abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74486489
Toch even een serieus topic, ik wil graag weten of jullie of kennissen hebben die grote schade hebben geleden bij de DSB bank, hun huis uitgezet zijn of al hun spaargeld boven de 1 ton kwijt.
quote:
De val van DSB het gaat me even aan het hart. Vooral als ik ineens merk hoeveel mensen om mij heen daar hun geld hadden geparkeerd en hypotheken hadden gesloten. Ik denk dat je tegenwoordig je spaarcentjes beter in een ouwe sok kan stoppen!

Ik heb het verhaal van de val van je voornaamgenoot Scheringa z’n bank nog niet helemaal goed door of ik snap het niet. Ik denk dat velen zich verbazen over hoe snel een bank kan omvallen.

Voor zelfstandig ondernemer mijnheer Scheringa had ik toch wel respect. Iemand met zoveel lef. Zouden Nout & Wout hem zijn succes niet gegund hebben? Of is deze Dirk toch niet zo handig of netjes geweest?

Vanmorgen kwam collega Marloes mijn kamer binnen. Haar vriend is op wereldreis. Zij is weer bij haar moeder gaan wonen om te sparen voor haar wereldreis.

Begin 2010 zouden zij en haar vriend ergens op de wereld elkaar treffen. Huilend kwam ze binnen: “Had niemand mij nou kunnen waarschuwen voor die DSB bank! Iedereen wist dat mijn spaarcenten daarop stonden? Jullie hoeven niemand anders aan te nemen, ik kan toch niet meer op wereldreis……”

Zo zullen er nog veel schrijnender verhalen zijn. Ik moet nog denken aan een kennis van mij die anderhalve ton had geeerfd en dit bij de IJslandbank had geparkeerd. Oeps…weg geld maar daarna kwam de fiscus: er moest nog belasting betaald worden over het geërfde geld….en dan sta je ineens in de min in plaats van de plus.

DIRK, ben ik blij dat ik zeker weet dat ik niet veel geld zal erven en als ik geld heb het altijd wel weer snel opmaak!

Hoe zit het met jouw centjes?

Liefs,

Je Jan
  zaterdag 7 november 2009 @ 18:21:19 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74487574
Zolang de curator er nog mee bezig is, is helemaal niet zeker dat mensen geld kwijt zijn. En als de politiek met "de bank was gezond" voor de verandering niet gelogen heeft, dan moet er gewoon geld overblijven op de langere termijn.
censuur :O
pi_74489969
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 17:36 schreef F04 het volgende:
Toch even een serieus topic, ik wil graag weten of jullie of kennissen hebben die grote schade hebben geleden bij de DSB bank, hun huis uitgezet zijn of al hun spaargeld boven de 1 ton kwijt.
[..]
Niet dat ik weet, maar :

- Bij een faillissement van een bank zijn er nog steeds bezittingen (die leningen die uitstaan), deze bezittingen zijn vaak relatief meer waard dan de bezittingen van bedrijven in andere sectoren (een schuldenaar die nog 10 duizend moet afbetalen blijft een schuldenaar die nog 10 duizend moet afbetalen, een winkel met voorraden kan die voorraden gelijk voor een groot deel afwaarderen bij faillisement), jij als rekenighouder bij DSB wordt zover mogelijk schadeloos gesteld met de opbrengst van de bezittingen van DSB. Bij het laatste afgehandelde faillisement (van der hoop) was de uiteindelijke schade 20 miljoen, op 250 miljoen beheerd geld ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_der_Hoop_Bankiers ), afgezien nog van de toenmalige garantie (20.000 wat toen verhoogd is naar 20.000 + 80% van nogmaals 20.000) heeft elke schuldeiser toen dus 92% van zijn vermogen weer teruggehad (alles behalve alles kwijt dus)
- Je kunt tegenwoordig weten dat meer dan een ton op 1 bank hebben staan link is (deposito garantiestelsel), het is een eigen keuze om bij 1 bank te zitten, en je geld niet te verdelen over 2 of meer banken
- Je voorbeeld van het erfrecht is erg gekleurd. Bij 150.000 is het successierecht namelijk 0 voor partners (vrijstelling is groter dan 150.000), 33.920 (als ouders erven), 16967 (als kinderen ouder dan 23 jaar, die niet hulpbehoevend zijn erven), 50.900 (broers/zusters/ouders/grootouders ed) of 73.103 (bij overige erfgenamen). zelfs als het voorbeeld een overige erfgenaam betrof kon dat successierecht dus nog betaald worden met het geld wat van dat garantie stelsel kwam, dus hoezo negatief uitkomen?
- hoeveel mensen hebben meer dan een ton voor een wereldreis gespaard? Dat is 3 modale jaarsalarissen als ik me niet vergis. Ook een wereldreis van een jaar kan je dus nog steeds blijven doen, je moet alleen iets langer wachten op je geld.

- mensen met leningen bij de DSB heb ik niet zo'n moeite mee. Een hele groep leners hadden maar 2 opties :
1) afzien van aankopen
2) een lening bij DSB ed nemen
Er was een hele groep mensen waarbij optie 1 niet in hun woordenboek voorkwam, of dat nu om onroerend goed ging, of om roerende zaken. Is het dan zo erg als zo iemand hetgeen die eigenlijk nooit had kunnen kopen weer kwijtraakt? Degene die verstandiger was heeft datgene nog steeds niet (of ondertussen met sparen). Deze groep is er bovendien mede de oorzaak van dat het onroerend goed zo'n bubbel kon krijgen. Als kopers concureerden ze mensen eruit die op de lange termijn betere hypotheek constructies afsloten (maar daardoor hogere maandtermijnen hadden tijdens afsluiten), als verkopers zorgden ze voor hoge vraagprijzen (bij velen is de hoogte van de hypotheek mede bepalend voor hetgeen ze willen hebben voor het huis)
  zaterdag 7 november 2009 @ 20:24:24 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74490828
Ik ben slachtoffer van de DSB bank. Mogelijk ben ik ¤1,- kwijt, mischien zelfs wel meer

Tijdens mijn 2 maanden vakantie in Indonesie ging DSB failliet. Voor zover ik weet stond er nog maar ¤1,- ofzo op die rekening (puur om de rekening open te houden) maar omdat ik de gewoonte heb om banktegoeden onder de ¤1000 af te ronden naar ¤0,- staat er dus ¤0,- in mijn administratie.

Dagafschriften ontvang ik allang niet meer, waarschijnlijk komen die nog steeds op m'n oude adres in Taiwan. Dus die kan ik niet raadplegen. En inloggen op de site gaat niet meer. Dus hoe moet ik nu weten hoeveel geld er nog op die rekening stond?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')