Dus de hypotheek en bijbehorende HRA van mijn fiscaal partner heeft daar geen enkele invloed op? M.a.w., pas als ik zelf een hypotheek aanga, dan gaat mijn periode van 30 jaar in?quote:Op zondag 8 november 2009 12:36 schreef ManAtWork het volgende:
Jij hebt nog geen hypotheek (gehad) dus de 30 jaar loopt bij jou op het moment dat je een hypotheek aangaat.
Wij hebben geen liefdesrelatie, maar wel een gemeenschappelijke huishouding. Ik woon in bij haar (betaal daarvoor overigens geen huur) en verder niks. Zoals ik het begrijp, mogen wij derhalve zelf kiezen of we elkaars fiscale partner worden of niet.quote:Let wel op de fiscale consequenties als jullie het huis van je vriendin gaan verkopen. Je zult te maken krijgen met de eigenwoningreserve die ook voor jou invloed kan gaan hebben als je samen gaat wonen voordat jullie samen een nieuwe woning gaan kopen. Maar zoals ik uit je OP begrijp, wonen jullie al samen zodat een keuze niet meer echt mogelijk is(?)
Klopt.quote:Op zondag 8 november 2009 12:49 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Dus de hypotheek en bijbehorende HRA van mijn fiscaal partner heeft daar geen enkele invloed op? M.a.w., pas als ik zelf een hypotheek aanga, dan gaat mijn periode van 30 jaar in?
OK, sorry. Dat jullie alleen een gemeenschappelijke huishouding voeren had ik niet uit de OP gehaald. (Vriendin is dan ook een ruim begrip.quote:[..]
Wij hebben geen liefdesrelatie, maar wel een gemeenschappelijke huishouding. Ik woon in bij haar (betaal daarvoor overigens geen huur) en verder niks. Zoals ik het begrijp, mogen wij derhalve zelf kiezen of we elkaars fiscale partner worden of niet.
Dat zie je goed. De eigenwoningreserve komt op haar naam te staan. Maar deze heeft wel invloed als ze met de fiscaal partner een nieuw huis koopt.quote:Het huis is en blijft sowieso 100% haar eigendom, net als dat de hypotheek 100% op haar naam blijft. Het lijkt mij dat de eventuele overwaarde en eigenwoningreserve dan ook 100% voor haar rekening komt, of zie ik dat verkeerd?
Dan heb je dus ook geen last van haar eigenwoningreserve.quote:Ik denk niet dat zij op korte termijn haar huis gaat verkopen, want ze zit er prima. Maar mocht dat wel zo zijn, dan zal ik simpelweg een ander plekje moeten zoeken.
Of het fiscaal partnerschap over 2009 invloed heeft op je 30 jaar HRA periode weet ik niet, maar in 2010 kunnen jullie sowieso géén fiscaal partner meer zijn.quote:Fiscaal partnerschap
Met de nieuwe successiewet wijzigt het begrip ‘partner’. Het is voor de Belastingdienst nu moeilijk vast te stellen of twee mensen een gezamenlijke huishouding hebben of niet. Met een samenlevingscontract is dit wel objectief bepaalbaar. Omdat veel samenwoners geen samenlevingscontract hebben, kunnen zij elkaar vanaf 1 januari 2010 niet langer als fiscaal partner voor de inkomstenbelasting aanwijzen.
Exact.quote:Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
(Vriendin is dan ook een ruim begrip.)
Ik snap hem. Dat is die partnerregeling toch? Afijn, dat laatste zijn we sowieso niet van plan, dit is een tijdelijke situatie.quote:Dat zie je goed. De eigenwoningreserve komt op haar naam te staan. Maar deze heeft wel invloed als ze met de fiscaal partner een nieuw huis koopt.
Ideaal.quote:Dan heb je dus ook geen last van haar eigenwoningreserve.
Bedankt. Waar heb je dit vandaan? Ik vind de conclusie wat vreemd. Het partnerbegrip voor de successiewet verandert en dus zou dit automatisch meteen consequenties hebben voor het partnerbegrip voor de wet inkomstenbelasting? Volgens mij is dit niet per se zo.quote:Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Mag ik je hierop wijzen :
[..]
Of het fiscaal partnerschap over 2009 invloed heeft op je 30 jaar HRA periode weet ik niet, maar in 2010 kunnen jullie sowieso géén fiscaal partner meer zijn.
Da's inderdaad een mooie. Maar daar schijnt de fiscus aan te hebben gedacht, zie deze pagina:quote:Op zondag 8 november 2009 13:23 schreef WVL_KsZeN het volgende:
@ ManAtWork, zou ik raar vinden dat de 30 jaar alleen ingaat als de hypotheek op jouw naam staat?
Ik zou het dan zo doen :
Vriendin en ik kopen samen een huis, hypotheek staat op mijn naam. Samen trekken we 30 jaar HRA af. Na 30 jaar los ik de hypotheek af met een nieuwe hypotheek op naam van mijn vriendin. Samen trekken we weer 30 jaar HRA af. Lijkt me dat dit niet wenselijk en dus onmogelijk is.
Is niet van toepassing.quote:Op zondag 8 november 2009 13:20 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Mag ik je hierop wijzen :
Waarom kan TS niet voor fiscaal partnerschap kiezen als hij meer dan 6 maanden een gezamenlijke huishouding voert? In de OP staat immers 'sinds begin dit jaar'.quote:[..]
Of het fiscaal partnerschap over 2009 invloed heeft op je 30 jaar HRA periode weet ik niet, maar in 2010 kunnen jullie sowieso géén fiscaal partner meer zijn.
En toch is het zo.quote:Op zondag 8 november 2009 13:23 schreef WVL_KsZeN het volgende:
@ ManAtWork, zou ik raar vinden dat de 30 jaar alleen ingaat als de hypotheek op jouw naam staat?
Ook dit is niet van toepassing. Lees eerst het hele topic voor je reageert.quote:Ik zou het dan zo doen :
Vriendin en ik kopen samen een huis, hypotheek staat op mijn naam. Samen trekken we 30 jaar HRA af. Na 30 jaar los ik de hypotheek af met een nieuwe hypotheek op naam van mijn vriendin. Samen trekken we weer 30 jaar HRA af. Lijkt me dat dit niet wenselijk en dus onmogelijk is.
Jouw fiscaal partnerschap is anders dan die van TS.quote:Op zondag 8 november 2009 14:10 schreef WVL_KsZeN het volgende:
pffffff... Die wet mbt de verandering van definitie van het partnerschap is er nog niet 100% doorheen, dus het zou nog kunnen veranderen.. Google maar eens op 'fiscaal partnerschap 2010'. Mijn vriendin en ik zijn hier trouwens ook mooi mee gen***d, ondanks dat we heel simpel kunnen aantonen samen een huishouden te voeren.
Precies, dat dacht ik dus ook. Toch lees ik op een aantal sites op internet dat binnenkort ook het fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting verandert, zodat die gelijk is aan die voor het successierecht. Wanneer dat precies gaat gebeuren is me echter nog niet helemaal duidelijk.quote:Op zondag 8 november 2009 15:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jouw fiscaal partnerschap is anders dan die van TS.
Successierecht en inkomstenbelasting is niet hetzelfde. En in welk opzicht ben je er tot nu toe dan mee gen***d?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |