57
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:19 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Een auto.
of een motor
StateOfMindzondag 8 november 2009 @ 21:03
Op www.driving-fun.com zitten een hoop mensen met heel veel Nordschleiffe ervaring. Er is daar zelfs een apart Nürburgring subforum.

Daar kunnen ze je wel verder helpen met tips e.d.
Isdatzomaandag 9 november 2009 @ 00:56
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:19 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Een auto.
Auto . Op de motor is 't veel toffer .
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 01:09

&
ralphkmaandag 9 november 2009 @ 12:19
Ikke ook @ de ring...

Sounddragonmaandag 9 november 2009 @ 12:36
Pfff. Ringtopic nummertje ehhh.. 6586576889,3
Salatrelmaandag 9 november 2009 @ 12:45
JettArmaandag 9 november 2009 @ 13:17
er is heel makkelijk te komen! Ik zou doordeweeks gaan als ik jou was, in het weekend is het dringen!

hier is de ingang:
Google maps


Zomaar een foto van Carousel
infinity_737maandag 9 november 2009 @ 14:55
Even een gekke vraag, maar kost het ook geld om de baan te betreden met je bolide / boodschappenauto?
Klonkmaandag 9 november 2009 @ 14:57
Jeps, de Ring is een tolweg, preciese bedrag weet ik niet maar dokken moet je
JettArmaandag 9 november 2009 @ 14:59
Ja, ik geloof dat 1 ronde 22,- is en een jaarkaart rond de 1000,- (onbeperkt)

Al zou ik geen schade maken... dat kan namelijk behoorlijk in de euro's lopen!
DoimeNmaandag 9 november 2009 @ 15:10
gebagger niet welkom

[ Bericht 95% gewijzigd door Klonk op 09-11-2009 15:10:47 ]
Monstarrmaandag 9 november 2009 @ 16:37
quote:
Op maandag 9 november 2009 14:59 schreef JettAr het volgende:
Ja, ik geloof dat 1 ronde 22,- is en een jaarkaart rond de 1000,- (onbeperkt)

Al zou ik geen schade maken... dat kan namelijk behoorlijk in de euro's lopen!
Circuit toegang is gewoon op eigen risico hoor. Lijkt me dat dit voor iedereen geldt.
Correct me if i'm wrong.
Unreal88maandag 9 november 2009 @ 16:41
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:37 schreef Monstarr het volgende:

[..]

Circuit toegang is gewoon op eigen risico hoor. Lijkt me dat dit voor iedereen geldt.
Correct me if i'm wrong.
Ik denk dat hij meer het baanmateriaal bedoelt.. Zoals de vangrails enzo, als je die raakt kost het echt wel wat..
En je hebt volgens mij ook geen dekking van de verzekering..
Red_85maandag 9 november 2009 @ 18:18
quote:
Op maandag 9 november 2009 14:59 schreef JettAr het volgende:
Ja, ik geloof dat 1 ronde 22,- is en een jaarkaart rond de 1000,- (onbeperkt)

Al zou ik geen schade maken... dat kan namelijk behoorlijk in de euro's lopen!
Had het veel duurder verwacht. Maakt het leuk.
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 18:21
Het wordt wel ieder jaar een euro duurder, volgens mij. Maar het is de prijs tot nu toe nog steeds meer dan waard
infinity_737maandag 9 november 2009 @ 18:39
quote:
Op maandag 9 november 2009 14:59 schreef JettAr het volgende:
Ja, ik geloof dat 1 ronde 22,- is en een jaarkaart rond de 1000,- (onbeperkt)

Al zou ik geen schade maken... dat kan namelijk behoorlijk in de euro's lopen!
Is wel een keer een leuk dagje uit, zeker voor dat geld!
Keeping this in my mind, dank u!
JettArmaandag 9 november 2009 @ 18:45
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:37 schreef Monstarr het volgende:

[..]

Circuit toegang is gewoon op eigen risico hoor. Lijkt me dat dit voor iedereen geldt.
Correct me if i'm wrong.

Duitsland heeft "de Ring" 1 richtings tolweg gemaakt, je verzekering zou daar wel gewoon moeten dekken voor je auto, maar idd het baan materiaal is erg duur, vangrail is 200,- per strekkende meter ofzo?

Afsleep kosten, baan afsluiten en eventuele politie ter plaatsen kunnen de meeste van ons niet zomaar betalen (vaak enkele 1000den euro's)
Sounddragonmaandag 9 november 2009 @ 18:57
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:41 schreef Unreal88 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij meer het baanmateriaal bedoelt.. Zoals de vangrails enzo, als je die raakt kost het echt wel wat..
En je hebt volgens mij ook geen dekking van de verzekering..

