abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2009 @ 18:47:34 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394090
Brits treinretourtje ruim 1100 euro

LONDEN - Britten hebben een nieuwe reden gevonden om te klagen over de treinen in hun land. De prijzen van treinkaartjes zijn opnieuw verhoogd, waardoor het duurste kaartje de grens van 1000 pond heeft doorbroken.
© ANP

Dat meldden Britse media woensdag.


De duurste treinreis in Groot-Brittannië is tussen Newquay, in het zuidwesten van Engeland, en het dorp Kyle of Lochalsh in het hoge noorden van Schotland.

Een eersteklas retourtje kost 1002 pond, omgerekend meer dan 1100 euro. De reis duurt ruim achttien uur en beslaat ongeveer 1000 kilometer. Onderweg moet de reiziger minstens vier keer overstappen.

Luxe cruise

Britse media putten zich woensdag uit in vergelijkingen om duidelijk te maken hoe duur het kaartje wel niet is. Volgens de krant The Independent is een luxe cruise van een week in de Caraïben, inclusief vliegticket naar Puerto Rico en terug, nog goedkoper dan de binnenlandse treinreis.

The Guardian heeft uitgerekend dat een vlucht rond de wereld, van Londen via Hongkong, Sydney en Los Angeles terug naar Londen, ook minder kost.

Belabberd onderhoud

De Britse spoorwegen werden halverwege de jaren '90 geprivatiseerd. Sindsdien klagen de Britten steen en been over vertragingen, treinuitval en de prijs van kaartjes.

Bovendien zou belabberd onderhoud van het spoor hebben geleid tot een aantal dodelijke treinongelukken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
First we take Puerto Rico than we take Hong Kong.

Topic had overal wel kunnen passen, NWS, PTA, AEX, zelfs POL.
pi_74394153
NS is zo slecht nog niet.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_74394203
Nee hoor.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 4 november 2009 @ 18:54:18 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394322
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:49 schreef Strolie75 het volgende:
NS is zo slecht nog niet.
Mwah.... prijs kwaliteitverhouding.
Als ik 4x de afstand Maastricht Groningen neem als afstand voor het OV... dan kom ik toch echt wel lager uit dan 1100 euro.

Vroeger zat gedaan..... leeswerk de trein in en met een OV-jaarkaart (student) heel Nederland rond getuft. En af en toe een pitsstop bij een kroegje in verweggistan. Na het einde was je wel brak, maar je had wel een leuke dag gehad.
pi_74394329
Betaal je 1100 euro, moet je nog 4x overstappen ook .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 4 november 2009 @ 18:56:44 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_74394400
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:49 schreef Strolie75 het volgende:
NS is zo slecht nog niet.
Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur als in Nederland
  woensdag 4 november 2009 @ 18:59:44 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394497
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur kut als in Nederland


[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 04-11-2009 19:06:15 ]
pi_74394650
Hoop dat er ook zoiets als een dagkaart bestaat in Engeland.
  woensdag 4 november 2009 @ 19:06:09 #9
104871 remlof
Europees federalist
pi_74394726
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:03 schreef bakkiethee het volgende:
Hoop dat er ook zoiets als een dagkaart bestaat in Engeland.
Ik ben er bang voor, http://nationalrail.co.uk/ zei " £65.40 Cheapest available fare", het is een dalurenkaartje van Virgin. Als je dezelfde reis in de spits wil maken ben je minimaal £123.50 kwijt
pi_74396061
Wat zou je in Nederland eigenlijk voor de trein betalen als er geen miljarden subsidie (via Prorail) naar toe gingen?
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_74399151
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:39 schreef iehlaak het volgende:
Wat zou je in Nederland eigenlijk voor de trein betalen als er geen miljarden subsidie (via Prorail) naar toe gingen?
Prorail onderhoud sporen en stations en verzorgt voor de treindienstleiding. Dit is een overheidsorganisatie en die draait dus totaal op belastinggeld. De vervoerders zijn privaat (al is de overheid in veel gevallen de aandeelhouder) en draaien deels op subsidie, maar zijn voor het grootste gedeelte van de inkomsten afhankelijk van de reizigers. Het subsidiedeel is ongeveer 30%, dacht ik. Dus de prijzen gaan echt niet enorm omhoog als de subsidie wegvalt.
  woensdag 4 november 2009 @ 21:14:26 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74400258
Ik ga regelmatig met de bus (National Express) naar London (ca 130km hier vandaan). Soms hebben ze speciale acties dat je voor £1,- een retourtje hebt , maar meestal is het £20 voor een retourtje. Met de trein betaal je ca £30 voor een enkeltje
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74402608
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:14 schreef SeLang het volgende:
Ik ga regelmatig met de bus (National Express) naar London (ca 130km hier vandaan). Soms hebben ze speciale acties dat je voor £1,- een retourtje hebt , maar meestal is het £20 voor een retourtje. Met de trein betaal je ca £30 voor een enkeltje
De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zitten

Ander goed voorbeeld van dure prijzen in de UK, een vriend van me woont in Peterborough en komt elke dag naar londen met de trein, hij is een uurtje onderweg en betaalt 60 pond voor een retourtje. Ik betaal van Londen - naar mijn woonplaats in Drenthe, een retourtje, ook 60 pond en dat is inclusief de Eurostar
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:18:31 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74403314
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zitten

In de UK, of in het algemeen?

Ik heb in Zuid Amerika een paar keer bijna 24 uur in de bus gezeten (o.a. Foz - Rio de Janeiro en Lima - Cuzco, beide met pauze vanwege breakdown) en dat is nog best comfortabel, vergeleken met Europa!
pi_74404303
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In de UK, of in het algemeen?

Ik heb in Zuid Amerika een paar keer bijna 24 uur in de bus gezeten (o.a. Foz - Rio de Janeiro en Lima - Cuzco, beide met pauze vanwege breakdown) en dat is nog best comfortabel, vergeleken met Europa!
In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niks
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74404524
what the fuck heeft dit met AEX te maken
pi_74407746
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niks
SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 5 november 2009 @ 07:24:20 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74410371
quote:
Op donderdag 5 november 2009 00:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.
Dat viel me ook al op de laatste maal dat ik in engeland was dat er zoveel bussen ook nog een concurrenen met spoor verbindingen. Dan gaat het op den duur alleen nog maar moeilijker worden voor de spoorbedrijven om overeind te blijven als er teveel vervoerders zijn en bussen goedkoper rijden dan treinen.
pi_74411493
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik betaal van Londen - naar mijn woonplaats in Drenthe, een retourtje, ook 60 pond en dat is inclusief de Eurostar
Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_74411535
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:15 schreef Aether het volgende:

[..]

Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.
Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?
pi_74411602
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?
Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 5 november 2009 @ 10:27:20 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74411792
Op de meeste plaatsen in de wereld gaat (lange afstands) vervoer vooral met bussen. Rail is natuurlijk prima, maar alleen op bepaalde veelgebruikte trajecten. De rest moet je gewoon met bussen doen. Dat is veel flexibeler en veel makkelijker rendabel te maken. En veel simpeler te privatiseren.

Buiten Europa heb je vaak tientallen busmaatschappijen die tegen elkaar concurreren en mede daardoor lage prijzen. Want zo duur is dat niet, een bus waar 50+ mensen in kunnen en die een paar miljoen km meegaat. Zoveel diesel verbruikt dat niet per passagier. Ook met lage tarieven is dat al heel snel rendabel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 november 2009 @ 10:34:12 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74411987
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur als in Nederland
Andere vergelijking: Maastricht - Groningen 1e klas is bij de NS 55,90. Dat is (ongeveer) 333 kilometer. Voor een treinreis van 1000 kilometer zou je dus ongeveer 167,70 kwijt moeten zijn. Dat is een hoop meer dan twee keer zo duur.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74412129
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:20 schreef Aether het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
Dat is bij sommige vlucht toch ook het geval dat de vlucht vanaf london vertrekt een tussenstop in adam heeft en dan naaar verweggistan gaat. Dan zou je verwachten dat het londen naar verweggistan ticket het duurste zou zijn, maar nee die van adam naar verweggistand is dan toch aanzienelijk duurder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')