abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2009 @ 18:47:34 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394090
Brits treinretourtje ruim 1100 euro

LONDEN - Britten hebben een nieuwe reden gevonden om te klagen over de treinen in hun land. De prijzen van treinkaartjes zijn opnieuw verhoogd, waardoor het duurste kaartje de grens van 1000 pond heeft doorbroken.
© ANP

Dat meldden Britse media woensdag.


De duurste treinreis in Groot-Brittannië is tussen Newquay, in het zuidwesten van Engeland, en het dorp Kyle of Lochalsh in het hoge noorden van Schotland.

Een eersteklas retourtje kost 1002 pond, omgerekend meer dan 1100 euro. De reis duurt ruim achttien uur en beslaat ongeveer 1000 kilometer. Onderweg moet de reiziger minstens vier keer overstappen.

Luxe cruise

Britse media putten zich woensdag uit in vergelijkingen om duidelijk te maken hoe duur het kaartje wel niet is. Volgens de krant The Independent is een luxe cruise van een week in de Caraïben, inclusief vliegticket naar Puerto Rico en terug, nog goedkoper dan de binnenlandse treinreis.

The Guardian heeft uitgerekend dat een vlucht rond de wereld, van Londen via Hongkong, Sydney en Los Angeles terug naar Londen, ook minder kost.

Belabberd onderhoud

De Britse spoorwegen werden halverwege de jaren '90 geprivatiseerd. Sindsdien klagen de Britten steen en been over vertragingen, treinuitval en de prijs van kaartjes.

Bovendien zou belabberd onderhoud van het spoor hebben geleid tot een aantal dodelijke treinongelukken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
First we take Puerto Rico than we take Hong Kong.

Topic had overal wel kunnen passen, NWS, PTA, AEX, zelfs POL.
pi_74394153
NS is zo slecht nog niet.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_74394203
Nee hoor.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 4 november 2009 @ 18:54:18 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394322
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:49 schreef Strolie75 het volgende:
NS is zo slecht nog niet.
Mwah.... prijs kwaliteitverhouding.
Als ik 4x de afstand Maastricht Groningen neem als afstand voor het OV... dan kom ik toch echt wel lager uit dan 1100 euro.

Vroeger zat gedaan..... leeswerk de trein in en met een OV-jaarkaart (student) heel Nederland rond getuft. En af en toe een pitsstop bij een kroegje in verweggistan. Na het einde was je wel brak, maar je had wel een leuke dag gehad.
pi_74394329
Betaal je 1100 euro, moet je nog 4x overstappen ook .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 4 november 2009 @ 18:56:44 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_74394400
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:49 schreef Strolie75 het volgende:
NS is zo slecht nog niet.
Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur als in Nederland
  woensdag 4 november 2009 @ 18:59:44 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74394497
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur kut als in Nederland


[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 04-11-2009 19:06:15 ]
pi_74394650
Hoop dat er ook zoiets als een dagkaart bestaat in Engeland.
  woensdag 4 november 2009 @ 19:06:09 #9
104871 remlof
Europees federalist
pi_74394726
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:03 schreef bakkiethee het volgende:
Hoop dat er ook zoiets als een dagkaart bestaat in Engeland.
Ik ben er bang voor, http://nationalrail.co.uk/ zei " £65.40 Cheapest available fare", het is een dalurenkaartje van Virgin. Als je dezelfde reis in de spits wil maken ben je minimaal £123.50 kwijt
pi_74396061
Wat zou je in Nederland eigenlijk voor de trein betalen als er geen miljarden subsidie (via Prorail) naar toe gingen?
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_74399151
quote:
Op woensdag 4 november 2009 19:39 schreef iehlaak het volgende:
Wat zou je in Nederland eigenlijk voor de trein betalen als er geen miljarden subsidie (via Prorail) naar toe gingen?
Prorail onderhoud sporen en stations en verzorgt voor de treindienstleiding. Dit is een overheidsorganisatie en die draait dus totaal op belastinggeld. De vervoerders zijn privaat (al is de overheid in veel gevallen de aandeelhouder) en draaien deels op subsidie, maar zijn voor het grootste gedeelte van de inkomsten afhankelijk van de reizigers. Het subsidiedeel is ongeveer 30%, dacht ik. Dus de prijzen gaan echt niet enorm omhoog als de subsidie wegvalt.
  woensdag 4 november 2009 @ 21:14:26 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74400258
Ik ga regelmatig met de bus (National Express) naar London (ca 130km hier vandaan). Soms hebben ze speciale acties dat je voor £1,- een retourtje hebt , maar meestal is het £20 voor een retourtje. Met de trein betaal je ca £30 voor een enkeltje
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74402608
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:14 schreef SeLang het volgende:
Ik ga regelmatig met de bus (National Express) naar London (ca 130km hier vandaan). Soms hebben ze speciale acties dat je voor £1,- een retourtje hebt , maar meestal is het £20 voor een retourtje. Met de trein betaal je ca £30 voor een enkeltje
De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zitten

Ander goed voorbeeld van dure prijzen in de UK, een vriend van me woont in Peterborough en komt elke dag naar londen met de trein, hij is een uurtje onderweg en betaalt 60 pond voor een retourtje. Ik betaal van Londen - naar mijn woonplaats in Drenthe, een retourtje, ook 60 pond en dat is inclusief de Eurostar
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 4 november 2009 @ 22:18:31 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_74403314
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zitten

In de UK, of in het algemeen?

Ik heb in Zuid Amerika een paar keer bijna 24 uur in de bus gezeten (o.a. Foz - Rio de Janeiro en Lima - Cuzco, beide met pauze vanwege breakdown) en dat is nog best comfortabel, vergeleken met Europa!
pi_74404303
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In de UK, of in het algemeen?

Ik heb in Zuid Amerika een paar keer bijna 24 uur in de bus gezeten (o.a. Foz - Rio de Janeiro en Lima - Cuzco, beide met pauze vanwege breakdown) en dat is nog best comfortabel, vergeleken met Europa!
In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niks
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74404524
what the fuck heeft dit met AEX te maken
pi_74407746
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niks
SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 5 november 2009 @ 07:24:20 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74410371
quote:
Op donderdag 5 november 2009 00:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.
Dat viel me ook al op de laatste maal dat ik in engeland was dat er zoveel bussen ook nog een concurrenen met spoor verbindingen. Dan gaat het op den duur alleen nog maar moeilijker worden voor de spoorbedrijven om overeind te blijven als er teveel vervoerders zijn en bussen goedkoper rijden dan treinen.
pi_74411493
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik betaal van Londen - naar mijn woonplaats in Drenthe, een retourtje, ook 60 pond en dat is inclusief de Eurostar
Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_74411535
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:15 schreef Aether het volgende:

[..]

Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.
Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?
pi_74411602
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?
Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 5 november 2009 @ 10:27:20 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74411792
Op de meeste plaatsen in de wereld gaat (lange afstands) vervoer vooral met bussen. Rail is natuurlijk prima, maar alleen op bepaalde veelgebruikte trajecten. De rest moet je gewoon met bussen doen. Dat is veel flexibeler en veel makkelijker rendabel te maken. En veel simpeler te privatiseren.

Buiten Europa heb je vaak tientallen busmaatschappijen die tegen elkaar concurreren en mede daardoor lage prijzen. Want zo duur is dat niet, een bus waar 50+ mensen in kunnen en die een paar miljoen km meegaat. Zoveel diesel verbruikt dat niet per passagier. Ook met lage tarieven is dat al heel snel rendabel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 november 2009 @ 10:34:12 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74411987
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):

London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90

Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur als in Nederland
Andere vergelijking: Maastricht - Groningen 1e klas is bij de NS 55,90. Dat is (ongeveer) 333 kilometer. Voor een treinreis van 1000 kilometer zou je dus ongeveer 167,70 kwijt moeten zijn. Dat is een hoop meer dan twee keer zo duur.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74412129
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:20 schreef Aether het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
Dat is bij sommige vlucht toch ook het geval dat de vlucht vanaf london vertrekt een tussenstop in adam heeft en dan naaar verweggistan gaat. Dan zou je verwachten dat het londen naar verweggistan ticket het duurste zou zijn, maar nee die van adam naar verweggistand is dan toch aanzienelijk duurder.
  donderdag 5 november 2009 @ 10:40:35 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74412154
Zoals ik al schreef: er is een prima alternatief. De bussen van National Express.
Naar Londen voor £0,99 !
quote:
4,000 seats in Portsmouth and 5,000 in Southampton all going to London for 99p!

Plus new direct services, shorter journey times and new coaches

Travel to London in style from Portsmouth and Southampton with our improved coach service and new coaches which benefit from wi-fi, leather seats, air-conditioning and great leg room!

Portsmouth to/from London - 8 new direct services and a journey time from under 2 hours

Southampton to/from London - 12 new direct services and a journey time of 2 hours and 15 minutes

So whether it's a business meeting, a shopping trip or taking advantage of our great 2for1 London attractions why not take the coach to London?

Book now using the journey planner on the left!

*Services launch Friday 11th September 2009. Wi-fi available from Sunday 13th September 2009.

http://www.nationalexpres(...)viceImprovements.cfm
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74412310
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:27 schreef SeLang het volgende:
Op de meeste plaatsen in de wereld gaat (lange afstands) vervoer vooral met bussen. Rail is natuurlijk prima, maar alleen op bepaalde veelgebruikte trajecten. De rest moet je gewoon met bussen doen. Dat is veel flexibeler en veel makkelijker rendabel te maken. En veel simpeler te privatiseren.

Buiten Europa heb je vaak tientallen busmaatschappijen die tegen elkaar concurreren en mede daardoor lage prijzen. Want zo duur is dat niet, een bus waar 50+ mensen in kunnen en die een paar miljoen km meegaat. Zoveel diesel verbruikt dat niet per passagier. Ook met lage tarieven is dat al heel snel rendabel.
Ah dus de enigste drijfveer is het privatiseren. Niet het op peil houden van openbaar vervoer verbindingen. Bij het openbaar vervoer hoort in mijn optiek ook dat je juist ook verbindingen verzorgd die niet per defenitie altijd rendabel zijn, als je maar genoeg rendabele lijne exploiteert kan er ook op de niet rendabele lijnen nog steeds vervoer blijven plaats vinden.

Wat dan trouwens wel opvallend aan die busverbindingen in engeland was, is dat in oxford die bussen vertrekken van een parkeerplaats aan de rand van de stad ipv het centrum.
pi_74412690
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is bij sommige vlucht toch ook het geval dat de vlucht vanaf london vertrekt een tussenstop in adam heeft en dan naaar verweggistan gaat. Dan zou je verwachten dat het londen naar verweggistan ticket het duurste zou zijn, maar nee die van adam naar verweggistand is dan toch aanzienelijk duurder.
Maar dit is exact dezelfde trein en tijdstip.
Zie trouwens dat men de euro-pond koers van meer dan een jaar geleden hanteert bij boeken buiten het VK. Dan komen de prijzen wel overeen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 5 november 2009 @ 11:11:20 #29
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_74412978
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:40 schreef SeLang het volgende:
Zoals ik al schreef: er is een prima alternatief. De bussen van National Express.
Naar Londen voor £0,99 !
[..]
National Express hebben op sommige trajecten ook treinen die vrij goedkoop zijn.

Een paar weken geleden nog met een NE bus van London naar Sheffield gereden voor £4 en dat was sneller en 15x goedkoper dan met de trein.

Vorig jaar met de trein naar Sheffield moest door een uitlopende meeting een trein later pakken. £80 boete moeten betalen omdat ik in de verkeerde trein zat!
reset
  donderdag 5 november 2009 @ 11:20:07 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74413242
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah dus de enigste drijfveer is het privatiseren. Niet het op peil houden van openbaar vervoer verbindingen. Bij het openbaar vervoer hoort in mijn optiek ook dat je juist ook verbindingen verzorgd die niet per defenitie altijd rendabel zijn, als je maar genoeg rendabele lijne exploiteert kan er ook op de niet rendabele lijnen nog steeds vervoer blijven plaats vinden.
Nee, in een vrije markt regelt zoiets zich vanzelf. Alleen moet je natuurlijk af van overheidsbemoeienis en kartels zoals bijvoorbeeld in de taxiwereld.

Als je kijkt hoe dat buiten Europa gaat, dan zie je dat er ook vervoer is naar zelfs de kleinste nederzettinkjes. Alleen is dat natuurlijk niet elke 15 minuten. Maar als er een paar mensen te vervoeren zijn dan is er dus een mogelijkheid om geld te verdienen en komt er vanzelf iemand met een minibus, een auto of zelfs een scootertje om die mensen te vervoeren. Als er echt weinig mensen zijn dan is het buskaartje natuurlijk hoger, dat is normaal. Mensen kiezen er zelf voor om afgelegen te gaan wonen en te profiteren van lage huizenprijzen in die gebieden. Daar hoeft de gemeenschap natuurlijk niet voor op te draaien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 november 2009 @ 11:22:42 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74413345
quote:
Op donderdag 5 november 2009 11:11 schreef Individual het volgende:

[..]

National Express hebben op sommige trajecten ook treinen die vrij goedkoop zijn.

Een paar weken geleden nog met een NE bus van London naar Sheffield gereden voor £4 en dat was sneller en 15x goedkoper dan met de trein.

Vorig jaar met de trein naar Sheffield moest door een uitlopende meeting een trein later pakken. £80 boete moeten betalen omdat ik in de verkeerde trein zat!
Zelfs als je de goedkoopste treinen pakt, dan nog is de bus veel goedkoper. En persoonlijk vind ik die National express bussen comfortabeler dan de trein (lekkerder stoelen).

London naar Sheffield voor £4 is inderdaad een lachertje
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74414365
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:20 schreef Aether het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
Dat is inderdaad afhankelijk van of je het via london - nederland - london doet of nederland - london - nederland. Overigens boek ik altijd de goedkoopste tickets, en die zijn zonder korting 29.50 pond. En die 59 pond voor een retourtje Londen - Drenthe vind ik toch best goedkoop
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74416089
quote:
Op donderdag 5 november 2009 11:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, in een vrije markt regelt zoiets zich vanzelf. Alleen moet je natuurlijk af van overheidsbemoeienis en kartels zoals bijvoorbeeld in de taxiwereld.

Als je kijkt hoe dat buiten Europa gaat, dan zie je dat er ook vervoer is naar zelfs de kleinste nederzettinkjes. Alleen is dat natuurlijk niet elke 15 minuten. Maar als er een paar mensen te vervoeren zijn dan is er dus een mogelijkheid om geld te verdienen en komt er vanzelf iemand met een minibus, een auto of zelfs een scootertje om die mensen te vervoeren. Als er echt weinig mensen zijn dan is het buskaartje natuurlijk hoger, dat is normaal. Mensen kiezen er zelf voor om afgelegen te gaan wonen en te profiteren van lage huizenprijzen in die gebieden. Daar hoeft de gemeenschap natuurlijk niet voor op te draaien.
Waarom zouden we moeten kijken naar hoe het buiten europa gaat? Daar is men ook al op zo'n welvaarts niveau als europa? Zou een efficient openbaar vervoer systeem ook geen bijdrage geleverd hebben aan ons huidig welvaarts niveau? Tegenwoordig zijn de wegen een stuk beter geworden en is het daarom opeens rendabeler om die bussen daarop in te zetten. Maar om nu de spoorwegen compleet af te gaan schrijven als niet rendabel dat gaat mij toch echt een stap te ver.

Veel treinen buiten europa rijden ook niet elke 15 minuten als er al 1* per dag een trein rijdt zijn ze soms al blij.

Verder zullen we het maar niet hebben over het veiligheidsniveau van het busjes vervoer buiten europa.

De gemeenschap in een ontwikkeld westers land mag best wel opdraaien voor onrendabele lijnen, gaan we anders ook de mensen in de dorpen meer belasten voor hun nuts aansluitingen omdat er daarvoor ook meer lengte aan kabels/buizen/ enz aangelegd moeten worden.
pi_74416845
Is dit deel 2 ofzo?
pi_74417026
Je moet hier treinen ook ver vantevoren boeken wil je een beetje normale prijs willen. Als je op de dag zelf naar het station gaat betaal je de hoofdprijs. (soort Easyjet principe) Daarnaast is het soms totaal onoverzichtelijk met verschillende bedrijven die de treinen opereren. Ik wou dat ze hier de NS habben. Dan was het tenminste 'ok'.
  donderdag 5 november 2009 @ 13:33:18 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74417568
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Maar om nu de spoorwegen compleet af te gaan schrijven als niet rendabel dat gaat mij toch echt een stap te ver.
Dat doe ik toch ook niet. Spoor is op veel trajecten wel rendabel. Andere trajecten kun je beter met bussen bedienen. Nederland is zo dichtbevolkt dat het relatief makkelijk moet zijn om het spoor rendabel te laten zijn op veel plaatsen.

Verder wil ik niet ontwikkelingslanden als voorbeeld nemen maar het valt me wel op hoe ik daar op redelijk snelle, efficiente en betaalbare wijze bijna overal kan komen door een flexibel netwerk van grote en kleine bussen, betaalbare taxis en scootertjes. Waarom zouden we dat in NL niet kunnen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74419087
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:33 schreef SeLang het volgende:
Dat doe ik toch ook niet. Spoor is op veel trajecten wel rendabel. Andere trajecten kun je beter met bussen bedienen. Nederland is zo dichtbevolkt dat het relatief makkelijk moet zijn om het spoor rendabel te laten zijn op veel plaatsen.

Verder wil ik niet ontwikkelingslanden als voorbeeld nemen maar het valt me wel op hoe ik daar op redelijk snelle, efficiente en betaalbare wijze bijna overal kan komen door een flexibel netwerk van grote en kleine bussen, betaalbare taxis en scootertjes. Waarom zouden we dat in NL niet kunnen?
Het zou zeker moeten kunnen en het gebruik van moderne communicatiemiddelen zou het nog efficiënter moeten kunnen maken. Alleen is het al oorlog tussen de taximaatschappijen in Nederland en zijn de tarieven deels vastgelegd. Een prijsvechter erbij zou zeker nuttig zijn, maar dat betekent nog meer heibel.
pi_74419115
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:33 schreef SeLang het volgende:


Verder wil ik niet ontwikkelingslanden als voorbeeld nemen maar het valt me wel op hoe ik daar op redelijk snelle, efficiente en betaalbare wijze bijna overal kan komen door een flexibel netwerk van grote en kleine bussen, betaalbare taxis en scootertjes. Waarom zouden we dat in NL niet kunnen?
Als voorbeeld valt het me ook op dat ik voor een appel en een ei kan leven in die landen (verblijf/eten/kleding) , waarom zou dat ook niet kunnen in NL.

Ik denk dat de vergelijking die we hier maken met ontwikkelingslanden niet echt een realistische vergelijking is. Wij leven in 1 van de duurste landen ter wereld. Willen we hier taxichauffeurs hebben die geen dak boven hun hoofd hebben en 24 uur per dag in de taxi leven?
pi_74420562
quote:
Op donderdag 5 november 2009 14:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als voorbeeld valt het me ook op dat ik voor een appel en een ei kan leven in die landen (verblijf/eten/kleding) , waarom zou dat ook niet kunnen in NL.

Ik denk dat de vergelijking die we hier maken met ontwikkelingslanden niet echt een realistische vergelijking is. Wij leven in 1 van de duurste landen ter wereld. Willen we hier taxichauffeurs hebben die geen dak boven hun hoofd hebben en 24 uur per dag in de taxi leven?
Kom op, taxi's in Nederland zijn schofterig duur! In Zweden kan ik voor 40 euro in 30-40 minuten van het vliegveld naar het centrum, dat kost me in Nederland een net zo lang ritje (naar Den Haag bijvoorbeeld) minimaal 100 euro (en ik doe dit vaker voor werk).

Hier in Londen hetzelfde verhaal in de stad. Binnen Londen in 20 minuten naar huis is 15 euro, kost me in A'dam 25 euro.

In Nederland kennen ze bovendien de weg niet, laat staan behoorlijk gebruik van de Nederlandse taal

Het kan gewoon veel beter, maar we accepteren het allemaal maar alsof het "normaal" is.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_74425060
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:00 schreef Drive-r het volgende:

Kom op, taxi's in Nederland zijn schofterig duur! In Zweden kan ik voor 40 euro in 30-40 minuten van het vliegveld naar het centrum, dat kost me in Nederland een net zo lang ritje (naar Den Haag bijvoorbeeld) minimaal 100 euro (en ik doe dit vaker voor werk).
In zweden van het vliegveld dat langs stockholm ligt naar het centrum is 12 km. Vanaf schiphol naar denhaag is 42 KM.

Ik weet wel dat onze taxis duur zijn, maar als we ritten gaan vergelijken dan wel ritten vergelijken over dezelfde afstand.
pi_74425395
quote:
Op donderdag 5 november 2009 16:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In zweden van het vliegveld dat langs stockholm ligt naar het centrum is 12 km. Vanaf schiphol naar denhaag is 42 KM.

Ik weet wel dat onze taxis duur zijn, maar als we ritten gaan vergelijken dan wel ritten vergelijken over dezelfde afstand.
Gelul. Bijna alles landt op Arlanda en dat ligt op meer dan 40km van het centrum van de stad...

Ben niet helemaal stupide
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')