Ik gebruik zelf
Tarsnap voor het backuppen ... $0.30 per GB bandbreedtegebruik, $0.30 per GB per maand opslag (het wordt geteld per 300 picodollars, betalen per byte zeg maar

). Ik doe nu al ruim een half jaar met 5 dollar

Het idee van de maker (hoge security dude van het FreeBSD besturingssysteem) was:
- Paranoïde security. Alles wat versleuteld kon worden is versleuteld, zowel netwerkverkeer als op de opslaglocatie. Alleen jij hebt de sleutels tot de backups. Sleutels zijn te splitsen per toegang, bv alleen backuppen of alleen lezen of alles. Zodat een mogelijke hacker niet al je backups kan verwijderen met alleen de backup-key op de machine die gebackupt word.
Client is open source, closed source is per definitie onveilig (want niet door de massa controleerbaar of je spul daadwerkelijk correct versleuteld je systeem verlaat).
- Blokgebaseerde incrementele backups. Elke backup in het verleden is te benaderen als zijnde een volledige backup, dus niet nodig om eerst een of andere 'full' backup te restoren en daarna een hele stapel 'increments'... gewoon de juiste backup kiezen en restoren. Dat werkt dus eigenlijk hetzelfde als het exporteren van een bepaalde revisie uit iets als CVS of SVN

- Intelligente 'deduplicatie'. Al kopieer of verplaats je een bestand, het wordt niet opnieuw geupload omdat de content gelijk is. Alleen unieke 'blokken' worden geupload. Bij andere bakupmethoden die ik ken ziet het systeem een verplaatst of hernoemd bestand al als een nieuw bestand, daar gaat je netwerkverkeer.
Je kan hier in principe ieder uur of nog vaker een backup maken zonder dat het je merkbaar extra netwerkverkeer kost.
Wat wel een nadeel zou kunnen zijn is dat alles via een centrale tarsnap-server loopt. Uiteindelijk worden alle blokken geografisch verspreid over Amazon S3 (of wat er nu dan ook gebruikt wordt), maar jij communiceert alleen met de tarsnap server die jouw identiteit en content controleert aan de hand van je eigen sleutels. Als deze down is, kan dat dus betekenen dat je backups even niet beschikbaar zijn. Zelf nog niet meegemaakt trouwens.
Ik heb geen belang in dit systeem ofzo

maar ben er erg enthousiast over.
[ Bericht 1% gewijzigd door Fleischmeister op 06-11-2009 16:36:12 ]