Mwah.... prijs kwaliteitverhouding.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:49 schreef Strolie75 het volgende:
NS is zo slecht nog niet.
Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):quote:
quote:Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):
London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90
Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur kut als in Nederland
Ik ben er bang voor, http://nationalrail.co.uk/ zei " £65.40 Cheapest available fare", het is een dalurenkaartje van Virgin. Als je dezelfde reis in de spits wil maken ben je minimaal £123.50 kwijtquote:Op woensdag 4 november 2009 19:03 schreef bakkiethee het volgende:
Hoop dat er ook zoiets als een dagkaart bestaat in Engeland.
Prorail onderhoud sporen en stations en verzorgt voor de treindienstleiding. Dit is een overheidsorganisatie en die draait dus totaal op belastinggeld. De vervoerders zijn privaat (al is de overheid in veel gevallen de aandeelhouder) en draaien deels op subsidie, maar zijn voor het grootste gedeelte van de inkomsten afhankelijk van de reizigers. Het subsidiedeel is ongeveer 30%, dacht ik. Dus de prijzen gaan echt niet enorm omhoog als de subsidie wegvalt.quote:Op woensdag 4 november 2009 19:39 schreef iehlaak het volgende:
Wat zou je in Nederland eigenlijk voor de trein betalen als er geen miljarden subsidie (via Prorail) naar toe gingen?
De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zittenquote:Op woensdag 4 november 2009 21:14 schreef SeLang het volgende:
Ik ga regelmatig met de bus (National Express) naar London (ca 130km hier vandaan). Soms hebben ze speciale acties dat je voor £1,- een retourtje hebt, maar meestal is het £20 voor een retourtje. Met de trein betaal je ca £30 voor een enkeltje
In de UK, of in het algemeen?quote:Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De bus, voor 130km! Wow, respect. Ik zou gek worden moest ik 130km in de bus zitten![]()
In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niksquote:Op woensdag 4 november 2009 22:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In de UK, of in het algemeen?
Ik heb in Zuid Amerika een paar keer bijna 24 uur in de bus gezeten (o.a. Foz - Rio de Janeiro en Lima - Cuzco, beide met pauze vanwege breakdown) en dat is nog best comfortabel, vergeleken met Europa!
SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
In de UK! Openbaar vervoer vind ik hier niks
Buying Power van de Pond Sterlingquote:Op woensdag 4 november 2009 22:45 schreef TubewayDigital het volgende:
what the fuck heeft dit met AEX te maken
Dat viel me ook al op de laatste maal dat ik in engeland was dat er zoveel bussen ook nog een concurrenen met spoor verbindingen. Dan gaat het op den duur alleen nog maar moeilijker worden voor de spoorbedrijven om overeind te blijven als er teveel vervoerders zijn en bussen goedkoper rijden dan treinen.quote:Op donderdag 5 november 2009 00:42 schreef Drive-r het volgende:
[..]
SeLang bedoelt dan ook niet de lijnbus, het is eerder waarschijnlijk een lange afstands bus, die zijn vrij relaxed en hebben tegenwoordig soms zelfs Wifi aan boord.
Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik betaal van Londen - naar mijn woonplaats in Drenthe, een retourtje, ook 60 pond en dat is inclusief de Eurostar
Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?quote:Op donderdag 5 november 2009 10:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Is dat inclusief korting? Kom namelijk altijd op (net geen) 100 euro uit.
Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is dat ook niet afhankelijk of je vanuit nederland naar engeland boekt of omgekeerd?
Andere vergelijking: Maastricht - Groningen 1e klas is bij de NS 55,90. Dat is (ongeveer) 333 kilometer. Voor een treinreis van 1000 kilometer zou je dus ongeveer 167,70 kwijt moeten zijn. Dat is een hoop meer dan twee keer zo duur.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Heb een enkeltje London-Manchester vergeleken met Groningen-Maastricht (dat iets verder is):
London-Manchester (Virgin Trains): £65.40
Groningen-Maastricht: (NS): ¤32,90
Conclusie: reizen per trein is in het VK gewoon meer dan 2x zo duur als in Nederland
Dat is bij sommige vlucht toch ook het geval dat de vlucht vanaf london vertrekt een tussenstop in adam heeft en dan naaar verweggistan gaat. Dan zou je verwachten dat het londen naar verweggistan ticket het duurste zou zijn, maar nee die van adam naar verweggistand is dan toch aanzienelijk duurder.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:20 schreef Aether het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
quote:4,000 seats in Portsmouth and 5,000 in Southampton all going to London for 99p!
Plus new direct services, shorter journey times and new coaches
Travel to London in style from Portsmouth and Southampton with our improved coach service and new coaches which benefit from wi-fi, leather seats, air-conditioning and great leg room!
Portsmouth to/from London - 8 new direct services and a journey time from under 2 hours
Southampton to/from London - 12 new direct services and a journey time of 2 hours and 15 minutes
So whether it's a business meeting, a shopping trip or taking advantage of our great 2for1 London attractions why not take the coach to London?
Book now using the journey planner on the left!
*Services launch Friday 11th September 2009. Wi-fi available from Sunday 13th September 2009.
http://www.nationalexpres(...)viceImprovements.cfm
Ah dus de enigste drijfveer is het privatiseren. Niet het op peil houden van openbaar vervoer verbindingen. Bij het openbaar vervoer hoort in mijn optiek ook dat je juist ook verbindingen verzorgd die niet per defenitie altijd rendabel zijn, als je maar genoeg rendabele lijne exploiteert kan er ook op de niet rendabele lijnen nog steeds vervoer blijven plaats vinden.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:27 schreef SeLang het volgende:
Op de meeste plaatsen in de wereld gaat (lange afstands) vervoer vooral met bussen. Rail is natuurlijk prima, maar alleen op bepaalde veelgebruikte trajecten. De rest moet je gewoon met bussen doen. Dat is veel flexibeler en veel makkelijker rendabel te maken. En veel simpeler te privatiseren.
Buiten Europa heb je vaak tientallen busmaatschappijen die tegen elkaar concurreren en mede daardoor lage prijzen. Want zo duur is dat niet, een bus waar 50+ mensen in kunnen en die een paar miljoen km meegaat. Zoveel diesel verbruikt dat niet per passagier. Ook met lage tarieven is dat al heel snel rendabel.
Maar dit is exact dezelfde trein en tijdstip.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is bij sommige vlucht toch ook het geval dat de vlucht vanaf london vertrekt een tussenstop in adam heeft en dan naaar verweggistan gaat. Dan zou je verwachten dat het londen naar verweggistan ticket het duurste zou zijn, maar nee die van adam naar verweggistand is dan toch aanzienelijk duurder.
National Express hebben op sommige trajecten ook treinen die vrij goedkoop zijn.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:40 schreef SeLang het volgende:
Zoals ik al schreef: er is een prima alternatief. De bussen van National Express.
Naar Londen voor £0,99 !
[..]
Nee, in een vrije markt regelt zoiets zich vanzelf. Alleen moet je natuurlijk af van overheidsbemoeienis en kartels zoals bijvoorbeeld in de taxiwereld.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah dus de enigste drijfveer is het privatiseren. Niet het op peil houden van openbaar vervoer verbindingen. Bij het openbaar vervoer hoort in mijn optiek ook dat je juist ook verbindingen verzorgd die niet per defenitie altijd rendabel zijn, als je maar genoeg rendabele lijne exploiteert kan er ook op de niet rendabele lijnen nog steeds vervoer blijven plaats vinden.
Zelfs als je de goedkoopste treinen pakt, dan nog is de bus veel goedkoper. En persoonlijk vind ik die National express bussen comfortabeler dan de trein (lekkerder stoelen).quote:Op donderdag 5 november 2009 11:11 schreef Individual het volgende:
[..]
National Express hebben op sommige trajecten ook treinen die vrij goedkoop zijn.
Een paar weken geleden nog met een NE bus van London naar Sheffield gereden voor £4 en dat was sneller en 15x goedkoper dan met de trein.
Vorig jaar met de trein naar Sheffield moest door een uitlopende meeting een trein later pakken. £80 boete moeten betalen omdat ik in de verkeerde trein zat!
Dat is inderdaad afhankelijk van of je het via london - nederland - london doet of nederland - london - nederland. Overigens boek ik altijd de goedkoopste tickets, en die zijn zonder korting 29.50 pond. En die 59 pond voor een retourtje Londen - Drenthe vind ik toch best goedkoopquote:Op donderdag 5 november 2009 10:20 schreef Aether het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, alhoewel 45% duurder voor hetzelfde traject best veel is.
Waarom zouden we moeten kijken naar hoe het buiten europa gaat? Daar is men ook al op zo'n welvaarts niveau als europa? Zou een efficient openbaar vervoer systeem ook geen bijdrage geleverd hebben aan ons huidig welvaarts niveau? Tegenwoordig zijn de wegen een stuk beter geworden en is het daarom opeens rendabeler om die bussen daarop in te zetten. Maar om nu de spoorwegen compleet af te gaan schrijven als niet rendabel dat gaat mij toch echt een stap te ver.quote:Op donderdag 5 november 2009 11:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, in een vrije markt regelt zoiets zich vanzelf. Alleen moet je natuurlijk af van overheidsbemoeienis en kartels zoals bijvoorbeeld in de taxiwereld.
Als je kijkt hoe dat buiten Europa gaat, dan zie je dat er ook vervoer is naar zelfs de kleinste nederzettinkjes. Alleen is dat natuurlijk niet elke 15 minuten. Maar als er een paar mensen te vervoeren zijn dan is er dus een mogelijkheid om geld te verdienen en komt er vanzelf iemand met een minibus, een auto of zelfs een scootertje om die mensen te vervoeren. Als er echt weinig mensen zijn dan is het buskaartje natuurlijk hoger, dat is normaal. Mensen kiezen er zelf voor om afgelegen te gaan wonen en te profiteren van lage huizenprijzen in die gebieden. Daar hoeft de gemeenschap natuurlijk niet voor op te draaien.
Dat doe ik toch ook niet. Spoor is op veel trajecten wel rendabel. Andere trajecten kun je beter met bussen bedienen. Nederland is zo dichtbevolkt dat het relatief makkelijk moet zijn om het spoor rendabel te laten zijn op veel plaatsen.quote:Op donderdag 5 november 2009 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Maar om nu de spoorwegen compleet af te gaan schrijven als niet rendabel dat gaat mij toch echt een stap te ver.
Het zou zeker moeten kunnen en het gebruik van moderne communicatiemiddelen zou het nog efficiënter moeten kunnen maken. Alleen is het al oorlog tussen de taximaatschappijen in Nederland en zijn de tarieven deels vastgelegd. Een prijsvechter erbij zou zeker nuttig zijn, maar dat betekent nog meer heibel.quote:Op donderdag 5 november 2009 13:33 schreef SeLang het volgende:
Dat doe ik toch ook niet. Spoor is op veel trajecten wel rendabel. Andere trajecten kun je beter met bussen bedienen. Nederland is zo dichtbevolkt dat het relatief makkelijk moet zijn om het spoor rendabel te laten zijn op veel plaatsen.
Verder wil ik niet ontwikkelingslanden als voorbeeld nemen maar het valt me wel op hoe ik daar op redelijk snelle, efficiente en betaalbare wijze bijna overal kan komen door een flexibel netwerk van grote en kleine bussen, betaalbare taxis en scootertjes. Waarom zouden we dat in NL niet kunnen?
Als voorbeeld valt het me ook op dat ik voor een appel en een ei kan leven in die landen (verblijf/eten/kleding) , waarom zou dat ook niet kunnen in NL.quote:Op donderdag 5 november 2009 13:33 schreef SeLang het volgende:
Verder wil ik niet ontwikkelingslanden als voorbeeld nemen maar het valt me wel op hoe ik daar op redelijk snelle, efficiente en betaalbare wijze bijna overal kan komen door een flexibel netwerk van grote en kleine bussen, betaalbare taxis en scootertjes. Waarom zouden we dat in NL niet kunnen?
Kom op, taxi's in Nederland zijn schofterig duur! In Zweden kan ik voor 40 euro in 30-40 minuten van het vliegveld naar het centrum, dat kost me in Nederland een net zo lang ritje (naar Den Haag bijvoorbeeld) minimaal 100 euro (en ik doe dit vaker voor werk).quote:Op donderdag 5 november 2009 14:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als voorbeeld valt het me ook op dat ik voor een appel en een ei kan leven in die landen (verblijf/eten/kleding) , waarom zou dat ook niet kunnen in NL.![]()
Ik denk dat de vergelijking die we hier maken met ontwikkelingslanden niet echt een realistische vergelijking is. Wij leven in 1 van de duurste landen ter wereld. Willen we hier taxichauffeurs hebben die geen dak boven hun hoofd hebben en 24 uur per dag in de taxi leven?
In zweden van het vliegveld dat langs stockholm ligt naar het centrum is 12 km. Vanaf schiphol naar denhaag is 42 KM.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:00 schreef Drive-r het volgende:
Kom op, taxi's in Nederland zijn schofterig duur! In Zweden kan ik voor 40 euro in 30-40 minuten van het vliegveld naar het centrum, dat kost me in Nederland een net zo lang ritje (naar Den Haag bijvoorbeeld) minimaal 100 euro (en ik doe dit vaker voor werk).
Gelul. Bijna alles landt op Arlanda en dat ligt op meer dan 40km van het centrum van de stad...quote:Op donderdag 5 november 2009 16:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In zweden van het vliegveld dat langs stockholm ligt naar het centrum is 12 km. Vanaf schiphol naar denhaag is 42 KM.
Ik weet wel dat onze taxis duur zijn, maar als we ritten gaan vergelijken dan wel ritten vergelijken over dezelfde afstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |