abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74502708
Hoi,

Sinds begin dit jaar woon ik bij een vriendin in. Volgens de daarvoor geldende voorwaarden kan ik haar fiscaal partner worden. Dit is voor ons beiden gunstig, aangezien dan bepaalde aftrekposten (studiekosten etc.) van mijzelf bij haar in de hoogste belastingschaal kunnen worden afgetrokken. Dus dat lijkt me een goed plan.

Nu wil het verhaal dat zij een (vrij hoge) hypotheek heeft op het huis dat volledig van haar is (en blijft), en dat zij over de betaalde hypotheekrente dus HRA 'geniet'. Tevens heb ik begrepen dat iedere Nederlander nog maar 30 jaar hypotheekrente mag aftrekken, al is de exacte regel me niet helemaal duidelijk.

Het plan is dat ik over een à twee jaar ofzo een huisje voor mezelf ga kopen. Mijn vraag is de volgende: stel dat wij bij de aangifte over 2009 fiscale partners worden, in hoeverre heeft dat dan gevolgen voor de periode waarin ik zelf de hypotheekrente voor mijn nog aan te schaffen woning mag aftrekken? De rente van 2009 zal weliswaar worden afgetrokken van het inkomen van mijn vriendin, maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst redeneert dat dit ook gevolgen heeft voor mijn 30 jaar HRA, die dan wordt teruggezet naar 29 jaar.

Ik heb overigens op internet gezocht en ook al contact gehad met de belastingdienst, maar heb het definitieve, eenduidige antwoord niet kunnen vinden. De belastingdienst kwam met een vaag verhaal dat die 30 jaar "per huis" zou gelden en niet per persoon, maar dat is volgens mij echt hele dikke onzin van een stagiair ofzo.

Alvast bedankt!

[ Bericht 0% gewijzigd door bouillabaisse op 08-11-2009 12:56:47 ]
  zondag 8 november 2009 @ 12:36:57 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74503296
Jij hebt nog geen hypotheek (gehad) dus de 30 jaar loopt bij jou op het moment dat je een hypotheek aangaat.
Let wel op de fiscale consequenties als jullie het huis van je vriendin gaan verkopen. Je zult te maken krijgen met de eigenwoningreserve die ook voor jou invloed kan gaan hebben als je samen gaat wonen voordat jullie samen een nieuwe woning gaan kopen.
Maar zoals ik uit je OP begrijp, wonen jullie al samen zodat een keuze niet meer echt mogelijk is(?)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_74503598
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:36 schreef ManAtWork het volgende:
Jij hebt nog geen hypotheek (gehad) dus de 30 jaar loopt bij jou op het moment dat je een hypotheek aangaat.
Dus de hypotheek en bijbehorende HRA van mijn fiscaal partner heeft daar geen enkele invloed op? M.a.w., pas als ik zelf een hypotheek aanga, dan gaat mijn periode van 30 jaar in?
quote:
Let wel op de fiscale consequenties als jullie het huis van je vriendin gaan verkopen. Je zult te maken krijgen met de eigenwoningreserve die ook voor jou invloed kan gaan hebben als je samen gaat wonen voordat jullie samen een nieuwe woning gaan kopen. Maar zoals ik uit je OP begrijp, wonen jullie al samen zodat een keuze niet meer echt mogelijk is(?)
Wij hebben geen liefdesrelatie, maar wel een gemeenschappelijke huishouding. Ik woon in bij haar (betaal daarvoor overigens geen huur) en verder niks. Zoals ik het begrijp, mogen wij derhalve zelf kiezen of we elkaars fiscale partner worden of niet.

Het huis is en blijft sowieso 100% haar eigendom, net als dat de hypotheek 100% op haar naam blijft. Het lijkt mij dat de eventuele overwaarde en eigenwoningreserve dan ook 100% voor haar rekening komt, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk niet dat zij op korte termijn haar huis gaat verkopen, want ze zit er prima. Maar mocht dat wel zo zijn, dan zal ik simpelweg een ander plekje moeten zoeken.
  zondag 8 november 2009 @ 13:20:06 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74504346
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:49 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Dus de hypotheek en bijbehorende HRA van mijn fiscaal partner heeft daar geen enkele invloed op? M.a.w., pas als ik zelf een hypotheek aanga, dan gaat mijn periode van 30 jaar in?
Klopt.
quote:
[..]

Wij hebben geen liefdesrelatie, maar wel een gemeenschappelijke huishouding. Ik woon in bij haar (betaal daarvoor overigens geen huur) en verder niks. Zoals ik het begrijp, mogen wij derhalve zelf kiezen of we elkaars fiscale partner worden of niet.
OK, sorry. Dat jullie alleen een gemeenschappelijke huishouding voeren had ik niet uit de OP gehaald. (Vriendin is dan ook een ruim begrip. )
quote:
Het huis is en blijft sowieso 100% haar eigendom, net als dat de hypotheek 100% op haar naam blijft. Het lijkt mij dat de eventuele overwaarde en eigenwoningreserve dan ook 100% voor haar rekening komt, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed. De eigenwoningreserve komt op haar naam te staan. Maar deze heeft wel invloed als ze met de fiscaal partner een nieuw huis koopt.
quote:
Ik denk niet dat zij op korte termijn haar huis gaat verkopen, want ze zit er prima. Maar mocht dat wel zo zijn, dan zal ik simpelweg een ander plekje moeten zoeken.
Dan heb je dus ook geen last van haar eigenwoningreserve.
pi_74504374
Mag ik je hierop wijzen :
quote:
Fiscaal partnerschap
Met de nieuwe successiewet wijzigt het begrip ‘partner’. Het is voor de Belastingdienst nu moeilijk vast te stellen of twee mensen een gezamenlijke huishouding hebben of niet. Met een samenlevingscontract is dit wel objectief bepaalbaar. Omdat veel samenwoners geen samenlevingscontract hebben, kunnen zij elkaar vanaf 1 januari 2010 niet langer als fiscaal partner voor de inkomstenbelasting aanwijzen.
Of het fiscaal partnerschap over 2009 invloed heeft op je 30 jaar HRA periode weet ik niet, maar in 2010 kunnen jullie sowieso géén fiscaal partner meer zijn.
pi_74504420
@ ManAtWork, zou ik raar vinden dat de 30 jaar alleen ingaat als de hypotheek op jouw naam staat?

Ik zou het dan zo doen :

Vriendin en ik kopen samen een huis, hypotheek staat op mijn naam. Samen trekken we 30 jaar HRA af. Na 30 jaar los ik de hypotheek af met een nieuwe hypotheek op naam van mijn vriendin. Samen trekken we weer 30 jaar HRA af. Lijkt me dat dit niet wenselijk en dus onmogelijk is.
pi_74504512
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
(Vriendin is dan ook een ruim begrip. )
Exact.

Ik heb in het verleden veel voor haar gedaan (zij heeft o.a. ook weleens bij mij ingewoond). Nu doet zij iets voor mij terug in de vorm dat ik een tijd bij haar mag wonen, totdat ik e.e.a. weer op de rails heb.

Waar vind je dit soort vriendinnen nog?
quote:
Dat zie je goed. De eigenwoningreserve komt op haar naam te staan. Maar deze heeft wel invloed als ze met de fiscaal partner een nieuw huis koopt.
Ik snap hem. Dat is die partnerregeling toch? Afijn, dat laatste zijn we sowieso niet van plan, dit is een tijdelijke situatie.
quote:
Dan heb je dus ook geen last van haar eigenwoningreserve.
Ideaal.

Enfin, volgens mij is het duidelijk. Mocht iemand nog iets toe te voegen hebben, dan hoor ik dat graag. Want het blijft toch ingewikkelde materie met veel haken en ogen.
pi_74505380
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef WVL_KsZeN het volgende:
[..]

Of het fiscaal partnerschap over 2009 invloed heeft op je 30 jaar HRA periode weet ik niet, maar in 2010 kunnen jullie sowieso géén fiscaal partner meer zijn.
Bedankt. Waar heb je dit vandaan? Ik vind de conclusie wat vreemd. Het partnerbegrip voor de successiewet verandert en dus zou dit automatisch meteen consequenties hebben voor het partnerbegrip voor de wet inkomstenbelasting? Volgens mij is dit niet per se zo.
pi_74505473
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:23 schreef WVL_KsZeN het volgende:
@ ManAtWork, zou ik raar vinden dat de 30 jaar alleen ingaat als de hypotheek op jouw naam staat?

Ik zou het dan zo doen :

Vriendin en ik kopen samen een huis, hypotheek staat op mijn naam. Samen trekken we 30 jaar HRA af. Na 30 jaar los ik de hypotheek af met een nieuwe hypotheek op naam van mijn vriendin. Samen trekken we weer 30 jaar HRA af. Lijkt me dat dit niet wenselijk en dus onmogelijk is.
Da's inderdaad een mooie. Maar daar schijnt de fiscus aan te hebben gedacht, zie deze pagina:
http://financieel.infonu.(...)partnerregeling.html

Let vooral op de anti-misbruikbepaling, al is die hier niet erg helder geformuleerd.
pi_74505794
pffffff... Die wet mbt de verandering van definitie van het partnerschap is er nog niet 100% doorheen, dus het zou nog kunnen veranderen.. Google maar eens op 'fiscaal partnerschap 2010'. Mijn vriendin en ik zijn hier trouwens ook mooi mee gen***d, ondanks dat we heel simpel kunnen aantonen samen een huishouden te voeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-11-2009 14:30:40 ]
  zondag 8 november 2009 @ 15:16:54 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74507811
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Is niet van toepassing.
quote:
[..]

Waarom kan TS niet voor fiscaal partnerschap kiezen als hij meer dan 6 maanden een gezamenlijke huishouding voert? In de OP staat immers 'sinds begin dit jaar'.
  zondag 8 november 2009 @ 15:18:05 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74507865
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:23 schreef WVL_KsZeN het volgende:
En toch is het zo.
quote:
Ik zou het dan zo doen :

Ook dit is niet van toepassing. Lees eerst het hele topic voor je reageert.
En in jouw voorbeeld is hier dan ook een stokje voor gestoken.
  zondag 8 november 2009 @ 15:19:37 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_74507924
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:10 schreef WVL_KsZeN het volgende:
pffffff... Die wet mbt de verandering van definitie van het partnerschap is er nog niet 100% doorheen, dus het zou nog kunnen veranderen.. Google maar eens op 'fiscaal partnerschap 2010'. Mijn vriendin en ik zijn hier trouwens ook mooi mee gen***d, ondanks dat we heel simpel kunnen aantonen samen een huishouden te voeren.
Jouw fiscaal partnerschap is anders dan die van TS.
Successierecht en inkomstenbelasting is niet hetzelfde. En in welk opzicht ben je er tot nu toe dan mee gen***d?
pi_74510022
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jouw fiscaal partnerschap is anders dan die van TS.
Successierecht en inkomstenbelasting is niet hetzelfde. En in welk opzicht ben je er tot nu toe dan mee gen***d?
Precies, dat dacht ik dus ook. Toch lees ik op een aantal sites op internet dat binnenkort ook het fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting verandert, zodat die gelijk is aan die voor het successierecht. Wanneer dat precies gaat gebeuren is me echter nog niet helemaal duidelijk.

Afijn, het maakt mij niet uit. Voor 2009 kan het in elk geval nog wel. En daarna zien we wel weer verder. Het ging mij er vooral om dat ik hiermee niet mijn rechten op HRA zou verneuken.
pi_74516207
Ik bedoel dat we vanaf 2010 worden gen***d Nou ja, komt op zich wel goed omdat we toch volgend jaar samen een huis willen kopen, dus dat samenlevingscontract komt er wel.

En ik bedoelde met mijn opmerking dat TS dit jaar wel fiscaal partnerschap kan aanvragen (nou ja.. aanvragen..), maar volgend jaar dus iig al niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')