Wél dus

Omdat het technisch gezien een tolweg is, en er dus WEL verkeersregels gelden (o.a. niet rechts inhalen enzo) ben je gewoon verzekerd, e.e.a is na te lezen op de site van de Ring.
ALS er ook een ongeval gebeurt, met of zonder gewonden en extra schade, komt daar ook vaak gewoon de Polizei bij kijken, rapportje opmaken e.d. schuldvraag komt aan bod. Je kunt daar dus ook voor een stomme aktie waardoor een ander de vangrail ingaat afgerekend worden met een beetje pech..
Als Nederlander ben je daar dus verzekerd technisch gezien.. een duitser niet, want die hebben allerlei haken en ogen aan hun verzekering zitten, want voor hen is het ook anders om een high speed klapper op de autobahn te maken als voor ons.. zij zijn boven een bepaalde snelheid ook niet meer verzekerd, en wij dus ook weer wél
Overigens betekent 'verzekerd' niet automatisch dat ze domweg betalen he.. maar dat lijkt me nogal wiedes

Tis krom, maar het is zo..
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 20:01
Als Nederlander ben je in Duitsland altijd WA verzekerd, ongeacht je snelheid. Dat klopt, dus als je een ongeval hebt/krijgt hoef je naar mijn weten de schade aan de Ring of andere auto's niet te betalen

Maar WA+ of vol casco zou je in principe niets uitgekeerd kunnen krijgen als de oorzaak louter te wijten is aan een te hoge snelheid. Echter, omdat het vaak duurder en lastiger is om uit te zoeken of dit het geval is keert een verzekeringsmaatschappij over het algemeen gewoon uit. Hier komt de stelling/mythe 'boven de 130 ben je helemaal niet verzekerd' vandaan
Nou ligt de Ring op dat gebied misschien anders, omdat het duidelijk mag zijn dat er niet 'normaal' en veel meer op het randje gereden wordt. Afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij is de kans wel groter dat schade aan je eigen voertuig dus dan niet meer gedekt wordt als het jouw schuld is.

En als je de Ring op gaat, wordt het aangeraden even het het noodnummer van de Ring in je telefoon te zetten.
Sobrainemaandag 9 november 2009 @ 20:01
Super! Fijne info, genoeg waar ik weer iets mee kan!!
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 20:14
O ja, je wilde praktische info

Eh... allereerst, controleer je auto alvorens je vertrekt (of laat dat doen). Als je de Ring op gaat, doe het met een veilige auto die in goede staat verkeerd. Ga bij voorkeur ook met een auto die je al kent, al zou dat met je eigen wagen geen probleem zijn denk ik.

In het weekeinde en feestdagen is het drukker, maar dan rijden er ook meer onervaren mensen rond die net als jij gewoon eens een paar rondjes komen rijden. Al dan niet voor de eerste keer. Op weekdagen is het rustiger maar rijden er meer ervaren en snellere chauffeurs, en dan moet je daar weer alerter op zijn.

Eenmaal op de Ring, denk eraan dat er dat je het circuit niet kent, het een bochtig circuit is en daardoor een lastig (het heeft niet voor niets de bijnaam Groene Hel en is de F1 opgehouden erop te racen) circuit. Afhankelijk van hoe vlot je dit soort dingen onder de knie hebt zal je toch minstens 50+ rondjes nodig hebben om het een beetje te leren kennen. De eerste keer had ik een bijrijder met een kaart, die mij waarschuwde wat voor bocht er kwam en of hij scherp of flauw was en dat vond ik wel fijn.
Als je helemaal geen ervaring hebt met circuitrijden, wat ik even voor het gemak aanneem aangezien de Ring de makkelijkste plek is voor een leek om daarmee in aanraking te komen, denk eraan dat je geen coureur bent en je geen race-auto hebt. Ga geen rondetijden proberen te zetten, probeer niet direct de grenzen van jezelf of je auto op te zoeken en doe het relatief zeker rustig aan - zeker als het weer ook niet meezit. Je zal dan ook nog meer dan genoeg lol hebben.

O, en kijk vooral goed in je achteruitkijkspiegel, want het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat je de andere, snellere gebruikers niet in de weg zit. Zodra er iemand aankomt, rechts blijven rijden en knipperlicht naar rechts aan. Dan weten ze dat je ze hebt gezien. Nadeel is dan misschien wel dat je niet in staat zal zijn de 'snelle' lijnen te volgen.

Als je je hier een beetje op instelt zal je in principe een leuk en probleemloos Ring-tripje hebben

Edit:
Routebeschrijving, routeplanners willen je over het algemeen via de A61 richting Koblenz laten blijven volgen, bij Wehr eraf en dan kom je vanaf het oosten. Maar persoonlijk vind ik het een mooiere en leukere route om tussendoor te gaan via de A1 en dan de Ring-bordjes volgen. De wegen rond de Ring zijn gewoon erg leuk om te rijden, zoals bijv. ook de route van Adenau naar Nürburg.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dingest op 09-11-2009 20:20:40 ]
Sobrainemaandag 9 november 2009 @ 20:20
Bedankt voor goede en praktische info!!! Echt helemaal super.

Race ervaring?? Ik doe al jaren aan karten en daar ben ik aardig bedreven in. Dat is niet echt een probleem.


Heeft het nut als je hebt geoefend hebt op de XBOX met Forza 3?? Bedoel hoogteverschillen weet je niet, maar beetje lay-out wel.
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 20:27
Ik heb ECHT geen idee of een racespel je beter kan voorbereiden op een echt circuit Zelf zou ik zeggen van niet echt, want de ervaring is totaal anders op bijna elk vlak. Let er inderdaad ook op dat de Ring zeker niet vlak is, je gaat vaak genoeg op en neer (waardoor een bocht je nog wel eens wil verrassen).
Hoewel je misschien de volgorde van de bochten wel beter weet.

Karten zal je wel wat meer race-inzicht hebben gegeven, maar het is toch een hele andere categorie dan Ring rijden in een personenauto. Als ik jou was zou ik zeker de eerste paar rondjes niet teveel op je kart-ervaring hangen
Turquaz52maandag 9 november 2009 @ 21:03
tvp, als de beemer klaar is, is dat de eerste beste plaats waar ik heenga
blupmaandag 9 november 2009 @ 21:14
quote:
Op maandag 9 november 2009 01:09 schreef Dingest het volgende:
[ afbeelding ]
&
Sounddragonmaandag 9 november 2009 @ 21:26
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:20 schreef Sobraine het volgende:
Bedankt voor goede en praktische info!!! Echt helemaal super.

Race ervaring?? Ik doe al jaren aan karten en daar ben ik aardig bedreven in. Dat is niet echt een probleem.


Heeft het nut als je hebt geoefend hebt op de XBOX met Forza 3?? Bedoel hoogteverschillen weet je niet, maar beetje lay-out wel.
Karten ??

Ghehe.. jij gaat je zoooo nietig voelen de eerste keer.. ik weet het nog goed.. téring wat was ik onder de indruk.. en dan stampen voor je leven (voor je gevoel) en aan alle kanten vliegt er van alles om je oren

die tip van het noodnummer is en goeie.. owja.. en geen camera's zichtbaar op je dash planten, en je rondjes timen mag eigenlijk ook niet, maja, vooral dat laatste is bullshit natuurlijk, maar let op met filmen; ze schrapen daar teveel van die Youtube cowboy's van de baan op jaarbasis..

Nog een tipje: GA ALLEEN de eerste keer; met een passagier heb je sneller de neiging om je te 'bewijzen'.. zit tussen je oren.. beter van niet..
Uitzondering: een gids die de weg weet en je de kneepjes en valkuilen kan vertellen..

En ga maar vast sparen want het is verslavend, en best een dure hobby
Sounddragonmaandag 9 november 2009 @ 21:28
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Auto . Op de motor is 't veel toffer .
Eerlijk ?? ik zou bagger schijten denk ik op mijn Africa Twin
Sobrainemaandag 9 november 2009 @ 22:22
@Sounddragen,

Om maar niet je complete verhaal te quoten;-) dat zou het onoverzichtelijk worden. Dank voor je info, ik kan hier zeker wat mee. Maar filmen mag niet? Als een passagier nou foto's maakt. Mag dat dan weer wel??
Isdatzomaandag 9 november 2009 @ 22:23
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Eerlijk ?? ik zou bagger schijten denk ik op mijn Africa Twin
Geen ervaring met Africa Twin's op de ring maar met m'n R6 was 't dolle pret .
Dingestmaandag 9 november 2009 @ 22:35
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Karten ??

Ghehe.. jij gaat je zoooo nietig voelen de eerste keer.. ik weet het nog goed.. téring wat was ik onder de indruk.. en dan stampen voor je leven (voor je gevoel) en aan alle kanten vliegt er van alles om je oren
Dat had ik de eerste keer ook Al die Porsches en nog duurder spul, en dan reed ik daar met met een kleine Japanner met 54 pk die zich helemaal uit de naad moest werken om amper een beetje mee te komen. Dan raak je vrij snel onder de indruk, ja. Maar leuk is het wel

Nog een tipje: vergeet niet dat je auto niet ontworpen is om langdurig zo gebruikt te worden en dat één Ring-rondje bijna 20 km is. Dus geef niet alleen jezelf, maar ook je auto even tijd om bij te komen als je meerdere rondjes wil doen.
quote:
die tip van het noodnummer is en goeie.. owja.. en geen camera's zichtbaar op je dash planten, en je rondjes timen mag eigenlijk ook niet, maja, vooral dat laatste is bullshit natuurlijk, maar let op met filmen; ze schrapen daar teveel van die Youtube cowboy's van de baan op jaarbasis..

Nog een tipje: GA ALLEEN de eerste keer; met een passagier heb je sneller de neiging om je te 'bewijzen'.. zit tussen je oren.. beter van niet..
Uitzondering: een gids die de weg weet en je de kneepjes en valkuilen kan vertellen..
Is er eigenlijk een regel die uitdrukkelijk een stopwatch verbiedt?
Al heb ik wel genoeg verhalen gehoord van mensen die uit hun auto geknipt moesten worden terwijl er lopende een stopwatch bij in lag, wat op zich al een waarschuwing genoeg is...

Maar een passagier is vooral afhankelijk van jezelf als bestuurder. Ik ben een rustige rijder en heb ook niet de drang om mijzelf te bewijzen ten opzichte van een vriend - en mijn vrienden vinden dat ook niet nodig - dus ik kon mij gewoon concentreren op het rijden zonder over de grens te gaan, en hem als bochtengids en bijrijder gebruiken ipv een 'gewone' passagier. Al zie ik dat bij veel (beginnende) chauffeurs niet zo snel gebeuren

Was wel een verschrikkelijk mooi rondje: in de 121, hij naast mij met een enorme Ring-kaart, de kampeerspullen nog op de achterbank. We kregen toen we de Ring verlieten wel een van het Donkervoort team wat er toen was
Sounddragondinsdag 10 november 2009 @ 01:18
Het gaat erom, dat men gewoon niet wil dat er door stoerdoenerij mensen in de vangrail of erger belanden, als je een filmpje maakt, wil je het wel vet hard doen natuurlijk, en on the edge, maar dat is dus een oorzaak van die zware crashes, mensen die hard kúnnen, doen dat elke ronde en maken daar echt geen filmpjes van, die zijn bezig met rijden, en hoeven niks te bewijzen, dat is eigenlijk de essentie waar het om gaat

Rij gewoon je rondes, probeer niemand iets te bewijzen, de vangrails staat daar op veel plaatsen 3 meter naast de baan; no place for errors, en de grindbakken zijn lang niet diep genoeg; eraf is vaak schade en betalen.. gewoon relaxed aan, en alles komt goed..
Vergeet trouwens niet om SERIEUS je auto na te kijken van te voren; banden + spanning, remmen, olie, koeling, alles moet OK zijn.. 20 km Ring is zoals gezegd absoluut geen peanuts voor je auto, en geef hem inderdaad even rust na je ronde.. rij meteen even een stukje rustig door de omgeving om alles weer te koelen, ding krijgt echt aardig op zijn falie..

En een foto gemaakt door een bijrijder lijkt me niet zo'n probleem, zorg wel voor een goede camera, want anders zijn ze allemaal bewogen

Ow... zorg dat er geen losse zooi in je auto ligt, daar kijken ze ook (terecht) naar bij de poort, een goedbedoelde verbandtrommel op je hoedenplank kan best aankomen als je heuveltje af in de ankers moet.
Heb je hem wel meteen bij de hand, dat dan weer wel natuurlijk
JettArdinsdag 10 november 2009 @ 13:43
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 01:18 schreef Sounddragon het volgende:
Heb je hem wel meteen bij de hand, dat dan weer wel natuurlijk

top!


Voor mij ook wel een interessant topic, ben er nu 1 keer geweest, helaas niet OP (was met iemand anders mee) maar heb nu al maanden de kriebels... dit lijkt me zo gaaf om eens te doen!

Misschien toch eens opzoek naar een Golf 2
Sobrainedinsdag 10 november 2009 @ 13:46
Jettar, volgende week Zaterdag. Ga je mee?
JettArdinsdag 10 november 2009 @ 13:47
wat mij betreft een deal! alleen nu mn vriendin nog zo gek zien te krijgen


Ga jij rijden? (op de schleife dus..)
Sobrainedinsdag 10 november 2009 @ 13:50
Ik ga heen MITS het droog weer is, anders gaat het over. Als het regent of wat dan ook, dan ga ik niet heen en al helemaal niet rijden.
JettArdinsdag 10 november 2009 @ 13:53
dat lijkt me ook wel logisch inderdaad.... maar watvoor auto?
Sobrainedinsdag 10 november 2009 @ 13:56
Alfa Romeo 145 1.6 16V . Gewoon standaard auto, niet verlaagd, gechipt, dikke vleugel of andere dingen.