http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)spaarhypotheek.dhtmlquote:Enorme naheffing spaarhypotheek
Een grote groep Nederlanders met een spaarhypotheek dreigt een naheffing te krijgen van tienduizenden euro's van de belastingdienst. Huiseigenaren met een spaarpolis die na 2031 uitgekeerd wordt lopen het risico op een forse belastingaanslag van de fiscus. Dit meldt het AD vandaag.
Het ministerie wil mensen die langer dan 30 jaar een spaarpolis hebben extra belasten. Als de hypotheek na 2001 is afgesloten of aangepast vanwege een verbouwing zit men in de gevarenzone. Als de oude en de nieuwe hypotheek samen meer dan 30 jaar duurt moet over de extra jaren belasting betaald worden.
Volgens onafhankelijke hypotheekadviseurs heeft een groot aantal huiseigenaren zo'n polis en zou het om zo'n honderdduizend Nederlanders gaan.![]()
Een woordvoerster van het ministerie van Financiën zegt, naar aanleiding van het bericht in het AD, dat het inderdaad mogelijk is dat mensen, zodra zij geen hypotheekrente meer mogen aftrekken, over de opgebouwde spaarpolis zelf belasting moeten betalen. Volgens de woordvoerster laat de toelichting van het wetsvoorstel uit 2000 ruimte voor verschillende interpretaties.
Zoals ik ergens anders al meldde: dit wordt over 20 jaar de 'oversluit-affaire'quote:Op zaterdag 7 november 2009 12:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik snap de ophef over dit bericht trouwens helemaal niet. Dit is namelijk gewoon de huidige wetgeving.
Een KEW móet inlossen op een eigenwoningschuld. Een hypotheek waar geen renteaftrek meer over is, is geen eigenwoningschuld, dus moet over het winstbestanddeel afgerekend worden in box 1.
Het is dus helemaal geen nieuws.
Goed dat het nu al bekend is dan kunnen die mensen nu al gaan klagen bij hun financieel adviseur.quote:Op zaterdag 7 november 2009 20:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zoals ik ergens anders al meldde: dit wordt over 20 jaar de 'oversluit-affaire'
Weer een klusje voor Pieter Lakeman met de zoveelste claim ...??quote:Op zaterdag 7 november 2009 22:49 schreef HarryP het volgende:
[..]
Goed dat het nu al bekend is dan kunnen die mensen nu al gaan klagen bij hun financieel adviseur.
Ditquote:Op zaterdag 7 november 2009 20:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Het hele bestaan van een spaarpolis is al reden om de hypotheekrente af te schaffen! Los gewoon af i.p.v. dergelijke constructies te verzinnen.
En dit!quote:Op zondag 8 november 2009 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Sowieso, alsof de HRA niet binnen 30 jaar volledig op de schop gaat...
Wat ik daar tegen heb is dat er niets tegenover staat.quote:Op zondag 8 november 2009 11:12 schreef SeLang het volgende:
Je kunt de HRA pijnloos afschaffen door elk jaar het aftrekbare bedrag met 10% te verminderen. Dus stel je hebt een hypotheek van 200.000, dan mag je in 2010 nog maar 180.000 aftrekken, in 2011 160.000, in 2012 140.000, etc. Zo kunnen mensen zich er langzaam op aanpassen en zal ook de huizenmarkt niet crashen maar geleidelijk dalen. Dan ben je over 10 jaar van dat hele HRA gedrocht verlost.
Wat kan je daar nu tegen hebben?
(en als 10% per jaar te snel gaat dan mag het wat mij betreft ook 5% zijn, maar er is dan in elk geval een roadmap naar een HRA vrij Nederland en in tegenstelling tot de onzekerheid op dit moment weten mensen tenmiste waar ze aan toe zijn en kunnen hun toekomst daarop plannen).
Je vergist je! HRA afschaffen moet gelijk op gaan met het verlagen van algehele belastingen.quote:Op zondag 8 november 2009 11:16 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat ik daar tegen heb is dat er niets tegenover staat.
Wel betaal je je blauw bij aankoop van een huis bij een particuliere transactie. En aan de andere kant gaan wel je lasten omhoog. En zo stimuleer je niet bepaald de woningmarkt. Waar het hele HRA stelsel wel voor bedacht is. Daarnaast blijf je nog steeds mensen hebben die een huis met HRA gekocht hebben en het niet trekken als in 10 a 20 jaar dat potje weg is. In het geval van mijn voorstel kunnen die mensen lekker blijven wonen in hun huis zonder dat hun maandlasten met 5 a 10% omhoog gaan per jaar.
Ik heb het hier over HRA afschaffen voor de mensen die een huis kopen he!quote:Op zondag 8 november 2009 11:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergist je! HRA afschaffen moet gelijk op gaan met het verlagen van algehele belastingen.
HRA was prima geweest, als er geen schaarste was. Nu werkt het averechts. Mensen die nu een schuld van 2 ton hebben, zouden zonder HRA datzelfde huis voor 1 ton gekocht kunnen hebben. Netto maandlasten waren gelijk geweest (tenslotte bepaald in een schaarste "wat de gek kan betalen" de prijs), alleen dan met veel minder schuld.
HRA is gewoon een gedrocht dat lang geleden had moeten worden afgeschaft! En hoe langer het blijft bestaan, hoe erger het wordt, en hoe groter de argumenten om het in stand te houden...
Lees gewoon eens even, in plaats van een standaard Pavlov-reactie te posten.quote:Op zondag 8 november 2009 12:22 schreef Martijn_77 het volgende:
Een weer gaat Den Haag de burger een poot uit draaien.....
Wat ik daar tegen heb? Dat het mij geld kost. Dat de overheid weer niet echt betrouwbaar is. Dat mijn hypotheekafspraken voor 30 jaar zijn, en niet tussentijds door de overheid even veranderd dienen te worden.quote:Op zondag 8 november 2009 11:12 schreef SeLang het volgende:
Je kunt de HRA pijnloos afschaffen door elk jaar het aftrekbare bedrag met 10% te verminderen. Dus stel je hebt een hypotheek van 200.000, dan mag je in 2010 nog maar 180.000 aftrekken, in 2011 160.000, in 2012 140.000, etc. Zo kunnen mensen zich er langzaam op aanpassen en zal ook de huizenmarkt niet crashen maar geleidelijk dalen. Dan ben je over 10 jaar van dat hele HRA gedrocht verlost.
Wat kan je daar nu tegen hebben?
(en als 10% per jaar te snel gaat dan mag het wat mij betreft ook 5% zijn, maar er is dan in elk geval een roadmap naar een HRA vrij Nederland en in tegenstelling tot de onzekerheid op dit moment weten mensen tenmiste waar ze aan toe zijn en kunnen hun toekomst daarop plannen).
Nu kost het mij geld (en miljoenen anderen)quote:Op zondag 8 november 2009 13:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat ik daar tegen heb? Dat het mij geld kost.
Er zijn zoveel dingen die mij geld kosten waar ik niets aan heb. Dat is mi dus geen argument om het te veranderen. Lekker houden zoals het is. En anders de hele woningmarkt opnieuw bekijken. Niet 1 deeltje...quote:Op zondag 8 november 2009 13:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nu kost het mij geld (en miljoenen anderen)
HRA is een ponzi scheme, dus daar kunnen we sowieso niet mee door.quote:Op zondag 8 november 2009 13:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn zoveel dingen die mij geld kosten waar ik niets aan heb. Dat is mi dus geen argument om het te veranderen. Lekker houden zoals het is. En anders de hele woningmarkt opnieuw bekijken. Niet 1 deeltje...
Dit is natuurlijk niet de mentaliteit die ons land grote welvaart heeft gebracht!!quote:Op zondag 8 november 2009 13:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn zoveel dingen die mij geld kosten waar ik niets aan heb. Dat is mi dus geen argument om het te veranderen. Lekker houden zoals het is. En anders de hele woningmarkt opnieuw bekijken. Niet 1 deeltje...
Maar mij wel!quote:Op zondag 8 november 2009 14:05 schreef Dankky het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk niet de mentaliteit die ons land grote welvaart heeft gebracht!!
Lijkt me wel lullig voor de mensen die dan net beginnen op de woningmarkt.quote:De rente aftrek en overdrachtsbelasting moeten gewoon worden afgeschat. Vooral de HRA is een kadootje wat nergens op slaat. Misschien in 2014 een geschikt moment om gefaseerd te kappen met de HRA? (dan bestaat het namelijk 100 jaar)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |