abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74442118
Hallo,

Net was ik even op internet aan het zoeken naar een nieuwe auto en nu valt het me op dat er verschillende bedrijven zijn die een APK bij aflevering aanbieden. Nu zijn mijn vragen: aangezien dit bij het bedrijf zelf wordt gedaan (als ik het goed heb tenminste) kan de verkoper dan niet met de APK kloten? Ik neem aan dat de verkoper de auto wilt verkopen en dat het bedrijf de auto gewoon zou kunnen goedkeuren terwijl de auto er bij een andere garage niet doorheen zou komen.
Als uit deze APK bij aflevering aan het licht komt dat er bijvoorbeeld een dure reparatie uitgevoerd moet worden door het bedrijf, kan de verkoopprijs dan niet opgeschroefd worden? Of is het zo dat het bedrijf van tevoren de auto al helemaal heeft nagekeken en er dus eigenlijk direct een nieuwe APK opzet zonder de auto zeg maar echt te keuren?
Tok.
  vrijdag 6 november 2009 @ 03:13:59 #2
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74442131
APK bij aflevering wil doorgaans zeggen dat het bedrijf weet dat er een goede auto staat. Anders bieden ze dat niet aan.
Als je een prijs overeenkomt en daarna nog een dure reparatie aan het licht komt is dat het bedrijf zijn probleem.
En een APK is een volledige keuring inclusief mogelijkheid tot steekproef. Daar valt wel mee te sjoemelen maar niet makkelijk.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74442705
Als ze een aantal keer "kloten" met de apk, en ze krijgen controleren, dan mogen ze geen apk keuringen meer doen..
Veelal gaan bedrijven hier daarom niet mee liggen kloten!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_74442775
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 07:16 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als ze een aantal keer "kloten" met de apk, en ze krijgen controleren, dan mogen ze geen apk keuringen meer doen..
Veelal gaan bedrijven hier daarom niet mee liggen kloten!
Huh? ikke nie begrijpe!
Jij nie prate hollands...
  vrijdag 6 november 2009 @ 07:48:27 #5
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_74442874
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 03:07 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hallo,

Net was ik even op internet aan het zoeken naar een nieuwe auto en nu valt het me op dat er verschillende bedrijven zijn die een APK bij aflevering aanbieden. Nu zijn mijn vragen: aangezien dit bij het bedrijf zelf wordt gedaan (als ik het goed heb tenminste) kan de verkoper dan niet met de APK kloten? Ik neem aan dat de verkoper de auto wilt verkopen en dat het bedrijf de auto gewoon zou kunnen goedkeuren terwijl de auto er bij een andere garage niet doorheen zou komen.
Als uit deze APK bij aflevering aan het licht komt dat er bijvoorbeeld een dure reparatie uitgevoerd moet worden door het bedrijf, kan de verkoopprijs dan niet opgeschroefd worden? Of is het zo dat het bedrijf van tevoren de auto al helemaal heeft nagekeken en er dus eigenlijk direct een nieuwe APK opzet zonder de auto zeg maar echt te keuren?
Waarschijnlijk moet je voor aflevering ook nog iets als rijklaarmaakkosten betalen?
pi_74442911
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 07:34 schreef Haagshe_Harry het volgende:

[..]

Huh? ikke nie begrijpe!
Jij nie prate hollands...
ikke nie snap hollands...

tis nog vroeg voor me droogkloot
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 6 november 2009 @ 07:55:33 #7
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_74442924
Op het moment dat ze de auto afmelden bij de RDW, kan het voorkomen dat er een melding in de computer komt te staan met: 'Controle'

Er komt dan een ambtenaar langs om te zien of de keuring goed is uitgevoerd. Indien dit niet het geval is krijgt de controleur een strafpunt.

Na een x aantal strafpunten zal de controleur geen APK meer mogen uitvoeren
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_74449629
Afleveringskosten zouden er inderdaad bij kunnen komen, daar zal ik nog eens naar vragen. Ik kan dus wel met een aardig gerust hart een auto kopen waarvan de APK bij aflevering wordt aangeboden aan jullie reacties te zien.
Tok.
pi_74450491
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 03:13 schreef Barcaconia het volgende:
APK bij aflevering wil doorgaans zeggen dat het bedrijf weet dat er een goede auto staat. Anders bieden ze dat niet aan.
Een apk zegt helaas niks over de problemen die je met een auto kan krijgen.

Beter is het om bij het onderhandelen te zorgen dat je garantie krijgt, bijv. een 50% garantieregeling voor 3 maand. Dan zal het bedrijf je zeker geen rotzooi verkopen omdat ze dan zelf voor de kosten gaan opdraaien.
  vrijdag 6 november 2009 @ 13:04:08 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74450690
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 12:59 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Een apk zegt helaas niks over de problemen die je met een auto kan krijgen.

Beter is het om bij het onderhandelen te zorgen dat je garantie krijgt, bijv. een 50% garantieregeling voor 3 maand. Dan zal het bedrijf je zeker geen rotzooi verkopen omdat ze dan zelf voor de kosten gaan opdraaien.
Ja daar heb je gelijk in. Maar het sluit in ieder geval problemen met remmen , verlichting, algemene motorconditie (uitlaatgassen), schokdempers etc uit.
Dat na een week je koppakking er uit vliegt of je koppeling kapot gaat, dat kan inderdaad nog steeds gebeuren.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 6 november 2009 @ 13:08:16 #11
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_74450824
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 12:31 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Afleveringskosten zouden er inderdaad bij kunnen komen, daar zal ik nog eens naar vragen. Ik kan dus wel met een aardig gerust hart een auto kopen waarvan de APK bij aflevering wordt aangeboden aan jullie reacties te zien.
Ik koop mijn auto's altijd zonder garantie en zonder recente apk.
Dat scheelt een boel, en die boel investeer ik dan wel in goed onderhoud en een verse APK bij een bedrijf dat ik ken en vertrouw.
pi_74453299
Een les die ik geleerd heb: altijd naar de onderhoudsgeschiedenis vragen (als die bij de verkoper bekend is). Heb zelf een jaar geleden bij de vertrouwde garage een auto gekocht, met half jaar garantie. Heb toen wel naar onderhoudsboekje gevraagd, maar ben daar door de verkoper van af gebabbeld.
Nu moet ik een forse rekening betalen omdat er meer dan 50% roest op de remmen zat. Voor en achter alle remschijven en remblokken vervangen. Ik heb het afgelopen jaar 30000 km gereden, dus volgens mij kan het niet door mijn rijgedrag komen. Overigens mag ik het van de garage niet hebben over 'doorroesten' maar over 'roest op de remmen'.
Verder bleek de auto al binnen een halfjaar, 1 l olie op 1500 km te verbruiken. Dat moet onder garantie opgelost worden, maar er werd tijd gerekt en gerekt en gerekt. Nu, naar een behoorlijke klacht, bieden ze aan er een gereviseerd motorblok in te zetten.
Maar het remmenverhaal, daar willen ze maar deels op tegemoet komen (hoeveel, laten ze me nog weten). Terwijl mijn logica is dat die roest, met zoveel kilometers rijden, niet door mijn rijgedrag kan zijn ontstaan, maar er voor het grootste deel al een jaar geleden op heeft moeten zitten. De auto heeft bij hen maanden buiten gestaan.
Ook wordt nu gezegd dat na 30000 km rijden, sowieso de remmen aan vervanging toe zijn. Maar slijtage was niet de reden, wel de roest.

Dusse... die APK bij aflevering zegt niet zoveel. De remmen voldeden toen aan de norm, maar een jaar later zit ik dus wel met een flinke rekening.
Vraag naar de onderhoudsgeschiedenis, en koop hem evt. onder voorbehoud van een ANWB-aankoopkeuring. Kost wat, maar dan weet je wel wat je te wachten staat.
  vrijdag 6 november 2009 @ 23:16:12 #13
274408 Searcherer
Zoekt en gij zult vinden!
pi_74471901
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 13:08 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik koop mijn auto's altijd zonder garantie en zonder recente apk.
Dat scheelt een boel, en die boel investeer ik dan wel in goed onderhoud en een verse APK bij een bedrijf dat ik ken en vertrouw.
Op die manier koop ik ook (tenzij bij onze vaste garage, maar dat gebeurt niet vaak).

Afleverbeurt mogen ze ook achterwege laten, stelt toch geen fluit voor.
Zoekende...
pi_74473346
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 14:22 schreef tubab het volgende:
....heel verhaal, knip....

Dusse... die APK bij aflevering zegt niet zoveel. De remmen voldeden toen aan de norm, maar een jaar later zit ik dus wel met een flinke rekening.

Vraag naar de onderhoudsgeschiedenis, en koop hem evt. onder voorbehoud van een ANWB-aankoopkeuring. Kost wat, maar dan weet je wel wat je te wachten staat.
Het lullige aan een APK keuring is dat het een momentkeuring is. Hierdoor is het goed mogelijk dat een auto precies op het punt zit van goedkeuren / niet goedkeuren met net ff de doorslag naar goedkeuren. Een week later kan de situatie al anders zijn. Sterker nog, een uur na goedkeuring al (bijv. door banden te monteren met te weinig profiel).

Een auto met bijna versleten schokdempers die nog net afdoende dempen, banden met een profiel van 1.6mm, een barst in de ruit icm diverse sterren die buiten het gezichtsveld vallen van de bestuurder, met behoorlijk wat roest aan de dragende delen, maar nog net te weinig voor afkeur, bijna versleten remmen die de remmentest nog net halen, een uitlaat die dicht is gemaakt met putty en bierblikjes en een versleten motor die nog net de co2 test haalt kan dus goedgekeurd worden voor de APK.

De vraag is echter of je dan een goede aankoop doet door die auto te kopen met verse APK
pi_74490792
Antwoord op Green_Power , maar aan de andere hand, zou jij in een auto willen rijden die net aan de MINIMUM eisen voldoet?

@ TS
Je kan een andere garage een aankoopkeuring laten doen , dan melden ze hem niet af , maar kijken welke problemen je in de toekomst zou kunnenverwachten , en of er goed gekeurd is ( niet stiekum na de keuring nog onderdelen zijn vervangen voor slechtere) .

Voor degene die niet weten wat er gebeurd als je een auto doormeld en je krijg een steekproef ...
Dan komt er een semi-ambtenaar om te kijken of je de auto volgens de regels , en of je hem wel goed hebt gekeurd.
En ze komen niet voor een gezellig praatje , maar neem maar aan dat ze je strot af willen bijten.
En terecht ...
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
  zondag 8 november 2009 @ 07:33:33 #16
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_74500033
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 23:16 schreef Searcherer het volgende:

[..]

Op die manier koop ik ook (tenzij bij onze vaste garage, maar dat gebeurt niet vaak).

Afleverbeurt mogen ze ook achterwege laten, stelt toch geen fluit voor.
Inderdaad, die banden op spanning brengen en de vloeistoffen afvullen kan ik zelf ook.

Ik vraag altijd het onderhoudsboekje in te zien, bel de betreffende garage die de auto in onderhoud heeft gehad en controleer de geschiedenis van de auto, en op e.v.t. schades e.d.
Kwik-fit onderhouden auto's koop ik niet, netzomin als auto's die door jan en alleman onderhouden zijn, en als het een auto is die meer dan een ton gelopen heeft wil ik weten wanneer de riemen vervangen zijn.
En voor de rest, dokken en nokken.
  zondag 8 november 2009 @ 08:59:50 #17
274408 Searcherer
Zoekt en gij zult vinden!
pi_74500262
quote:
Op zondag 8 november 2009 07:33 schreef DrDarwin het volgende:
En voor de rest, dokken en nokken.
En een klein beetje duimen / bidden dat de gok die het toch altijd gedeeltelijk blijft niet enorm tegenvalt
Zoekende...
  zondag 8 november 2009 @ 09:17:41 #18
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_74500350
quote:
Op zondag 8 november 2009 08:59 schreef Searcherer het volgende:

[..]

En een klein beetje duimen / bidden dat de gok die het toch altijd gedeeltelijk blijft niet enorm tegenvalt
Voor mezelf durf ik het wel zo te doen, maar voor familie en kennissen niet.
Die kopen maar lekker een auto met garantie en afleverbeurt.
pi_74502498
Een auto met verse APK hoef een jaar lang niet laten keuren. Dat is het enige wat het betekent, meer niet. Je kan op dat moment een jaar lang ermee rijden.

Over staat van de auto zegt inderdaad niet zoveel.

Versleten remmen = zolang hij voldoende en gelijkmatig over alle wielen remt wordt ie goedgekeurd
Versleten schokdempers = zolang ze niet lekken of roesten, goedgekeurd
Banden met 1,6mm zijn voldoende (veilig in de regen??)
enz enz enz
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')