Eerst wil ik graag duidelijk maken dat ik geen gelovig persoon ben, atheist ben ik ook niet aangezien zeker weten dat er geen goddelijke macht is even dwaas zou zijn als zeker weten dat er een goddelijke macht is. Ik ben van mening dat de kerk zo verdwaald is van de oorspronkelijke (naar mijn mening goed ideeen) dat het voor mij niet van belang is om gelovig te zijn.
In ieder geval. Laatst moest iemand die ik ken in de kerk zingen. Ik, zo naief als ik ben, ging daarheen met de gedachte dat het alleen een koor was... Dus TS zit daar in de kerk te wachten totdat het koor zou gaan zingen komt er eerst een priester langs... terwijl hij zwaait met een of andere slinger met een bol eraan, staat iedereen om mij heen tegelijk op. Deze priester loopt naar voren en begint een speech te houden over dat de laatste tijd het geloof bij iedereen minder wordt. Na deze speech begint iedereen liederen te zingen over onze "heer" . Naast mij zat een vrouw van een jaar of 50, mij met een arrogante blik aan te kijken omdat ik de tekst niet kende. Even hierna zingt de hele kerk een lied in het latijn. Op dit moment vrat ik mezelf al van binnen op omdat gewoon het merendeel GEEN idee heeft waar die over zingt. Hierop volgde de gebruikelijke "We hebben veel geld maar geld heb je nooit genoeg dus komen we voor meer bedelen ronde" waarin een man langsliep om geld op te halen. Ik als enige in de kerk weigerde om hier geld in te leggen en opnieuw kijkt de vrouw naast me mij weer arrogant aan. De priester begon weer een speech te houden en na ongeveer 2 uur kwam eindelijk het koor waar ik op wachtte met een lied van ongeveer 5 minuten.
Nu luid mijn klacht: vroeger geloofde iedereen omdat sommige dingen niet te verklaren waren en we ons dus moesten beroepen op een hogere macht, omdat men de bijbel niet begreep maar simpel dacht dat dit ze een plek in "de hemel" zou geven wanneer ze naar de kerk zouden gaan en omdat niemand een eigen mening kon vormen en dus wel naar een priester / pastoor moest luisteren die verklaarde dat Gods wil de enige belangrijke wil was. Nu anno 2009, zijn we nog steeds geen stap verder. Nog steeds zingen miljoenen mensen de liederen die ze niet begrijpen en nog steeds gaan we er vanuit dat wat de priester vertelt goed is .
Sneu vind ik het