abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74423677
Ik moet een redelijk groot bedrag (+- 15000 euro) overboeken van een NL rekening naar een UK rekening. Is de goedkoopste manier om dit te doen gewoon via de bank? (0.1% + 15 pond van de Engelse bank)?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_74424101
Dat hangt een beetje af van de bank waar het vandaan komt en naartoe gaat. Als je toevallig nog in de buurt komt is het goedkoopste waarschijnlijk om het zelf langs te brengen in de UK (kijk wel of er nog importbeperkingen zijn, het is tenslotte geen Schengenland).

Mijn ervaring met bedragen van deze orde van grootte overmaken naar verder buitenland is dat de kosten beperkt blijven tot iets van 100 euro. Voor de UK zal het dan tientjeswerk worden schat ik zo.
pi_74424204
Worden de kosten bij een internationale overboeking niet gedeeld? Of valt Engeland niet onder die regeling?
pi_74424309
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:31 schreef Alicey het volgende:
Dat hangt een beetje af van de bank waar het vandaan komt en naartoe gaat. Als je toevallig nog in de buurt komt is het goedkoopste waarschijnlijk om het zelf langs te brengen in de UK (kijk wel of er nog importbeperkingen zijn, het is tenslotte geen Schengenland).

Mijn ervaring met bedragen van deze orde van grootte overmaken naar verder buitenland is dat de kosten beperkt blijven tot iets van 100 euro. Voor de UK zal het dan tientjeswerk worden schat ik zo.
Van ABN Amro naar Barclays.
Volgens de informatie van ABN berekenen zij 0.1% (=15 euro) - 4 euro = 11 euro en berekent welke bank dan ook in de UK daarvoor 15 pond. De totale kosten zouden dan rond 27 euro uitkomen.

Jij suggereert om het in cash te gaan langsbrengen? Zou ik dan niet behoorlijk wat commissie betalen bij het omwisselen?
pi_74424344
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:35 schreef Xcalibur het volgende:
Worden de kosten bij een internationale overboeking niet gedeeld? Of valt Engeland niet onder die regeling?
Nee omdat het geen euroland is. Sowieso ben ik de eigenaar van allebei de rekeningen. Het gaat me er gewoon omdat dat ik dat geld in ponden moet hebben.
pi_74424350
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:35 schreef Xcalibur het volgende:
Je kunt kiezen voor wie de kosten betaalt, maar meestal is dat al contractueel bepaald wie dat doet. De regeling dat bij een betaling naar de EU bij gedeelde kosten niets in rekening wordt gebracht voor de inwoner van Nederland gaat hier niet op, omdat de betaling niet in euro's is en bovendien ook nog eens de ¤ 12.500,- overschrijdt.
pi_74424374
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:38 schreef JohnDDD het volgende:

Jij suggereert om het in cash te gaan langsbrengen? Zou ik dan niet behoorlijk wat commissie betalen bij het omwisselen?
Dat waarschijnlijk ook wel weer ja. Ik bedoelde overigens eerder gewoon langs brengen.
pi_74424498
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat waarschijnlijk ook wel weer ja. Ik bedoelde overigens eerder gewoon langs brengen.
Het gaat mij er vooral om dat bedrag op mijn UK rekening te hebben om zo gemakkelijk de huur hier te kunnen betalen e.d.
pi_74424713
Overmaken via de bank is een dure hobby. Niet zozeer door de kosten die ze rekenen, maar door de slechte wisselkoersen, zeker 5 cent onder de actuele koers. Ik heb daar nog geen goed alternatief voor gevonden. Paypal en dergelijke rekenen gebruiken dezelfde koersen.

De goedkoopste manier om geld om te zetten in mijn ervaring... haal het direct uit de geldautomaat. Kost meer moeite maar alleen dan wordt de daadwerkelijke wisselkoers gebruikt.
Jesus saves but death prevails.
pi_74424843
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:48 schreef Shivo het volgende:
Overmaken via de bank is een dure hobby. Niet zozeer door de kosten die ze rekenen, maar door de slechte wisselkoersen, zeker 5 cent onder de actuele koers. Ik heb daar nog geen goed alternatief voor gevonden. Paypal en dergelijke rekenen gebruiken dezelfde koersen.

De goedkoopste manier om geld om te zetten in mijn ervaring... haal het direct uit de geldautomaat. Kost meer moeite maar alleen dan wordt de daadwerkelijke wisselkoers gebruikt.
En hoe wil jij dat oplossen als je gaat storten? Dan heb je er weinig aan om geld uit de muur te trekken
pi_74425036
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:48 schreef Shivo het volgende:

5 CENT?? dat is 750 euro op 15000 euro? dat is wel erg veel.

ik kan dat op de ABN site niet vinden. Weet je dat wel zeker? Waar kan ik zien welke koers ze rekenen?

Als ik het uit de geldautomaat haal betaal ik 2.25 euro per transactie plus geloof ik 1.2% provisiekosten bovenop de koers
pi_74425054
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

En hoe wil jij dat oplossen als je gaat storten? Dan heb je er weinig aan om geld uit de muur te trekken
Nou ik kan hier op zich wel pinnen met mijn ABN pas dus dat is het probleem niet
  donderdag 5 november 2009 @ 16:56:39 #13
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74425103
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:55 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

5 CENT?? dat is 750 euro op 15000 euro? dat is wel erg veel.

ik kan dat op de ABN site niet vinden. Weet je dat wel zeker? Waar kan ik zien welke koers ze rekenen?

Als ik het uit de geldautomaat haal betaal ik 2.25 euro per transactie plus geloof ik 1.2% provisiekosten bovenop de koers
Bel je bank even. Die kunnen je haarfijn uitleggen wat je betaald en hoe je dit het beste aan kunt pakken.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74425200
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:55 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nou ik kan hier op zich wel pinnen met mijn ABN pas dus dat is het probleem niet
Ah je zit in Engeland? Dan zou dat best eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn.
  donderdag 5 november 2009 @ 17:01:15 #15
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74425295
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:58 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ah je zit in Engeland? Dan zou dat best eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn.
Hoeveel pinautomaten ken jij die 15.000 euro laten pinnen? De bank staat vaak max 2500 euro per week oid toe.
pi_74425331
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:01 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Hoeveel pinautomaten ken jij die 15.000 euro laten pinnen? De bank staat vaak max 2500 euro per week oid toe.
Scherp
pi_74425427
De koers die wordt berekend staat nergens, de banken doen hun uiterste best om dat soort details bedekt te houden. Maar ik de drie jaar dat ik in de US woon heb ik aardig wat vergelijkingsmateriaal verzameld en dit is hier de goedkoopste oplossing. Ik kan per dag $700 pinnen van mijn Raborekening, plus $700 van mijn Rabo creditcard, dus ik kan per week zo'n $10,000 opnemen. Zo heb ik het ook gedaan toen ik mijn auto kocht. Zoals gezegd is dit best een gedoe af en toe, maar op deze manier wordt de optimale koers berekend.

Pinnen is overigens gratis hier (Boston). Om de een of andere reden betaal ik in New York wel $2

Een handige site voor actuele wisselkoersen (ook in het verleden) vind ik de Yahoo currency convertor. Als je in het verleden al transacties hebt gedaan kun je hier nagaan of het klopt wat ik zeg.
  donderdag 5 november 2009 @ 17:08:12 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74425522
Bij "prive"automaten zoals een tankstation en dergelijke betaal ik ook altijd $2 of $3 misschien. Bij een bank is het wel gratis. Ook al is het niet je eigen bank.
Als ik geld pin van mijn raborekening is dat inderdaad het meest gunstig. Geld overmaken van mijn Rabo naar Chase rekening kost in Nederland ongeveer 6 euro en dan in de US ook nog $15 Dat is dus veel te duur.

Bottomline: Als pinnen gaat, moet je dat doen. Waarschijnlijk duurt het te lang en moet je even met je bank overleggen wat het goedkoopst is.
pi_74425598
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:08 schreef Barcaconia het volgende:
Bij "prive"automaten zoals een tankstation en dergelijke betaal ik ook altijd $2 of $3 misschien. Bij een bank is het wel gratis. Ook al is het niet je eigen bank.
Als ik geld pin van mijn raborekening is dat inderdaad het meest gunstig. Geld overmaken van mijn Rabo naar Chase rekening kost in Nederland ongeveer 6 euro en dan in de US ook nog $15 Dat is dus veel te duur.

Bottomline: Als pinnen gaat, moet je dat doen. Waarschijnlijk duurt het te lang en moet je even met je bank overleggen wat het goedkoopst is.
De medewerkers van Rabobank Rotterdam hadden geen flauw idee wat het goedkoopst is; dat zijn van die miepen die alleen kassatransacties mogen controleren en van dit soort internationale transacties weinig benul heeft. Heb jij betere ervaringen met je bank?
  donderdag 5 november 2009 @ 17:13:02 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74425709
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:10 schreef Shivo het volgende:

[..]

De medewerkers van Rabobank Rotterdam hadden geen flauw idee wat het goedkoopst is; dat zijn van die miepen die alleen kassatransacties mogen controleren en van dit soort internationale transacties weinig benul heeft. Heb jij betere ervaringen met je bank?
Ja, ik zit bij Rabobank Eindhoven. Daar zitten blijkbaar betere medewerkers dan bij Rabo Rotterdam. Ik word voor elke vraag heel netjes en correct geholpen. Inclusief op tijd terugbellen als ze dat beloven en dergelijke.
pi_74426043
Ik heb op 28/9 een bedrag van 1170 pond overgemaakt van NL naar UK. De koers van de euro was op die dag 0.9231 pond. Dat betekent dat die 1170 pond dus 1170/0.9231 = 1267.47 zouden hebben moeten kosten. Van mijn rekening is 1.276.46 euro afgeschreven. Ik heb gedeelde kosten gedaan. Als je bedenkt dat er een minimumtarief van 5.50 euro is voor de betaling, plus dat daarbij de 15 pond (=16.11 euro) van de Britse bank moet komen, dan waren de (halve) kosten dus 16.11 + 5.50 = 21.61 / 2 = 10.805. Als je dat bij 1267.47 optelt, kom je uiteindelijk nog 2 euro hoger uit dan wat de bank van mijn rekening heeft afgehaald.

Conclusie: ABN gebruikt gewoon de daadwerkelijke wisselkoersen?
pi_74426957
Net even met de ABN gebeld. Volgens de mevrouw werkt het sinds afgelopen maandag anders. Je kunt op twee manieren geld overboeken van je NL rekening, in ponden of in euro's.

Als ik in euro's betaal, berekenen zij het binnenlandtarief wat gratis is, daar komen dan de kosten vanuit Engeland bovenop. Dan moet ik wel bij Barclays informeren hoeveel pond zij mij dan voor mijn euro's geven.

Als ik in ponden betaal, berekenen zij wel provisiekosten van 0.1%, en dan rekenen zij de ponden om naar euro's, en dan krijg ik van ABN gewoon de dagkoers die overal online te vinden is.

Kortom, ik moet ook Barclays even bellen om te kijken welke koers zij hanteren.
pi_74427036
quote:
Op donderdag 5 november 2009 17:22 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb op 28/9 een bedrag van 1170 pond overgemaakt van NL naar UK. De koers van de euro was op die dag 0.9231 pond. Dat betekent dat die 1170 pond dus 1170/0.9231 = 1267.47 zouden hebben moeten kosten. Van mijn rekening is 1.276.46 euro afgeschreven. Ik heb gedeelde kosten gedaan. Als je bedenkt dat er een minimumtarief van 5.50 euro is voor de betaling, plus dat daarbij de 15 pond (=16.11 euro) van de Britse bank moet komen, dan waren de (halve) kosten dus 16.11 + 5.50 = 21.61 / 2 = 10.805. Als je dat bij 1267.47 optelt, kom je uiteindelijk nog 2 euro hoger uit dan wat de bank van mijn rekening heeft afgehaald.

Conclusie: ABN gebruikt gewoon de daadwerkelijke wisselkoersen?
In dat geval is overmaken met Paypal waarschijnlijk de goedkoopste optie omdat je dan geen transactiekosten betaalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')