abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74392653
Situatieschets:

Begane grond: modem
1e verdieping: router Sitecom
2e verdieping: 2 computers, 1 met internet via kabel vanaf router sitecom.

Maar, nu wil ik op beide computers op de 2e verdieping internet.

Nu weet ik dat ik dan een hub of switch kan nemen, maar dat kost geld, en daar heb ik geen zin.

Maar ik heb nu nog een router liggen, kan ik die niet gewoon op de 2e verdieping pleuren?
Zo ja, hoe? Moet ik hem dan op een bepaalde manier instellen?

En welke functionaliteiten ga ik dan missen? Kan ik met een computer op verdieping 2 dan nog wel in het menu van router Sitecom komen, om bijvoorbeeld poorten te openen?
pi_74392695
Een router is toch niet meer dan een veredelde switch, zolang je de WAN poort maar niet gebruikt?

-edit:
Mja, daar ben ik wel vrij zeker van... Stop gewoon de kabel uit de eerste router in poortje 1 van de 2e router, en die 2 pc's gaan dan gewoon in poortje 2 en 3.

Mocht dat niet werken, stop dan de kabel in de 1e router in de 'uplink' poort, als die erop zit...

En dat zou niet mogen leiden tot verminderde functionaliteit
pi_74393090
Als je van de tweede router de DHCP-server uitzet, en alleen de normale LAN poorten gebruikt (dus niet de WAN), moet het in principe goed gaan.
pi_74393268
bridge functie?
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  woensdag 4 november 2009 @ 21:12:47 #5
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_74400182
Je kan die andere pc toch ook op je andere router aansluiten
pi_74400237
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:12 schreef skippy22 het volgende:
Dan moet ik een extra kabel van 10-15 meter aanleggen?
  woensdag 4 november 2009 @ 21:25:15 #7
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_74400760
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:14 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dan moet ik een extra kabel van 10-15 meter aanleggen?
Je net als met die andere computer toch
pi_74403893
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:19 schreef Wielewagen het volgende:
Als je van de tweede router de DHCP-server uitzet, en alleen de normale LAN poorten gebruikt (dus niet de WAN), moet het in principe goed gaan.
Dit idd
So we just called him Fred too
  woensdag 4 november 2009 @ 22:35:20 #9
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_74404078
Ohzo
pi_74416243
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:07 schreef Sm0keZ het volgende:
Een router is toch niet meer dan een veredelde switch, zolang je de WAN poort maar niet gebruikt?

-edit:
Mja, daar ben ik wel vrij zeker van... Stop gewoon de kabel uit de eerste router in poortje 1 van de 2e router, en die 2 pc's gaan dan gewoon in poortje 2 en 3.

Mocht dat niet werken, stop dan de kabel in de 1e router in de 'uplink' poort, als die erop zit...

En dat zou niet mogen leiden tot verminderde functionaliteit
auw dit is een regelrechte schop in de balletjes natuurlijk.
Een router heeft in principe helemaal geen ene drol met een switch te maken; het zijn 2 compleet verschillende stukken hardware die op een totaal andere layer van het OSI-model werken. Een echte router heeft 1 poortje aan de wan-kant en 1 aan de lan-kant.
Wat jij bedoelt is dat de meeste huis-tuin-en-keuken-routers (en tegenwoordig ook steeds vaker de professionele routers) over meerdere lan-poorten beschikken. Daar is dus eigenlijk gewoon een switch in een router geintegreerd, maar dat is natuurlijk bij lange na niet hetzelfde.

Je eind-conclusie klopt overigens wel... zet dhcp op de 2e router uit, en gebruik alleen de lan-poorten. Het router-gedeelte laat je zodoende buiten gebruik en je gebruikt alleen de switch die er ook in zit.
pi_74416284
quote:
Op woensdag 4 november 2009 21:12 schreef skippy22 het volgende:
Da's wel de mooiste manier inderdaad omdat je dan centraal aan de knutsel bent wat weer minder kans op storingen geeft, en ook bij het verhelpen van storingen een stuk makkelijker werkt. Maar als dat niet kan en je wilt geen geld uitgeven, dan kan je het inderdaad met je 2e router oplossen ja.
pi_74416306
hoe denk je dat heel het internet in elkaar steekt.

De ene router achter de andere waar er weer tig aan gekoppeld zijn
pi_74417303
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:55 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Een router heeft in principe helemaal geen ene drol met een switch te maken; het zijn 2 compleet verschillende stukken hardware die op een totaal andere layer van het OSI-model werken. Een echte router heeft 1 poortje aan de wan-kant en 1 aan de lan-kant.
Wat jij bedoelt is dat de meeste huis-tuin-en-keuken-routers (en tegenwoordig ook steeds vaker de professionele routers) over meerdere lan-poorten beschikken. Daar is dus eigenlijk gewoon een switch in een router geintegreerd, maar dat is natuurlijk bij lange na niet hetzelfde.

Je eind-conclusie klopt overigens wel... zet dhcp op de 2e router uit, en gebruik alleen de lan-poorten. Het router-gedeelte laat je zodoende buiten gebruik en je gebruikt alleen de switch die er ook in zit.
Nee, natuurlijk zijn een router en switch 2 verschillende stukken hardware. De switch op laag 2 en de router 3 hebben ook inderdaad hun eigen manier om hun data van het ene poortje naar de ander te krijgen Ik doelde dan ook op de 'geïntegreerde' switch, aangezien TS alleen een router nodig heeft, maar helemaal geen router-functionaliteiten nodig heeft voor z'n 2e 'verdeelkastje'.
pi_74421229
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:55 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

beetje onzinnige "ik weet het beter" post dit, uit de vraagstelling blijkt duidelijk dat TS over een rourter/switch combi beschikt.
pi_74422351
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:17 schreef Wielewagen het volgende:

[..]

beetje onzinnige "ik weet het beter" post dit, uit de vraagstelling blijkt duidelijk dat TS over een rourter/switch combi beschikt.
zoals ik al zovaak gepost heb is het handig om te weten wat welke hardware doet; dan had het hele topic namelijk al direct overbodig geweest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')