Que?quote:ROTTERDAM - Een grote groep Nederlanders met een spaarhypotheek dreigt een naheffing te krijgen van tienduizenden euro's van de belastingdienst. Huiseigenaren met een spaarpolis die na 2031 uitgekeerd wordt lopen het risico op een forse belastingaanslag van de fiscus. Dit meldt het AD vandaag.
Het ministerie wil mensen die langer dan 30 jaar een spaarpolis hebben extra belasten. Als de hypotheek na 2001 is afgesloten of aangepast vanwege een verbouwing zit men in de gevarenzone. Als de oude en de nieuwe hypotheek samen meer dan 30 jaar duurt moet over de extra jaren belasting betaald worden.
Volgens onafhankelijke hypotheekadviseurs heeft een groot aantal huiseigenaren zo'n polis en zou het om zo'n honderdduizend Nederlanders gaan.
Een woordvoerster van het ministerie van Financiën zegt, naar aanleiding van het bericht in het AD, dat het inderdaad mogelijk is dat mensen, zodra zij geen hypotheekrente meer mogen aftrekken, over de opgebouwde spaarpolis zelf belasting moeten betalen. Volgens de woordvoerster laat de toelichting van het wetsvoorstel uit 2000 ruimte voor verschillende interpretaties. (ANP/AH)
quote:Op zaterdag 7 november 2009 12:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik snap de ophef over dit bericht trouwens helemaal niet. Dit is namelijk gewoon de huidige wetgeving.
Een KEW móet inlossen op een eigenwoningschuld. Een hypotheek waar geen renteaftrek meer over is, is geen eigenwoningschuld, dus moet over het winstbestanddeel afgerekend worden in box 1.
Het is dus helemaal geen nieuws.
Een KEW (dus een polis in box 1, dit geldt namelijk niet voor spaarpolissen bij de hypotheek die in box 3 staan) kan a: maximaal 30 jaar lopen en moet b: inlossen op een eigenwoningschuld. Een eigenwoningschuld is een schuld waar je de rente van kunt aftrekken (dus die heb je besteed aan de aankoop/verbetering van je eigen woning).quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:03 schreef Doopy-X- het volgende:
Snap het nog niet helemaal. Dit betreft alleen mensen die na 30 jaar een spaarpot op hebben gebouwd maar daarmee nog niet hun huis aflossen aan de bank?
quote:
Klopt. Allemaal overtrokken nieuws. Zat mensen die in 2005 een hypotheek hebben afgesloten en later hebben verbouwd die nu hun adviseur gaan bellen om te vragen of hij hun heeft opgelicht, gok ik...quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:21 schreef LekkerApart het volgende:
Maar begrijp ik het correct dat mensen met een spaarhypotheek afgesloten na 2001 met een looptijd van 30 jaar zondere eerdere hypotheken zich geen zorgen hoeven te maken?
Klopt, al is het oversluiten an sich geen oorzaak. (bij oversluiten kan eventueel fiscaal geruisloos zijn overgesloten of heeft de nieuwe polis gewoon een kortere looptijd)quote:Dus dat dit alleen zou gelden voor mensen die langer dan 30 jaar een spaarhypotheek hebben (bijvoorbeeld door oversluiten)?
Als jouw hypotheek vóór of in 2001 is afgesloten, dan is dat inderdaad het geval.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:57 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Ik dacht dat ik na 2031 geen hypotheekrenteaftrek meer had. Da's het enige toch?
Mijn eerste is uit 1999. De huidige is uit 2003. Dus vanaf 2031 niet meer aftrekken en geen gezeur over naheffingen. Right?quote:Op zaterdag 7 november 2009 14:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als jouw hypotheek vóór of in 2001 is afgesloten, dan is dat inderdaad het geval.
Als je eerste hypotheek pas in 2005 is afgesloten, heb je in principe HRA tot 2035.
Als je polis uiterlijk in 2031 afloopt, sowieso geen last van naheffingen. (althans: ik ga er even vanuit dat je hypotheek in 2003 hoger is dan die van '99.quote:Op zaterdag 7 november 2009 14:14 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
Mijn eerste is uit 1999. De huidige is uit 2003. Dus vanaf 2031 niet meer aftrekken en geen gezeur over naheffingen. Right?
Het probleem geldt voor elke hypotheek waar een KEW aan hangt. 2001 of 2005, dat maakt niet uit.quote:Op zaterdag 7 november 2009 15:59 schreef Gunner het volgende:
En als je in 2005 een hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten, deze in 2008 hebt afgelost wegens verkoop woning en weer een nieuwe in 2008 hebt afgesloten?
Of is er sowieso niets aan de hand als je na 2001 hebt afgesloten?
Als je 119a hebt gevonden, dan zou je twee artikelen verder kunnen bladeren:quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:10 schreef Fer het volgende:
Hmm, na bestudering toch wel twijfelachtig. Volgens de definitie van Eigenwoningschuld in de wet is er geen termijn waarna de eigenwoningschuld een gewone schuld wordt.
Artikel 3.119a. Eigenwoningschuld en eigenwoningreserve
1
Voor de toepassing van deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt onder eigenwoningschuld verstaan het gezamenlijke bedrag van de schulden die zijn aangegaan ter verwerving van een eigen woning doch ten hoogste een bedrag gelijk aan de kosten ter verwerving van de woning verminderd met het bedrag van de eigenwoningreserve direct voorafgaande aan het moment waarop de woning ten aanzien van de belastingplichtige als een eigen woning wordt aangemerkt.
De wet is heel duidelijk.quote:1
De aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning zijn het gezamenlijke bedrag van:
a.
de renten van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, die behoren tot de eigenwoningschuld;
b.
de periodieke betalingen op grond van de rechten van erfpacht, opstal en beklemming met betrekking tot de eigen woning.
2
De renten van schulden als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden gedurende ten hoogste 30 jaren in aanmerking genomen als aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning. De duur van de termijn van 30 jaren vangt aan bij het begin van het eerste tijdvak waarop de renten van deze schulden, die als bestanddeel van het inkomen uit werk en woning in aftrek worden gebracht, betrekking hebben en eindigt op het tijdstip waarop de gehele schuld wordt afgelost. Indien andere schulden worden aangegaan als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden de renten slechts in aanmerking genomen voor zover de termijn van 30 jaren nog niet is verstreken tenzij het betreft:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |